מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עץ גבוה נ' אמה – מעץ הדעת או מעץ האטד? - לאוקמי גירסא

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
כותב
הודעות: 862
הצטרף: ד' דצמבר 15, 2010 9:05 pm

עץ גבוה נ' אמה – מעץ הדעת או מעץ האטד? - לאוקמי גירסא

הודעהעל ידי כותב » ב' דצמבר 12, 2011 1:32 am

ראיתי באיזה ספר שהעץ שהכין המן ואח"כ נתלה עליו, היה מעץ הדעת.

מי מכיר?
נערך לאחרונה על ידי כותב ב ג' דצמבר 20, 2011 11:21 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

משה ששון
הודעות: 158
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 11:04 pm

Re: עץ גבוה חמשים אמה – מעץ הדעת?

הודעהעל ידי משה ששון » ב' דצמבר 12, 2011 1:43 am

אומנם כך דרשו רז"ל המן העץ ואמרו שכתוב במהר"ל אור חדש על חמישים אמה

תולדות אדם
הודעות: 444
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:12 pm

Re: עץ גבוה חמשים אמה – מעץ הדעת?

הודעהעל ידי תולדות אדם » ב' דצמבר 12, 2011 2:33 am

מהר"ל באור חדש כתב:ולכך נרמז בו מרדכי, והמן הפך זה שנרמז כמה שכתוב המן העץ וגו' כי אכילה הזאת הביא המיתה לעולם ועץ הדעת מוכן למיתה מיום שנברא וכך המן היה מוכן לאבד ולהרוג מיום שנברא והאכילה הזאת שהביא המיתה היה ע"י נחש הקדמוני וכן המן שהוא מזרע עמלק המעוקל והוא נחש עקלתון וממנו המיתה בא לעולם ולכן המן שהוא מזרע של עמלק שכל ענינו להשמיד ולהרוג נרמז בתורה בלשון זה שאמר הכתוב המן העץ וגו' כי עץ הדעת היה מביא המיתה לעולם והמן היה רוצה לאבד את ישראל שהם עיקר העולם וכאלו היה רוצה לאבד כל העולם ולכך ראוי שיהיה נרמז המן בלשון המן העץ וגו' ויש לך להבין דבר זה מאוד,

כותב
הודעות: 862
הצטרף: ד' דצמבר 15, 2010 9:05 pm

Re: עץ גבוה חמשים אמה – מעץ הדעת?

הודעהעל ידי כותב » ג' דצמבר 13, 2011 1:07 am

תודה רבה.

ועתה מצאתי בספר הרוקח ריש הל' פורים:
נחש גרם שאכלו מעץ הדעת חטה (ברכות מ.), שבוקעת נ' אמה בארץ (ירושלמי ברכות ט, ב), [לכן] המן נתלה על [עץ] נ' אמה.

ואם תאמר
הודעות: 27
הצטרף: ד' אוגוסט 31, 2011 12:38 am

Re: עץ גבוה חמשים אמה – מעץ הדעת?

הודעהעל ידי ואם תאמר » ג' דצמבר 13, 2011 5:27 pm

ועיין בילקוט שמעוני בפרשת בשלח עה''פ ויוריהו ה' עץ שכתב שם שהעץ הביא פרשנדתא מתיבת נח עיי''ש

ועיין בספר יערות דבש בדרוש ט שכתב וז''ל: הנה האר"י ז"ל דרש בהספדו למהרמ"ק כי יהיה באיש חטא משפט מות, פירוש
שיחסר טעם משפט מות, כי לא פעל רע ולמה ימות, ותלית אותו על העץ, מחמת עץ הדעת שגזר מיתה בשביל כך מת, וכך במרדכי היה צדיק כמשה בדורו, לא נמצא בו חטא להמיתו, ויעצו לו יועציו של המן לתלותו בחטא עץ הדעת, והיה שורשו להשיג חמשים שערי בינה כמש"ל, וזהו יעשו עץ גבוה חמשים אמה לתלותו עליו, ובזה ימצאו מקום לעורר דין על מרדכי ולגרום לו מיתה, ולכך רמזוחז"ל המן מהתורה מנין דכתיב המן העץ וכו' והיינו כמ"ש דהתכוון לתלות מרדכי על עץ הדעת, והוא גבוה חמשים אמה, ולהיות על ידי חטא אדם הראשון נאמר קוץ ודרדר תצמיח והיינו כי הוא ביקש להשיג שער החמישים, שהוא כתרן של אותיות וקוצן, המורה על גבוה מעל גבוה, לכך בקללה נאמר וקוץ ודרדר, ולכך עץ של המן היה ג"כ קוץ כמבואר במדרש ופיוט.

