גימפעל כתב:גם, אם הוא לא הבין מילה וחצי מילה איך מינהו הרש"ב להיות המלמד של הריי"צ ?
סגי נהור כתב:גימפעל כתב:גם, אם הוא לא הבין מילה וחצי מילה איך מינהו הרש"ב להיות המלמד של הריי"צ ?
ר' יואל לא כתב ש'המלאך' לא הבין מלה וחצי מלה, אלא האברך שחזר את המאמר בבית המדרש. וק"ל.
מחולת המחנים כתב:מתפעל כתב:אין אף תמונה של המלאך?
בכתבה שהתפרסמה בעיתון משפחה לפני מס' שנים נכתב ש'המלאך' נודע לו שבידי אחד ממקורביו נמצאת תמונה שלו, הגיע 'המלאך' לביתו של אותו אחד ופקד עליו לשרוף את התמונה, כמדומני שכך נכתב גם בס' זכרון דברי הרב, בשנים האחרונות נפוצו שמועות על משפחה מתלמידיו שיש בידם את תמונתו של 'המלאך', אבל תמונה עדיין לא ראינו.
היש חדש בנושא זה?מעיין כתב:שמעתי הדברים רק מכלי שני והפנה אותי לשמוע הדברים מכלי ראשון, אקוה לברר הדברים ממנו ואעלה אותו לכאן מה שאפשרמפענח כתב:מי הסופר שמצא בו הרב משאפראן פשע וגנות?
ס' 'בדרכי החסידים' לא נכתב ע"י הרי"כ שליט"א. ואכמ"ל.גימפעל כתב:וא"כ ר' יואל סותר את עצמו שבמכתבו הוא כותב שרצה להיות 'רבי' ובספרו כותב שלא רצה אפי' שיכנו אותו כך.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:א. כהיום אצלנו החרדים, יש כזה גישה שכל שמיימין יותר, מנצח. כאשר שתי פלוגות רבים על משהו, מנסה כל אחד להראות שהוא ה'ימני' יותר, ויותר 'פרום' וכדו'. בארה"ב זה לא היה אמור להיות כן, אולי נזקף לזכותם (?) של המלאכים, שיצרו כזה רושם שיש כזה עיקר ביהדות של הלבוש הקיצוני וכו'.
ב. בכל האשכול הזה עדיין חסרים הרבה פרטים, כולל רשימת התלמידים, קישורם להדדי בשידוכים וכדו', ובאמת איך הסתדרו עם הבנות בשנים ההם, למה הסכימו הבנות להתחתן עם ה'פראים' האלה, בשעה שכל החברות נישאו לאנשים מן המנין? כמובן שאני מדבר מזוית המבט של הימים ההם, ולא שלי.
ג. שמעתי אימרה בשם המלאך, "דער צמח צדק איז געווען א רבי, דער מהר"ש איז געווען א חסיד, און דער רש"ב האט געזען א חסיד".
ד. אני לא זוכר עם מי זה קרה, אולי הרב חיטריק, שאמר על עצמו שזכה להאריך ימים משום שהוא היה האחרון שזרק אבן על המלאך כאשר גורש מליובאוויטש.
ה. מסתמא ידוע לכל חסידי חב"ד פה, שבספרו של ר' ישראל יעקבזוהן מתאר הוא את הסיפור עם המלאך בתורה ודעת. הוא ניסה ללמד חסידות עם הבחורים בישיבה, ומנע בעדו הרש"פ שלא רצה שייהפכו לחסידי חב"ד. אמנם הרש"פ הזמין את המלאך בחושבו שלא יצליח להשפיע עליהם כליל, אלא מעט. ר' ישראל מספר בנימת נצחון וצחוק איך יצא למעשה שישיבת תורה ודעת כמעט ונסגרה מחמת הצעירים האלו שלא קבלו מרות והפכו את הישיבה עד שנזרקו.
ו. בספר הנ"ל מביא סיפור עם המלאך. כאשר הגיע החדשות לארה"ב שעצרו את הריי"צ, אמר המלאך, "אני לא מאמין. סה"כ כתבו כן בעיתון, ומה שכתוב בעיתון היא בחזקת שקר".
ז. דברי הרב יואל שהובאו כאן אינם בני סמכא כלל, כמו שיראה ויווכח כל הקורא בהם. חוץ מזה שגם חכמים מופלגים כאשר הם נלכדים בפח השוואנצאנות אבדה את כל חכמתם, וגם שבכל דבריו לא רואים כלום. הוא לא אהב את ה'בליטות' של האנשים ההם, אז מה? הוא לא היה מורגל לה'חיות' שלהם, אז מה? אין שם שום דבר צו דער זאך שאפשר להוציא ממנה על קבוצת המלאכים. אם לא היה לו המבט שלו עליהם מקודם, לא היה רואה כלום. כך נראה מהמכתב.
