מקדש מלך כתב:ברור שלא , שהרי גורם נזק לפרנסתו. אבל בעלי התפילה לא נגרם נזק לפרנסתם.
ואני חושב שזה עובדה פשוטה שבעל תפילה לא איכפת לו שמקליטים אותו, ואדרבה מרוצה מהפירסומת בד"כ, כמו כותב בעיתון כשמצטטים אותו ונותנים קרדיט.
בקשר לדברי איש ספר על רעק"א, אם יש לו ראיה לדבריו, נקבל באימה. אבל מסברא הדבר הפוך לחלוטין, וכאן עדיף מנתכוון לצד זה וזרק לצד אחר, שהרי נעשתה פעולה אחרת לגמרי שלא ידע עליה כלל. ואינו 'פעולה אחת שאינו יודע מה טיבה' כטענתו. וכמובן שבאובנתא דליבא תליא וכל אחד יכול לחשוב אחרת.
מקדש מלך כתב:זה מה שאני טוען, שאדם לא יכול להחליט שצריכים לא להתקרב לארבע אמותיו כי 'זה הכבוד שלו'. אם באמת זה מזיק לו אתה צודק (לדוגמא פגיעה בפרטיות, בושה, וכו'), אבל הוא לא יכול להחליט סתם שלא בא לו שיעשו כך או כך, כי לשני מתחשק הפוך, וגם לו יש את הזכויות שלו.
אוצר החכמה כתב:מקדש מלך כתב:ברור שלא , שהרי גורם נזק לפרנסתו. אבל בעלי התפילה לא נגרם נזק לפרנסתם.
ואני חושב שזה עובדה פשוטה שבעל תפילה לא איכפת לו שמקליטים אותו, ואדרבה מרוצה מהפירסומת בד"כ, כמו כותב בעיתון כשמצטטים אותו ונותנים קרדיט.
בקשר לדברי איש ספר על רעק"א, אם יש לו ראיה לדבריו, נקבל באימה. אבל מסברא הדבר הפוך לחלוטין, וכאן עדיף מנתכוון לצד זה וזרק לצד אחר, שהרי נעשתה פעולה אחרת לגמרי שלא ידע עליה כלל. ואינו 'פעולה אחת שאינו יודע מה טיבה' כטענתו. וכמובן שבאובנתא דליבא תליא וכל אחד יכול לחשוב אחרת.
לדינא זה לא מובן בכלל מה אתם רוצים. בכל מקרה שאם האדם עצמו יניח את מכשיר ההקלטה הדבר יהיה אסור העובדה שמחלקים את הפעולה לשני אנשים וכל אחד עושה את חלקו לא מתירה לעשות את זה לכתחילה. זה כל כך ברור שתמוה שמישהו בכלל מתווכח על זה.
הרע"א דיבר על מצב שונה שאדם עשה מעשה והיה מתעסק בו ואנו דנים בדיעבד אם עשה איסור. או אפילו כמו במקרה של עירוב אם יש דין אפרושי מאיסורא במקום הדחק אבל איך עולה בדעתכם שיהיה מותר לעשות את זה.
פייש כתב:מקדש מלך כתב:זה מה שאני טוען, שאדם לא יכול להחליט שצריכים לא להתקרב לארבע אמותיו כי 'זה הכבוד שלו'. אם באמת זה מזיק לו אתה צודק (לדוגמא פגיעה בפרטיות, בושה, וכו'), אבל הוא לא יכול להחליט סתם שלא בא לו שיעשו כך או כך, כי לשני מתחשק הפוך, וגם לו יש את הזכויות שלו.
יש חילוק בין בקשות מוזרות של אדם ספציפי שאולי אין חיוב לציית, לבין אדם שאינו רוצה שמה שדרש במקום פרטי בין עשרה אנשים יהיו לבוז לכל העולם באופן שהוא מתבייש שזרים רבים ישמעו וידונו וילעגו ובדומה לזה. זה נורמלי וכל בר דעת יודה לזה. ואם אחד הולך שלא ברשותו באופן שברור אצלו שהוא אינו רוצה ויצטער מזה, למה לא יהיה בגדר אונאה או במצות אהבת ישראל.
