בברכה המשולשת כתב:בהרבה מקומות (אצלנו לא ב"ה, אבל במקומות אחרים שגרתי בהם בהחלט כן) יש מצוה רבה שתשליך לא יהיה ברוב עם.
לבי במערב כתב:בפשטות - מפני התערובת וכו'. וק"ל.
לבי במערב כתב:בפשטות - מפני התערובת וכו'. וק"ל.
איתן נוי כתב:לבי במערב כתב:בפשטות - מפני התערובת וכו'. וק"ל.
מפני תערובת אנשים ונשים לא עושים ברוב עם, מה שיייך?
אחרי תפילת מנחה איזו אשה מגיעה למנחה, ולמה שיתערבו בציבור יראי ה'.
טוב, אבל מה כל זה נוגע לשאלה הנ"ל?
בברכה המשולשת כתב:איתן נוי כתב:לבי במערב כתב:בפשטות - מפני התערובת וכו'. וק"ל.
מפני תערובת אנשים ונשים לא עושים ברוב עם, מה שיייך?
אחרי תפילת מנחה איזו אשה מגיעה למנחה, ולמה שיתערבו בציבור יראי ה'.
טוב, אבל מה כל זה נוגע לשאלה הנ"ל?
א-ב. בטח ששייך- אם עושים ברוב עם, בדר"כ באות גם נשים (במקומות מסויימים. וכמדומני שנכב"ב)
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... 9D#p125370
ג. נוגע לשאלה כי יש שיקול חשוב לא לעשות ברוב עם, ואז שאלה מעיקרא ליתא
בברכה המשולשת כתב:לגופם של דברים- אכן לא מובן לי כלל הצורך ברוב עם בתשליך.
בברכה המשולשת כתב:במגילת אסתר זה כתוב בשו"ע
בתפילה זה נדון כבר בראשונים.
בתשליך אין לזה מקור קדמון
בברכה המשולשת כתב:לא הבנתי.
הרי הזמן הקבוע לתשליך ע"פ האר"י הקדוש הוא בדווקא (לפחות לכתחילה)
לעומת זאת לא מצאנו בזה גדר של ברוב עם (ואדרבה), אז למה שנזיז את הזמן בשביל זה?
איתן נוי כתב:ובפורת יוסף החתן היה מקבל טבעת במקום ש"ס לכבוד האירוסין. ידעת?
.
איתן נוי כתב:בברכה המשולשת כתב:לא הבנתי.
הרי הזמן הקבוע לתשליך ע"פ האר"י הקדוש הוא בדווקא (לפחות לכתחילה)
לעומת זאת לא מצאנו בזה גדר של ברוב עם (ואדרבה), אז למה שנזיז את הזמן בשביל זה?
לא מבין מה כבודך עונה לי.
אם יש ציבור של 30 איש שעושים תשליך לא לפי הזמן של רבינו האר"י אלא ב 14:00 בצהרים אך זה רוב עם.
אתה סבור שאעפ"כ יעשה ביחיד יותר מאוחר?
יתירה מכך, וכי לפי רבינו האר"י הזמן מעכב את מנהג התשליך?
בברכה המשולשת כתב:איתן נוי כתב:בברכה המשולשת כתב:לא הבנתי.
הרי הזמן הקבוע לתשליך ע"פ האר"י הקדוש הוא בדווקא (לפחות לכתחילה)
לעומת זאת לא מצאנו בזה גדר של ברוב עם (ואדרבה), אז למה שנזיז את הזמן בשביל זה?
לא מבין מה כבודך עונה לי.
אם יש ציבור של 30 איש שעושים תשליך לא לפי הזמן של רבינו האר"י אלא ב 14:00 בצהרים אך זה רוב עם.
אתה סבור שאעפ"כ יעשה ביחיד יותר מאוחר?
יתירה מכך, וכי לפי רבינו האר"י הזמן מעכב את מנהג התשליך?
לא מעכב אבל למה לא לעשות לפי הזמן העיקרי?
איתן נוי כתב:בברכה המשולשת כתב:איתן נוי כתב:בברכה המשולשת כתב:לא הבנתי.
