מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הימשכות אור מאותיות התורה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שמר
הודעות: 783
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

הימשכות אור מאותיות התורה

הודעהעל ידי שמר » ה' יולי 05, 2018 2:05 pm

במשנ"ב סי' קלד סק"יא כתב "וטוב שיראה האותיות עד שיהיה יכול לקרותם כי כתבו המקובלים שעי"ז נמשך אור גדול על האדם".
האם השפעת האור היא דוקא בשעת ההגבה או שמא זהו הזמן שבו כולם רואים ולכן דיבר בכה"ג אולם העולה והקורא מושפעים בשעת הקריאה,
וכן לגבי מה שפסק סי' פח סק"ז "ומ"מ לא יסתכלו (נדה) בס"ת בשעה שמגביהים אותה להראות לעם"

לבי במערב
הודעות: 9618
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: הימשכות אור מאותיות התורה

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' אוקטובר 19, 2020 4:25 pm

בכ"מ מבואר שבעלי' לתורה נשפע אור עליון, אם לזה הכוונה.

נוריאל עזרא
הודעות: 1909
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: הימשכות אור מאותיות התורה

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ג' אוקטובר 20, 2020 9:59 am

שמר כתב:במשנ"ב סי' קלד סק"יא כתב "וטוב שיראה האותיות עד שיהיה יכול לקרותם כי כתבו המקובלים שעי"ז נמשך אור גדול על האדם".
האם השפעת האור היא דוקא בשעת ההגבה או שמא זהו הזמן שבו כולם רואים ולכן דיבר בכה"ג אולם העולה והקורא מושפעים בשעת הקריאה,
וכן לגבי מה שפסק סי' פח סק"ז "ומ"מ לא יסתכלו (נדה) בס"ת בשעה שמגביהים אותה להראות לעם"

מקור הדברים הוא בשער הכוונות/דרושי ספר תורה/דרוש א.

וכתב שם ב' דרכים על עניין וסיבת בקיעת האור על דרך הסוד ע"ש ויש לי אפס הבנה בזה ועכ"פ כתוב שם: "אמנם כדי לצאת אלו האורות לחוץ כנזכר, צריכות שני מיני בקיעות. ובענין שני בקיעות אלו נסתפקתי איך שמעתי ממורי ז"ל.".
כלומר שי ב' פעולות כאן שגורמות לפתיחת פתח ומשיכת האור בשביל אותה הארה האחת בפתיחת ההיכל והשנייה בפתיחת ספר התורה. ונראה מזה שלאו דווקא רגע פתיחת ספר התורה אלא שפעולה זו גורמת לבקיעה שנייה שגורמת להארה הזאת ואפשר שזה כל זמן שהספר פתוח או רק בשעת הפתיחה לא ברור.

בפירוש השני והוא מציין שנראה לו יותר שזה הפירוש ששמע ממורו כתב: "כי הבקיעה הראשונה היא...והבקיעה זאת היא ענין פתיחת ההיכל להוציא הס"ת מתוכו, כי ההיכל הוא.....
ואח"כ באה הבקיעה הב' והיא בקיעת ה.....
ובקיעה זו היא ענין פתיחת תיק הס"ת עצמו שיתגלה הארת התורה הכתובה בתוכו לחוץ אל כל הקהל כנודע. ואח"כ בעת שקורין בתורה אז הוא יוצא האור שבתוכו לחוץ שהיא התורה עצמה שנקראת "אור". וזהו היותר אמיתי אצלי מדרך הראשון"

ומדבריו אלו נראה שיש חילוק בין רגע הפתיחה של הספר רגע הבקיעה השנייה בו מתגלת הארת התורה הכתובה בתוכו לחוץ אל כל הקהל.
לבין זמן קריאת התורה שאז האור יוצא לחוץ.

ולפי זה אותו רגע שדובר עליו שמשפיע על האדם העומד קרוב לספר עד כדי שיכול לקרוא האותיות הוא בפרק זמן שמרגע פתיחת הספר ועד הרגע בו מתחילים לקרוא בו. אם זה נכון ממילא אם הקורא בתורה לא היה קרוב ברגע הפתיחה הוא יקבל ההארה לפני שיתחיל לקרוא בעודו קרוב לספר והדבר נכון גם לעולה הראשון וכפי הנראה לשני כבר לא יועיל.

