מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בראשית ג,יט - 'כי עפר אתה' - מלעיל

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
יורנו בדרך
הודעות: 51
הצטרף: א' יוני 07, 2020 5:19 pm

בראשית ג,יט - 'כי עפר אתה' - מלעיל

הודעהעל ידי יורנו בדרך » ש' אוקטובר 17, 2020 8:57 pm

הנה תיבת 'אתה' בפסוק זה, הטעמתה מלעיל, כמבו' במנחת שי ובכל ספרי המדקדקים.
ויל"ע היכא שקרא תיבה זו מלרע, אי הוי שינוי משמעות, [והיינו, שתיבת 'אתה' מלעיל קאי על העבר, והיינו שנוצר מן העפר, ותיבת 'אתה' מלרע קאי על ההווה, והיינו שהוא עפר עתה], או דלמא ל"ה שינוי משמעות.
מעשה שהיה אצלנו בביהכנ"ס בשבת זו, וצ"ע.

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: בראשית ג,יט - 'כי עפר אתה' - מלעיל

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' אוקטובר 17, 2020 9:59 pm

מה הקשר בין מלעיל ומלרע לבין עבר ועתיד במילה זו?

יורנו בדרך
הודעות: 51
הצטרף: א' יוני 07, 2020 5:19 pm

Re: בראשית ג,יט - 'כי עפר אתה' - מלעיל

הודעהעל ידי יורנו בדרך » א' אוקטובר 18, 2020 1:37 am

מישהו טען לי לאחר התפילה שזה בעי' של שינוי משמעות.
ואכן הדברים היו נשמעים לי רחוקים למדי, שהרי אי"ז מילה של פעלים שניתן להשתמש בה בעבר ועתיד והווה וכו', אלא כעין שם עצם, וק"ל.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: בראשית ג,יט - 'כי עפר אתה' - מלעיל

הודעהעל ידי לבי במערב » א' אוקטובר 18, 2020 1:53 am

תשובת הגר"מ מאזוז שליט"א:
שאלה: פעמים שהמילה "אתה" נאמרת במלעיל ופעמים במלרע, האם יש הבדל במשמעות פירוש המילה ביניהם?
תשובה: אין הבדל.
ופשוט הוא.

אחד מעיר
הודעות: 1152
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: בראשית ג,יט - 'כי עפר אתה' - מלעיל

