מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לרתום את העגלה. מנין?

חיפושי מקורות וכדומה
רון
הודעות: 911
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

לרתום את העגלה. מנין?

הודעהעל ידי רון » ג' אוקטובר 06, 2020 4:40 pm

תוך כדי חיפושי בספר הכרמל [נדפס לפני 100 שנה בערך ובו ערכים מתורת המלבי"ם והוא ספר נפלא ביותר] בהבדלים שבין שמחה לששון,
נתקלתי בדבר מופלא ביותר שרק המלבי"ם יכול לומר.
שגור בפני אינשי הביטוי "לרתום את הסוסים לעגלה".
וכתב המלבי"ם שמקור הבטוי הוא כך:
הלא ידוע מאמר חז"ל המפסיק ממשנתו מאכילין אותו גחלי רתמים.
ומהו "רתמים", שם עץ הנקרא רותם, והוא בוער הרבה מאד זמן, והגחלים שלו הם גחלי רתמים.
ועתה אומר המלבי"ם,
שעובדי הע"ז שעובדים לשמש ולאש היו קושרים עץ רותם לעגלתם לחבר לסוסים היות ועץ זה מסמל את הע"ז שלהם.
ומזה נולד הביטוי "לרתום את ה..."

קודם כל,
איזו גאונות מבהילה, לא יאומן.
שנית,
האם ידוע למישהו מקור נוסף לדבר זה?
ודרך אגב,
שמעתי ממו"ר זצ"ל כמה פעמים שמקובלנו שהמלבי"ם היה האחרון שיודע איך לבאר דרשות חז"ל ומנין הוציאו את דרשתם.

מרחביה
הודעות: 889
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 11:24 pm

Re: לרתום את העגלה. מנין?

הודעהעל ידי מרחביה » ג' אוקטובר 06, 2020 5:04 pm

רתימת מרכבה מוזכרת בספר מיכה (א יג). ושם נמצאים דברי המלבי"ם. אך ע"פ פשוטו, כמו שכתבו שם הראשונים, הוא לשון קשר.
נערך לאחרונה על ידי מרחביה ב ג' אוקטובר 06, 2020 5:12 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2589
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: לרתום את העגלה. מנין?

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ג' אוקטובר 06, 2020 5:06 pm

רון כתב:תוך כדי חיפושי בספר הכרמל [נדפס לפני 100 שנה בערך ובו ערכים מתורת המלבי"ם והוא ספר נפלא ביותר] בהבדלים שבין שמחה לששון,


בענין זה אסופה מתורת הגר"א בכמה וכמה מקומות - הובא בספר ברק השחר מהדו"ח שבסו"ס אבן שלמה מהדורת זלושינסקי. ואם דייקא מדברי המלבי"ם, הובא שם ממלבי"ם ישעיה לה, א. ראה עוד שם מקורות בנושא.

רון
הודעות: 911
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: לרתום את העגלה. מנין?

הודעהעל ידי רון » ג' אוקטובר 06, 2020 5:09 pm

דרופתקי דאורייתא כתב:
רון כתב:תוך כדי חיפושי בספר הכרמל [נדפס לפני 100 שנה בערך ובו ערכים מתורת המלבי"ם והוא ספר נפלא ביותר] בהבדלים שבין שמחה לששון,


בענין זה אסופה מתורת הגר"א בכמה וכמה מקומות - הובא בספר ברק השחר מהדו"ח שבסו"ס אבן שלמה מהדורת זלושינסקי. ואם דייקא מדברי המלבי"ם, הובא שם ממלבי"ם ישעיה לה, א. ראה עוד שם מקורות בנושא.

אודה לך יקירי,
אם תוכל להביא את דברי הגר"א בענין.
יש לי אבן שלמה מהדורה ישנה

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2589
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: לרתום את העגלה. מנין?

