בן אדם כתב:וחשוב לציין, שהידור גדול לקחת אתרוג שכבר בשל להגיע לגמר פירי, וצהוב לגמרי. כי הרבה מהקולות שנתנו הקדמונים זה היה בגלל שזה היה שעת הדחק, ולא גדלו אתרוגים במקומות הקרים, והצריכו לסמוך על קולות שונות.
כאשר שואלים אותי מה הגדר של אתרוג צהוב שכשר ומהודר לקיום המצווה, התשובה שלי זה, תעשה כמו שאתה עושה כאשר אתה הולך לחנות לקנות עגבנייה, שאתה קונה עגבניה אדומה ולא כזה שעדיין לא נגמר בישולו.
יוצר אור כתב:בן אדם כתב:וחשוב לציין, שהידור גדול לקחת אתרוג שכבר בשל להגיע לגמר פירי, וצהוב לגמרי. כי הרבה מהקולות שנתנו הקדמונים זה היה בגלל שזה היה שעת הדחק, ולא גדלו אתרוגים במקומות הקרים, והצריכו לסמוך על קולות שונות.
כאשר שואלים אותי מה הגדר של אתרוג צהוב שכשר ומהודר לקיום המצווה, התשובה שלי זה, תעשה כמו שאתה עושה כאשר אתה הולך לחנות לקנות עגבנייה, שאתה קונה עגבניה אדומה ולא כזה שעדיין לא נגמר בישולו.
במקרה זה הדימוי נראה יותר לתפוחים וענבים, שנאכלים בירקותם בשופי, למרות שישנו שלב נוסף לאדמימותם..
כשקדמונינו הורו שהירוק כעשבי השדה דייקא פסול, הרי שכל שאין דומה לזה הוא כפרי מבושל וגמור כענבים, אף שיש בו עוד שלב לבישול פרי.
איני יודע להתמודד עם הטענה הראשונה, אך א"כ לא מצינו ידינו בהיתרים הגורפים שנתנו הקדמונים בהלכות ד' מינים..
בן אדם כתב: אין שום דימיון לענבים, גם בענבים יש את הזן הלבן ואת הזן השחור, הזן הלבן גמר בישולו כשהוא ירוק ואף פעם לא נהפך לאדום, לעומת זאת הזן השחור, כשהוא ירוק זה עדיין לא ראוי לאכילה. כמו כן, האתרוג כל זמן שעדיין לא צהוב לגמרי, עדיין לא נגמר בישולו.
מה שאמרו במשנה הירוק ככרתי פסול, הפשט היא כמו שפירשו התוספות ושאר הראשונים, שבזמן חז"ל גם מה שנקרא היום "צהוב" היו קוראים "ירוק". וכדי להבדיל בין ירוק שלנו לצהוב, אמרו "ירוק ככרתי" (שהכוונה לירוק שלנו) בניגוד ל"ירוק כשעווה" (שהכוונה לצהוב שלנו). אבל אין הכוונה שצריכים לדמות את הירקות שיהיה דומה לכרתי ממש או לעשבי השדה, ולאפוקי ממה שירוק פחות, אלא כל כוונת המשנה זה לאפוקי מצהוב שלנו, שגם הוא נקרא בזמן חז"ל "ירוק".
יוצר אור כתב:בן אדם כתב: אין שום דימיון לענבים, גם בענבים יש את הזן הלבן ואת הזן השחור, הזן הלבן גמר בישולו כשהוא ירוק ואף פעם לא נהפך לאדום, לעומת זאת הזן השחור, כשהוא ירוק זה עדיין לא ראוי לאכילה. כמו כן, האתרוג כל זמן שעדיין לא צהוב לגמרי, עדיין לא נגמר בישולו.
מה שאמרו במשנה הירוק ככרתי פסול, הפשט היא כמו שפירשו התוספות ושאר הראשונים, שבזמן חז"ל גם מה שנקרא היום "צהוב" היו קוראים "ירוק". וכדי להבדיל בין ירוק שלנו לצהוב, אמרו "ירוק ככרתי" (שהכוונה לירוק שלנו) בניגוד ל"ירוק כשעווה" (שהכוונה לצהוב שלנו). אבל אין הכוונה שצריכים לדמות את הירקות שיהיה דומה לכרתי ממש או לעשבי השדה, ולאפוקי ממה שירוק פחות, אלא כל כוונת המשנה זה לאפוקי מצהוב שלנו, שגם הוא נקרא בזמן חז"ל "ירוק".
