רון כתב:מה הדין באדם שישב חציו בסוכה אחת,
וחציו בסוכה צמודה ללא הפסק כלל,
האם יוצא ידי חובה?
יש בידי שמועה משם מרן הגריש"א בזה
אך איני מחלק מתנות סתם,
מה דעת החו"ר דכאן שליט"א??????????????
רון כתב:מה הדין באדם שישב חציו בסוכה אחת,
וחציו בסוכה צמודה ללא הפסק כלל,
האם יוצא ידי חובה?
יש בידי שמועה משם מרן הגריש"א בזה
אך איני מחלק מתנות סתם,
מה דעת החו"ר דכאן שליט"א??????????????
שומע ומשמיע כתב:מחיצה שרחוקה מהקרקע פחות מג' וכן פחות מג' מהסכך, זה נחשב תרי הלכתי? ואם באלכסון יש פחות מג' זה יועיל?
מלבב כתב:מי שכבו לו הנרות בסוכה בשבת ויש לו נר בביתו מותר לצאת מן הסוכה כדי לאכול במקום נר ואין צריך לילך לסוכת חבירו שיש שם נר אם יש טורח גדול בדבר (תרומת הדשן סימן נ"ג ופסקיו סימן קנ"ח). ואם בא רוח לכבות הנרות בסוכה מותר לפרוס סדין או בגד מן הצד אבל לא תחת הסכך (אור זרוע). מי שלא יוכל לישן בסוכה מחמת שצר לו בפישוט ידיו ורגליו לא מקרי מצטער וחייב לישן שם אף על גב דצריך לכפוף ידיו ורגליו (תרומת הדשן סימן צ"ב
אם יאמרו לאדם תבחר אחד מהעונשים הבאים, א. לאכול ארוחת ערב אחת בחושך ב. לאכול ארוחת ערב אצל השכן ג. לישון במקום שיורד מידי פעם כמה טיפות קטנות של גשם ד. אחרי שכבר נשכבת במטה לישון תקום ותיקים את הכרים וכסתות ולך לחדר אחר לישון ה. תישן שבעה לילות ראשך ורובך בתוך צינוק של אמה על אמה של רא״ח נאה מכופף גב חזק כדי שרוב הגוף יכנס בתוך האמה על אמה, איזה פתי יבחר באופציה ה ויסכים לסבול חודשים או יותר אחרי זה מכאבי גב איומים והוציא הון של כסף על טיפולים, העיקר לא לאכול בלי נר או לעבור באמצע הלילה מחדר לחדר?
מלבב כתב:האיך ישנים בסוכה של ז טפחים, בשכיבה או בישיבה? לכאורה בשכיבה אין מקום יותר מהראש עד בערך אמצע הבטן או קצת יותר, יוצא שרוב הגוף מחוץ לסוכה, האם זה לא צער לישון בישיבה? או שנאמר שרוב הגוף זה חוץ מהרגלים?
ידידך - נעים ההליכות כתב:שומע ומשמיע כתב:מחיצה שרחוקה מהקרקע פחות מג' וכן פחות מג' מהסכך, זה נחשב תרי הלכתי? ואם באלכסון יש פחות מג' זה יועיל?
זה הלכתא אחד של לבוד, והרי מפורש הראשונים שטפח אחד היה מועיל לדופן שלישי לולא הגריעותא של פחות מד' או משום דבעינן שתיים כהלכתן.
ההוא דאמר כתב:מנהג ישראל עם קודש, לחבוט את הערבה ביום הושענא רבה, ולשמרה כסגולה לשמירה מכל פגעים ומרעין בישין שלא יבואו.
ויש לדון, האם ערבה זו הינה מוקצה בשמיני עצרת ושבת.
הצד להחמיר, לפי שאינה כלי, ואין לה כל שימוש המותר בשבת.
הצד להתיר, אולי זה שמחשיבים אותה כשמירה, אם כן שוב אין זה מוקצה, וצ"ע.
הטור בסי' תרנח כ' ד"אפילו נתנו לו סתם ולא פירש ע"מ שתחזירהו לי מסתמא דעתו שיחזירנו לו כיון שצריך לצאת בו", והעיטור שהוא מקוה"ד הוכיח כן ממעשה דר"ג עי"ש, והק' האחרונים הא התם כבר יצא בו יד"ח ולמה צריך שיחזירו לו, ותי' דשמא בעי להקנות לאחרים וכו'. אמנם להנ"ל יל"ד אם רוצה לקיים את חיבוב המצוה של אנשי ירושלים ובעי' לזה נמי שיהיה 'לכם'. אמנם עי' הגהות ראמ"ה (סוכה מד.) דמנהג אנשי ירושלים הוא רק בהמשך לנטילה הראשונה, וי"ל דאם הקנה לאחר בינתיים כבר ממילא אינו מצטרף.עושה חדשות כתב:במנהגם של אנשי ירושלים לאחוז הלולב כל היום,
האם ביום הראשון בעינן נמי "לכם", או שהמנהג מתקיים גם בלא"ה, וה'לכם' נדרש רק בנטילה הראשונה?