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ג' אוקטובר 06, 2020 5:21 pm

אוכל לבקש ממישהו לצלם - אבל רק מאוחר יותר בל"נ. לע"ע אעתיק המראי מקומות בלבד משם. ותן לחכם וגו'. (תשלח מה שיצא לך, המלבי"ם והגר"א חלוקים בזה).

גר"א איוב ג, כא.
גר"א אסתר ח, טו.

באר אברהם תהלים מ, יז.
שם נא, י.

פירוש עיון התפלה על תפלת מוסף לשלש רגלים בשם הגר"א.
טעמי המנהגים סי' תתכט.
פמ"ג אגרת ב אות ס.
מלבי"ם ישעיה לה, א.
מהר"י עדיל בספר איי הים דף כו ע"א.

וכתבתי אצלי עה"ג לעיין במשך חכמה דברים כג, יז.

ישראליק
הודעות: 2115
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: לרתום את העגלה. מנין?

הודעהעל ידי ישראליק » ג' אוקטובר 06, 2020 5:52 pm

רון כתב:תוך כדי חיפושי בספר הכרמל [נדפס לפני 100 שנה בערך ובו ערכים מתורת המלבי"ם והוא ספר נפלא ביותר],
קודם כל,
איזו גאונות מבהילה, לא יאומן.
שמעתי ממו"ר זצ"ל כמה פעמים שמקובלנו שהמלבי"ם היה האחרון שיודע איך לבאר דרשות חז"ל ומנין הוציאו את דרשתם.

הגאונות מבהילה מוצאים בכל ספריו; בכל פעם שאני לומד בספריו, בין על התורה, בין על נ"ך, טועם אני "טעמה כי טוב סחרה", ו"מתוק מדבש ונופת צופים" ממש

לארץ ולדרים
הודעות: 410
הצטרף: א' מאי 10, 2020 3:35 pm

Re: לרתום את העגלה. מנין?

הודעהעל ידי לארץ ולדרים » ג' אוקטובר 06, 2020 10:02 pm

רון כתב:ודרך אגב,
שמעתי ממו"ר זצ"ל כמה פעמים שמקובלנו שהמלבי"ם היה האחרון שיודע איך לבאר דרשות חז"ל ומנין הוציאו את דרשתם.

אחרון עד מתי, וממי מקובלנו, דהלוא כשם שבאו בדורו של המלבי"ם הוא, הנצי"ב, והכתב והקבלה. וביארו עניין זה שבתורה, מה שלא היה לפניהם כמעט, ולא עשו את זה במסורת, כך יתכן שיקום עוד אשר ידע לבאר דבר זה. (וכפי שאנו רואים בדורנו שיש יותר התעסקות בזה ואכמ"ל)

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: לרתום את העגלה. מנין?

הודעהעל ידי לייטנר » ד' אוקטובר 07, 2020 12:07 am

רון כתב:תוך כדי חיפושי בספר הכרמל [נדפס לפני 100 שנה בערך ובו ערכים מתורת המלבי"ם והוא ספר נפלא ביותר] בהבדלים שבין שמחה לששון,
נתקלתי בדבר מופלא ביותר שרק המלבי"ם יכול לומר.
שגור בפני אינשי הביטוי "לרתום את הסוסים לעגלה".
וכתב המלבי"ם שמקור הבטוי הוא כך:
הלא ידוע מאמר חז"ל המפסיק ממשנתו מאכילין אותו גחלי רתמים.
ומהו "רתמים", שם עץ הנקרא רותם, והוא בוער הרבה מאד זמן, והגחלים שלו הם גחלי רתמים.
ועתה אומר המלבי"ם,
שעובדי הע"ז שעובדים לשמש ולאש היו קושרים עץ רותם לעגלתם לחבר לסוסים היות ועץ זה מסמל את הע"ז שלהם.
ומזה נולד הביטוי "לרתום את ה..."

קודם כל,
איזו גאונות מבהילה, לא יאומן.
שנית,
האם ידוע למישהו מקור נוסף לדבר זה?
ודרך אגב,
שמעתי ממו"ר זצ"ל כמה פעמים שמקובלנו שהמלבי"ם היה האחרון שיודע איך לבאר דרשות חז"ל ומנין הוציאו את דרשתם.