הרי הזמן הקבוע לתשליך ע"פ האר"י הקדוש הוא בדווקא (לפחות לכתחילה)
לעומת זאת לא מצאנו בזה גדר של ברוב עם (ואדרבה), אז למה שנזיז את הזמן בשביל זה?
לא מבין מה כבודך עונה לי.
אם יש ציבור של 30 איש שעושים תשליך לא לפי הזמן של רבינו האר"י אלא ב 14:00 בצהרים אך זה רוב עם.
אתה סבור שאעפ"כ יעשה ביחיד יותר מאוחר?
יתירה מכך, וכי לפי רבינו האר"י הזמן מעכב את מנהג התשליך?
לא מעכב אבל למה לא לעשות לפי הזמן העיקרי?
1. ודאי שהכי טוב הכי משובח ומהודר הוא בעיתו ובזמנו, אבל לא תמיד ניתן לארגן את הציבור בשעה זו.
2. שוב חשבתי קצת יותר לעומק. גם למ"ד שדין זריזין עדיף על ברוב עם מאוחר יותר, כאן זה יהיה שונה, מאחר ותחילת הזמן של התשליך טרם הגיע וא"כ כל מי עיעשה קודם זמן זה לכאורה לא עשה בזמן הראוי וחסר לו באיכות העניין/המנהג. וא"כ לכאורה נצטרך לומר שאדרבה מי שיוכל לעשות בזמן שכתב רבינו האר"י בשעה"כ וכן המהרי"ל, עדיף מאשר לפני זמן זה אע"פ שהוא ברוב עם.
3. בחזו"ע ימים נוראים ציטט הרב זצ"ל את שעה"כ אך דילג על כמה מילים העיקריות שכתב וז"ל: "כתב בשער הכוונות (דף צ ע"ב) וז"ל: ענין המנהג שנהגו האשכנזים לילך ביום א' דראש השנה אחר תפלת המנחה (כאן חסר את המילים): מעט קודם שקיעת החמה אצל הים הגדול, או אצל מעיין או באר מיים חיים, וקורין אותו תשליך".
מגדל כתב:איתן נוי כתב:בברכה המשולשת כתב:איתן נוי כתב:בברכה המשולשת כתב:לא הבנתי.
הרי הזמן הקבוע לתשליך ע"פ האר"י הקדוש הוא בדווקא (לפחות לכתחילה)
לעומת זאת לא מצאנו בזה גדר של ברוב עם (ואדרבה), אז למה שנזיז את הזמן בשביל זה?
לא מבין מה כבודך עונה לי.
אם יש ציבור של 30 איש שעושים תשליך לא לפי הזמן של רבינו האר"י אלא ב 14:00 בצהרים אך זה רוב עם.
אתה סבור שאעפ"כ יעשה ביחיד יותר מאוחר?
יתירה מכך, וכי לפי רבינו האר"י הזמן מעכב את מנהג התשליך?
לא מעכב אבל למה לא לעשות לפי הזמן העיקרי?
1. ודאי שהכי טוב הכי משובח ומהודר הוא בעיתו ובזמנו, אבל לא תמיד ניתן לארגן את הציבור בשעה זו.
2. שוב חשבתי קצת יותר לעומק. גם למ"ד שדין זריזין עדיף על ברוב עם מאוחר יותר, כאן זה יהיה שונה, מאחר ותחילת הזמן של התשליך טרם הגיע וא"כ כל מי עיעשה קודם זמן זה לכאורה לא עשה בזמן הראוי וחסר לו באיכות העניין/המנהג. וא"כ לכאורה נצטרך לומר שאדרבה מי שיוכל לעשות בזמן שכתב רבינו האר"י בשעה"כ וכן המהרי"ל, עדיף מאשר לפני זמן זה אע"פ שהוא ברוב עם.
3. בחזו"ע ימים נוראים ציטט הרב זצ"ל את שעה"כ אך דילג על כמה מילים העיקריות שכתב וז"ל: "כתב בשער הכוונות (דף צ ע"ב) וז"ל: ענין המנהג שנהגו האשכנזים לילך ביום א' דראש השנה אחר תפלת המנחה (כאן חסר את המילים): מעט קודם שקיעת החמה אצל הים הגדול, או אצל מעיין או באר מיים חיים, וקורין אותו תשליך".
