עזריאל ברגר כתב:הפוסקים (בסימן הראשון של השו"ע) כתבו (איש איש בסגנונו) שכל יהודי "נורמלי" (או מי שהוא ב"מדה בינונית") צריך כל יום להשכים לפני אור הבוקר, כמ"ש "אעירה שחר".
כמה אנשים מקיימים את זה? כמה יחידי סגולה???
מדוע זמני השינה וההשכמה בישיבות הקדושות אינם מתאימים לזה?
קו ירוק כתב:וגם גדולי עולם משום כך לא נהגו בעשורים האחרונים להשכים קום אפילו לא לתפילת הנץ.
וגם כי השעה הקבועה (השעון הביולוגי) גורמת לפחות ביטול תורה אצל אנשים רגילים.
עזריאל ברגר כתב:קו ירוק כתב:וגם גדולי עולם משום כך לא נהגו בעשורים האחרונים להשכים קום אפילו לא לתפילת הנץ.
וגם כי השעה הקבועה (השעון הביולוגי) גורמת לפחות ביטול תורה אצל אנשים רגילים.
א. בדיוק על זה אני מתפלא.
ב. מה ההבדל בין שינה בשעה 22:00 וקימה בשעה 6:00, לבין שינה בשעה 20:30 (בדרך כלל - אחרי תפילת ערבית) וקימה בשעה 4:30 (בדרך כלל - לפני הנץ, ואולי אפילו לפני עלות השחר)?
בברכה המשולשת כתב:ב"ה, גם בדורינו לא בטלה הקימה המוקדמת מן העולם.
אני אישית מכיר יהודים רבים וכ"י, הן אברכים ורבנים והן בע"ב, שקמים בזמן ומתפללים כותיקין.
לבי במערב כתב:מי מקיים הלכה פשוטה זו? 'יהודים פשוטים' (הנאלצים בד"כ להשכים, מחמת עבודתם וכיוצא), שלצערנו - נדירים במחוזותינו.
עזריאל ברגר כתב:העירוני מהגמ' ביומא כב. "שאני מיגנא ממיקם" ופרש"י: נוח לו לאדם לנדד שינה מעיניו מלילך לישן עד סוף הלילה מלהיות עומד ממטתו בהשכמה.
לארץ ולדרים כתב:עזריאל ברגר כתב:העירוני מהגמ' ביומא כב. "שאני מיגנא ממיקם" ופרש"י: נוח לו לאדם לנדד שינה מעיניו מלילך לישן עד סוף הלילה מלהיות עומד ממטתו בהשכמה.
מה זה נוגע
עי' בשו"ת ערוגות הבושם או"ח סי' א שדן בענין זה: https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... hlts=&ocr=
גם הובאו שם הדברים האמורים ד'אין ספק מוציא מידי ודאי' והגמ' דיומא. כן ציין לסי' יעב"ץ שכתב: 'על הרוב זמן שכיבה שלנו לאחר חצות לילה'.דבכל כיו"ב נאמר כל הלבבות דורש ד' וכל יצר מחשבות הוא מבין . . אמנם הכל לפי מה שירגיל אדם עצמו בנעוריו, כי ההרגל טבע שני' ע"כ לכתחילה ירגיל אדם עצמו לקום באשמורת.
קו ירוק כתב:הישיבות אינם הפקר ומעולם לא היו. ומנהג הישיבות הותיקות שורשו בגדולי עולם.
יתירה מכך שמעתי בצעירותי, ואינני יודע כמה מדויק ומה, שפעם הגרי"ז התעניין אצל הגרב"ד פוברסקי על שעת תפילת השחר בישיבה, והשיבו ב-7.00 בבוקר. הפטיר הגרי"ז לא בגלל זמן ק"ש של מג"א, אלא כי החליטו שכך הסדר הנכון.. (דוקא כן הקפידו על זמן ק"ש של מג"א, אבל מכאן שיש זמן נח לקיים סדרי תפילה לימוד, ואף הגרי"ז עצמו כך היה נוהג).