הלכה ליום שלישי כ"ה חשון תשע"ד
שאלה: האם מותר להניח בשבת מכשיר "אינטרקום" בחדר שיש בו תינוק, כדי שיוכלו הוריו לשמוע את בכיו ולדעת מה מצבו, ולהעניק לו כל צרכיו?
תשובה: הנה לכאורה יש לדון בזה מצד שמכשיר האינטרקום דומה מצד פעולתו למכשיר הרם קול שכבר אסרוהו כל גאוני הדורות האחרונים מכמה סיבות, ומהם, מפני שמכשיר הרם קול הוא כלי המיוחד להשמעת קול, שאסור מדרבנן להשתמש בו ביום השבת. וכן האריך בזה מרן הרב זצ"ל בספר יביע אומר (ח"א סי' יט) לאסור השימוש ברמקול בשבת מכמה טעמים.
אולם לענין אינטרקום בחדר שיש בו תינוק, לכאורה יש לדון בזה להקל מטעם שתינוק נחשב כחולה שאין בו סכנה גם כאשר הוא מרגיש טוב, (שהרי מצבו רגיש וכל הזמן הוא נזקק לטיפול של הוריו) ולכן, באיסור דרבנן שלא נעשה על ידי ההורים, רק על ידי התינוק שמשמיע קולו, לכאורה יש להקל. ואף שבזמן שנכנסים ההורים לחדר התינוק בכדי לטפל בו, נשמע גם קולם ברמקול בזמן שהם מדברים שם, מכל מקום מותר הדבר, לפי שאינם מתכונים שישמעו קולם, ואין להם כל תועלת מכך, וגם אינם עושים מעשה בידים כלל, על כן יש להקל בזה באיסור דרבנן.
אלא שיש אומרים שעיקר איסור השימוש ברמקול או באינטרקום בשבת אינו רק מדרבנן, אלא איסורו איסור גמור מן התורה, מפני שבזמן שעוברים גלי הקול, נוצרת פעולה חשמלית המביאה לזיקי אש במוליכי הזרם החשמלי, ויש בזה איסור תורה. וכן כתבו כמה מגדולי הרבנים בדור שלפנינו. אולם מרן הרב זצ"ל העיר על דבריהם, כי מזה זמן רב דיבר על כך עם ידידו הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך זצ"ל (שהיה נודע בהבנתו בעניני חשמל בהלכה) והלה הודיעו באופן ברור כי דברי הרבנים שכתבו כך אינם נכונים במציאות כלל, ושאין הדיבור מעורר זיקי אש, רק הגברת הזרם, שאין בו שום חשש של הבערה וכיבוי, וכל דברי המומחים בזה הם רק על הגברת הזרם, אבל האש או האור, לא מתגבר ולא מתמעט בזה כלל. והרבנים שכתבו כן בזמנים עברו, הוא מפני שלא היה ענין החשמל ברור בזמנם די הצורך.
ולפיכך הדבר ברור, שאין איסור בשימוש ברמקול בשבת, אלא מדרבנן, ולפיכך בנדון דנן שהוא לצורך תינוק, וגם לא נעשה מעשה בידים ממש, המיקל בשימוש באינטרקום בשבת, יש לו על מה שיסמוך.
אוצר החכמה כתב:מלבב כתב:אוצר החכמה כתב:מלבב כתב:עצם ההקלטה לא ברור לאיסור, ולגבי מכשיר שמיעה הגרשז אוירבך התיר וגם האגרות משה נוטה להתיר, רק אולי יש לחלק שפה נעשה איזה שינוי בכלי ההקלטה, עכ"פ לא נראה שזה איסור דאורייתא וגם מדרבנן לא ברור לאיסור, וגם יש לדון משום גרמא, ובכל אופן אינו מכוון, לכן בהצטרף כל הטעמים בוודאי מותר.
ודבר שמותר מצד כללי ההלכה וגם לא שייך עובדא דחול שהרי מכינים אותו לפני שבת ואין עושים כלום בשבת מצד המכין, והחזן הרי אינו יודע כלום, ממילא לא שייך לומר שמגונה.
כבר התבאר באשכול ההוא הבל ההיתרים האלו. והנהגה זו שקל שבקלים אינו עושה כן.
