האם בית שער לבית הכסא חייב במזוזה [הפתח שבו נכנסים לבית שער]?
יש בזה ב' אופנים לחייב,
א. יש מקום לחייב לקבוע מימין הנכנס, ולומר שאע"פ שבית הכסא עצמו פטור אי"ז משום שאינו דירה אלא משום שאינו עשוי לכבוד, ואולי זו סברא רק בביה"כ ולא בבית שער. ומיהו בזה יותר מסתבר להקל, וכ"כ השבה"ל ח"ז קע"א.
ב. ואם נאמר שאין לחייב לקבוע מימין הנכנס, לכאורה יש לחייב מימין היוצא, וכסברת הגרע"א הידועה (רפ"ו י"ג) שחדר פנימי שאין בו דע"ד אע"פ שהוא פטור מ"מ יש לקבוע בדלתו לימין היוצא ממנו משום שדלת זו היא כניסה לחדר החיצוני הגדול. [אמנם י"א שאם החדר הקטן נפתח לחדר קטן [כגון פרוזדור] שהוא נפתח לחדר גדול מודה הגרע"א שפטור].
אשמח לכל ידיעה בענין הן על עצם הנידון והן על המנהג בזה.