כותב
הודעות: 862
הצטרף: ד' דצמבר 15, 2010 9:05 pm

Re: עץ גבוה נ' אמה – מעץ הדעת או מעץ האטד? - לאוקמי גירסא

הודעהעל ידי כותב » ג' דצמבר 20, 2011 11:28 pm

נוכחתי לדעת, כי מה שחיפשתי בהודעתי הראשונה, נתכוונתי לגליון עלים לתרופה (פ' צו תשע"א) בשם מדרש תלפיות, והנה ההעתקה:
1.JPG
1.JPG (43.17 KiB) נצפה 4924 פעמים

אמנם כשיצאתי לחפש בפנים במדרש תלפיות, מצאתי בדפוס אחד גירסא "שהיה מעץ מעותד", ובדפוס אחר "מעץ הועד".

בדקתי בדפוס איזמיר תצ"ו (הנמצא באוצר) ושם הגירסא "מעץ ועד", ולהלן שם "שמעץ אשר" - דבר שאין לה פירוש.
2.JPG
2.JPG (29.73 KiB) נצפה 4924 פעמים

אמנם ראה זה מצאתי בדפו"ר, קושטא ת"ף לערך (הנמצא בספרייה הלאומית, ורצוי להכניסו לאוצרנו הנפלא) "מעץ אטד"!, ולהלן שוב "שמעץ אטד"!:
3.JPG
3.JPG (33.42 KiB) נצפה 4924 פעמים

ועתה שאלתי ובקשתי, אם נמצא באיזה דפוס של מדרש תלפיות הגירסא "מעץ הדעת"?


כותב
הודעות: 862
הצטרף: ד' דצמבר 15, 2010 9:05 pm

Re: עץ גבוה נ' אמה – מעץ הדעת או מעץ האטד? - לאוקמי גירסא

הודעהעל ידי כותב » ו' דצמבר 30, 2011 1:25 am

אגב, דברי המדרש תלפיות שהעץ גבוה חמשים אמה היה "מעץ אטד" (שהיא שם מין עץ קוץ) מקורו טהור להדיא במדרש (אסת"ר ט, ב) על הפסוק (אסתר ה, יד) וייטב הדבר לפני המן ויעש העץ, מאיזה עצים היה אותו העץ, אמרו חכמים, בשעה שבא [המן] להכינו, קרא הקב"ה לכל עצי בראשית, מי יתן עצמו ויתלה רשע זה עליו וכו', באותה שעה אמר הקוץ לפני הקב"ה, רבש"ע, אני שאין לי על מה לתלות, אתן את עצמי ויתלה טמא זה, שאני נקרא שמי קוץ, והוא קוץ מכאיב, ונאה שיתלה קוץ על קוץ, וממנו מצאו ועשאו, וכיון שהביאוהו לפניו, הכינו על פתח ביתו, ומדד עצמו עליו, להראות עבדיו היאך יתלה מרדכי עליו, השיבתו בת קול, נאה לך העץ, מתוקן לך העץ מששת ימי בראשית, ע"כ.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16089
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: עץ גבוה נ' אמה – מעץ הדעת או מעץ האטד? - לאוקמי גירסא

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' דצמבר 30, 2011 1:33 am

כותב כתב:אמנם ראה זה מצאתי בדפו"ר, קושטא ת"ף לערך (הנמצא בספרייה הלאומית, ורצוי להכניסו לאוצרנו הנפלא)

טרם יקראו...
הספר עלה בעדכון 10 עם עוד מאות ספרים מהספה"ל

כותב
הודעות: 862
הצטרף: ד' דצמבר 15, 2010 9:05 pm

Re: עץ גבוה נ' אמה – מעץ הדעת או מעץ האטד? - לאוקמי גירסא

הודעהעל ידי כותב » ו' דצמבר 30, 2011 1:48 am

בשורה טובה תדשן עצם!


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 43 אורחים