אני מניח שהמלבי"ם לא ראה מעולם את שיח הרותם, ומהתלהבותך מהחידוש, דומה שגם אתה לא...

אגב, יש שטוענים שהשיח 'רתם' נקרא כך כי שרשיו רותמים את האדמה החולית שלא "תברח להם".

רון
הודעות: 911
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: לרתום את העגלה. מנין?

הודעהעל ידי רון » ד' אוקטובר 07, 2020 12:48 am

לארץ ולדרים כתב:
רון כתב:ודרך אגב,
שמעתי ממו"ר זצ"ל כמה פעמים שמקובלנו שהמלבי"ם היה האחרון שיודע איך לבאר דרשות חז"ל ומנין הוציאו את דרשתם.

אחרון עד מתי, וממי מקובלנו, דהלוא כשם שבאו בדורו של המלבי"ם הוא, הנצי"ב, והכתב והקבלה. וביארו עניין זה שבתורה, מה שלא היה לפניהם כמעט, ולא עשו את זה במסורת, כך יתכן שיקום עוד אשר ידע לבאר דבר זה. (וכפי שאנו רואים בדורנו שיש יותר התעסקות בזה ואכמ"ל)


על זה גופא באו הדברים, לאפוקי מדעתך עם כל הכבוד,
תורה שבכתב אינה מסורה בידי כל אחד לדורשה כפי הבנתו [לא בדברי אגדה אלא בדברי הלכה],
ולדעת לדרוש דרשות אין הרשות נתונה לכל אחד.
ומורי ורבי זצ"ל קיבל מרבותיו הגדולים שהמלבי"ם היה האחרון בזה ותו לא מידי.

וכן,
זה גופא מה שרמזת בדבריך, את זה בדיוק, אבל בדיוק באו לאפוקי.
זכותך לחלוק כמובן, אבל בשביל להבהיר את עמדתי....

לארץ ולדרים
הודעות: 410
הצטרף: א' מאי 10, 2020 3:35 pm

Re: לרתום את העגלה. מנין?

הודעהעל ידי לארץ ולדרים » ד' אוקטובר 07, 2020 1:09 am

רון כתב:
לארץ ולדרים כתב:
רון כתב:ודרך אגב,
שמעתי ממו"ר זצ"ל כמה פעמים שמקובלנו שהמלבי"ם היה האחרון שיודע איך לבאר דרשות חז"ל ומנין הוציאו את דרשתם.

אחרון עד מתי, וממי מקובלנו, דהלוא כשם שבאו בדורו של המלבי"ם הוא, הנצי"ב, והכתב והקבלה. וביארו עניין זה שבתורה, מה שלא היה לפניהם כמעט, ולא עשו את זה במסורת, כך יתכן שיקום עוד אשר ידע לבאר דבר זה. (וכפי שאנו רואים בדורנו שיש יותר התעסקות בזה ואכמ"ל)


על זה גופא באו הדברים, לאפוקי מדעתך עם כל הכבוד,
תורה שבכתב אינה מסורה בידי כל אחד לדורשה כפי הבנתו [לא בדברי אגדה אלא בדברי הלכה],
ולדעת לדרוש דרשות אין הרשות נתונה לכל אחד.
ומורי ורבי זצ"ל קיבל מרבותיו הגדולים שהמלבי"ם היה האחרון בזה ותו לא מידי.

וכן,
זה גופא מה שרמזת בדבריך, את זה בדיוק, אבל בדיוק באו לאפוקי.
זכותך לחלוק כמובן, אבל בשביל להבהיר את עמדתי....

בתגובתי הקודמת לא הדגשתי שהנצי"ב היה מעט אחרי המלבי"ם כך שלקרותו אחרון ממ"נ קשה.
אני מבין שברוח קודשם ראו שלנצח לא יהא עוד מי שיבין דרשות חז"ל.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 112 אורחים