אוצר החכמה כתב:טענתך לא נכונה כי העוקץ של הסיפור הוא שאע"פ שהיה בעל המאור כבר כילד מלמד לרבים (הרי בגיל שש עשרה התחיל לכתוב את ספרו) היה זקוק למשחק והרעיון הזה כשלעצמו סיבה שהסיפור ישתמר
הוגה ומעיין כתב:בינתיים, על עוד לא נמצא מקורו של הסיפור, לא יצאו הדברים מחזקת אפשרות שזיכרוני הקודח המציאם, וחבל להתפלפל בהם.
חכם באשי כתב:הוגה ומעיין כתב:בינתיים, על עוד לא נמצא מקורו של הסיפור, לא יצאו הדברים מחזקת אפשרות שזיכרוני הקודח המציאם, וחבל להתפלפל בהם.
השווה:
viewtopic.php?f=7&t=736&p=5283&hilit=%D7%96%D7%99%D7%95%D7%A3#p5208
בר ששת כתב:ושוב חברים, הרשו נא לי להוסיף על בקשתו של המעיין,
לבקש מכל אנשי הספר והידענים, לציין האם שמעו פעם אנקדוטה או אפיזודה על מי מרבותינו הראשונים או אחרונים. כוונתי, לסתם סיפור ביוגרפי מתולדותיו של רש"י, של הרמב"ן, של הרשב"א, של הרמב"ם. פרט שולי, סיפור שאין לו השלכה הלכתית ולא השלכה היסטורית.
עתה אני זכר בנוהגו של רבינו תם לאחוז דינרים בידו כשרצה להרחיב דעת - יש עוד?
מקובל לומר, אם איני טועה, שבגיל שמונה עשרה התחיל לכתוב את ספרו 'המאור'.
אך באמת זה נובע מטעות דפוס והבנה. עי' בספרו של תא שמע, שצויין באחד מהודעות קודמי, בה הוכיח ש'אגדה' זו בטעות יסודה.
איש_ספר כתב:לתשוקת הריב"ש:
אודות רש"י, ידועים מספר של אגדות שהמפורסמת שבהם היא הנס שאירע לו בעודו בבטן אמו.
גם על ילדותו של הרמב"ם יש לנו כמה מסורות. ראשית האגדה הידועה והבדויה שנאספה בשלשלת הקבלה (ומשם לסדר הדורות) על הרחקתו בידי אביו, ולא נפנה אליה עכשיו.
ומלבד זה הנה עוד:
"וראה זה חדש שראיתי בס' עומר השכחה פי' משלי שכתב בסי' טו"ב על פסוק עטרת זקנים בני בנים וז"ל כמ"ש על הרמב"ם בשעת פטירת הריא"ף ז"ל נכנס אצלו ונשק ידו והוא כבן ה' שנים ואמר שלא זכה למה שזכה אלא באותה נשיקה שנשקו וברכו והאציל עליו מחכמתו עכ"ל. ודברים ככתבן לא יתכנו כי הרמב"ם נולד כשלשים שנה אחר פטירת הרי"ף. והקרוב אלי שהענין אמת רק במקום הרי"ף צ"ל מהר"י ן' מיגאש והיה הרמב"ם בן שבע שנים והיה קבוע בלב הרמב"ם ואביו שברכת הרב מהר"י ן' מיגאש עשתה פירות ושכיון מהר"י הלוי להאציל עליו מחכמתו, ולכן קראו רבו למהר"י הלוי". - שה"ג לרחיד"א בערך הרמב"ם.
ויש עוד ממה שהפליגו על הרמב"ם בילדותו.
והנה על ר"ת:
"וקבלתי ששמע ר"ת קול בכייה כשמת רש"י ושאל: מה קול הבכי ואמרה לו אמו: כמדומה לי על שכבה נר ישראל. אמר לה אני אחזור ואדליקנו". - ר"ת היה בפטירת רש"י בן חמש!
כך רשום אצלי, ואיני זוכר עתה מאין העתקתי.
באופן שלא ידעתי להעמיד דברי החכם בר ששת.
------------------------------------------
הסיפור עם משה ותואר פניו, כבר ציינו שנמצא גם בספרי חסידות שאף קדמו לתפארת ישראל (כמו אור פני משה, פרשת חקת) וידוע מלחמתו וקונטרסיו של המגיד מוילקומיר.
שני סיכומים נכתבו על אגדה זו, גלגוליה ומקורתיה, האחד ע"י ר"ש אשכנזי בספרו אלפא ביתא קדמיתא עמ' 337. לצערינו אינו באוצר.
והשני, שקדם לו, ר' מרדכי הכהן (בתוספת דברים מר' שאול ליברמן), במאמרו 'פני משה' בתוך ספרו אישים ותקופות שעלה לאחרונה לאוצר המקוון http://www.otzar.org/wotzar/Book.asp?15 ... OKS&page=4 (המאמר כולו נגיש גם למי שאינו מנוי).
