מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אי-אגידת האתרוג הוא משום שלמותו

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
חד ברנש
הודעות: 6086
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

אי-אגידת האתרוג הוא משום שלמותו

הודעהעל ידי חד ברנש » א' ספטמבר 01, 2019 12:32 pm

תורת כהנים:
רבי אלעזר אומר: יכול אף האתרוג יהיה עמהם בכלל אגודה? וכי נאמר: 'פרי עץ הדר וכפות'?! הא כיצד? אתרוג לעצמו, הללו - אגודה לעצמם.

היינו, שאין לאגוד את האתרוג יחד עם שלושת המינים האחרים.
והנה מצאנו לכמה ראשונים שהסבירו, בדרך דרוש, שאי אגידת האתרוג עם שאר המינים הוא משום שהוא מסמל את השלמות (שיש בו טעם וריח) ולכן לא נאה שיהיה מעורב את הפחותים ממנו.
כן כותב ר' יעקב סקילי:
ואע"פ שארבעה אלו אגודה אחת ומצוה אחת, אין האתרוג נאגד עם השלשה וגם אינו ניטל ביד אחת עם השלשה מינים אלא בפני עצמו. וכל זה למה? מפני שלימותו, שיש בו טעם וריח והוא שלם מכל צד ומכל פינה, ואינו דין שיאגד עם החסרים; ואע"פ שהוא מצטרף עמהן לכפר, אינו נאגד ונקשר עמהן. וכך הוא האדם החכם הירא שהוא שלם בכל, אע"פ שהוא מצטרף עם האחרים לכפר, אינו נצמד ונדבק עמהן להיות כמותן, אלא הרי הוא עומד לעצמו והוא חשוב ככולם ושקול כנגד כולם.

ורמז את הרעיון ר' מנחם ב"ר שלמה המאירי הכותב: "רמז באגד [=אגידת שלושת המינים], שיהו לאגודה אחת לעבודת האל, והאתרוג שהוא רומז על השלם במיני חלקיו, אינו נכלל עם השאר..." (בית הבחירה, סוכה לז ע"ב)
יותר מאוחר כותב ר' יוחנן לוריא, מרבני אלזס:
אתרוג יש בו טעם וריח, הוא התלמיד חכם האמיתי, השלם בכל מעשיו... הלולב הוא בעל-בית, שהוא ראוי לאכילה כשהוא לח... והדס - לתלמיד חכם ש[ס]נוי שומעניי... וערבה זו, לריקים דומה... ואומר, שהם נקשרים באגודה, שיזכו כולם לטובה... [אבל] האתרוג אינו ראוי להיות באגודה, לגודל מעלתו, [ו]כבר גינו אותו חכמים: תלמידי חכמים המרבים בסעודה בכל מקום, ולא יהיה רגיל עם ההמון... וצריך להטיל מורא לשם שמים... ועל כן האתרוג אינו באגודת שאר מינים..." (משיבת נפש, עמ' סט-ע).

ומצאתי כיוצא בכך גם בפיוט קדום מאוד.

האם ידועים לכם מקורות נוספים הכותבים כן?

דרומי
הודעות: 9423
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אי-אגידת האתרוג הוא משום שלמותו

הודעהעל ידי דרומי » א' ספטמבר 01, 2019 12:58 pm

כמדומה שבחוגי סאטמאר הרבו להדגיש את הלימוד מהפרדת האתרוג - בדבר התרחקות מרשעים וכיו"ב.

[ואולי בנותן טעם להעיר כי לפי הקבלה זה הפוך - האתרוג שייך למדרגה נמוכה יותר מאשר שאר המינים (ספירת ה'מלכות')].

מה שנכון נכון
הודעות: 11957
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: אי-אגידת האתרוג הוא משום שלמותו

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' ספטמבר 01, 2019 1:23 pm

ראה בסגנון אחר קצת בעקד"י שער סז.

חד ברנש
הודעות: 6086
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: אי-אגידת האתרוג הוא משום שלמותו

הודעהעל ידי חד ברנש » א' ספטמבר 01, 2019 2:51 pm

יישר כוחך!