מניין שיש כאן הוראה ולא תיאור מנהג? אולי היו נוהגים ללכת מעט קודם שקיעת החמה, משום שהיו מתפללים מנחה קטנה, סמוך לשקיעת החמה, ואז ממילא עושים את התשליך: סמוך לשקיעת החמה?
איברא, לא אכחד שדעת הגרי"ח בתורה לשמה (סימן קנ"ט) אינה כן, אמנם סו"ס מדובר בטעם קלוש, וכידוע מטרת רובו של ספר זה הוא דווקא בחיפוש אחר מקורות בדברי חז"ל למנהגים מאוחרים, וכבר עמדו על זה באחד מן המבואות. וכמדומה לי שגם הגרי"ח שבכל מקום מציין שישתדלו לעשות כל דבר שבקדושה בעשרה, משום שכל בי עשרה שכינה שרייא, יודה שעדיף ועדיף.
איתן נוי כתב:מגדל כתב:איתן נוי כתב:בברכה המשולשת כתב:איתן נוי כתב:בברכה המשולשת כתב:לא הבנתי.
הרי הזמן הקבוע לתשליך ע"פ האר"י הקדוש הוא בדווקא (לפחות לכתחילה)
לעומת זאת לא מצאנו בזה גדר של ברוב עם (ואדרבה), אז למה שנזיז את הזמן בשביל זה?
לא מבין מה כבודך עונה לי.
אם יש ציבור של 30 איש שעושים תשליך לא לפי הזמן של רבינו האר"י אלא ב 14:00 בצהרים אך זה רוב עם.
אתה סבור שאעפ"כ יעשה ביחיד יותר מאוחר?
יתירה מכך, וכי לפי רבינו האר"י הזמן מעכב את מנהג התשליך?
לא מעכב אבל למה לא לעשות לפי הזמן העיקרי?
1. ודאי שהכי טוב הכי משובח ומהודר הוא בעיתו ובזמנו, אבל לא תמיד ניתן לארגן את הציבור בשעה זו.
2. שוב חשבתי קצת יותר לעומק. גם למ"ד שדין זריזין עדיף על ברוב עם מאוחר יותר, כאן זה יהיה שונה, מאחר ותחילת הזמן של התשליך טרם הגיע וא"כ כל מי עיעשה קודם זמן זה לכאורה לא עשה בזמן הראוי וחסר לו באיכות העניין/המנהג. וא"כ לכאורה נצטרך לומר שאדרבה מי שיוכל לעשות בזמן שכתב רבינו האר"י בשעה"כ וכן המהרי"ל, עדיף מאשר לפני זמן זה אע"פ שהוא ברוב עם.
3. בחזו"ע ימים נוראים ציטט הרב זצ"ל את שעה"כ אך דילג על כמה מילים העיקריות שכתב וז"ל: "כתב בשער הכוונות (דף צ ע"ב) וז"ל: ענין המנהג שנהגו האשכנזים לילך ביום א' דראש השנה אחר תפלת המנחה (כאן חסר את המילים): מעט קודם שקיעת החמה אצל הים הגדול, או אצל מעיין או באר מיים חיים, וקורין אותו תשליך".
מניין שיש כאן הוראה ולא תיאור מנהג? אולי היו נוהגים ללכת מעט קודם שקיעת החמה, משום שהיו מתפללים מנחה קטנה, סמוך לשקיעת החמה, ואז ממילא עושים את התשליך: סמוך לשקיעת החמה?
איברא, לא אכחד שדעת הגרי"ח בתורה לשמה (סימן קנ"ט) אינה כן, אמנם סו"ס מדובר בטעם קלוש, וכידוע מטרת רובו של ספר זה הוא דווקא בחיפוש אחר מקורות בדברי חז"ל למנהגים מאוחרים, וכבר עמדו על זה באחד מן המבואות. וכמדומה לי שגם הגרי"ח שבכל מקום מציין שישתדלו לעשות כל דבר שבקדושה בעשרה, משום שכל בי עשרה שכינה שרייא, יודה שעדיף ועדיף.
