יישר כח!לענין כתב:במיגו דזכי לנפשיה אזכה גם לאחריני... קראו ותחי נפשכם.
לענין כתב:במיגו דזכי לנפשיה אזכה גם לאחריני. זה עתה הגיעני מאמר מופלא ממש, מרתק ומחכים, בנושא החמור, ובו ידיעות מופלאות בדבר היחס שבין הביצה לאצבע.
המאמר פותח בצורת הים שעשה שלמה [קצת חשבונות מסובכים. מי שזה לא מתאים לו יכול לדלג], ובסופו נידונה באורך הקושיא העצומה בדבר יחס השיעורים להדדי, כאשר המסקנא היא לקיים בנפח את שיעור הדרהם של רבי חיים נאה שהוא מהרמב"ם וכפי הביצים שלנו, ובמדת האורך את שיעור החזון איש שהוא מתאים עם האגודלים שלנו כמו שרואים בהדיא באמות הר הבית.
לאורך המאמר שזורים סיפורים מרתקים על ההשתלשלות של מה שהתחדש לרב קורן בענין זה בחמשים שנה האחרונות.
אבני גזית כתב:אולי הופיע שם -
כשמדדו את שטח הר הבית לאחר שנת תשכ"ח. מצאו חמש מאות אמה מכוונים, לפי אמת חזו"א.
כך קראתי פעם. לא אזכור היכן.
לענין כתב:במיגו דזכי לנפשיה אזכה גם לאחריני. זה עתה הגיעני מאמר מופלא ממש, מרתק ומחכים, בנושא החמור, ובו ידיעות מופלאות בדבר היחס שבין הביצה לאצבע.
המאמר פותח בצורת הים שעשה שלמה [קצת חשבונות מסובכים. מי שזה לא מתאים לו יכול לדלג], ובסופו נידונה באורך הקושיא העצומה בדבר יחס השיעורים להדדי, כאשר המסקנא היא לקיים בנפח את שיעור הדרהם של רבי חיים נאה שהוא מהרמב"ם וכפי הביצים שלנו, ובמדת האורך את שיעור החזון איש שהוא מתאים עם האגודלים שלנו כמו שרואים בהדיא באמות הר הבית.
לאורך המאמר שזורים סיפורים מרתקים על ההשתלשלות של מה שהתחדש לרב קורן בענין זה בחמשים שנה האחרונות.
קראו ותחי נפשכם.
לענין כתב:במיגו דזכי לנפשיה אזכה גם לאחריני. זה עתה הגיעני מאמר מופלא ממש, מרתק ומחכים, בנושא החמור, ובו ידיעות מופלאות בדבר היחס שבין הביצה לאצבע.
המאמר פותח בצורת הים שעשה שלמה [קצת חשבונות מסובכים. מי שזה לא מתאים לו יכול לדלג], ובסופו נידונה באורך הקושיא העצומה בדבר יחס השיעורים להדדי, כאשר המסקנא היא לקיים בנפח את שיעור הדרהם של רבי חיים נאה שהוא מהרמב"ם וכפי הביצים שלנו, ובמדת האורך את שיעור החזון איש שהוא מתאים עם האגודלים שלנו כמו שרואים בהדיא באמות הר הבית.
לאורך המאמר שזורים סיפורים מרתקים על ההשתלשלות של מה שהתחדש לרב קורן בענין זה בחמשים שנה האחרונות.
קראו ותחי נפשכם.
אבני גזית כתב:אולי הופיע שם -
כשמדדו את שטח הר הבית לאחר שנת תשכ"ח. מצאו חמש מאות אמה מכוונים, לפי אמת חזו"א.
כך קראתי פעם. לא אזכור היכן.
לארץ ולדרים כתב:אכן בדרום ובצפון הוסיפו כמו שמוזכר גם אצל יוסף בן מתתיהו אך ניכרת בחומה התוספת, ממזרח למערב לא ידועה תוספת לא ממקורות היסטוריים וגם לא ניכר שינוי בחומה.
קו ירוק כתב:זה לא נ"מ. החומה נבנתה לפי ההלכה והשטח של תק"א על תק"א אמה זה ממוצע של 500 אמה גדולות, ובשופ אופן לא יתכן של 500 אמה קטנות כידוע.
