הודעהעל ידי אליעזר ג » ה' אוקטובר 15, 2020 8:43 pm
בס"ד
המשך
ג
דברים פרק כב
(ח) כִּ֤י תִבְנֶה֙ בַּ֣יִת חָדָ֔שׁ וְעָשִׂ֥יתָ מַעֲקֶ֖ה לְגַגֶּ֑ךָ וְלֹֽא־תָשִׂ֤ים דָּמִים֙ בְּבֵיתֶ֔ךָ כִּֽי־יִפֹּ֥ל הַנֹּפֵ֖ל מִמֶּֽנּוּ: ס
המילה הנופל לכאורה משונה בהקשר זה והוראתה מי שהוא כבר נופל בהווה כלומר לפני שיפול בעתיד ,ונראה שהמשמעות היחידה האפשרית כאן ,שהוא נופל בהווה ,שנגזר עליו בהווה כבר ליפול.
תלמוד בבלי מסכת שבת דף לב עמוד א
תנא דבי רבי ישמעאל: כי יפל הנפל ממנו (ממנו) ראוי זה ליפול מששת ימי בראשית, שהרי לא נפל והכתוב קראו נופל. אלא שמגלגלין זכות על ידי זכאי וחובה על ידי חייב-
נראה יותר לפרש שהחייב חייב בעצם זה ששם דמים ,מההקשר אבל לא הכרח. בכל מקרה מיחסים לשם דמים את גרימת המיתה למרות שכבר נגזרה ולא הוספת מיתה , וזה הרי חלק מהאיסור של שימת דמים שלא יפול הנופל ממנו כלומר יש איסור גם כהי גוונא . כלומר אם עלולה בפועל לצאת מיתה מהמעשה לא משנה שהיא בהשגחה עבור חטאים שכבר נעשו וגזרות שכבר נגזרו, אסור ומתיחסים אליך כגורם המיתה.
לפ"ז גדר מעשה האיסור שמחדל שלך לא יהיה הגורם הטבעי למיתה . יוצא שהתנאים בהם יש וודאי איסור הוא במצטרף:
מבחינה טבעית מה שעשית יוצר סכנה לגרימת מיתה.
יש אפשרות שאכן ימותו ומספיק לעניין זה גם אם כבר נגזר עליהם בעבר.
בפשטות גדר העניין הוא שמבחינה טבעית ראוי לחשוש.
נוסיף מכיוון שגם ראינו מסברא מכוח שמור נפשך שאותם גדרים אמורים להיות גם באי גרימת מוות לשני ,יוצא שלעניין אי שימת דמים אנו מדברים על אותו יחס סיכון מול על מה מוותרים. אומנם במקרה זה סיכויי הסכנה הנגרמים על ידי אדם יחיד מסכנים הם עצמם רבים ולכן הסיכון הוא צירוף הסיכונים שלהם. וכן היה ראוי ללמוד גם מגילוי מילתה בין האיסורים השונים לעניין שמירת הנפש.
תהלים פרק קטז
(ו) שֹׁמֵ֣ר פְּתָאיִ֣ם יְקֹוָ֑ק דַּ֝לּוֹתִ֗י וְלִ֣י יְהוֹשִֽׁיעַ:-
תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף קי עמוד ב
דתניא: קטני בני רשעי ישראל אין באין לעולם הבא, שנאמר כי הנה היום בא בער כתנור והיו כל זדים וכל עשה רשעה קש ולהט אתם היום הבא אמר ה' צבאות אשר לא יעזב להם שרש וענף. שרש - בעולם הזה, וענף - לעולם הבא, דברי רבן גמליאל. רבי עקיבא אומר: באים הם לעולם הבא, שנאמר שמר פתאים ה', שכן קורין בכרכי הים לינוקא פתיא.
רואים שפתי מבחינת הלשון הם קטנים, כלומר חסרי דעת ,לא אשמים ,וממילא אפשר גם גדולים בנסיבות מסוימות.
יש לברר אם נגזר על אדם בוגר למות והוא נכנס כפתי לסכנה מסוימת האם הכוונה שמובטח שהגזירה לא תתקיים באותה סכנה ? או שהכוונה שכהי גוונא למרות שמצבו הוא בסכנה לא תהיה מיתה מעבר לנגזר?