הודעהעל ידי אחד מעיר » א' אוקטובר 18, 2020 3:27 pm

מקומות של אתה פתח ומלעיל
1. ספר בראשית פרק ג פסוק יט:
בְּזֵעַ֤ת אַפֶּ֙יךָ֙ תֹּ֣אכַל לֶ֔חֶם עַ֤ד שֽׁוּבְךָ֙ אֶל־הָ֣אֲדָמָ֔ה כִּ֥י מִמֶּ֖נָּה לֻקָּ֑חְתָּ כִּֽי־עָפָ֣ר אַ֔תָּה וְאֶל־עָפָ֖ר תָּשֽׁוּב:
2. ספר בראשית פרק כב פסוק יב:
וַיֹּ֗אמֶר אַל־תִּשְׁלַ֤ח יָֽדְךָ֙ אֶל־הַנַּ֔עַר וְאַל־תַּ֥עַשׂ ל֖וֹ מְא֑וּמָה כִּ֣י׀ עַתָּ֣ה יָדַ֗עְתִּי כִּֽי־יְרֵ֤א אֱלֹהִים֙ אַ֔תָּה וְלֹ֥א חָשַׂ֛כְתָּ אֶת־בִּנְךָ֥ אֶת־יְחִֽידְךָ֖ מִמֶּֽנִּי:
3. ספר בראשית פרק כט פסוק טו:
וַיֹּ֤אמֶר לָבָן֙ לְיַֽעֲקֹ֔ב הֲכִי־אָחִ֣י אַ֔תָּה וַעֲבַדְתַּ֖נִי חִנָּ֑ם הַגִּ֥ידָה לִּ֖י מַה־מַּשְׂכֻּרְתֶּֽךָ:
4. ספר בראשית פרק לב פסוק יח:
וַיְצַ֥ו אֶת־הָרִאשׁ֖וֹן לֵאמֹ֑ר כִּ֣י יִֽפְגָשְׁךָ֞ עֵשָׂ֣ו אָחִ֗י וּשְׁאֵֽלְךָ֙ לֵאמֹ֔ר לְמִי־אַ֙תָּה֙ וְאָ֣נָה תֵלֵ֔ךְ וּלְמִ֖י אֵ֥לֶּה לְפָנֶֽיךָ:
5. ספר בראשית פרק מט פסוק ג:
רְאוּבֵן֙ בְּכֹ֣רִי אַ֔תָּה כֹּחִ֖י וְרֵאשִׁ֣ית אוֹנִ֑י יֶ֥תֶר שְׂאֵ֖ת וְיֶ֥תֶר עָֽז:
6. ספר שמות פרק לג פסוק ג:
אֶל־אֶ֛רֶץ זָבַ֥ת חָלָ֖ב וּדְבָ֑שׁ כִּי֩ לֹ֨א אֶעֱלֶ֜ה בְּקִרְבְּךָ֗ כִּ֤י עַם־קְשֵׁה־עֹ֙רֶף֙ אַ֔תָּה פֶּן־אֲכֶלְךָ֖ בַּדָּֽרֶךְ:
7. ספר שופטים פרק יב פסוק ה:
וַיִּלְכֹּ֥ד גִּלְעָ֛ד אֶֽת־מַעְבְּר֥וֹת הַיַּרְדֵּ֖ן לְאֶפְרָ֑יִם וְֽ֠הָיָה כִּ֣י יֹאמְר֞וּ פְּלִיטֵ֤י אֶפְרַ֙יִם֙ אֶֽעֱבֹ֔רָה וַיֹּ֨אמְרוּ ל֧וֹ אַנְשֵֽׁי־גִלְעָ֛ד הַאֶפְרָתִ֥י אַ֖תָּה וַיֹּ֥אמֶֽר ׀ לֹֽא:
8. ספר שמואל א פרק יז פסוק לג:
וַיֹּ֨אמֶר שָׁא֜וּל אֶל־דָּוִ֗ד לֹ֤א תוּכַל֙ לָלֶ֙כֶת֙ אֶל־הַפְּלִשְׁתִּ֣י הַזֶּ֔ה לְהִלָּחֵ֖ם עִמּ֑וֹ כִּֽי־נַ֣עַר אַ֔תָּה וְה֛וּא אִ֥ישׁ מִלְחָמָ֖ה מִנְּעֻרָֽיו: ס
9. ספר שמואל א פרק כ פסוק ח:
וְעָשִׂ֤יתָֽ חֶ֙סֶד֙ עַל־עַבְדֶּ֔ךָ כִּ֚י בִּבְרִ֣ית ה֔' הֵבֵ֥אתָ אֶֽת־עַבְדְּךָ֖ עִמָּ֑ךְ וְאִם־יֶשׁ־בִּ֤י עָוֺן֙ הֲמִיתֵ֣נִי אַ֔תָּה וְעַד־אָבִ֖יךָ לָמָּה־זֶּ֥ה תְבִיאֵֽנִי: פ
10. ספר שמואל א פרק ל פסוק יג:
וַיֹּ֨אמֶר ל֤וֹ דָוִד֙ לְֽמִי־אַ֔תָּה וְאֵ֥י מִזֶּ֖ה אָ֑תָּה וַיֹּ֜אמֶר נַ֧עַר מִצְרִ֣י אָנֹ֗כִי עֶ֚בֶד לְאִ֣ישׁ עֲמָלֵקִ֔י וַיַּעַזְבֵ֧נִי אֲדֹנִ֛י כִּ֥י חָלִ֖יתִי הַיּ֥וֹם שְׁלֹשָֽׁה:
11. ספר שמואל ב פרק טו פסוק ב:
וְהִשְׁכִּים֙ אַבְשָׁל֔וֹם וְעָמַ֕ד עַל־יַ֖ד דֶּ֣רֶךְ הַשָּׁ֑עַר וַיְהִ֡י כָּל־הָאִ֣ישׁ אֲשֶֽׁר־יִֽהְיֶה־לּוֹ־רִיב֩ לָב֨וֹא אֶל־הַמֶּ֜לֶךְ לַמִּשְׁפָּ֗ט וַיִּקְרָ֨א אַבְשָׁל֤וֹם אֵלָיו֙ וַיֹּ֗אמֶר אֵֽי־מִזֶּ֥ה עִיר֙ אַ֔תָּה וַיֹּ֕אמֶר מֵאַחַ֥ד שִׁבְטֵֽי־יִשְׂרָאֵ֖ל עַבְדֶּֽךָ:
12. ספר שמואל ב פרק טו פסוק יט:
וַיֹּ֤אמֶר הַמֶּ֙לֶךְ֙ אֶל־אִתַּ֣י הַגִּתִּ֔י לָ֧מָּה תֵלֵ֛ךְ גַּם־אַתָּ֖ה אִתָּ֑נוּ שׁ֣וּב וְשֵׁ֤ב עִם־הַמֶּ֙לֶךְ֙ כִּי־נָכְרִ֣י אַ֔תָּה וְגַם־גֹּלֶ֥ה אַתָּ֖ה לִמְקוֹמֶֽךָ:
13. ספר מלכים א פרק א פסוק מב:
עוֹדֶ֣נּוּ מְדַבֵּ֔ר וְהִנֵּ֧ה יוֹנָתָ֛ן בֶּן־אֶבְיָתָ֥ר הַכֹּהֵ֖ן בָּ֑א וַיֹּ֤אמֶר אֲדֹנִיָּ֙הוּ֙ בֹּ֔א כִּ֣י אִ֥ישׁ חַ֛יִל אַ֖תָּה וְט֥וֹב תְּבַשֵּֽׂר:
14. ספר מלכים ב פרק ט פסוק כה:
וַיֹּ֗אמֶר אֶל־בִּדְקַר֙ שָׁלִשֹׁ֔ה שָׂ֚א הַשְׁלִכֵ֔הוּ בְּחֶלְקַ֕ת שְׂדֵ֖ה נָב֣וֹת הַיִּזְרְעֵאלִ֑י כִּֽי־זְכֹ֞ר אֲנִ֣י וָאַ֗תָּה אֵ֣ת רֹכְבִ֤ים צְמָדִים֙ אַֽחֲרֵי֙ אַחְאָ֣ב אָבִ֔יו וַֽה֙' נָשָׂ֣א עָלָ֔יו אֶת־הַמַּשָּׂ֖א הַזֶּֽה:
15. ספר ישעיהו פרק מא פסוק ט:
אֲשֶׁ֤ר הֶחֱזַקְתִּ֙יךָ֙ מִקְצ֣וֹת הָאָ֔רֶץ וּמֵאֲצִילֶ֖יהָ קְרָאתִ֑יךָ וָאֹ֤מַר לְךָ֙ עַבְדִּי־אַ֔תָּה בְּחַרְתִּ֖יךָ וְלֹ֥א מְאַסְתִּֽיךָ:
16. ספר ישעיהו פרק מד פסוק כא:
זְכָר־אֵ֣לֶּה יַֽעֲקֹ֔ב וְיִשְׂרָאֵ֖ל כִּ֣י עַבְדִּי־אָ֑תָּה יְצַרְתִּ֤יךָ עֶֽבֶד־לִי֙ אַ֔תָּה יִשְׂרָאֵ֖ל לֹ֥א תִנָּשֵֽׁנִי:
17. ספר ירמיהו פרק ב פסוק כז:
אֹמְרִ֨ים לָעֵ֜ץ אָ֣בִי אַ֗תָּה וְלָאֶ֙בֶן֙ אַ֣תְּ יְלִדְתָּ֔ניּ יְלִדְתָּ֔נוּ כִּֽי־פָנ֥וּ אֵלַ֛י עֹ֖רֶף וְלֹ֣א פָנִ֑ים וּבְעֵ֤ת רָעָתָם֙ יֹֽאמְר֔וּ ק֖וּמָה וְהוֹשִׁיעֵֽנוּ:
18. ספר ירמיהו פרק יז פסוק יז:
אַל־תִּֽהְיֵה־לִ֖י לִמְחִתָּ֑ה מַחֲסִי־אַ֖תָּה בְּי֥וֹם רָעָֽה:
19. ספר הושע פרק ב פסוק כה:
וּזְרַעְתִּ֤יהָ לִּי֙ בָּאָ֔רֶץ וְרִחַמְתִּ֖י אֶת־לֹ֣א רֻחָ֑מָה וְאָמַרְתִּ֤י לְלֹֽא־עַמִּי֙ עַמִּי־אַ֔תָּה וְה֖וּא יֹאמַ֥ר אֱלֹהָֽי: פ
20. ספר חבקוק פרק ב פסוק טז:
שָׂבַ֤עְתָּ קָלוֹן֙ מִכָּב֔וֹד שְׁתֵ֥ה גַם־אַ֖תָּה וְהֵעָרֵ֑ל תִּסּ֣וֹב עָלֶ֗יךָ כּ֚וֹס יְמִ֣ין ה֔' וְקִיקָל֖וֹן עַל־כְּבוֹדֶֽךָ:
21. ספר תהלים פרק ב פסוק ז:
אֲסַפְּרָ֗ה אֶֽ֫ל חֹ֥ק ה֗' אָמַ֮ר אֵלַ֥י בְּנִ֥י אַ֑תָּה אֲ֝נִ֗י הַיּ֥וֹם יְלִדְתִּֽיךָ:
22. ספר תהלים פרק כה פסוק ז:
חַטֹּ֤אות נְעוּרַ֨י׀ וּפְשָׁעַ֗י אַל־תִּ֫זְכֹּ֥ר כְּחַסְדְּךָ֥ זְכָר־לִי־אַ֑תָּה לְמַ֖עַן טוּבְךָ֣ הֽ':
23. ספר תהלים פרק מ פסוק יח:
וַאֲנִ֤י׀ עָנִ֣י וְאֶבְיוֹן֮ אֲדנָ֪י יַחֲשָׁ֫ב לִ֥י עֶזְרָתִ֣י וּמְפַלְטִ֣י אַ֑תָּה אֱ֝לֹהַ֗י אַל־תְּאַחַֽר: פ
24. ספר תהלים פרק ע פסוק ו:
וַאֲנִ֤י׀ עָנִ֣י וְאֶבְיוֹן֮ אֱלֹהִ֪ים ח֫וּשָׁה־לִּ֥י עֶזְרִ֣י וּמְפַלְטִ֣י אַ֑תָּה ה֗' אַל־תְּאַחַֽר: פ
25. ספר תהלים פרק עו פסוק ח:
אַתָּ֤ה׀ נ֥וֹרָא אַ֗תָּה וּמִֽי־יַעֲמֹ֥ד לְפָנֶ֗יךָ מֵאָ֥ז אַפֶּֽךָ:
26. ספר דברי הימים א פרק כח פסוק ג:
וְהָֽאֱלֹהִים֙ אָ֣מַר לִ֔י לֹא־תִבְנֶ֥ה בַ֖יִת לִשְׁמִ֑י כִּ֣י אִ֧ישׁ מִלְחָמ֛וֹת אַ֖תָּה וְדָמִ֥ים שָׁפָֽכְתָּ:
27. ספר דברי הימים ב פרק יד פסוק י:
וַיִּקְרָ֨א אָסָ֜א אֶל־ה֣' אֱלֹהָיו֘ וַיֹּאמַר֒ ה֗' אֵֽין־עִמְּךָ֤ לַעְזֹר֙ בֵּ֥ין רַב֙ לְאֵ֣ין כֹּ֔חַ עָזְרֵ֜נוּ ה֤' אֱלֹהֵ֙ינוּ֙ כִּֽי־עָלֶ֣יךָ נִשְׁעַ֔נּוּ וּבְשִׁמְךָ֣ בָ֔אנוּ עַל־הֶהָמ֖וֹן הַזֶּ֑ה ה֤' אֱלֹהֵ֙ינוּ֙ אַ֔תָּה אַל־יַעְצֹ֥ר עִמְּךָ֖ אֱנֽוֹשׁ: ס

יש על זה בספר אמת ליעקב של הרב יעקב קמנצקי ז"ל

מענה איש
הודעות: 1036
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: בראשית ג,יט - 'כי עפר אתה' - מלעיל

הודעהעל ידי מענה איש » א' אוקטובר 18, 2020 10:08 pm

המלעיל כאן הוא בגלל האתנח ואינו מלעיל 'אמיתי'

אחד מעיר
הודעות: 1152
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: בראשית ג,יט - 'כי עפר אתה' - מלעיל

הודעהעל ידי אחד מעיר » ו' אוקטובר 23, 2020 3:50 am

זה ברור,
אבל יש לציין שהצורה הצפויה והנפוצה היא אָתה גם הא' בקמץ,
והמסורה מונה את המקומות פתח בא' ומלעיל
ולפי הר"י קמנצקי ז"ל מחיה מתים אתה רב להושיע בפתח ומלעיל
לפי הכלל שהוא קבע


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 27 אורחים