ח. תוך כל דיבורי חב"ד נגד המלאך, נראה שלא מצאו בו שום מום, אלא בזה שלא היה שוואנץ של המפלגה. לא בהנהגתו, לא בדעותיו ולא בידיעותיו. מתוך חצאי האימרות שהם מוציאים איכשהו מאיזה מקום על הבנתו בחסידות רואים שהם היו רוצים מאד להפריך אותו בזה ג"כ, ביודעם ששוואנצאנות הוא דבר בזוי, ועדיין לא מצאו כלום.
ט. ומזה אני מסיק עוד פעם שיש אנשים שאינם יכולים לצמוח תוך מסגרת צרה כזה, וא"א לכפות עליהם כלום. הרבה כאלה עוזבים את הדת מהכתות הסגורות, מטעם זה. המלאך סלל את דרכו עפ"י שרש נשמתו (קרי: תכונותיו וטבעו), וכן עבד את ה'. לא עמד לפניו שום ברירה להכנע להמפלגה והחצר, ואין שום סבה לבקש ממנו את זה. לכל אחד יש את תכונותיו, וההכנעה להחצר אינו מראה מדות טובות, דרגא בעבודת ה' או שום מעלה טובה, רק תכונה כאשר התכונות. רבים מהנכנעים להחצר אכולים הם גאווה ושחצנות, שהם מתרצים דקאי על החצר (הרבי שלי, החסידות שלי וכו'), ואלו הבורחים מהחצרות למיניהם יכולים להצטיין בעניוותם ושפלות דרכם.
סטרעטענער אייניקל כתב:באות ג': "... דער רש"ב האט געזעהן א חסיד".
הגדרה מוזרה על גאון הן בנגלה הן בנסתר, שמספיק "להציץ" בכתביו כדי לקבל שמץ מושג עליו, מנהיג בחסד ועוסק בצרכי הכלל שאלפים הסתופפו בצילו, אדם קדוש וטהור שעבד על עצמו וקידש וטיהר את עצמו מילדותו, ועוד ועוד.
קשה לי להאמין שהדברים יצאו מפי המלאך.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:סטרעטענער אייניקל כתב:באות ג': "... דער רש"ב האט געזעהן א חסיד".
הגדרה מוזרה על גאון הן בנגלה הן בנסתר, שמספיק "להציץ" בכתביו כדי לקבל שמץ מושג עליו, מנהיג בחסד ועוסק בצרכי הכלל שאלפים הסתופפו בצילו, אדם קדוש וטהור שעבד על עצמו וקידש וטיהר את עצמו מילדותו, ועוד ועוד.
קשה לי להאמין שהדברים יצאו מפי המלאך.
עד שאתה שואל את השאלה הזאת, תשאל את השאלה הכללית, איך הפריד חתול שחור בין הרש"ב להמלאך בשעה שהרש"ב היה כמו שכתבת? אלא מאי שהיה שם איזה פירוד, אז מה השאלה? בעיניו דרגא זו הוא 'ראיית חסיד', ודרגת החסיד הוא למעלה מזה, ודרגת הרבי הוא למעלה מזה.
לאור פניות באישי. אני לא חסיד, ולא חב"ד'ניק ולא מהמלאכים. אין לי עמדה אישית בכל אלו, ודבריו לא מחייבים אותי. אני רשמתי רק דברים ששמעתי על המלאך שלא הובאו באשכול זו.
סטרעטענער אייניקל כתב:באות ג': "... דער רש"ב האט געזעהן א חסיד".
הגדרה מוזרה על גאון הן בנגלה הן בנסתר, שמספיק "להציץ" בכתביו כדי לקבל שמץ מושג עליו, מנהיג בחסד ועוסק בצרכי הכלל שאלפים הסתופפו בצילו, אדם קדוש וטהור שעבד על עצמו וקידש וטיהר את עצמו מילדותו, ועוד ועוד.
קשה לי להאמין שהדברים יצאו מפי המלאך.
לבי במערב כתב:זה 'תירוץ' גבי ההתבטאות על המהר"ש.
לבי במערב כתב: כי בליובאוויטש ביכרו להמנע מללמוד בספרים אלו, שסגנונם שונה מדרכו הכללית של הצ"צ).
ראה אג"ק כ"ק אדמו"ר מהוריי"צ מליובאוויטש נ"ע ח"ח ע' קצה. אג"ק כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע ח"ד ריש ע' תמט. ח"ה ע' פט. חי"ב ס"ע קסד. חי"ג ע' רלב. חי"ד ע' רפח. חט"ו ע' רצג. חי"ח ס"ע תקל. ועוד.חרסון כתב:ובמידה רבה הוא מפתן הדלת לכניסה אל פנימיות תורת חב"ד בכלל.
במכ"ש וק"ו משאר הספרים הנזכרים שם...חרסון כתב:המניעה של חלק מהחסידים ללמוד בו כבר חלפה עברה מן העולם, כמובן.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 435 אורחים