מה שנכון נכון כתב:ובפע"ח שער הלולב פ"ה
גם טעם אחר, כי עד עתה היה חותם שלם, ועתה נחסר ממנו אותו החותם ועי"ז יכולים החיצונים לשלוט בו וליטול נשמתו, ונמסרו הפתקין של דינו בידיהם. אמנם ההסתלקות מן האדם הצל הזה, הוא אחר חצות לילה, כי אז מתחלת הלבנה להאיר, ולפי שאין גמר החותם נעשה עד חצות כנ"ל, ואחר כך נגמר הדין, לכן הסתלקותו הוא מחצות לילה, כי אז מתחלת הלבנה להאיר ליל הו"ר כנודע.
ייש"כ על הבהרת דברי הרב ממקו"א, אלא דצ"ע שאור הלבנה זורח כמה שעות קודם חצות, באור חזק ומלא.
ועכ"פ לדבריך, לדברי רבינו האר"י אין כל ענין בזריחת הלבנה בליל הו"ר, רק בחצות הלילה, אם כן מה מקום מצאו החסידים להתגדר בו לקרוא התהילים אחר זריחת הלבנה עוד קודם חצות?
ונראה ליישבם דכיון דלשון הרמ"א "כתבו הראשונים ז"ל שיש סימן בצל הלבנה בליל הושענא רבה מה שיקרה לו או לקרוביו באותה השנה ויש מי שכתב שאין לדקדק בזה" והוא על פי הזוהר ויחי, א"כ נקטו לעיקר את הזמן של זריחת הלבנה.
ונטעים יותר הדברים, דאין חולק דעיקר הזמן המסוגל הוא אחר חצות הלילה וכדברי האר"י, רק מאחר שקשה להתחיל סדר הלימוד כל כך מאוחר, ויש לחוש שלא תאחזנו השינה, נקטו להקל כבר מעת זריחתה שעתיים קודם חצות.
עכ"פ יוצא מזה חידוש שעיקר זמן התיקון דהו"ר לדברי הרב ז"ל, הוא אחר חצות הלילה דהו"ר.
והנה אם יש מי שירצה להגות בתורה שבע"פ, לפי"ז יהיה נכון לומר לו ללמוד שאר לימודיו עד חצות, ורק אחר חצות להתחיל את כל סדר התיקון, וכמדומני אדרבה הספרדים משתדלים לסיים משנה תורה קודם חצות, ולדברינו זה תימה.