אתמר קטן מאימתי בא לעולם הבא רבי חייא ורבי שמעון בר רבי חד אמר משעה שנולד וחד אמר משעה שסיפר וכו', רבינא אמר משעה שנזרע וכו', רב נחמן בר יצחק אמר משעה שנימול וכו', תנא משום רבי מאיר משעה שיאמר אמן וכו'
הנה בדבר שאלתך אם נפלים יקומון כשיבא זמן תחיית המתים במהרה, הנה רבינא דהוא בתרא שהלכה כמותו אמר בסנהדרין דף ק"י ע"ב על קטן מאימתי בא לעוה"ב שהוא משעה שנזרע ופרש"י משעה שנקלט הזרע במעי אשה אפילו הפילה אמו ונמחה יש לו חלק לעתיד והביא דהכי אמר בכתובות נבלתי יקומון לרבות נפלים, הרי מפורש ברש"י דלעמוד בתחיית המתים וחיי העולם הבא הם בדין אחד וא"כ מפורש שכשיגיע זמן תחיית המתים יחיו הנפלים כגדולים צדיקים שהם הא ודאי נקיים וטהורים מכל חטא,
יהודה בן יעקב כתב:לא הבנתי למה צריך להביא מדברי רש"י. ואולי להוכיח כמי ההלכה
בגמ' סנהדרין קי, באתמר קטן מאימתי בא לעולם הבא רבי חייא ורבי שמעון בר רבי חד אמר משעה שנולד וחד אמר משעה שסיפר וכו', רבינא אמר משעה שנזרע וכו', רב נחמן בר יצחק אמר משעה שנימול וכו', תנא משום רבי מאיר משעה שיאמר אמן וכו'
ובשו"ת אגרות משה יורה דעה חלק ג סימן קלחהנה בדבר שאלתך אם נפלים יקומון כשיבא זמן תחיית המתים במהרה, הנה רבינא דהוא בתרא שהלכה כמותו אמר בסנהדרין דף ק"י ע"ב על קטן מאימתי בא לעוה"ב שהוא משעה שנזרע ופרש"י משעה שנקלט הזרע במעי אשה אפילו הפילה אמו ונמחה יש לו חלק לעתיד והביא דהכי אמר בכתובות נבלתי יקומון לרבות נפלים, הרי מפורש ברש"י דלעמוד בתחיית המתים וחיי העולם הבא הם בדין אחד וא"כ מפורש שכשיגיע זמן תחיית המתים יחיו הנפלים כגדולים צדיקים שהם הא ודאי נקיים וטהורים מכל חטא,
אור עולם כתב:א. ראה דגם הגרמ"פ משתמש בדברי רש"י שם...
עזריאל ברגר כתב:מכתב מהרבי מליובאוויטש זצ"ל לאריק שרון שר"י, כאשר נהרג לו בן:
http://chabadlibrary.org/books/admur/ig/25/9381.htm
(אג"ק חלק כ"ה, אגרת ט'שפא כנראה).
המכתב הוא ביאור נפלא ומעודד על נוסח הנחמה "המקום ינחם אתכם בתוך שאר אבלי ציון וירושלים".
אור עולם כתב:הגר"ד מישקובסקי זצוק"ל ישב שבעה על בנו שנפטר לו בקטנותו (כמדומני נחנק ביוה"כ, יבואו היודעים ויתקנוני), ובא לנחמו מרן המשגיח הגר"מ חדש זצוק"ל, והביא את דברי הגמ' (סוטה יב.): "תנא עמרם גדול הדור היה כיון שראה שאמר פרעה הרשע כל הבן הילוד היאורה תשליכוהו אמר לשוא אנו עמלין עמד וגירש את אשתו עמדו כולן וגירשו את נשותיהן אמרה לו בתו אבא קשה גזירתך יותר משל פרעה שפרעה לא גזר אלא על הזכרים ואתה גזרת על הזכרים ועל הנקיבות פרעה לא גזר אלא בעוה"ז ואתה בעוה"ז ולעוה"ב פרעה הרשע ספק מתקיימת גזירתו ספק אינה מתקיימת אתה צדיק בודאי שגזירתך מתקיימת שנאמר (איוב כב, כח) ותגזר אומר ויקם לך עמד והחזיר את אשתו עמדו כולן והחזירו את נשותיהן". וברש"י שם: "פרעה לא גזר אלא בעולם הזה - שנולדים ומתים וחוזרים וחיים הן לעוה"ב אתה גזרת בעולם הזה ובעולם הבא שכיון שאינם נולדים אינן באין לעולם הבא", ואמר המשגיח, דאע"פ דאין לנו השגה בכבשי דרחמנא, נשמה זו או אחרת מדוע באה לעולם ומדוע הלכה בקיצור ימים ושנים, אך המבואר מדברי רש"י הנ"ל דביאת הנשמה לעולם לחוד היא כבר מספיקה להביאה לחיי עוה"ב, ולעיתים הנשמה לא חסר לה אלא תיקון קטנטן, ואילולא הייתה באה לא הייתה יכולה לחיות לעוה"ב.
יהודה בן יעקב כתב:לא הבנתי למה צריך להביא מדברי רש"י. ואולי להוכיח כמי ההלכה
בגמ' סנהדרין קי, באתמר קטן מאימתי בא לעולם הבא רבי חייא ורבי שמעון בר רבי חד אמר משעה שנולד וחד אמר משעה שסיפר וכו', רבינא אמר משעה שנזרע וכו', רב נחמן בר יצחק אמר משעה שנימול וכו', תנא משום רבי מאיר משעה שיאמר אמן וכו'
ובשו"ת אגרות משה יורה דעה חלק ג סימן קלחהנה בדבר שאלתך אם נפלים יקומון כשיבא זמן תחיית המתים במהרה, הנה רבינא דהוא בתרא שהלכה כמותו אמר בסנהדרין דף ק"י ע"ב על קטן מאימתי בא לעוה"ב שהוא משעה שנזרע ופרש"י משעה שנקלט הזרע במעי אשה אפילו הפילה אמו ונמחה יש לו חלק לעתיד והביא דהכי אמר בכתובות נבלתי יקומון לרבות נפלים, הרי מפורש ברש"י דלעמוד בתחיית המתים וחיי העולם הבא הם בדין אחד וא"כ מפורש שכשיגיע זמן תחיית המתים יחיו הנפלים כגדולים צדיקים שהם הא ודאי נקיים וטהורים מכל חטא,
ילקוט הואיל יהודה : לזכרון בני ... יואל יהודה הלוי : והוא ילקוט ישועות ונחמות מספרי הקודש ... והיה לשלשה מדורים : מדור א' הגיון לב לעורר אמונת אומן בלב ישראל ... : מדור ב' נחמת לב החיוב על הקרובים להתנחם ... : מדור ג' לב אבות לקט בהיר ומקיף בענין בנים שנעדרו ...
הבאר ההיא כתב:כמדומה שהרא"ש מביא בשם הגאונים שזו סיבת המנהג לקרוא שם לנפלים בכדי שיכיר את אביו בתחיית המתים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 62 אורחים