דורשי יחודך כתב:אולי מותר להגיד שאיננו יודעים?
זה הדבר הנכון היחיד שאפשר לומר.
דורשי יחודך כתב:אולי מותר להגיד שאיננו יודעים?
הסקרן_הקטן כתב:חיים שאול כתב:ר׳ גדלי׳ נדל אמר - אני הייתי באירופה לפני השואה, הקב"ה צודק
אולי כבודו יכול להסביר את המשפט הזה?
בית צדיקים כתב:ג. הרה"ק מאשלג אמר שהגיע עבור שלא עסקו בספר הזוה"ק.
דורשי יחודך כתב:הסקרן_הקטן כתב:חיים שאול כתב:ר׳ גדלי׳ נדל אמר - אני הייתי באירופה לפני השואה, הקב"ה צודק
אולי כבודו יכול להסביר את המשפט הזה?
כוונתו היתה כפי הנראה שבליטא המצב היה נורא. כפי הנראה שהרוב היו כבר מחללי שבת.
היו עוד כמה שהיו מדברים על זה הרבה.
אבל אולי יסבירו איך זה נוגע לקהילות שלימות בפולין, ברומניה, בהונגריה, של יהודים תמימים העובדים את השי"ת במסירות נפש? הם היו צריכים ללכת לליטא ו"למחות?" מה בדיוק הם היו צריכים לעשות?
חסידות אלכסנדר נכחדה מעל פני האדמה מפני שבליטא עזבו את התורה?
הישיבות בליטא נכחדו מפני אלה שעזבו את התורה? שוב, האם מישהו בטוח שהיה להם מה לעשות בקשר לאלה שעזבו, ולא עזבו, כדברי חז"ל על הצדיקים בזמן החורבן?
כבר הזכירו למעלה איפה שהוא את המאמר של הרב גלדצלהר זצ"ל איך שמוחה בתוקף על אלה שמשמיעים "הסברים" כאלה.
עקביה כתב:בית צדיקים כתב:ג. הרה"ק מאשלג אמר שהגיע עבור שלא עסקו בספר הזוה"ק.
הסבר זה מקומם בתכלית, ואם יש צורך שאסביר מדוע, אשמח לעשות זאת.
דורשי יחודך כתב:הבעיה בהסבר של השכלה כו' שזה לא מסביר מדוע מליוני יהודים שנשארו נאמנים להשי"ת ותורתו במסירות נפש, על אף ההשכלה, ועל אף כל הנסיונות הגדולים שעמדו להם, נכחדו.
המליונים שהיגרו לאמריקה וזרקו את התפילין לאוקיינוס, ולא נשאר זכר ליהדותם, והרבה מזה בזכות ההשכלה, פרחו ושגשגו, אבל אלה שנלחמו בהשכלה ועסקו בתורה ובמצוות נטבחו באכזריות ובמיתות משונות.
אולי מותר להגיד שאיננו יודעים?
חיים שאול כתב:[quote="דורשי יחודך"
לפי הגישה שלך כל הסוגיא לא מתחילה בכלל.
הרי תמיד יש עבירות, ומסתמא היה בהם שנאת חינם, ומסתמא גם כולם שכחו לפחות פעם אחת לברך בורא נפשות, וכולי וכולי.
אני שומע, אבל כאן מדברים לפי הצד שיש כאן דבר שצריך להבין אותו.
חיים שאול כתב:ניצולי השואה שאמרו טעמים כנראה לא תפסו מה עבר עליהם
חיים שאול כתב:אני מכיר
סגי נהור כתב:אין האוזניים מסוגלות לשמוע הסברים, טעמים וצידוקים לשואה. מי מהכותבים שאינו חש כך, לפענ"ד מעיד על עצמו שאינו תופס את המשמעות של מה שאירע שם (אולי זה לימוד זכות).
ישראליק כתב:חיים שאול כתב:אני מכיר
לפום ריהטא לא נמצאים רבנים ניצולי שואה שאמרו טעמים על השואה... אם יש לכבודו סוד, אדרבה, תגלהו
דורשי יחודך כתב:הסקרן_הקטן כתב:חיים שאול כתב:ר׳ גדלי׳ נדל אמר - אני הייתי באירופה לפני השואה, הקב"ה צודק
אולי כבודו יכול להסביר את המשפט הזה?
כוונתו היתה כפי הנראה שבליטא המצב היה נורא. כפי הנראה שהרוב היו כבר מחללי שבת.
היו עוד כמה שהיו מדברים על זה הרבה.
אבל אולי יסבירו איך זה נוגע לקהילות שלימות בפולין, ברומניה, בהונגריה, של יהודים תמימים העובדים את השי"ת במסירות נפש? הם היו צריכים ללכת לליטא ו"למחות?" מה בדיוק הם היו צריכים לעשות?
עקביה כתב:דבריי אלה מתייחסים אל שיטת הרב שך (שהזכיר ר' קו ירוק בעמ' הקודם של אשכול זה) וגם אל דברי ר' שש ושמח לעיל בעמ' זה.
הדימוי של אלוקים, העולה בראשי למקרא דברים אלה, הוא של אדם, נניח מלמד בחיידר, שיש לו מידה רבה של סבלנות, אבל עד גבול מסוים. כשאחדים מילדי הכתה מפריעים לו הוא לכל היותר מסמן להם בנחת לחדול, אבל בדר"כ הוא מתעלם.
לאחר שעות או ימים של הפרעות, נגמר לו.