יש ויש, ישנם כמה זני גפנים הנאכלים בירקותם ובאדמימותם ולא כאן המקום, וכהתפוחים.
מה"ת דכל כוונת המשנה לאפוקי מצהוב שלנו?, אמנם מבואר כן בראשונים וכמו שכתבו התוס' חולין [מז:] דכרתי אינו ממעט שאר מיני ירקות דכשר, דאף הם פסולים, אך יש ראשונים החולקים [אגודה ועוד], ולהלכה ודאי מסקינן דכל שאינו כעשבי השדה כשר הוא [משנ"ב תרמח סקס"ד], ואין זהו ודאי כוונת המשנה.
וידוע דעפ"י הזוהר יש עניין בירוק וכתבו הפוסקים דהיינו לאו כעשבי השדה דלא פליג על הגמ'. וכמו כן כבר אמר הגריש"א שבזמנינו אינו מצוי כלל אתרוג כעשבי השדה.
אך מ"מ כבר כתב במור וקציעה ושאר אחרונים דהיותר מהודר הוא צהוב כזהב כמו שכתב במג"א 'דומה לכרכום', ולא להחמיר הזוהר, ולא באתי לערער בזה, אך אי"ז מדין המשנה.
[בידי תמונות מהגריש"א שאחז באתרוג ירוק הנוטה לצהוב, וכן עמא דבר].
יוצר אור כתב:מה"ת דכל כוונת המשנה לאפוקי מצהוב שלנו?, אמנם מבואר כן בראשונים וכמו שכתבו התוס' חולין [מז:] דכרתי אינו ממעט שאר מיני ירקות דכשר, דאף הם פסולים, אך יש ראשונים החולקים [אגודה ועוד], ולהלכה ודאי מסקינן דכל שאינו כעשבי השדה כשר הוא [משנ"ב תרמח סקס"ד], ואין זהו ודאי כוונת המשנה.
במקרה כזה הם ראויים למאכל בכלל? ומה דין אתרוג שאינו ראוי למאכל? גם עוררת אותי לדון האם יש הידור באתרוג לפי טעמו, דהיינו אם יש זן של אתרוג שהוא יותר 'טעים' לאכילה, האם זה הידור?בן אדם כתב:משקים את העצים בכמות עצומה של מים, וכך הפירות מתנפחים לגודל של גמר פירות. אבל באמת האתרוג עדיין לא בשל ולא הגיע לגמר, לכן הם עוברים תהליך כימי של הבחלה.
בן אדם כתב:א' בתוספתא נגעים (מובא בתוס' שם) משמע כן, שהירוק ככרתי בא לאפוקי הירוק כשעוה.
ב' הרמב"ם בפיהמ"ש (ברכות, פ"א מ"ב) מפרש כרתי - אלאכ'צ'ר, שבערבית משמעו ירוק, ולאו דוקא ירוק כהה.
ג' המאירי מפרש כך: "ירוק ככרתי רבי מאיר מכשיר ורבי יהודה פוסל, והלכה כדבריו שאין זה הדר. וצריך שיהא הירקרקות צהוב נוטה לצבע חלמוני מעט והוא הנקרא גורו"ק (צהוב)".
ד' בגמ' מבואר להדיא שאתרוג הירוק פסול מחמת שעדיין לא נגמר בישולו "דלא גמר פירא", וידוע שאתרוג בשל - צבעו צהוב, כשם שתפוז בשל - צבעו כתום, ונדמה לי שכל מי שאכל אי פעם אתרוג יודע שכל זמן שזה עדיין לא צהוב, עדיין אין זה בשל.
ה' הלשון "כעשבי השדה" מקורו מדברי הרא"ש "שדומה לעשבים", ולכאורה אדרבה, מכאן ראיה הפוכה, שהרי עשבים אין ירקותו כהה כל כך כמו ה-כרתי, ואעפ"כ לא דק הרא"ש לחלק ביניהם, אלא כל שהוא ירוק בכלל דין זה.
ו' בנוגע לדברי הזהר, אשמח לראות את דבריו בפנים, שיתכן שגם לדבריו הכוונה לירוק הדומה לשעווה.
עושה חדשות כתב:במקרה כזה הם ראויים למאכל בכלל? ומה דין אתרוג שאינו ראוי למאכל? גם עוררת אותי לדון האם יש הידור באתרוג לפי טעמו, דהיינו אם יש זן של אתרוג שהוא יותר 'טעים' לאכילה, האם זה הידור?בן אדם כתב:משקים את העצים בכמות עצומה של מים, וכך הפירות מתנפחים לגודל של גמר פירות. אבל באמת האתרוג עדיין לא בשל ולא הגיע לגמר, לכן הם עוברים תהליך כימי של הבחלה.