אור החכמה
הודעות: 63
הצטרף: א' אפריל 07, 2019 11:50 pm
שם מלא: דוד סופר

Re: אי-אגידת האתרוג הוא משום שלמותו

הודעהעל ידי אור החכמה » א' ספטמבר 01, 2019 4:06 pm

זה אשר כתב מו"ר הגרי"ל מינצברג זצ"ל בבן מלך סוכות עמוד פ"ג בטעם הא שאין אוגדין האתרוג עם הג' מינים
11.GIF
11.GIF (31.72 KiB) נצפה 2910 פעמים

חד ברנש
הודעות: 6086
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: אי-אגידת האתרוג הוא משום שלמותו

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' אוקטובר 07, 2019 11:41 pm

הנה סיכום המקורות הידועים לי (נהגו ישראל: סוכות, עמ' נד-נה והערה 22):
קבצים מצורפים
שלימות1.jpg
שלימות1.jpg (285.47 KiB) נצפה 2768 פעמים
שלימות2.jpg
שלימות2.jpg (65.13 KiB) נצפה 2768 פעמים
שלימות3.jpg
שלימות3.jpg (606.41 KiB) נצפה 2768 פעמים
נערך לאחרונה על ידי חד ברנש ב ב' אוקטובר 07, 2019 11:42 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

לענין
הודעות: 3518
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: אי-אגידת האתרוג הוא משום שלמותו

הודעהעל ידי לענין » ג' אוקטובר 08, 2019 1:04 am

דרומי כתב:כמדומה שבחוגי סאטמאר הרבו להדגיש את הלימוד מהפרדת האתרוג - בדבר התרחקות מרשעים וכיו"ב.

[ואולי בנותן טעם להעיר כי לפי הקבלה זה הפוך - האתרוג שייך למדרגה נמוכה יותר מאשר שאר המינים (ספירת ה'מלכות')].


ולכשתמצי לומר, את המקורות אותם הביא ח"ב יש להתאים עם המפרשים להיפך.
רצוני לומר, לפי האריז"ל האתרוג הוא אות ה' המסמל את מדת מלכות, שחיבורה עם היסוד בידינו הוא, ועלינו לחברה בעצמנו עם האותיות יה"ו.
במהרי"ל ובגר"א מבואר שהאתרוג הוא האות י', וממילא כמובן מה שאינו נאגד עם המינים הוא מחמת היותו פלא עליון.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: אי-אגידת האתרוג הוא משום שלמותו

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' אוקטובר 05, 2020 1:02 pm

הגר"א באד"א פר' וזאת הברכה: 'אתרוג שהוא פרוש מן העולם אך אעפ"כ בשעת נטילה צריך לחברן יחד'.

עושה חדשות
הודעות: 12976
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: אי-אגידת האתרוג הוא משום שלמותו

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' אוקטובר 21, 2024 2:21 pm

מעל"ע, חידוש מפליא בדברי הב"ח בסי' רטז בכוונת נטילת האתרוג -
...ונראה דזו היא דעת ראבי"ה באתרוג של מצוה דסובר דעבידא נמי לריחא מדאיתא בדברי רבותינו ז"ל (ויק"ר ל יב) פרי עץ הדר אלו ישראל מה אתרוג זה יש בו טעם ויש בו ריח כך יש בהם בני אדם שיש בהם תורה ויש בהם מעשים טובים וכו' אם כן כל אחד כשמברך על האתרוג צריך לכוין כוונה זו שהאתרוג הוא בא למצוה זו להורות על הצדיקים שיש בהם טעם תורה ויש בהם ריח טוב של מעשים טובים אם כן שפיר עבידא מצוה זו נמי לריח וזהו שנהגו בשעת ברכה להריח בו אלא שצריכין לברך על הריח קודם שמריח מיהו אף על פי שנראה לע"ד דברי ראבי"ה עיקר וכן פסק בסמ"ק (סי' קצג בהגהה אות יא) כראבי"ה אפילו הכי נכון ליזהר שלא להריח בו לאפוקי נפשיה מספק ברכה בפלוגתא דרבוותא וכן פסק בשלחן ערוך (סי"ד):
(ובמג"א שם העיר "אין זה אלא דרך דרש").


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 8 אורחים