יש הרבה אנשים שמקדימים קום לפני התפילה ללמוד, אבל התפילה בשעה קבועה.
אותם בנים ליהודי יקר שהזכרת באו ללמוד בישיבה, ולא לומר תהלים. תהלים יכלו לומר בבית, אבל אביהם שלחם לישיבה. הוא עולה על יצועו בצאת הכוכבים והם ב-12 בלילה..
מענין לענין, סיפר לי מכר שעת בואו ללמוד בישיבת עטרת ישראל (לפני עשורים), עיין בסדר שלישי במקרא בספר 'יהושע' , עבר לידו ראש הישיבה הגרב"מ אזרחי, נעצר ומביט בו ובספר. הבחור הרים עיניו, ושואל מה, זה לא טוב? השיבו הגרב"מ זה טוב, אתה לא טוב!...
אישצפת כתב:עדיין בעניינו המשני.
קטונתי מלהביע דעה בענין זה.
אבל לי מפריע לשמוע ראש ישיבה/כולל ואפילו יותר מזה.. מצטט פסוקים שלא היו ולא נבראו או מילים שונות או בניקוד הייתי אומר אפילו מצחיק מחוסר לימודו תנ"ך כמו שצריך. או אפילו מקשר אישים בתנ"ך לתקופות כמו שבערך אומר שמרן הראי"ל שטיינמן היה מן הראשונים..
יש צורך גדול בלימוד התנ"ך לידיעת קורות העתים אבל זה לא אמור לבא על חשבון סדרי הלימוד של הישיבה. אלא בשעות שבין הסדרים או בבין הזמנים.
חגי פאהן כתב:ישנן ישיבות שפועלות כ"בתי חרושת לגמרא" ואי אפשר ללמוד מהן על סדר יום מאוזן.
חגי פאהן כתב:לענייננו, הגרח"ק שיהיה בריא כותב בפשיטות בארחות יושר "שיטת הרי"ף והרמב"ם שהוא חיוב גמור והעובר ע"ז ואין מתפלל כותיקין נקרא עובר על דברי חכמים".
https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=49046&st=&pgnum=97
ישנן ישיבות שפועלות כ"בתי חרושת לגמרא" ואי אפשר ללמוד מהן על סדר יום מאוזן. וגם במקומי יש בתי כנסת רבים המלאים מפה לפה בותיקין, ביניהם אברכים רבים.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:פלס במעגל דרכיך וגו' (אני לא יודע הרבה תנ"ך, למדתי בישיבות אמנם אולי אינני למדן כראוי ולא הספקתי להגיע לכל)
קו ירוק כתב:הישיבות אינם הפקר ומעולם לא היו. ומנהג הישיבות הותיקות שורשו בגדולי עולם.
ובענין אי עדיף הלמוד בחצי לילה השני באשמורת הבקר או בחצי לילה הראשון, הנה כל חז"ל וזוה"ק מלאים משבח משכימי קום, ועיין בחופת אלי' שבסוסה"ק ראשית חכמה בשער של שלשה מביא מחז"ל ר' שמעון בן מנסיא אומר על שלשה הקדוש ברוך הוא מכריז בכל יום - ועל ת"ח שאינו עוסק בתורה באשמורה האחרונה, ועליו הכ' אומר - הדלת תיסב על צירה ועצל על מטתו, ויראה דבדיוק כ' באשמורה האחרונה, דאע"ג דלאו כל אדם יכול לקום מחצות הלילה, אבל אם מבטל גם למודו באשמורה האחרונה לפני היום עליו הכ' אומר וכו'.