מסכים עם הדברים, אכן יש להעמיק שאכן יסוד ענין זה הוא דברי קבלה, ויתכן שיש ענין דווקא באותה העת. וא"כ אין נפק"מ אם יעשו בעשרה או ביחיד לפני זמן זה שאכן עוד לא התחיל הזמן. אא"כ רוצים לצאת יד"ח הפשט דאה"נ כבר מפלג המנחה ש"ד.
מגדל כתב:איתן נוי כתב:מגדל כתב:איתן נוי כתב:בברכה המשולשת כתב:איתן נוי כתב:בברכה המשולשת כתב:לא הבנתי.
הרי הזמן הקבוע לתשליך ע"פ האר"י הקדוש הוא בדווקא (לפחות לכתחילה)
לעומת זאת לא מצאנו בזה גדר של ברוב עם (ואדרבה), אז למה שנזיז את הזמן בשביל זה?
לא מבין מה כבודך עונה לי.
אם יש ציבור של 30 איש שעושים תשליך לא לפי הזמן של רבינו האר"י אלא ב 14:00 בצהרים אך זה רוב עם.
אתה סבור שאעפ"כ יעשה ביחיד יותר מאוחר?
יתירה מכך, וכי לפי רבינו האר"י הזמן מעכב את מנהג התשליך?
לא מעכב אבל למה לא לעשות לפי הזמן העיקרי?
1. ודאי שהכי טוב הכי משובח ומהודר הוא בעיתו ובזמנו, אבל לא תמיד ניתן לארגן את הציבור בשעה זו.
2. שוב חשבתי קצת יותר לעומק. גם למ"ד שדין זריזין עדיף על ברוב עם מאוחר יותר, כאן זה יהיה שונה, מאחר ותחילת הזמן של התשליך טרם הגיע וא"כ כל מי עיעשה קודם זמן זה לכאורה לא עשה בזמן הראוי וחסר לו באיכות העניין/המנהג. וא"כ לכאורה נצטרך לומר שאדרבה מי שיוכל לעשות בזמן שכתב רבינו האר"י בשעה"כ וכן המהרי"ל, עדיף מאשר לפני זמן זה אע"פ שהוא ברוב עם.
3. בחזו"ע ימים נוראים ציטט הרב זצ"ל את שעה"כ אך דילג על כמה מילים העיקריות שכתב וז"ל: "כתב בשער הכוונות (דף צ ע"ב) וז"ל: ענין המנהג שנהגו האשכנזים לילך ביום א' דראש השנה אחר תפלת המנחה (כאן חסר את המילים): מעט קודם שקיעת החמה אצל הים הגדול, או אצל מעיין או באר מיים חיים, וקורין אותו תשליך".
מניין שיש כאן הוראה ולא תיאור מנהג? אולי היו נוהגים ללכת מעט קודם שקיעת החמה, משום שהיו מתפללים מנחה קטנה, סמוך לשקיעת החמה, ואז ממילא עושים את התשליך: סמוך לשקיעת החמה?
איברא, לא אכחד שדעת הגרי"ח בתורה לשמה (סימן קנ"ט) אינה כן, אמנם סו"ס מדובר בטעם קלוש, וכידוע מטרת רובו של ספר זה הוא דווקא בחיפוש אחר מקורות בדברי חז"ל למנהגים מאוחרים, וכבר עמדו על זה באחד מן המבואות. וכמדומה לי שגם הגרי"ח שבכל מקום מציין שישתדלו לעשות כל דבר שבקדושה בעשרה, משום שכל בי עשרה שכינה שרייא, יודה שעדיף ועדיף.
מסכים עם הדברים, אכן יש להעמיק שאכן יסוד ענין זה הוא דברי קבלה, ויתכן שיש ענין דווקא באותה העת. וא"כ אין נפק"מ אם יעשו בעשרה או ביחיד לפני זמן זה שאכן עוד לא התחיל הזמן. אא"כ רוצים לצאת יד"ח הפשט דאה"נ כבר מפלג המנחה ש"ד.