ונבחן:
א.לכאורה אין סברא לומר שיתחדש מעבר לזה שהאדם הכניס עצמו לסכנה ובגלל שהוא פתי , עצם ההכנסה לא תהיה גורם למוות שלא נגזר עליו ובפרט בגדולים . כי הרי זו הוראת הפתיות הוא פתי חסר דעה ממילא אינו אשם וממילא יש שמירה שמכוח מעשה שטות זה שלא אשם בו לא ימות , אבל אם אשם בדברים בעבר ונגזר עליו מיתה מחמתם מה עניין זה לפתיותו דעכשיו? מה יש כאן איזה עניין להראות שהמכניס עצמו לסכנה בפתיות לא ימות בה גם אם נגזר עליו? האם זה שהוא פתי זו סיבה להצילו ממה שנגזר עליו בעקבות מעשים בהם לא היה פתי.
ב. מהגמרא הידועה על הזימון לפונדק אחד של הרוצח במזיד בעבר אם זה שיפול עליו ויהרגו רואים שלמרות שהיושב בפונדק הוא פתי ביחס למותו זה ,בכל אופן מת. ואומנם גם מסוגיה דידן של יפול הנופל אפשר היה להוכיח , אבל אפשר היה לדחות שתמיד ישנה אי זהירות מצד הקרבן במעשים אלו ואינו פתי מוחלט , אם כי זה דוחק לומר שתמיד אינו פתי או שיפול הנופל או רק ביחס למצבים שאינו פתי.
ג. מהמציאות גם בקטנים לאורך כל הדורות רואים שקטנים אכן נהרגים בהיכנסם למקומות סכנה ואין לך פתאים גדולים מקטנים שהם מקור השם.
ד. וכן רואים שחששו במדבר ולא מלו קטנים, וכן בהמשך עד שדשו ביה רבים ונדון בל"נ בהמשך.
ה. בחידוש מפסוק הכלל הוא שאין לך בו אלא חידושו ומחדשים את המועט האפשרי.
מסקנה -שמירת פתאים היא רק ביחס לכך שלא תהיה להם מיתה מחמת ההכנסה לסכנה שנכנסו אליה כפתאים ,אבל כן תהיה גם במסגרת הסכנה אם נגזר עליהם בעבר.
אבל יש לדון עוד נידון, מגמרות רבות משמע ששומר פתאים הוא מתיר לכתחילה ,[נראה בהמשך] ואם היה הפשט כהבנתנו עד כאן, מי שרואה את הפתי המבוגר לפחות מכניס עצמו לסכנה ויודע שישמע לו עליו להאיר את עיניו שלא יהיה יותר פתי לעניין זה ולא יכניס עצמו אליה.
ונראה, הרי אמרנו שהלימוד לא להכניס עצמו לסכנה, הוא משמור נפשך, ועוד ראינו שלגבי הזולת אסור גם אם לא יגרם מוות שלא נגזר מראש ולכאורה הוא הדין כלפי עצמו בכ"ש. ומה איכפת לנו שומר פתאים.?
אפשר לתרץ בכמה אופנים:
א. מכיוון שהלימוד של שמור נפשך הוא בגדר שלא ידחיק את חשש הסכנה ,אם עובדת היותו פתי נגרמת מסיבה אחרת ,או אפילו מסיבה זו אבל הוא קרוב לאנוס עליה ,אין איסור ולכן מותר לכתחילה.
ב. כאשר אין איסור כלומר שהיה מעדיף להסתכן ולא לוותר מתוך מודעות מלאה לסכנה וממילא מותר לו לכתחילה.
יוצא שלפי שני התירוצים שומר פתאים אומר שאחרי שמותר לו, לא תקרה מיתה אלא אם כן נגזר בעבר למרות שנמצא בסכנה ,אבל הוא אינו המתיר. רק ההבדל שלטעם הראשון העובדה שהוא פתי היא עצמה סיבת ההיתר ואילו לשני אין לה קשר להיתר.
אפשר אומנם כן להציע את שומר פתאים כמתיר שאילו לא היה, רבנן היו אוסרים כפי שאסרו לכאורה בכותל כדי שמתוך רבים לא ימותו גם אם האדם עצמו היה מסכים להסתכן במודע ואין איסור תורה . ולמעשה אסרו בכותל ואולי בעוד מקרים כי לכתחילה לא מטריחים כביכול את השם לשמור באופן ניסי , אבל היכן שזו הצורה הטבעית של חיי האדם או שכך נוהגים בפועל ויש בכך עניין חשוב כן אפשר להטריח.
ישנן אולי עוד אפשרויות, אבל בשביל לא לסבך את הדיון נעלה אותם בל"נ בציורים ששם מקומם , בקטע הבא נתחיל בל"נ לבדוק לגבי גמרות שונות האם הנתיב שנסלל מסביר אותן ופוטר את הקשיים בהן ולאיזה אפשרויות מהאפשרויות שהעלינו הן מכוונות.