מה שנכון נכון כתב:??
וכי כל הספרים שבעולם נמצאים באוצר?
יש ספר נוסף בשם זה (לר"מ כהן).
אמנם עוד לא ראיתיו, וכתבתי ע"ד השערה.
מגדל כתב:האם מישהו יודע במה מדובר?
מה שנכון נכון כתב:מאמרו של הריח"ס נדפס כעת בפעם החמישית לפחות.
גם מאמרו של הר"א טופיק נדפס בשות"ו.
אבני גזית כתב:היו זמנים שבבגדאד לא היו רבנים
יוצא פוניבז' כתב:והפתאים יאמינו... כמו שהאמינו עד היום לכל הסיפורים שיצאו מאותו בית מדרש...
אבני גזית כתב:היו זמנים שבבגדאד לא היו רבנים
אבני גזית כתב:ממכתבים שמבקשים מחכם צדקה חוציין הראשון לבוא מחאלב להנהיג אותם. ממשפטי ראשי הקהל ניכר שאבדה שם חכמה.
יש לי עוד ראיות ואין לי זמן לפורטם. אך אני לא רואה שום נפק"מ של גנאי בדבר, כמו שטרח אותו כהן במעי הגס.
אגב, היום גם אין שם רבנים.
אבני גזית כתב:מגדל כתב:האם מישהו יודע במה מדובר?
מיוסף עד יוסף. הוצאת אור ודרך.
הכותב מקטין באובססיביות את דמות מרן הבא"ח. טוב שנכתב מאמר התגובה ההוא של הרב חטאב.
מה שנכון נכון כתב:מאמרו של הריח"ס נדפס כעת בפעם החמישית לפחות.
גם מאמרו של הר"א טופיק נדפס בשות"ו.
דרופתקי דאורייתא כתב:מאמר של המחבר הנ"ל בקובץ יתד המאיר
יוצא פוניבז' כתב:הוא מציין למקור החידוש לספר נתיבי עם סי' תקפב ס"ז. ולא מפליא כלל שלא נמצא שם לא מיניה ולא מקצתיה.
דרופתקי דאורייתא כתב:בכל אופן, על של עתה באתי, בגליון בית מרן החדש, השבוע, נוסף חידוש על חידוש.
יוצא פוניבז' כתב:לגבי הפטרת וערבה כמדומה שהגרע"י מביא שכך נהג גם החיד"א.
דרופתקי דאורייתא כתב:כבר דובר על דברי הרה"ג יצחק יוסף שליט"א שמרבה לצטט את השמועה הזו שהשפעת מנהגי בגדאד באה על ידי חכם אשכנזי.
וראה מה שהבאתי קישור לעיל.
בכל אופן, על של עתה באתי, בגליון בית מרן החדש, השבוע, נוסף חידוש על חידוש.
אם עד עתה עצם ההמצאה מוזרה כשלעצמה, הפעם הוא מחדש שאפילו הבן איש חי (!) לא ידע שלפניו ישב רב אשכנזי. והבן איש חי סבר שהמנהגים האשכנזים - הם מנהגים קדומים עוד לפני מרן הב"י.
הוא גם מוסיף ומשער שהכוונה לרב חבדני"ק... (וגם ע"ז דובר כבר בפורום).
ראו במצו"ב אות ח.
לעצם הדברים, ראו התייחסות מפי הגאון הגדול רבי יעקב חיים סופר שליט"א, בגליון אמרי יעקב חיים גליון ו' (לסוכות דף 5 טור א') שהעלתי כאן: http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=52985#p661823
מפי השמועה למדתי שבספר הזכרון קדוש יעקב (על רבי יעקב בהגרי"ח בעל הבא"ח זצ"ל) שעתיד לראות אור בימים אלו, ישנה התייחסות לדברים אלו.
גיזונטע קאפ כתב:איפה אני מוחה כנגד הגרע"י? בנו כותב שזה מה שאביו עשה אני שואל האם באמת כך
הרב עובדיה מספיק גדול, לא צריך לייחס לו כל מיני דברים מהסוג הנ"ל
בס"ד
שלום לכבוד הרבנים,
מעזרא יחזקאל עזרא דשת,
רציתי להעיר ולהביא לידיעת מו"ר הרשל"צ ח"ר יצחק יוסף שליט"א ולידיעת מזכירו ח"ר יצחק פנחס דניאל שליט"א, לגבי הטענה שבבגדאד היה רב אשכנזי כביכול שלימד הלכה. ובכן, אני כאחד החוקרים הלא רשמיים של מסורת יהודי בגדאד וכאחד שהכיר חלק מהדור הקודם וגם כאחד ששוחח לא פעם עם חוקרים רשומים כמו למשל הרב משה שבת שזכה להוציא את סדרת הספרים "ישיבות בגדאד" יכול להעיד שאין כל בסיס לטענתו של בעל "נתיבי עם" שהיה רב אשכנזי אי פעם בבגדאד שהורה הלכה...