אולי מן הראוי לציין כאן שאת כוונות התשליך אנו מכוונים (אמורים לכוון עכ"פ) בכל שחרית ומנחה דכל ימי השנה, רצוני לומר, בכל פעם שבו אנו מזכירים י"ג מידות; כך שקשה לומר שקודם שעה י"ב לא שייך לעשות תשליך. תגיד שיש יותר זכות, יותר עניין, סגולות, בסדר, לדברים הללו אין סוף, אבל אין מקומם בפסיקת ההלכה.
אני חושב שהאמת יורה דרכו שאין כאן אלא תיאור מנהג קיים ותוספת נופך בו, כפי שמצינו לא מעט פעמים בקבלת האר"י שהוסיפה נופך ועומק לדברים שכבר היו מאז ומעולם.
התפללו מנחה מאוחר, ועשו את התשליך לאחריה, הא ותו לא מידי.
איתן נוי כתב:מגדל כתב:איתן נוי כתב:מגדל כתב:איתן נוי כתב:בברכה המשולשת כתב:איתן נוי כתב:בברכה המשולשת כתב:לא הבנתי.
הרי הזמן הקבוע לתשליך ע"פ האר"י הקדוש הוא בדווקא (לפחות לכתחילה)
לעומת זאת לא מצאנו בזה גדר של ברוב עם (ואדרבה), אז למה שנזיז את הזמן בשביל זה?
לא מבין מה כבודך עונה לי.
אם יש ציבור של 30 איש שעושים תשליך לא לפי הזמן של רבינו האר"י אלא ב 14:00 בצהרים אך זה רוב עם.
אתה סבור שאעפ"כ יעשה ביחיד יותר מאוחר?
יתירה מכך, וכי לפי רבינו האר"י הזמן מעכב את מנהג התשליך?
לא מעכב אבל למה לא לעשות לפי הזמן העיקרי?
1. ודאי שהכי טוב הכי משובח ומהודר הוא בעיתו ובזמנו, אבל לא תמיד ניתן לארגן את הציבור בשעה זו.
2. שוב חשבתי קצת יותר לעומק. גם למ"ד שדין זריזין עדיף על ברוב עם מאוחר יותר, כאן זה יהיה שונה, מאחר ותחילת הזמן של התשליך טרם הגיע וא"כ כל מי עיעשה קודם זמן זה לכאורה לא עשה בזמן הראוי וחסר לו באיכות העניין/המנהג. וא"כ לכאורה נצטרך לומר שאדרבה מי שיוכל לעשות בזמן שכתב רבינו האר"י בשעה"כ וכן המהרי"ל, עדיף מאשר לפני זמן זה אע"פ שהוא ברוב עם.
3. בחזו"ע ימים נוראים ציטט הרב זצ"ל את שעה"כ אך דילג על כמה מילים העיקריות שכתב וז"ל: "כתב בשער הכוונות (דף צ ע"ב) וז"ל: ענין המנהג שנהגו האשכנזים לילך ביום א' דראש השנה אחר תפלת המנחה (כאן חסר את המילים): מעט קודם שקיעת החמה אצל הים הגדול, או אצל מעיין או באר מיים חיים, וקורין אותו תשליך".
מניין שיש כאן הוראה ולא תיאור מנהג? אולי היו נוהגים ללכת מעט קודם שקיעת החמה, משום שהיו מתפללים מנחה קטנה, סמוך לשקיעת החמה, ואז ממילא עושים את התשליך: סמוך לשקיעת החמה?
איברא, לא אכחד שדעת הגרי"ח בתורה לשמה (סימן קנ"ט) אינה כן, אמנם סו"ס מדובר בטעם קלוש, וכידוע מטרת רובו של ספר זה הוא דווקא בחיפוש אחר מקורות בדברי חז"ל למנהגים מאוחרים, וכבר עמדו על זה באחד מן המבואות. וכמדומה לי שגם הגרי"ח שבכל מקום מציין שישתדלו לעשות כל דבר שבקדושה בעשרה, משום שכל בי עשרה שכינה שרייא, יודה שעדיף ועדיף.
