פולסברג כתב:מלפני כמה שנים שמעתי בשיחה מרב גדול [וקנאי גדול] אחד, שאמר כדברים האלה לאמר:
יש שרצו לטעון, שמנין השבטים - כשמעט כולם מסתיימים במספר של מאה או חמשים - היינו משום שלא כתבה התורה בדיוק והכתוב עיגל את המספר, ולא דקדקו בזה. והנה מלבד המינות והאפיקורסות שבדבר, הרי''ז טפשות מוחלטת. כל בר בי רב דחד יומא וכל צורב מתחיל, משים לילות כימים להבין מילה אחד ברמב''ם ובתוס', ואין אומרים שהוא לאו דווקא, וכל שכן התורה אשר שם משה לפני בני ישראל, שח''ו אין שם חסר ויתר, וכן היה בדיוק. ואלו שאומרים ד''ז רואים איך שלא עמלו בתורה כלום, והם עמרצים גמורים וכו'. עכת''ד.
כמובן שמיד אחר שיעורו בדקתי ומצאתי שהחיד''א הביא זה מרבינו ישעיה הראשון בנימוקיו, שאין הכתוב מקפיד ע''ז דוגמת ארבעים יכנו ותספרו חמשים יום. ומסתמא עוד כתבו כך, כך שאין דברי הרב הנ''ל נכונים.
אך מאז הציקתני: איך זה באמת יכול להיות. היום בכוילל ביליתי חלק נכבד מסדר א' על דיוק בשני מילים של המהרש''א על מילה א' של רש''י, ואיך זה יכול להיות שבתורת ה' יהיה דברים שלא בדווקא, אפי' אם זה לפי הפשט הפשוט. איך על כל קוץ וקוץ במ''ב נבנה תילי תילים של הלכוול, ובפסוק מפורש נימא לא דק. ולא תהא כהנת כפונדקית.
פולסברג כתב:ב] שזאת הבאתי רק כדוגמא בעלמא וכוונתי היתה לעיקר הדבר [ואין לי מושג למה ההנהלה החשובה בחרו לשנות את הכותרת מ'לדקדק בדברי תורה'].
ויותר יותם – נותר מהשבעים וע׳ חסר אחד הרג, ואף על פי שאמר שבעים איש מנהג הלשון הוא במקומות שלא יפחות חשבון הכולל בעבור אחד, כמו כל הנפש הבאה ליעקב מצרימה שבעים, ארבעים יכנו.
פולסברג כתב:מלפני כמה שנים שמעתי בשיחה מרב גדול [וקנאי גדול] אחד, שאמר כדברים האלה לאמר:
יש שרצו לטעון, שמנין השבטים - כשמעט כולם מסתיימים במספר של מאה או חמשים - היינו משום שלא כתבה התורה בדיוק והכתוב עיגל את המספר, ולא דקדקו בזה.
כמובן שמיד אחר שיעורו בדקתי ומצאתי שהחיד''א הביא זה מרבינו ישעיה הראשון בנימוקיו, שאין הכתוב מקפיד ע''ז דוגמת ארבעים יכנו ותספרו חמשים יום. ומסתמא עוד כתבו כך, כך שאין דברי הרב הנ''ל נכונים.
אך מאז הציקתני: איך זה באמת יכול להיות. היום בכוילל ביליתי חלק נכבד מסדר א' על דיוק בשני מילים של המהרש''א על מילה א' של רש''י, ואיך זה יכול להיות שבתורת ה' יהיה דברים שלא בדווקא, אפי' אם זה לפי הפשט הפשוט. איך על כל קוץ וקוץ במ''ב נבנה תילי תילים של הלכוול, ובפסוק מפורש נימא לא דק. ולא תהא כהנת כפונדקית.
4]פולסברג כתב:איך זה באמת יכול להיות. היום בכוילל ביליתי חלק נכבד מסדר א' על דיוק בשני מילים של המהרש''א על מילה א' של רש''י, ואיך זה יכול להיות שבתורת ה' יהיה דברים שלא בדווקא, אפי' אם זה לפי הפשט הפשוט. איך על כל קוץ וקוץ במ''ב נבנה תילי תילים של הלכוול, ובפסוק מפורש נימא לא דק. ולא תהא כהנת כפונדקית.
פולסברג כתב:יש שרצו לטעון, שמנין השבטים - כשמעט כולם מסתיימים במספר של מאה או חמשים - היינו משום שלא כתבה התורה בדיוק והכתוב עיגל את המספר, ולא דקדקו בזה.
קו ירוק כתב:הרי כתיב על ים שעשה שלמה (מלכ"א ז כג): ויעש את הים מוצק עשר באמה משפתו עד שפתו עגל סביב וחמש באמה קומתו, וקו שלשים באמה יסב אתו סביב', וא"ז בדיוק נמרץ, והכתוב מלמדנו לא לדקדק מדי כשאין צורך.
טייטל כתב:איתא בגמ' (עירובין דף י"ד ע"א): עגולה רואין אותה כאילו היא מרובעת, הא תו למה לי, סיפא איצטריכא ליה, כל שיש בהיקפו שלשה טפחים יש בו רחב טפח, מנא הני מילי, אמר רבי יוחנן אמר קרא, ויעש את הים מוצק עשר באמה משפתו עד שפתו עגל סביב וחמש באמה קומתו וקו שלשים באמה יסב אתו סביב וכו'.
...
בתוס' הרא"ש כתב: תמיה לי מה שייך למיבעי הכא מנא הני מילי בדבר הנראה לעינים ואדם יכול לעמוד עליו יביאו דבר שהוא רחב טפח ונמדוד ההיקף, ונ"ל לפרש לפי שאין הדבר מכוון שההיקף הוא יותר מג' טפחים קא בעי תלמודא מה"מ מנין לקחו חכמים ליתן גבול ומדה לדבר אחד אף על פי שאינו מכוון אלא שהדבר קרוב להיות מכוון וכו'.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 246 אורחים