המצניע לזרע ולדוגמא ולרפואה, והוציאו בשבת, חייב בכל שהוא...
האם מצאנו דכוותיה בשאר מלאכות חוץ מהוצאה, שיהיה ה'שיעור' משתנה מאדם לאדם.
והיינו דאם חשוב לו גם שיעור קטן יותר אז מחוייב על בישולו וכד' אע"ג דאין בזה כשיעור לכו"ע.
התולש עולשין והמזרד זרדין, אם לאכילה שיעורו כגרוגרת, ואם לבהמה שיעורו כמלוא פי גדי, ואם להסקה שיעורו כדי לבשל ביצה. המעמר אוכלין אם לאכילה שיעורו כגרוגרת, ואם עמר לבהמה שיעורו כמלוא פי גדי, ואם להסקה שיעורו כדי לבשל ביצה
עושה חדשות כתב:המצניע לזרע ולדוגמא ולרפואה, והוציאו בשבת, חייב בכל שהוא...
האם מצאנו דכוותיה בשאר מלאכות חוץ מהוצאה, שיהיה ה'שיעור' משתנה מאדם לאדם.
והיינו דאם חשוב לו גם שיעור קטן יותר אז מחוייב על בישולו וכד' אע"ג דאין בזה כשיעור לכו"ע.
עזריאל ברגר כתב:והדעת נותנת דהוא הדין לכל המלאכות, ובתנאי שלא יהיה באופן שבטלה דעתו אצל כל אדם.
עושה חדשות כתב:המצניע לזרע ולדוגמא ולרפואה, והוציאו בשבת, חייב בכל שהוא...
האם מצאנו דכוותיה בשאר מלאכות חוץ מהוצאה, שיהיה ה'שיעור' משתנה מאדם לאדם.
והיינו דאם חשוב לו גם שיעור קטן יותר אז מחוייב על בישולו וכד' אע"ג דאין בזה כשיעור לכו"ע.
מקדש מלך כתב:רמב"ם שבת פ"ח ה"ההתולש עולשין והמזרד זרדין, אם לאכילה שיעורו כגרוגרת, ואם לבהמה שיעורו כמלוא פי גדי, ואם להסקה שיעורו כדי לבשל ביצה. המעמר אוכלין אם לאכילה שיעורו כגרוגרת, ואם עמר לבהמה שיעורו כמלוא פי גדי, ואם להסקה שיעורו כדי לבשל ביצה
וכן מצינו בעוד מלאכות (וזכור לי שמנ"ח דן במוסך השבת באופן כללי האם למדים מהוצאה לשאר מלאכות).
עזריאל ברגר כתב:מצאנו בקוצר - שבת קג א.
והדעת נותנת דהוא הדין לכל המלאכות, ובתנאי שלא יהיה באופן שבטלה דעתו אצל כל אדם.
שוב ראיתי שקדמני הרב מקדש מלך, ומשנה לא זזה ממקומה.
עושה חדשות כתב:יש"כ. הדוגמא שהבאתם עדיין אינה דומה לדין של 'המצניע', כי שם מדובר בכל אופן בשיעור השווה לכל, בהתאם לצורך בקצירה ותלישה, אבל דין 'המצניע' נותן שיעור מסויים לכל אדם ואדם כפי עניניו, ולכאו' לא מצאנו כן בשאר מלאכות. ושו"ר שכ"כ הפני יהושע בר"פ המצניע.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 177 אורחים