מסכים עם הדברים, אכן יש להעמיק שאכן יסוד ענין זה הוא דברי קבלה, ויתכן שיש ענין דווקא באותה העת. וא"כ אין נפק"מ אם יעשו בעשרה או ביחיד לפני זמן זה שאכן עוד לא התחיל הזמן. אא"כ רוצים לצאת יד"ח הפשט דאה"נ כבר מפלג המנחה ש"ד.
אולי מן הראוי לציין כאן שאת כוונות התשליך אנו מכוונים (אמורים לכוון עכ"פ) בכל שחרית ומנחה דכל ימי השנה, רצוני לומר, בכל פעם שבו אנו מזכירים י"ג מידות; כך שקשה לומר שקודם שעה י"ב לא שייך לעשות תשליך. תגיד שיש יותר זכות, יותר עניין, סגולות, בסדר, לדברים הללו אין סוף, אבל אין מקומם בפסיקת ההלכה.
אני חושב שהאמת יורה דרכו שאין כאן אלא תיאור מנהג קיים ותוספת נופך בו, כפי שמצינו לא מעט פעמים בקבלת האר"י שהוסיפה נופך ועומק לדברים שכבר היו מאז ומעולם.
התפללו מנחה מאוחר, ועשו את התשליך לאחריה, הא ותו לא מידי.
הכל יתכן. אך כבר כתבתי לעיל שבכדי לקבוע צריך להעמיק בדברי הקבלה ולברר האם אכן.
א"א לקבוע מהשערות או מדימויי מילתא.
אי"ה אם עוד אשב (או מי מהחברים כאן) על מדוכה זו אעלה לכאן.
מגדל כתב:איתן נוי כתב:מגדל כתב:איתן נוי כתב:מגדל כתב:איתן נוי כתב:בברכה המשולשת כתב:איתן נוי כתב:בברכה המשולשת כתב:לא הבנתי.
הרי הזמן הקבוע לתשליך ע"פ האר"י הקדוש הוא בדווקא (לפחות לכתחילה)
לעומת זאת לא מצאנו בזה גדר של ברוב עם (ואדרבה), אז למה שנזיז את הזמן בשביל זה?
לא מבין מה כבודך עונה לי.
אם יש ציבור של 30 איש שעושים תשליך לא לפי הזמן של רבינו האר"י אלא ב 14:00 בצהרים אך זה רוב עם.
אתה סבור שאעפ"כ יעשה ביחיד יותר מאוחר?
יתירה מכך, וכי לפי רבינו האר"י הזמן מעכב את מנהג התשליך?
לא מעכב אבל למה לא לעשות לפי הזמן העיקרי?
1. ודאי שהכי טוב הכי משובח ומהודר הוא בעיתו ובזמנו, אבל לא תמיד ניתן לארגן את הציבור בשעה זו.
2. שוב חשבתי קצת יותר לעומק. גם למ"ד שדין זריזין עדיף על ברוב עם מאוחר יותר, כאן זה יהיה שונה, מאחר ותחילת הזמן של התשליך טרם הגיע וא"כ כל מי עיעשה קודם זמן זה לכאורה לא עשה בזמן הראוי וחסר לו באיכות העניין/המנהג. וא"כ לכאורה נצטרך לומר שאדרבה מי שיוכל לעשות בזמן שכתב רבינו האר"י בשעה"כ וכן המהרי"ל, עדיף מאשר לפני זמן זה אע"פ שהוא ברוב עם.
3. בחזו"ע ימים נוראים ציטט הרב זצ"ל את שעה"כ אך דילג על כמה מילים העיקריות שכתב וז"ל: "כתב בשער הכוונות (דף צ ע"ב) וז"ל: ענין המנהג שנהגו האשכנזים לילך ביום א' דראש השנה אחר תפלת המנחה (כאן חסר את המילים): מעט קודם שקיעת החמה אצל הים הגדול, או אצל מעיין או באר מיים חיים, וקורין אותו תשליך".