אז הוא תופס נבוט (אלה) ומתחיל להשתולל. מנופף בו בפראות ללא אבחנה, ומנחית אותו על כל מי שנמצא בהישג יד. לא משנה אם הייתה ידו בהפרעות או לא, או שהוא בכלל נקלע לכתה זו בטעות. השתוללות זו אורכת זמן רב, עד שהוא נרגע.
מובן שאי אפשר לקרוא למה שהתחולל שם "עונש".
חלק מהמפריעים בכלל לא היו בכתה באותו זמן, וחלקם הצליחו להתחמק מתגרת ידו של המלמד, ורבים אחרים, שידם לא הייתה במעל כלל ועיקר, נפגעו אנושות.
מה שהיה שם לא היה אלא פריקת עצבים ושחרור תסכולים, שהצטברו בכמות רבה מדי בקרבו של המלמד.
מי שנחמד לו להעתיק את המודל הזה, בערך, אל היחס בין הקב"ה ועמו הנבחר, שיהיה לו לבריאות.
בעיני זה רע מאד.
פלוני אלמוני כתב:לכל המגיבים: נא ללמוד את הספר הנידון של האשכול 'עשן הכבשן', והרבה תגובות נידונים שם, במשנתו של הגאון החסיד ר' אביגדור מילר ז"ל.
גיזונטע קאפ כתב:הגר"א כותב שמה שכתוב שכיון שנתנה רשות למשחית אינו מבחין בין צדיק לרשע, אין זה נאמר על צדיק גמור, דהיינו שאין מישהו שנענש בלא שמגיע לו, אלא מאי שבזמן רגיל יש מידה של ארך אפיים, או רחמים, אבל בזמן של דין נתפסים על עבירות, שבזמן רגיל היו זוכים לרחמים או לארך אפיים, וזה ענין מה שהשטן מקטרג בשעת הסכנה, דהיינו שבמצב רגיל אין מדקדקים על האדם כ"כ, אבל בשעת הסכנה הוא צריך זכויות להינצל, ואז השטן מקטרג יותר שלא ינצל.
עקביה כתב:גיזונטע קאפ כתב:הגר"א כותב שמה שכתוב שכיון שנתנה רשות למשחית אינו מבחין בין צדיק לרשע, אין זה נאמר על צדיק גמור, דהיינו שאין מישהו שנענש בלא שמגיע לו, אלא מאי שבזמן רגיל יש מידה של ארך אפיים, או רחמים, אבל בזמן של דין נתפסים על עבירות, שבזמן רגיל היו זוכים לרחמים או לארך אפיים, וזה ענין מה שהשטן מקטרג בשעת הסכנה, דהיינו שבמצב רגיל אין מדקדקים על האדם כ"כ, אבל בשעת הסכנה הוא צריך זכויות להינצל, ואז השטן מקטרג יותר שלא ינצל.
מילא במקרה של מבול או מהפכת סדום, אפשר להבין שהמשחית עושה פעולה אחת וכולם נכללים בה על כרחם.
בשואה זה בפירוש לא היה כך. הלא רבים היו בתוך הסכנה וניצלו.
האם עלינו להבין שהניצולים היו צדיקים גמורים, ואילו ר' אלחנן וסרמן ועוד רשימה ארוכה לאין שיעור של צדיקים וחסידים שנרצחו ע"י הארורים, לא היו צדיקים גמורים?
גיזונטע קאפ כתב:אין הכוונה שהקב"ה שולח משחית אחד ולא יכול להוציא יחידים כמו שכתבת,
אלא שיש זמנים שמידת הדין שולטת בעולם, בזמן זה הנהגת הקב"ה היא באופן של דינים, ולא של רחמים, ואז נספים גם כאלו שבמהלך של רחמים לא היו נספים, כי מידת הדין מתוחה, זה גם הפשט על מה שבעידנא דריחתא נענשים גם על אי לבישת ד' כנפות, אבל מי שצדיק גמור לא יינזק -מעצם זה שמידת הדין מתוחה- כיון שגם בדינים לא מגיע לו מיתה. יתכן שימות מסיבות אחרות אבל לא בגלל שנתנה רשות למשחית.
ובנוגע לשואה, ר' מוטל פרגמנסקי אמר שזו הייתה גזירת כליה על כולם, ומי שניצל הייתה עליו שמירה מיוחדת.
זה לא אומר שמי שניצל היה יותר צדיק ממי שלא, אלא שלקב"ה יש חשבונות עד בלי סוף, שאי אפשר לילוד אשה להבינם ולהשיגם כמ"ש הרמח"ל בכמה מקומות, יש כאלו שהיה להם תפקיד, למשל אפשר לנחש שיהודי כמו הרב מפונביז ניצל בכדי לקומם את עולם התורה, הקב"ה רצה משום מה שגור תראה כמו שהיא היום, אז הוא הציל את האמרי אמת, רצה שאלכסנדר תוכחד אז האדמו"ר שלהם נעקד עקה"ש, אבל אלו ניחושים, הקב"ה מסבב את עולמו בסיבות רבות, והיו לו חשבונות לכל מי שניצל למה ניצל.
בית צדיקים כתב:ג. הרה"ק מאשלג אמר שהגיע עבור שלא עסקו בספר הזוה"ק.
איש גלילי כתב:בית צדיקים כתב:ג. הרה"ק מאשלג אמר שהגיע עבור שלא עסקו בספר הזוה"ק.
אינני יודע אם אכן אמר כך. אני יודע שבעת הצהרת בלפור אמר שהשי"ת נתן לעם ישראל עשרים שנה לעלות לארץ ישראל, ואם לא וכו'.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 312 אורחים