סליחות כתב:ב. אין קשר בין האמה למציאות (האמה - לא האמה המציאותית אלא מידה שרירותית מקובלת שהשתמשו בה בתקופת בית המקדש)
ג. ע"י מדידות שביצע המחבר בהר הבית מוכח שהאמה דלא כגר"ח נאה (ואצ"ל דלא כמפחיתים מהגר"ח נאה).
הרב המחבר טוען ובצדק שהיו קיימות אמות שרירותיות שונות במשך ההיסטוריה, ולכן אע"פ שאין קשר בין האמה שנמצאה על ידו בבית המקדש לבין האמה במציאות, זה לא סותר שמדובר באמה המקורית.
מאידך עיינתי בספרו חצרות בית ה' (באוצר) בעמ' 107 ובו הוא כותב "מדת האמה של 42.7 אינה אפשרית, ואין כאן מקום להאריך בזה" (במחילה רבה, אם כאן אין המקום אז היכן הוא המקום לעשות זאת? כיצד אפשר לדחות דברי אחרים במשפט "אינה אפשרית ואין כאן מקום להאריך בזה"?), ומיד בסמוך כותב "על כל פנים לדעתו צריך להיות שיעור האגודל 17.7 מ"מ, ודבר זה יכול כל אחד ואחד לראות שאינו מציאותי". ואבן מקיר תזעק, איך מצד אחד המחבר מראה פנים שהוא מחסידי המציאות ומצד שני דוחה את האמה של הגר"ח נאה (או הממעיטים יותר) מהסיבה שאין בהכרח צורך בקשר למציאות. לא זכיתי להבין.
סליחות כתב:בני גזית כתב:
אולי הופיע שם -
כשמדדו את שטח הר הבית לאחר שנת תשכ"ח. מצאו חמש מאות אמה מכוונים, לפי אמת חזו"א.
כך קראתי פעם. לא אזכור היכן.
וכנ"ל אומרים על שיטת הגר"ח נאה, ומה בכך?
תמוה איך אפשר ללכת בעניינים כאלה לפי שמועות...
סליחות כתב:עד עכשיו רוב המדידות והממצאים והמסורות, מתאימים יותר לשיטת הגר"ח נאה לכאורה. וזה דבר שגם כן צריך לתת לו שיקול.
לארץ ולדרים כתב:סליחות כתב:ב. אין קשר בין האמה למציאות (האמה - לא האמה המציאותית אלא מידה שרירותית מקובלת שהשתמשו בה בתקופת בית המקדש)
ג. ע"י מדידות שביצע המחבר בהר הבית מוכח שהאמה דלא כגר"ח נאה (ואצ"ל דלא כמפחיתים מהגר"ח נאה).
הרב המחבר טוען ובצדק שהיו קיימות אמות שרירותיות שונות במשך ההיסטוריה, ולכן אע"פ שאין קשר בין האמה שנמצאה על ידו בבית המקדש לבין האמה במציאות, זה לא סותר שמדובר באמה המקורית.
מאידך עיינתי בספרו חצרות בית ה' (באוצר) בעמ' 107 ובו הוא כותב "מדת האמה של 42.7 אינה אפשרית, ואין כאן מקום להאריך בזה" (במחילה רבה, אם כאן אין המקום אז היכן הוא המקום לעשות זאת? כיצד אפשר לדחות דברי אחרים במשפט "אינה אפשרית ואין כאן מקום להאריך בזה"?), ומיד בסמוך כותב "על כל פנים לדעתו צריך להיות שיעור האגודל 17.7 מ"מ, ודבר זה יכול כל אחד ואחד לראות שאינו מציאותי". ואבן מקיר תזעק, איך מצד אחד המחבר מראה פנים שהוא מחסידי המציאות ומצד שני דוחה את האמה של הגר"ח נאה (או הממעיטים יותר) מהסיבה שאין בהכרח צורך בקשר למציאות. לא זכיתי להבין.
לא מצאתי במאמר התייחסות שאומרת שהוא נגד המציאות, אדרבה הרי כידוע שהמציאות היא שמידות האורך כהחזו"א, והנפח כהגר"ח נאה כמסקנתו, אם כוונתו למציאות של חמש טפחים באמה הלא מפורש בגמ' שיש שני דרכים למדוד אמה (ולכאו' הכונה שהשאלה היא האם מודדים מהמרפק עד סוף היד או בלי האצבעות).
