(ד) ליכא וכו'. אכן לחולה שהוקשה חוליו ע"פ הרופאים או לחי' שרי מי שעורים בחליטה (טור סימן תס"א). ולתשו' אמונת שמואל סימן ך"ז אשתמיט זה ע"ש.
מי שיש לו חולי בבטנו שקורין הי"ב מוט"ר שרפואתו לחלוט שעורין או שיבולת שועל, כתב בתשו' הנ"ל דאם יש סכנה מותר לישראל לעשותו ואם כותים עושה משלו מותר אף באין סכנה כי הנחתו על בטנו הוי שלא כדרך הנאתן, והוא הדין אם אפשר במי פירות מותר אף ע"י ישראל באין סכנה כנ"ל, ואפילו בסכנה כל שאפשר בצד היתר יעשה.
ופירוש חלוטה הוא שירתיח המים ואח"כ יתן השעורים בתוכו ופשוט ביש סכנה וא"א ע"י חליטה זה מותר בכל ענין אפילו בדרך הנאתן רפואת אכילה.
כללא דמילתא שלא לרפואה אפי' שלא כדרך הנאתן ואפי' בשל כותים ואפי' באי' הכל אסור לרפואה מותר כל שלא כדרך הנאתן כל שהוא של כותים או שיקנה לו ישראל או בחמץ שעבר עליו פסח ובדרך הנאתן אין היתר אלא ביש סכנה אפילו דרבנן ועיין באחרוני' ר"ס תס"ו:
מה הכוונה "ואפי' באי'"? מה זה באי'?
ובמהדורת זכרון אהרן נכתב "ואפילו באיסור". ואינו מחוור.