מניין שיש כאן הוראה ולא תיאור מנהג? אולי היו נוהגים ללכת מעט קודם שקיעת החמה, משום שהיו מתפללים מנחה קטנה, סמוך לשקיעת החמה, ואז ממילא עושים את התשליך: סמוך לשקיעת החמה?
איברא, לא אכחד שדעת הגרי"ח בתורה לשמה (סימן קנ"ט) אינה כן, אמנם סו"ס מדובר בטעם קלוש, וכידוע מטרת רובו של ספר זה הוא דווקא בחיפוש אחר מקורות בדברי חז"ל למנהגים מאוחרים, וכבר עמדו על זה באחד מן המבואות. וכמדומה לי שגם הגרי"ח שבכל מקום מציין שישתדלו לעשות כל דבר שבקדושה בעשרה, משום שכל בי עשרה שכינה שרייא, יודה שעדיף ועדיף.
מסכים עם הדברים, אכן יש להעמיק שאכן יסוד ענין זה הוא דברי קבלה, ויתכן שיש ענין דווקא באותה העת. וא"כ אין נפק"מ אם יעשו בעשרה או ביחיד לפני זמן זה שאכן עוד לא התחיל הזמן. אא"כ רוצים לצאת יד"ח הפשט דאה"נ כבר מפלג המנחה ש"ד.
אולי מן הראוי לציין כאן שאת כוונות התשליך אנו מכוונים (אמורים לכוון עכ"פ) בכל שחרית ומנחה דכל ימי השנה, רצוני לומר, בכל פעם שבו אנו מזכירים י"ג מידות; כך שקשה לומר שקודם שעה י"ב לא שייך לעשות תשליך. תגיד שיש יותר זכות, יותר עניין, סגולות, בסדר, לדברים הללו אין סוף, אבל אין מקומם בפסיקת ההלכה.
אני חושב שהאמת יורה דרכו שאין כאן אלא תיאור מנהג קיים ותוספת נופך בו, כפי שמצינו לא מעט פעמים בקבלת האר"י שהוסיפה נופך ועומק לדברים שכבר היו מאז ומעולם.
התפללו מנחה מאוחר, ועשו את התשליך לאחריה, הא ותו לא מידי.
הכל יתכן. אך כבר כתבתי לעיל שבכדי לקבוע צריך להעמיק בדברי הקבלה ולברר האם אכן.
א"א לקבוע מהשערות או מדימויי מילתא.
אי"ה אם עוד אשב (או מי מהחברים כאן) על מדוכה זו אעלה לכאן.
אני קצת נבוך בדבריך, כללת בחדא מחתא להשערות ולדימויי מילתא.
הבנתי דבריך גבי השערות, על דימוי מילתא למילתא התורה עומדת. כמובן שאינך חייב לקבל את הדימוי, אך אם לדין הוא, יש תשובה.
איתן נוי כתב:מגדל כתב:איתן נוי כתב:מגדל כתב:איתן נוי כתב:מגדל כתב:איתן נוי כתב:בברכה המשולשת כתב:איתן נוי כתב:בברכה המשולשת כתב:לא הבנתי.
הרי הזמן הקבוע לתשליך ע"פ האר"י הקדוש הוא בדווקא (לפחות לכתחילה)
לעומת זאת לא מצאנו בזה גדר של ברוב עם (ואדרבה), אז למה שנזיז את הזמן בשביל זה?
לא מבין מה כבודך עונה לי.
אם יש ציבור של 30 איש שעושים תשליך לא לפי הזמן של רבינו האר"י אלא ב 14:00 בצהרים אך זה רוב עם.
אתה סבור שאעפ"כ יעשה ביחיד יותר מאוחר?
יתירה מכך, וכי לפי רבינו האר"י הזמן מעכב את מנהג התשליך?
לא מעכב אבל למה לא לעשות לפי הזמן העיקרי?
1. ודאי שהכי טוב הכי משובח ומהודר הוא בעיתו ובזמנו, אבל לא תמיד ניתן לארגן את הציבור בשעה זו.