בנוגע לטענתו היכן המקום להאריך ברי שהכונה לא בספר שעניינו הוא חקר הר הבית.
לארץ ולדרים כתב:המציאות של האגודלים והטפחים, והנה בשיעור האמה לפי התוס' ביומא ל"א צריך למדוד מהכתף (לכאורה בלי כף היד) ואז זה כאורך אמה חזו"א
לארץ ולדרים כתב:והנה בשיעור האמה לפי התוס' ביומא ל"א צריך למדוד מהכתף (לכאורה בלי כף היד) ואז זה כאורך אמה חזו"א
אמה על אמה ברום שלש אמות. אין לומר דגובהו של אדם מראשו עד רגליו אינו אלא שלש אמות דא"כ גבי היזק ראייה דבעי ארבע אמות בפ"ק דבבא בתרא (דף ב:) למה לי כולי האי אלא י"ל דעד כתיפיו הוא שלש אמות ואף על פי שאין צוארו וראשו מחזיק אמה כיון דאפיקתיה משלש אמות אוקמא אארבע אמות ועוד דאי אפשר לקרקע שתלקט במלקט ורהיטני ופעמים שיש גבשושית פחות מג' טפחים סמוך לכותל וזימנין נמי שעומד על אצבעות רגליו ורואה מעבר לכותל וגבי כוכין בפרק המוכר פירות (שם דף ק: ושם) דארכו ארבע אמות היינו בין ראשו ובין דפי הארון שלמעלה ולמטה ועוד צריך שיהא בריוח והא דסגי הכא גבי מקוה בשלש אמות היינו משום דכשעומק המים שלש אמות כשנכנס בהן צפו מים על ראשו ועולין למעלה גם יכול לכוף ראשו קצת עד שיתכסה כל גופו במים ומה שיש בתרגום של מגילת אסתר פרשנדתא איצטלב על צליבא דתלת אמין דלפון איצטלב על צליבא דתלת אמין וכו' יש לומר כולם קטועי ראש היו שנהרגו ואח"כ נתלו וכן משמע בפרק המצניע (שבת דף צב. ושם) דהא דאמר גופו של אדם ג' אמות דלאו היינו עם הראש דקאמר התם המוציא משוי למעלה מעשרה חייב שכן משא בני קהת דאמר מר ארון ט' וכפורת טפח וגמירי דכל טונא דמידלי במוטות תילתא מלעיל ותרי תילתי מלתתא והשתא אי אמרת בשלמא דעד הכתף הוא שלש אמות דהיינו י"ח טפחים אז מוכח שפיר כי בכתף ישאו נמצא שהיה מן הארון למטה מן הכתף ו' טפחים וב' שלישים נמצא דאכתי היה גבוה מן הקרקע י"ד טפחים ושליש אבל אי הוי עם הראש י"ח טפחים והלא הצואר הוא יותר מטפח ושליש אישתכח דארון למטה מי' ובפרק מי שהוציאוהו (עירובין דף מח.) נמי אמרינן דמקומו של אדם ד' אמות ומפרש דגופו ג' אמות ואמה כדי שיטול חפץ תחת מראשותיו כו' היינו נמי גופו ג' אמות שלימות ואמה העודפת בשביל ראשו וכדי שיפשוט ידיו למעלה מראשו וא"ת א"כ היה עין עיטם גבוה יותר מכ"ג שאם לא היה אלא כ"ג א"כ:
לארץ ולדרים כתב:בגמ' בעירובין שתוס' מזכיר כתוב עוד שזה כשיעור שיפשוט ידיו, וא"כ כשהיד פשוטה מחוץ לג' האמות של הגוף יש ארבע אמות, ללא דברי התוס' היה נוח לפרש שהאמה הנוספת מתחילה מעל גובה הראש, והיא באמת מתאימה למדידה הידועה יותר כי כשידו של אדם פשוטה מרפקו מקביל לסוף ראשו.
לא התייחסתי לדבריו בשם החזו"א כי לא מצאתים, אדרבה יראה נא לי מר ואקבל בל"נ.