אם מוצאים בבגדאד פסקים שהם ע"פ סברת מור"ם זה יכול להיות רק משתי סיבות:
א. בגלל שחכמי בגדאד נקטו בחסידות (לא "חסידות" של היום... אלא חסידות של בעל "מסילת ישרים" והם היו יראי חטא וחיפשו את הצד המחמיר בהלכה.
ב. ישנם מנהגים עתיקים בבגדאד שהיו זהים עם דעת מור"ם והרי מור"ם גם הוא בד"כ מסיק את מסקנותיו ההלכתיות על הש"ס ונושאי כליו ולא כל מסקנותיו ההלכתיות הם בהכרח מנהגים שלקוחים ממנהגי מהרי"ל....
מותר לכל פוסק בר סמכא שלא לקבל את פסקי מור"ם ולנטות אחר פסקי מרן הב"י (וכפי שנקט גם רשבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א) ואולי גם כך עדיף על מנת שלא לעשות "עדרים עדרים" בישראל. אבל אין צורך להביא "עובדות" היסטוריות שלא היו ולא נבראו כפי הטענה שהיה רק אשכנזי פוסק אי פעם בבגדאד.
לידיעתכם, בגדאד היתה אימפריה תורנית בכל סדר גודל. מערכות החינוך המושרשות שם היתה מהמערכות "המשומנות" ומן המערכות הטובות בעולם ! גם באחרית הגלות כאשר רוב מערכת החינוך היתה מבוססת על בתי ספר משכילים מ"מ הם המשיכו את מסורת המצויינות של המערכת החינוכית היהודית הבגדאדית ומתוכה צמחו הרבה מאוד רופאים ואנשי השכלה.
מערכת החינוך התורנית במאות ה- 17 ועד תחילת המאה ה- 20 לא היה לה דומה ומקבילה בכל שאר גלויות ישראל לא בהיקף ולא בעומק. כל בר דעת יודע שספר "בן איש חי" שנכתב מתוך דרשות שנאמרו על ידי הרי"ח בבתי כנסיות בבגדאד (2 בתי כנסיות, באחד רוב דרשות השנה ובשני ב- 4 שבתות) נאמרו לקהל ענק, שהבין מה שהרב זיע"א דיבר כי הוא לא דיבר לקירות... הרמה של הספר והרמה של פסקי ההלכה והתובענות של הפסקים שלא משאירה ספק באשר לקהל המאזינים... קהל מאזינים כזה לא נוצר מחלל ריק כפי שלא מאות גאוני בגדאד ב- 300 השנים האחרונות והרי"ח וח"ר שמעון אגסי צוק"ל וכל אלה שזכו לעלות לארץ לא נוצרו מחלל ריק... עם כל הכבוד אין בדורנו כל בתי יוצר לסוללת גאונים ואנשי מעשה ברמה הזאת !
גם רבינו רשבה"ג ח"ר עובדיה יוסף זצוק"ל הוא תוצאה ישירה של הרבנים הנ"ל, שהרי כולם יודו שאילו האווירה הכללית התורנית בבגדאד וההשפעה של גדולי החמים, לא היתה כפי שהיתה אז לא היה אביו של מרן ח' יעקב ע"ה שולח את בנו ללמוד בחינוך תורני אלא במקום אחר... והעידוד שהוא קיבל הגיע מאותם חכמים ומאותה אווירה...
למותר להזכיר, שיהודי בגדאד הם אוסף של יהודים מעדות רב גוניות. אין כאן איזה "גזע" של יהודים מיוחד אלא יהודים שמגיעים מארבע כנפות הארץ מפרס במזרח, מכורדיסטאן, תורכיה, גרוזיה ובוכרה בצפון, מסוריה וא"י במערב ואפילו ממגורשי ספרד. הצד השווה של כולם הוא שרובם הגיעו למקום מסודר היטב. היו שנים לפני המאה ה- 17 שאין לנו מספיק נתונים מה היה שם אבל זה בגלל המגפות שפקדו את בגדאד והסביבה ושטפונות, שהרסו את בגדאד מן היסוד. האוכלוסיה נפגעה, חלקה ברחה, וחזרו שוב והחזירו את האימפריה לכבודה מלפני כן וכך גם העיד רבינו הרי"ח וגם ח"ר שמעון אגסי זצוק"ל.
אם למישהו יש שאלה אז הוא מוזמן להתקשר אלי או ליצור איתי קשר באמצעות הדוא"ל
עזרא דשט
0548437744
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 313 אורחים