רון כתב:מה הדין באדם שישב חציו בסוכה אחת,
וחציו בסוכה צמודה ללא הפסק כלל,
האם יוצא ידי חובה?
יש בידי שמועה משם מרן הגריש"א בזה
אך איני מחלק מתנות סתם,
מה דעת החו"ר דכאן שליט"א??????????????
בן סופרים כתב:רון כתב:מה הדין באדם שישב חציו בסוכה אחת,
וחציו בסוכה צמודה ללא הפסק כלל,
האם יוצא ידי חובה?
יש בידי שמועה משם מרן הגריש"א בזה
אך איני מחלק מתנות סתם,
מה דעת החו"ר דכאן שליט"א??????????????
עין מוריה אלול תש"פ [האחרון] מה שכתב והביא הגה"ג רבי אתמר גרבוז שליט"א בזה
רון כתב:מה הדין באדם שישב חציו בסוכה אחת, וחציו בסוכה צמודה ללא הפסק כלל,
שומע ומשמיע כתב:אשמח אם מישהו יענה לי מה מגדיר סוכות צמודות לשתים [אני שואל מה הכלל לא מה הסברא]
עושה חדשות כתב:הטור בסי' תרנח כ' ד"אפילו נתנו לו סתם ולא פירש ע"מ שתחזירהו לי מסתמא דעתו שיחזירנו לו כיון שצריך לצאת בו", והעיטור שהוא מקוה"ד הוכיח כן ממעשה דר"ג עי"ש, והק' האחרונים הא התם כבר יצא בו יד"ח ולמה צריך שיחזירו לו, ותי' דשמא בעי להקנות לאחרים וכו'. אמנם להנ"ל יל"ד אם רוצה לקיים את חיבוב המצוה של אנשי ירושלים ובעי' לזה נמי שיהיה 'לכם'. אמנם עי' הגהות ראמ"ה (סוכה מד.) דמנהג אנשי ירושלים הוא רק בהמשך לנטילה הראשונה, וי"ל דאם הקנה לאחר בינתיים כבר ממילא אינו מצטרף.עושה חדשות כתב:במנהגם של אנשי ירושלים לאחוז הלולב כל היום,
האם ביום הראשון בעינן נמי "לכם", או שהמנהג מתקיים גם בלא"ה, וה'לכם' נדרש רק בנטילה הראשונה?
(עצם הענין שהחביבות של אנשי ירושלים אולי יכולה להתקיים גם בלי 'לכם', יש לדמות לחידושו של התהל"ד דבטלית שאולה מהני גם חוטים שאולים וכן דאשה הנוטלת לולב ל"ב 'לכם', ודו"ק. וילה"ס עוד האם 'לכם' הוא לעיכובא כלפי בל תוסיף, ועי').
עושה חדשות כתב:ורק בדין ושמחתם שייך להוסיף עוד אחר הלקיחה ראשונה [כמו בלילה בשמחת בית השואבה] משא"כ בדין ולקחתם מדאגבהה נפיק ביה ואין שייך להוסיף ע"ז, ולהכי השו"ע לא העתיק זה המנהג משום דלדבריו אין ושמחתם נוהג אלא במקדש וליכא בזה"ז, ולפי"ז י"ל דר"ג וכו' לאו בירושלים הוה ולא שייך בהו המנהג כלל.
אמנם עי' הגהות ראמ"ה (סוכה מד.) דמנהג אנשי ירושלים הוא רק בהמשך לנטילה הראשונה.
כך היה מנהגן של אנשי ירושלים, אדם יוצא מביתו ולולבו בידו, הולך לבית הכנסת לולבו בידו, קורא קריאת שמע ומתפלל ולולבו בידו, קורא בתורה ונושא את כפיו מניחו על גבי קרקע. הולך לבקר חולים ולנחם אבלים לולבו בידו, נכנס לבית המדרש משגר לולבו ביד בנו וביד עבדו וביד שלוחו.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 4 אורחים