הערה: השמטתי ענייני הסבר הסוד מה נבקע ואיך כי אין לי הבנה בזה, ורק דקדקתי מהלשונות שציטטתי גם רציתי לקצר, א"כ בהחלט ייתכן שאין בדברי כלום ומי שמבין באמת בתורת הח"ן ידע בדיוק כוונת הדברים ויבואו חכמים ויחכימו אותנו.
ומי שירצה יראה בשער הכוונות עצמו:
https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A9%D ... %A9_%D7%90

לעניין מנהג נשים הנדות שלא להסתכל מקור המשנה ברורה בחיי אדם ומקור הדברים בעקרון הוא באגור בדיני טבילה די בהתחלה.(והובא בט"ז בסימן פח בשם המהרש"ל בביאורו לסמ"ג)
וצ"ע בטעם המנהג ובאגור ושערי דורא הובא בשם ספר המקצועות שאסורה ליכנס לבית הכנסת כל ימי ראייתה עד שתתלבן שנאמר בכל קודש לא תגע ואל המקדש לא תבוא. והביאו שרש"י בספר הפרדס התיר.
ומעניין אם המנהג שלא להסכל נובע מאותה הארה או מצד איזהשהו חשש שיוצאת טומאה מהן ומגיעה ע"י הסתכלותן לספר.
ונפקא מינה שאם מדובר שההארה תיגע בהן והרי הן טמאות א"כ כל העניין דווקא עם הן קרובות ממש עד שרואות הכתב ואם לא שפיר יכולות להסתכל גם למנהג.
אך הם הוא מצד איזה שהיא טומאה שיוצאת מהן אם יש כזה צד בכלל לא ידוע שיעור למרחק ואולי אסור גם מיותר רחוק.

לבי במערב
הודעות: 9618
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: הימשכות אור מאותיות התורה

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' אוקטובר 20, 2020 11:42 am

בין עולה לעולה ג"כ סוגרין הספר ופותחין שנית.

עכ"פ, מפורש שם: "בעת שקורין בתורה אז הוא יוצא האור שבתוכו לחוץ", היינו שאז היא עיקר ההשפעה (וכאמור, בזה גופא עיקרה הוא לעולה).

[מסתבר לומר, ש"על ידי הסתכלות האדם מקרוב כ"כ שיוכל לקרוא האותיות היטב . . נמשך אור גדול אל האדם", אך גם בל"ז נשפע אור אז, כמבואר שם בהמשך דבריו].

נוריאל עזרא
הודעות: 1909
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: הימשכות אור מאותיות התורה

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ג' אוקטובר 20, 2020 12:13 pm

ראיתי את זה אך הבנתי מדבריו שבעת הפתיחה הוא מאיר ומשפיע לעומדים קרוב, ובאת קריאת התורה הוא יוצא לחוץ מהספר תורה וכבר איננו שם וצ"ע.
גם מה שכתבת ששוב סוגרים ופותחים צ"ע אם מועיל ע"פ הבנתי כי צריך שני מהלכים כדי לגרום לאור לבוא פתיחת ההיכל ואז פתיחת הספר. ואם דברי נכונים שאחר כך הסתלק לו האור שוב מה שפותחים הספר לא מועיל כי לא די בזה.
גם מה החידוש לרדוף אחרי זמן הפתיחה ולהתקרב אם אחר כך מאיר לכולם? ומדוע נכתב שבפתיחה משפיע על האדם ואחר כך שיוצא לחוץ לא נכתב?

ועדיין, המעיין שם יראה שהכל מוסבר ע"פ הסוד ואין לי הבנה בעניינים אלו ובהחלט ייתכן שאני סתם מקשקש.

לבי במערב
הודעות: 9618
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: הימשכות אור מאותיות התורה

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' אוקטובר 20, 2020 12:48 pm

האור איננו 'בורח' מספר־התורה... אלא כנר מנר, שאפילו ידליק מאה - הראשון אינו כלה.

בהגבהת הספר נשפע אור גדול למתבוננים בכתב, ובכל חלקי קרה"ת (פתיחת ההיכל, פתיחת הספר, ובשעת הקריאה) נשפע אור (כ"א כפי ענינו).

נוריאל עזרא
הודעות: 1909
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: הימשכות אור מאותיות התורה

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ג' אוקטובר 20, 2020 12:52 pm

לבי במערב כתב:האור איננו 'בורח' מספר־התורה... אלא כנר מנר, שאפילו ידליק מאה - הראשון אינו כלה.

בהגבהת הספר נשפע אור גדול למתבוננים בכתב, ובכל חלקי קרה"ת (פתיחת ההיכל, פתיחת הספר, ובשעת הקריאה) נשפע אור (כ"א כפי ענינו).

ייתכן. איך שלא יהיה עדיף להבין כמוך. לטובת כולם.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 206 אורחים