עני בן פחמא כתב:בעוף בהכשר רבנות (בירך משולש לא בשוק) יש בחלקו האחורי חתיכה בגודל שני ס"מ בצבע שחור (כמו כבד) נדמה לי שזה הכליה של העוף, ואילו בעופות של בד"צים (העד"ח לנדא, מחפוד ובית יוסף) אין את החתיכה הזו, מה פשר החילוק? האם יש בעייה בהכשר של החתיכה הזו (אולי מצד מליחה ודם) או חילוק כלכלי בלבד?
לענין כתב:וצריך לזכור דלדידן שמחמירים באיסור דבוק לאסור את כל החתיכה, אז אם לא הוציא את הכליה [עד כמה שצריך] זה אוסר את כל החתיכה.
[כאשר עמדתי לראשונה על ענין זה, מתוך עיון בספר הנפלא 'תמוני חול' על חולין, אז נזכרתי שאכן בילדותי היה את הכליה גם בהכשרים הטובים, בחמש עשרה השנים האחרונות כבר לא ראיתי את זה].
לענין כתב:שו"ת שבט הלוי חלק ז סימן קכח
ב"ה, כ"ה כסלו א' דחנוכה תשמ"ח לפ"ק. כבוד תלמידי וידיד נפשי המפואר ומופלג בתורה ויראה בנן של קדושים ר' יהושע אשר כהנא לאי"ט.
אחדשה"ט באהבה.
ואשר שאל בעוף שלא הוציאו הכליות קודם המליחה, ונמלחו כמו שהם סגורים בבשר, והעיר מדברי פמ"ג סי' ס"ט במ"ז ס"ק ט"ו דמליחה מצד חוץ לא מהני להו כיון דהוי אבר אחר, וא"כ כשנמלחו מבפנים נמלחו רק מצ"א, וכבודך דן עפ"י הרמ"א סי' ס"ט ס"ד דנוהגין אפילו דיעבד לאסור זולת בהפ"מ, וא"כ יצטרך ששים נגד הכליות בחתיכה עצמה, ואם אין ששים א"כ יצטרך ששים בקדירה נגד כל החתיכה, או דילמא כיון דאיסור דבוק גופא חומרא, וכאן יש היתר עכ"פ בהפ"מ א"כ אין להחמיר דיעבד ב' חומרות, ושרי עכ"פ בס' נגד הכליות וכ"כ בשם הגר"מ בראנדסדורפער שליט"א.
ולדידי בלא"ה יש להקל דיעבד גם בלי ס' כלל דהגאון בעל שמן רקח בספרו שערי דעה מביא דברי פמ"ג הנ"ל וחולק עליהם ודעתו דכיון דהם דבוקים בעוף בתולדה דינם כמו חתיכה עבה וכמו דמהני מליחת הבשר לעצמות שבתוכו, וכן מליחת עצמות למוח שבתוכו כמבואר סי' ע"א ה"נ מהני מליחת העוף לריאה וטחול וכליות הדבוקים בו, וכ"כ הש"ך סי' ע"ב סק"ה לענין לב ע"ש.
והנה הא דכ' הש"ך סי' ע"ב לענין לב היינו דהשיג על מהרא"י דס"ל דכשלא קרע הלב ומלחו רק מבחוץ נקרא רק נמלח מצד אחד, ודעת הש"ך דחלק הפנים כשלא נקרע הו"ל כחתיכה עבה וכן ודאי מסתבר, אבל אברים אלו דהיינו ריאה לב וכליות בעופות בחלקם הם מחוברים ובחלקם תלושים ותלוים לתוך העוף כאבר נפרד.
מ"מ בעיקר הוראתו ראוי לסמוך ע"ז אם מלח היטב מבחוץ, וגם מבפנים על כל צדדי הכליות הריאה והלב שהם גלוים מבפנים דממנ"פ עולה להם מליחה, והו"ל משני צדדים, וראוי להורות כן אם לא הוציא דיעבד אפילו שלא בהפ"מ - וכנראה הי' זה מנהג העולם בדורות שקדמו.
והרני דוש"ת באה"ר מצפה לרחמי ה'.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 230 אורחים