ישים נא מר אל לבו שכל רבותינו שעסקו בסוגיא לא קיבלו תירוץ זה של מקום מדידת האגודלים, והעדיפו לומר שנשתנו הטבעים, הן בגודל הביצים (והן ביחס בגוף האדם עצמו לטענתך), וכנראה שיש להם על מה שיסמוכו, ואל יתפלא עלי שאיני שש לקבלו כדבר פשוט.
(המילה 'אולי' תמוהה לכאורה, וצריך לבדוק אם סגנון כזה מופיע בחזו"א. זו מציאות שהאמה לא במידה הזאת).מצד שני, כאמור לעיל, שיעור האמה הוא הוכחה גדולה לשיטת הגרא"ח נאה. שיעורה - 48 ס"מ - אכן הולם את אמת היד הממוצעת, בעוד שיעורו של החזון איש - 57.6 ס"מ - מופרז מאוד. החזון איש תירץ שאולי הפרופורציות של הגוף האנושי השתנו במהלך הדורות.
סליחות כתב:קישרתי לדברים בשמו בהודעתי הקודמת (זו שלפני האחרונה). ואם מחבר המאמר דובר אמת, אז הנה הדברים
זה שוה ערך לגובה עד הראש, אבל בגמ' שם כתוב שלוש אמות (ומפרשים התוס' עד הכתף) ועוד אמה לפשיטת ידיו.סליחות כתב:לפשוט שתי ידיים שווה ערך לגובה עד הכתפיים ׁ(או עד הראש. לא זוכר כרגע בדיוק. אבל זו פרופורציה ידועה מאוד)
סליחות כתב:המציאות היא שבאגודל יש את שני השיעורים (חלק צר וחלק רחב). ומדוע ההנחה הבסיסית השיעור הרחב הוא הצודק?
סליחות כתב:המחנה החרדי- מדידות בהר הבית. ט' אדר תשמ"ו.
גרשיים כתב:סליחות כתב:המציאות היא שבאגודל יש את שני השיעורים (חלק צר וחלק רחב). ומדוע ההנחה הבסיסית השיעור הרחב הוא הצודק?
כתבי קהלות יעקב החדשים, פסחים סימן קיט
בתבונה כתב:סליחות כתב:המחנה החרדי- מדידות בהר הבית. ט' אדר תשמ"ו.
הרב קורן בספרו מקצועי ויסודי מאוד, כתבה שטחית ומגמתית ממש לא מהווה קונטרה לדבריו.
מה לתבן את הבר?!
סליחות כתב:
האם אפשר לסכם את היוצא מהמאמר (הארוך) הזה בשלשה משפטים?
א. הגר"ח נאה טעה ביחס שבין הביצים לאמה.
ב. אין קשר בין האמה למציאות (האמה - לא האמה המציאותית אלא מידה שרירותית מקובלת שהשתמשו בה בתקופת בית המקדש)
ג. ע"י מדידות שביצע המחבר בהר הבית מוכח שהאמה דלא כגר"ח נאה (ואצ"ל דלא כמפחיתים מהגר"ח נאה).
הרב המחבר טוען ובצדק שהיו קיימות אמות שרירותיות שונות במשך ההיסטוריה, ולכן אע"פ שאין קשר בין האמה שנמצאה על ידו בבית המקדש לבין האמה במציאות, זה לא סותר שמדובר באמה המקורית.
מאידך עיינתי בספרו חצרות בית ה' (באוצר) בעמ' 107 ובו הוא כותב "מדת האמה של 42.7 אינה אפשרית, ואין כאן מקום להאריך בזה" (במחילה רבה, אם כאן אין המקום אז היכן הוא המקום לעשות זאת? כיצד אפשר לדחות דברי אחרים במשפט "אינה אפשרית ואין כאן מקום להאריך בזה"?), ומיד בסמוך כותב "על כל פנים לדעתו צריך להיות שיעור האגודל 17.7 מ"מ, ודבר זה יכול כל אחד ואחד לראות שאינו מציאותי". ואבן מקיר תזעק, איך מצד אחד המחבר מראה פנים שהוא מחסידי המציאות ומצד שני דוחה את האמה של הגר"ח נאה (או הממעיטים יותר) מהסיבה שאין בהכרח צורך בקשר למציאות. לא זכיתי להבין.