נהר שלום כתב:ראו ב' מאמרים בירחון האוצר האחרון שרצו לפסול אתרוגים ירוקים
יוצר אור כתב:א. מהתוספתא איפכא משמע, דאמרו "ירוק שבירוקים ר' אליעזר אומר כשעווה", ומשמע ירוק בעלמא שאינו ירוק ככרתי, הוא אינו כשעווה.
[ב. בפיהמ"ש אשר בידי [זכר חנוך] לא מצאתי שמתרגם זאת, וחיפוש ברשת הראה תרגום המילה אלאקצר - ארמון, ול"י יותר מזה].
ד. כבר נכתב ע"ז למעלה.
ה. רק להבהיר, עפ"י הבנתי כעשבי השדה היינו שאם ישימם בעשבי השדה לא יהא היכר צבע ביניהם, אך אתרוג הנוטה לצהוב ניכר ההבדל ביניהם, ולזה כוונתי דכשר.
ו. דברי הזוהר הינם בתיקוני זוהר [תיקון כא דף נו:], וזה"ל "ואם היא [האתרוג] ירוקה היא, משובחת יתיר, כדיוקנא דהוות אסתר ירקרוקת, דאתמר ותלבש אסתר בגדי מלכות, ואתקריאת הדסה על שם הדס", וירקות אסתר הווה ירוק ולא צהוב מזה שדימו זאת להדס שירוק הוא.[ובעוד מקומות מבואר כן -ע' תיקון ע' קלד:, זוהר חדש תרומה עא], וע' חכמת שלמה [תרמח כא], ומו"ק שם, וביכורי יעקב שם סק"נ.
וראיתי ראיה לדבריי, דבירושלמי [סוכה פ"ג ה"ו] נסתפקו "בעו קומי ר' אימי כהן כרתינין או דדמי להן כרתינין א"ל כהן כרתינין", ופי' במשכנות יעקב [או"ח סי' קנו] דהיינו אם ירוק פחות כשר אי לאו, ומסיק דכשר. ויעויין פירוש מתא דירושלים שם דדחה פירוש זה [ופי' כקרבן העדה שם] מכיוון דפשיטא הוא שכל שאינו ירוק ככרתי ממש כשר הוא. וא"כ הדברים נכוחים כבר בירושלמי.
דברי האגודה לא ראיתי בפנים, אלא ראיתי מציינים באוצר מפרשי התלמוד סוכה שם. והאוצר אינו נפתח לי כעת.
בן אדם כתב:א. הבאתי מהתוספתא רק שצהוב נקרא ירוק, ובעצם התוס' בכמה מקומות כבר הביאו זאת לראי'. והדיוק "ירקרק שבירוקין", זה לאפוקי מירוק מסוג אחר. וכמו שהוכיחו התוס' גם מהגמ' בחולין מז ע"ב, ומהגמ' בנידה יט ע"א, שצהוב נקרא ירוק סתם.
ב. העתקתי מפי' המשניות של הרב קאפח - الخضر .
ה. עצם זה שהראשונים והש"ע שינו מהלשון "כרתי" ללשון "עשבי השדה" למרות שאינם דומים ואינו כהה כל כך, מוכח מזה שהם לא ירדו לדקדק בין גווני הירוק, אלא לאפוקי מצבע הצהוב. דאל"כ מהיכי תיתי שגם עשבי השדה פסול, אולי רק ככרתי.
והעיקר כמו שכתבתי, היות והגמ' פירשה בטעם פסול הירוק מחמת שאינו בשל עדיין, א"כ מהיכי תיתי להכשיר אם הוא עדיין ירוק קצת, אי לאו הקולא של התוס' שזה עתיד להשתנות, אבל בלא"ה מה הטעם להכשירו.
בנוסף לזה, מכל דברי הפוסקים שדנו בפסול של אתרוג הירוק, כולם דנו את הירוק ככרתי מול הירוק כשעווה וכזהב, בשום מקום לא מצינו חילוק דק להבדיל בין ירוק כהה לירוק פחות כהה, והוא דבר מחודש שחידש הפרמ"ג נגד סתימת כל הפוסקים.
במשכנות יעקב מבואר להדיא הפוך, ובא לאפוקי מהפשט שהבאת מהזוהר, ומוכיח שעיקר כוונת הזוהר זה לצהוב ולא לירוק. מצו"ב.
