ולפיכך אני אומר שאלה שני הפסוקים, שהם כי אל רחום ה' (שם לא), וכי שאל נא, נותנים טעם לפסוקים הסמוכים להם, שהבטיחנו שגם אם לא נבקש השם יתברך מטוב לבבנו, אלא מתוקף הצרות, שהוא ישמע לקולנו. והרי דבר זה מופלא, שאחר שנמרה ונעשה הרע בעיני ה' להכעיסו, וגם אחרי כן לא נשים לב לשוב לפניו אלא מתוקף צרה, שעם כל זה יקבל תשובתנו. והרי אנו רואים ביפתח שאמר לאנשי גלעד (שופטים יא ז) הלא אתם שנאתם אותי וכו' ומדוע באתם אלי עתה כאשר צר לכם , והאיך אפשר שהשם יתברך שהוא רם ונישא, לא יקפיד על מה שההדיוט מקפיד, ויהיה כח ההדיוט חמור מכח גבוה. ולזה נתן טעם ואמר אל תתמה על זה, כי אל רחום ה' אלהיך לא ירפך ולא ישחיתך, ואף על פי שאינך ראוי לכך, עם כל זה לא ישכח את ברית אבותיך אשר נשבע להם, כי שאל נא לימים ראשונים הנהיה כדבר הגדול הזה אשר עשה לכם השם יתברך, כמו שסיים ואמר (דברים ד לג) השמע עם קול אלהים וגו', וחתם דבריו ואמר (שם לז) ותחת כי אהב את אבותיך, וכמו שאלה הגדולות והנוראות נעשו בשביל אבותיך, כן תוכל להאמין שהשם יתברך יקבל תשובתך מתוך צרתך למען ברית אבותיך, עם היות הדבר הזה מופלא.
נוטר הכרמים כתב:רצה עתירתם בעמדם בלילות. שעה נא ברצון כקרבן כליל ועולות. תראם נסיך עושה גדולות.
אולי יש לבאר הכוונה ב'כקרבן כליל ועולות', מהי כפילות זאת, הרי קרבן עולה הוא הוא העולה כליל. ועוד, מהי שייכות הבקשה שהקב"ה יראה נסים, ובהקדם כמה הקדמות.
כתיב בשמואל (א ז, ט): וַיִּקַּ֣ח שְׁמוּאֵ֗ל טְלֵ֤ה חָלָב֙ אֶחָ֔ד ויעלה וַיַּעֲלֵ֧הוּ עוֹלָ֛ה כָּלִ֖יל לד' וַיִּזְעַ֨ק שְׁמוּאֵ֤ל אֶל־ד' בְּעַ֣ד יִשְׂרָאֵ֔ל וַֽיַּעֲנֵ֖הוּ ד'.
ואיתא בתנא דבי אליהו (אליהו רבה פרשה יז): בימי שמואל הנביא קיבלו עליהן ישראל מלכות שמים ביראה... שכרן של ישראל שקיבלו עליהן מלכות שמים ביראה, אף הוא ירד משמי מרום העליונים ממקום כבודו וגודלו ומלכותו ותפארתו וקדושתו ושכן עמהן במלחמה, שנאמר ויקח שמואל טלה חלב וגו', ואם נאמר עולה למה נאמר כליל, מלמד שלא היה לו מקום להפשיט, שנאמר ויהי שמואל מעלה וגו'.
והיינו ש'כליל' זה קרבן עולה שלא הופשט עורו, ואצל קרבנו של שמואל הנביא זה היה אחד מן הדברים שהקרבן לא הוקרב כדיני עולה.
ובמדרש תהילים (מזמור כז): אמר ר' אבא בר כהנא שלש עבירות נעשה בעולתו של שמואל, כתיב והפשיט את העולה וטלה של שמואל הוא ועורו, ומחוסר זמן, והתורה אמרה והיה שבעת ימים תחת אמו ומיום השמיני והלאה וטלה שלו לא היה בן שמונת ימים, ולוי היה שמואל. [ועי' ירושלמי מגילה פ"א הי"ב].
ולמרות כל זאת מבואר בכתובים שהקב"ה קבל ברצון את הקרבן, "ויענהו ד'".
וזהו ענין הרצון המיוחד שהיה בקרבן זה של שמואל, וכתוצאה מכך ראו נסים גדולים בימי שמואל במלחמה עם פלשתים במצפה, וע"ז אנו אומרים, עננו כשענית לשמואל במצפה.
מה שנכון נכון כתב:קרבן כליל - ראה באב"ע ורד"ק תהלים נא, כא עה"פ אז תחפוץ זב"צ עולה וכליל שפי' דהיינו מנחת כהן ש'כליל תהיה'.
[אז תחפוץ - העולה חביבה עלי (תנחומא צו יד) - שעה נא ברצון].
מה שנכון נכון כתב:קרבן כליל - ראה באב"ע ורד"ק תהלים נא, כא עה"פ אז תחפוץ זב"צ עולה וכליל שפי' דהיינו מנחת כהן ש'כליל תהיה'.
[אז תחפוץ - העולה חביבה עלי (תנחומא צו יד) - שעה נא ברצון].
צורב מתחיל כתב: מהכ"ת דתחשב תפילתינו (ועכ"פ מי שאינו כהן) כקרבן כהן.
אצרן כתב:יש כמה פיוטים שנוסדו לש״ץ, ונהגו כל הקהל לאומרה כהסליחה אדון מועד כתיקח מישרים:
כדכד כתב:גם סליחות ליום כיפור קטן נראה שנוסדו שרק הש"ץ יאמרם (לפחות אחת מהן שבה הוא מתנצל על זה שלקחו כבד פה וערל שפה).
אור עולם כתב:כדכד כתב:גם סליחות ליום כיפור קטן נראה שנוסדו שרק הש"ץ יאמרם (לפחות אחת מהן שבה הוא מתנצל על זה שלקחו כבד פה וערל שפה).
שלא לדבר ע"ז שנוסדו ליום כיפור גדול...
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 74 אורחים