וידעתי שבשו"ת הגה"ק בעל ערוגת הבשם או"ח סי' א' מהפך בזכות הת"ח והצדיקים שעיקר עסקם בתורה בחצי הלילה הראשון יע"ש דבה"ק, ודבריו דברי טעם, אבל פשיטא לי שבחינוך הדורות ובפרט בישיבות הק' צריך שיהי' דרך החינוך להרגילם להקדים אשמורות - דאם לא יעשו כן מנ"פ אם יתפללו ויקראו ק"ש בזמנם יהי' זה בלי הכנת הנפש, ונקיון הגוף, ואיך אפשר לנפש הישראלי לקום מן המטה ישר לבית התפלה בלי הכנה, ואם כן יכינו עצמם יאחרו זמן תפלה וק"ש, וכל סדר היום של ת"ח מבולבל, ואוי לת"ח שחי בלי סדרים - ואין להאריך עוד כאן בזה.
אישצפת כתב:נוטר הכרמים כתב:יש סיבה בסיסית לאדם נורמטיבי בזמנינו שלא להשכים לפני אור הבוקר,
כדי לא להיכשל בכעס עשרות פעמים במהלך היום, ושכל סביבתו לא יסבלו ממנו.
מי שלא מתאים לסדר היום הזה, זה הופך אותו למתוח ועצבני.
רואים את זה בשטח על חלק ממקפידי הנץ.
שמעתי שפעם א' הגיע בטענות להגאון הנורא ר' ישראל יענק'ל פישרזצ"ל,
כיצד מאפשר את המנינים בזכרון משה ששחרית ומנחה מעורבים זה בזה...
וענה לו הגרי"י, שאם היה בכוחו לבטל, היה מבטל את מנין הנץ,
שכן רוב ה'דיני תורה' בביד"ץ זה מהם...
הכל תלוי מתי עולים על יצועם...
אני קם כבר מעל 14 שנה רצוף כשעתיים לפני הנץ ואני מתפקד בכולל יום שלם ללא מנוחת צהריים לא פחות משום אברך..
אמנם אין הנחתום מעיד על עיסתו אבל אם תרצה תוכל לבדוק..
גם אדם שילך לישון בשעה חמש ויקום בשמונה יהיה עצבני כל היום ויסבלו ממנו..
פלוריש כתב:(בישיבות ה'סרוגות', בדרך כלל, חוץ מהתפילה בשעה שבע יש גם תפילה בהנץ החמה)
בברכה המשולשת כתב:ב"ה, גם בדורינו לא בטלה הקימה המוקדמת מן העולם.
אני אישית מכיר יהודים רבים וכ"י, הן אברכים ורבנים והן בע"ב, שקמים בזמן ומתפללים כותיקין.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:חגי פאהן כתב:לענייננו, הגרח"ק שיהיה בריא כותב בפשיטות בארחות יושר "שיטת הרי"ף והרמב"ם שהוא חיוב גמור והעובר ע"ז ואין מתפלל כותיקין נקרא עובר על דברי חכמים".
https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=49046&st=&pgnum=97
ישנן ישיבות שפועלות כ"בתי חרושת לגמרא" ואי אפשר ללמוד מהן על סדר יום מאוזן. וגם במקומי יש בתי כנסת רבים המלאים מפה לפה בותיקין, ביניהם אברכים רבים.
חבל שלינקקת, כך היינו יכולים לתפוס את השקר שבדבריך. רח"ק לא כתב שהעובר ע"ז נקרא עובר על דברי חכמים, אלא שכן הוא דעת הרי"ף והרמב"ם, ואינו להלכה, שמדינא אינו חייב להתפלל כוותיקין ואינו אלא הנהגה טובה, שצריכים לשקול כפי הענין והאפשריות. אני הייתי רואה איש אחד שהיה נרדם עם התפילין שלו, בהקפידו להתפלל כוותיקין כל יום. ואם זה דבר נדיר, מאיפוא תדע מה קורה בבית כשהאבא מעוצבן כל היום מחוסר שינה וכדו'.
פלס במעגל דרכיך וגו' (אני לא יודע הרבה תנ"ך, למדתי בישיבות אמנם אולי אינני למדן כראוי ולא הספקתי להגיע לכל)
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 323 אורחים