בדברי הירושלמי כבר הלכו בה הנמושות, ולא ברירא מילתא מה כוונתם, עכ"פ לא מצינו שהפוסקים הביאו דברי הירושלמי להלכה. (ואולי לשיטת הירושלמי אין הטעם משום גמר פירא אלא משום הדר, כפי ההו"א בגמ' בבלי).
יוצר אור כתב:בן אדם כתב:א. הבאתי מהתוספתא רק שצהוב נקרא ירוק, ובעצם התוס' בכמה מקומות כבר הביאו זאת לראי'. והדיוק "ירקרק שבירוקין", זה לאפוקי מירוק מסוג אחר. וכמו שהוכיחו התוס' גם מהגמ' בחולין מז ע"ב, ומהגמ' בנידה יט ע"א, שצהוב נקרא ירוק סתם.
ב. העתקתי מפי' המשניות של הרב קאפח - الخضر .
ה. עצם זה שהראשונים והש"ע שינו מהלשון "כרתי" ללשון "עשבי השדה" למרות שאינם דומים ואינו כהה כל כך, מוכח מזה שהם לא ירדו לדקדק בין גווני הירוק, אלא לאפוקי מצבע הצהוב. דאל"כ מהיכי תיתי שגם עשבי השדה פסול, אולי רק ככרתי.
והעיקר כמו שכתבתי, היות והגמ' פירשה בטעם פסול הירוק מחמת שאינו בשל עדיין, א"כ מהיכי תיתי להכשיר אם הוא עדיין ירוק קצת, אי לאו הקולא של התוס' שזה עתיד להשתנות, אבל בלא"ה מה הטעם להכשירו.
בנוסף לזה, מכל דברי הפוסקים שדנו בפסול של אתרוג הירוק, כולם דנו את הירוק ככרתי מול הירוק כשעווה וכזהב, בשום מקום לא מצינו חילוק דק להבדיל בין ירוק כהה לירוק פחות כהה, והוא דבר מחודש שחידש הפרמ"ג נגד סתימת כל הפוסקים.
במשכנות יעקב מבואר להדיא הפוך, ובא לאפוקי מהפשט שהבאת מהזוהר, ומוכיח שעיקר כוונת הזוהר זה לצהוב ולא לירוק. מצו"ב.
בדברי הירושלמי כבר הלכו בה הנמושות, ולא ברירא מילתא מה כוונתם, עכ"פ לא מצינו שהפוסקים הביאו דברי הירושלמי להלכה. (ואולי לשיטת הירושלמי אין הטעם משום גמר פירא אלא משום הדר, כפי ההו"א בגמ' בבלי).
א. לא הבנתי, מהו ירוק מסוג אחר?
ה. הראשונים [תורא"ש ועוד] לא שינו אלא כתבו כרתי הדומה לעשבי השדה ממש, ומא יימר לך כהותו של צבע הכרתי.
וכעת ראיתי להמטה יהודה בשו"ע שם: "הירוק שדומה לעשבי השדה וכו', דאלו ירוק הדומה לשעוה או לזהב לא פסיל דכתבו התוספות שם דאתרוג עיקרו דומה לשעוה יע"ש דף ל"א ע"ב" ומשמע כוונתו לפרש השו"ע דלא כהפרמ"ג.
ודרך אגב ברבינו פרץ הביא 'כרתי - יש מפרשים כעין שעווה וי"מ כעין וינ"ד [ירוק]', ומשמע לפירוש א' דהוא לאפוקי זהוב מדיי, אך ירוק כמה שיהא אכתי הרי כשר, דלא מצאנו לאסור, ויש לברר.
בן אדם כתב:כאשר אמרו "ירקרק שבירוקין" התכוונו לירוק הכי בהיר - שהוא צהוב, לאפוקי מירוק יותר כהה שהוא ירוק ככרתי (לא לאפוקי מירוק סתם, כי כולם בכלל ירוק).
יוצר אור כתב:אכן דברים נאים כתב.
כעת ראיתי לאשכול זה
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=22412#p221617
דנו בו כנ"ל.בן אדם כתב:כאשר אמרו "ירקרק שבירוקין" התכוונו לירוק הכי בהיר - שהוא צהוב, לאפוקי מירוק יותר כהה שהוא ירוק ככרתי (לא לאפוקי מירוק סתם, כי כולם בכלל ירוק).
לסיכום: מה בין ירקרק שבירוקין, לירוקין? [לא ירוקין ככרתי!].
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 56 אורחים