ואמנם הגאון רבי משולם מטיסמניץ סובר שאין לברך ברכת שחלק מחכמתו ליראיו על חכם בזה"ז. והובאו דבריו בספר זכרון למשה (דף פ"א ע"א). כיעו"ש. ושם כתב שבעל החתם סופר היה מסופק אם לברך ברכה זו על רבו הגאון רבי משולם, מכיון שהרמב"ם השמיט ברכה זו מחיבורו, ובלי ספק דהיינו טעמא דסבירא ליה שאין לנו חכמים בזמן הזה שראויים לברכה זו. אבל אפשר שלא נאמר כן על גאון עוז כמו רבינו משולם, וכשהקביל פני הגאון, פתח ואמר, ת"ר, הרואה חכמי ישראל אומר ברוך אתה ה' אמ"ה שחלק מחכמתו ליראיו, ובירך בשם ומלכות בקול רם. והמשיך בשאלה, רבינו, למה הרמב"ם השמיט דין זה? ותירץ לו תירוץ ע"פ דרך החריפות והפלפול. ע"ש. אולם באמת זה אינו, כי הרמב"ם הביא דין זה במפורש (בפ"י מהל' ברכות הלכה יא) ולא השמיטו כלל. ונראה ששמע השומע וטעה. ומה שעשה מעשה רבינו החת"ס לברך בשם ומלכות דרך לימודו בש"ס, נראה שמעיקר הדין היה סובר החת"ס שצריך לברך ברכה זו בשם ומלכות אף בזה"ז על גדולי הדור, כמבואר בש"ע, ורק לרווחא דמילתא בירך בהזכרת השם דרך לימודו בש"ס, שאלמלא כן, בודאי שבזה לא יצא מידי ספק ברכה לבטלה, וכמבואר במג"א (סימן רטו סק"ה), שהקורא ברכה דרך לימודו בש"ס צריך לאומרה בלי הזכרת השם.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 291 אורחים