לא מצאתי בכל הדברים הסבר מה זה שונה ממי שעובר במקום שיודע שיש מצלמות שכל הפוסקים מתירים משום שהוא פחות מגרמא וגם אינו מכיון, אם כן כש״כ לעשות דבר בערב שבת שיגרום שמישהוא יעשה דבר שהוא פחות מגרמא וגם אינו מכוין, ומה יועיל הכונה של המכין מערב שבת לעשותו מלאכת מחשבת.
וגם במכוון איזה איסור יש פה, הרי אינו מחדש זרם חשמל רק אולי מגביר, ואיזה איסור יש בהגברת זרם חשמל, ולכן הגרש״ז אוירבך והגר״מ פיינשטיין התירו להשתמש במכשיר שמיעה וכן נוהגים, ואם יש מחמירים שחששו לאיסור עכ״פ בהצטרף כל הטעמים הנ״ל בוודאי חזי לאיצטרטפי להתיר.
ואם משום זילותא דשבת, א״כ האם נאסור כל דבר המותר משום ספיק ספיקא וצירוף טעמים ושבות דשבות וכדומה משום זילותא דשבת, ואי משום עובדא דחול הרי בשבת אינו עושה כלום רק בערב שבת.
תקרא שוב. כתבתי בפירוש. שם מי שעושה את זה היא המשטרה. גם לא שואלת אותנו וגם סבורה לשיטתה שזה צורך בטחוני. כאן אתה עושה את בשביל צרכך וחשקך. וכשם שר' שלמה זלמן כשהתיר מכשיר שמיעה לא התיר בכלל זה להשתמש בטלפון אן במגאפון בשביל הכיף כך היתר מתוך הצורך והדחק לא מתיר לפרוץ גדרו של עולם שנהגו כל ישראל לא להשתמש באופן פעיל במכשירי חשמל בשבת. ושום דבר לא חזי לאיצטרופי לקלות שכזאת.
פייש כתב:עזריאל ברגר כתב:דרומי כתב:איני מבין, וכי ביום חול כן מותר להקליט את החזן ללא ידיעתו?
כן.
מי שמשמיע קולו במקום ציבורי לא יכול לצפות שלא יקליטו אותו
על זה כבר אמר מי שאמר לסטים שכמותך וכו'
אם מצטער הלה על זה איך מותר להונות את חבירו, ומה עם ואהבת לרעך כמוך מה דעלך סני.
לבי במערב כתב:בכל מקרה, מלאכה אסורה אף לבן א"י, ואפילו בצנעא...
זאינץ כתב:לא בידי עכו''ם אלא בידי יהודי מארץ הקודש שלא שמר יו''ט שני[התפרסם כבר לפני שנתיים].
זאינץ כתב:ישנו מכתב של האדמו''ר הריי''ץ נ''ע שבו כותב על צילום אביו בתשליך וכתב שם ''ולא אכחד אשר הייתי נהנה אם הצילום עלה ליפה''[אלא ששם מדובר בנכרי באמת ופה לכאורה יהיה חילוק].
עזריאל ברגר כתב:אוחדו האשכולות.
סדנא דארעא כתב:עזריאל ברגר כתב:אוחדו האשכולות.
לענ"ד אלו שני נושאים אחרים ואין ביניהם קשר. שני האשכולות הקודמים הוא לגרום הקלטה בשבת ויו"ט מבעו"י. ואילו הכא הדיון הוא לבני אר"י אם מותר להקליט בידים ביו"ט שני של גליות.
עזריאל ברגר כתב:סדנא דארעא כתב:עזריאל ברגר כתב:אוחדו האשכולות.
לענ"ד אלו שני נושאים אחרים ואין ביניהם קשר. שני האשכולות הקודמים הוא לגרום הקלטה בשבת ויו"ט מבעו"י. ואילו הכא הדיון הוא לבני אר"י אם מותר להקליט בידים ביו"ט שני של גליות.
לגבי בן ארץ ישראל - כמדומני שרוב-ככל הפוסקים מסכימים שאסור לו לעשות מלאכות ביוט"ש ביישוב-יהודי אפילו בצנעא (וכלשון חז"ל "ביישוב אסור"). אבל לכאורה זה לא אוסר את ההנאה ממלאכתו.
אבל ההקלטה שהוא מפעיל - איננה יותר קלה מההקלטה שהשאירו להקליט מלפני שבת או חג, ולכן יש כאן איסור כפול, ולכן זה קשור לאשכול הנוכחי.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 112 אורחים