2. שוב חשבתי קצת יותר לעומק. גם למ"ד שדין זריזין עדיף על ברוב עם מאוחר יותר, כאן זה יהיה שונה, מאחר ותחילת הזמן של התשליך טרם הגיע וא"כ כל מי עיעשה קודם זמן זה לכאורה לא עשה בזמן הראוי וחסר לו באיכות העניין/המנהג. וא"כ לכאורה נצטרך לומר שאדרבה מי שיוכל לעשות בזמן שכתב רבינו האר"י בשעה"כ וכן המהרי"ל, עדיף מאשר לפני זמן זה אע"פ שהוא ברוב עם.
3. בחזו"ע ימים נוראים ציטט הרב זצ"ל את שעה"כ אך דילג על כמה מילים העיקריות שכתב וז"ל: "כתב בשער הכוונות (דף צ ע"ב) וז"ל: ענין המנהג שנהגו האשכנזים לילך ביום א' דראש השנה אחר תפלת המנחה (כאן חסר את המילים): מעט קודם שקיעת החמה אצל הים הגדול, או אצל מעיין או באר מיים חיים, וקורין אותו תשליך".
מניין שיש כאן הוראה ולא תיאור מנהג? אולי היו נוהגים ללכת מעט קודם שקיעת החמה, משום שהיו מתפללים מנחה קטנה, סמוך לשקיעת החמה, ואז ממילא עושים את התשליך: סמוך לשקיעת החמה?
איברא, לא אכחד שדעת הגרי"ח בתורה לשמה (סימן קנ"ט) אינה כן, אמנם סו"ס מדובר בטעם קלוש, וכידוע מטרת רובו של ספר זה הוא דווקא בחיפוש אחר מקורות בדברי חז"ל למנהגים מאוחרים, וכבר עמדו על זה באחד מן המבואות. וכמדומה לי שגם הגרי"ח שבכל מקום מציין שישתדלו לעשות כל דבר שבקדושה בעשרה, משום שכל בי עשרה שכינה שרייא, יודה שעדיף ועדיף.
מסכים עם הדברים, אכן יש להעמיק שאכן יסוד ענין זה הוא דברי קבלה, ויתכן שיש ענין דווקא באותה העת. וא"כ אין נפק"מ אם יעשו בעשרה או ביחיד לפני זמן זה שאכן עוד לא התחיל הזמן. אא"כ רוצים לצאת יד"ח הפשט דאה"נ כבר מפלג המנחה ש"ד.
אולי מן הראוי לציין כאן שאת כוונות התשליך אנו מכוונים (אמורים לכוון עכ"פ) בכל שחרית ומנחה דכל ימי השנה, רצוני לומר, בכל פעם שבו אנו מזכירים י"ג מידות; כך שקשה לומר שקודם שעה י"ב לא שייך לעשות תשליך. תגיד שיש יותר זכות, יותר עניין, סגולות, בסדר, לדברים הללו אין סוף, אבל אין מקומם בפסיקת ההלכה.
אני חושב שהאמת יורה דרכו שאין כאן אלא תיאור מנהג קיים ותוספת נופך בו, כפי שמצינו לא מעט פעמים בקבלת האר"י שהוסיפה נופך ועומק לדברים שכבר היו מאז ומעולם.
התפללו מנחה מאוחר, ועשו את התשליך לאחריה, הא ותו לא מידי.
הכל יתכן. אך כבר כתבתי לעיל שבכדי לקבוע צריך להעמיק בדברי הקבלה ולברר האם אכן.
א"א לקבוע מהשערות או מדימויי מילתא.
אי"ה אם עוד אשב (או מי מהחברים כאן) על מדוכה זו אעלה לכאן.
אני קצת נבוך בדבריך, כללת בחדא מחתא להשערות ולדימויי מילתא.
הבנתי דבריך גבי השערות, על דימוי מילתא למילתא התורה עומדת. כמובן שאינך חייב לקבל את הדימוי, אך אם לדין הוא, יש תשובה.
כבודו לא יהיה נבוך בדברים כה פשוטים. לא בכל עניין מחייב שאם במקום מסויים כשהזכירו איזה עניין והתכוונו על אורחא דמילתא, בהכרח הוא שבכל המקומות כגון אלו יהיה הדין כך.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 331 אורחים