סליחות כתב:המנהג והמציאות מראים שהרוב לא סומכים על שיעורי חזו"א (שבשונה מהנהוג לחשוב, אף בהם יש במידה רבה קולא בדאורייתא), ולֵית דֵּין צְרִיךְ בְּשַׁשׁ. וממילא זה שלא כדברי הקה"י (שכידוע היה מתלמידיו של החזו"א). אדרבה.
[/quote]סליחות כתב:בעמוד 54: "כאמור ר' מאיר קוזניץ ז"ל נכנס לשטח בטהרה לצורך פיקוח נפש".
לארץ ולדרים כתב:דבריו של הרב קורן בספר חצרות בית ה' באים, אחרי כמה טענות שבא לדחות את הטענה עמה הוא מתמודד שם, ולהציג כאילו כל דבריו מתבססים על הטענה הזאת זה לא נכון, מלבד מה שגם אמת 42.7 היא נגד המסורת ואתה גם צריך להתנגד לה, וכן כל הטענה שטוען שם קאופמן היא גם נגד המסורת.
עוד יש לעי' האם בנ"א מחויב להחזיק בכל דעותיו ארבעים שנה ברצף, שכה רגזת עליו.
גבול ים כתב:סליחה מהרב סליחות, אבל אין שום קשר בין טענתו של הרב קורן על האמה לאגודל.
האמה שימשה כאמת מידה בעולם כולו, קיימת אמה רומית למשל, והי גם בחז"ל קיימת אמת בניין ואמת כלים, למרות שברור שאין שתי מידות שונות באמות הזרוע של בני אדם.
לכן טוען הרב קורן שאין שייכות בין האמה המציאותית להלכתית.
משא"כ מידת האגודל שכמדו' שלא מצאנו אותה אלא באגודל הטבעי.
לענין כתב:סליחות כתב:בעמוד 54: "כאמור ר' מאיר קוזניץ ז"ל נכנס לשטח בטהרה לצורך פיקוח נפש".
שואל: הרב קורן ציין שהוא היה חייל שם.
סליחות: ממה נפשך, אם נסכים שמדובר בפיקוח נפש למה צריך להיכנס לשם בטהרה או למה צריך להדגיש זאת? מסתמא זה היה פיקוח נפש לא דחוף שאפשר לדון עליו.
שואל: אם ישנו מקרה פתאומי, צריך להכנס גם בטומאה. אבל אם אדם יודע מראש שיצטרך להכנס לצורך ביטחוני, עליו לטבול כבר בבוקר.
סליחות: אנחנו נכנסים לדיון רחב מאוד שלצערי כרגע אין לי פנאי להיכנס אליו, מה נקרא פיקוח נפש, והאם כל הקונספט הזה של צורך בטחוני בכל מקרה נחשב פיקוח נפש. ואכמ"ל. ממה נפשך, אם אסור לעלות להר הבית אז יש לדון בהיתר להיכנס אליו כאשר ניתן למעשה לחסום את הכניסה אליו ולהימנע מן הצורך הבטחוני. ואם מותר לעלות להר הבית בטהרה אז למה צריך להדגיש שזה לפיקוח נפש?!
סליחות כתב: אבל עדיין הקלות הזאת שבה דוחה את דבריהם משום שלדעתו אמה לא יכולה להיות 42.7 ס"מ
לענין כתב:במיגו דזכי לנפשיה אזכה גם לאחריני. זה עתה הגיעני מאמר מופלא ממש, מרתק ומחכים, בנושא החמור, ובו ידיעות מופלאות בדבר היחס שבין הביצה לאצבע.
המאמר פותח בצורת הים שעשה שלמה [קצת חשבונות מסובכים. מי שזה לא מתאים לו יכול לדלג], ובסופו נידונה באורך הקושיא העצומה בדבר יחס השיעורים להדדי, כאשר המסקנא היא לקיים בנפח את שיעור הדרהם של רבי חיים נאה שהוא מהרמב"ם וכפי הביצים שלנו, ובמדת האורך את שיעור החזון איש שהוא מתאים עם האגודלים שלנו כמו שרואים בהדיא באמות הר הבית.
לאורך המאמר שזורים סיפורים מרתקים על ההשתלשלות של מה שהתחדש לרב קורן בענין זה בחמשים שנה האחרונות.
קראו ותחי נפשכם.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 182 אורחים