[ופלא שלא צוין מאמר מקיף זה אצל רש"א ושמא לא הבחנתי באזכורו, ואולי יד הרש"א במאמרו של ר"מ הכהן?]
הספרן מספריית הרמבם כתב:בעניין זה של יחס נכון לילדות גם אצל גדולים אני מבקש לצטט את דברי העילוי ממייצ'יט, תלמידו הגדול של ר' מבריסק, כפי שנדפס בראש ספרו (נ"י תש"ז) בשם הרב מאיר ברלין.
"היה מצטער על זה שלא היו לו נעורים. וכי היה נזק לתלמודנו אילו היינו מתירים לעצמנו פעם ביום מעט קפיצה או מעט דיצה" ודפח"ח.
אברך כתב:אגב, ברא"ש במנחות הלק"ט הל' תפילין סי' י"ג מבואר שלא למד מסכת מנחות בצעירותו, שכתב שבילדותו היה מברך על התפילין ברכה אחת, עד שלמד מסכת מנחות ואז בירך שתי ברכות [ואפשר לדחוק שכוונתו עד שלמד בעיון היטב].
שמואל ברמה כתב:הספרן מספריית הרמבם כתב:בעניין זה של יחס נכון לילדות גם אצל גדולים אני מבקש לצטט את דברי העילוי ממייצ'יט, תלמידו הגדול של ר' מבריסק, כפי שנדפס בראש ספרו (נ"י תש"ז) בשם הרב מאיר ברלין.
"היה מצטער על זה שלא היו לו נעורים. וכי היה נזק לתלמודנו אילו היינו מתירים לעצמנו פעם ביום מעט קפיצה או מעט דיצה" ודפח"ח.
מה זאת אומרת? על כל שנייה של לימוד מקבלים שכר עצום בשמיים ואיך מי שלמד תורה כל חייו יכול להצטער על כך.
ישראל הר כסף כתב:שמואל ברמה כתב:הספרן מספריית הרמבם כתב:בעניין זה של יחס נכון לילדות גם אצל גדולים אני מבקש לצטט את דברי העילוי ממייצ'יט, תלמידו הגדול של ר' מבריסק, כפי שנדפס בראש ספרו (נ"י תש"ז) בשם הרב מאיר ברלין.
"היה מצטער על זה שלא היו לו נעורים. וכי היה נזק לתלמודנו אילו היינו מתירים לעצמנו פעם ביום מעט קפיצה או מעט דיצה" ודפח"ח.
מה זאת אומרת? על כל שנייה של לימוד מקבלים שכר עצום בשמיים ואיך מי שלמד תורה כל חייו יכול להצטער על כך.
על ביטולה זו היא קיומה שמעת? מה גם שבילד אולי אפי' לא נחשב לביטולה. יש בזה חלק מניצול הכוחות בצורה תקינה. ילד צריך משחק בדיוק כמו שאתה צריך שינה, וזו המציאות שמכל מאה שניסו ללכת נגד מה שצריכים כוחות הגוף והנפש, יצא אחד גדול, והשאר התחלקו ביניהם בכל פגיעות הנפש הקיימות, ולפני שאתה מתעצבן, תשאל את המשגיחים המנוסים.
ובדיוק כמו שלענין שינה כתב הט"ז המפורסם (אבהע"ז סי' כ"ה סק"א) וז"ל "ודברים אלו אסמכתא אקרא שוא לכם משכימי קום וכו' דהיינו שיש ת"ח מנדדיןשינה מעיניהם ועוסקים בתורה הרבה, ויש ת"ח שישנים הרבה כדי שיהיה להם כח החזק וזריזות לב לעסוק בתורה, ובאמת יכול ללמוד בשעה אחת מה שזה מצטער ועוסק בשני שעות, ובודאי שניהם יש להם שכר בשוה, ע"כ אמר שוא לכם דהיינו בחינם לכם שאתם מצטערים ומשכימים בבוקר ומאחרי שבת בלילה וממעטים שנתם, זה בחינם, כי כן יתן לידידו שינה, דהיינו מי שישן הרבה כדי שיחזק מוחו בתורה, נותן לו הקב"ה חלקו בתורה כמו אותו שממעט בשינה ומצטער עצמו כי הכל הולך אחרי המחשבה".
אוצר החכמה כתב:מקובל לומר, אם איני טועה, שבגיל שמונה עשרה התחיל לכתוב את ספרו 'המאור'.
אך באמת זה נובע מטעות דפוס והבנה. עי' בספרו של תא שמע, שצויין באחד מהודעות קודמי, בה הוכיח ש'אגדה' זו בטעות יסודה.
אני באמת התבלבלתי כשכתבתי 16
אבל הגיל 19 מודפס בדפוסים לפני שיר הפתיחה של הבעה"מ "כשהוחל החיבור הזה היה מחברו בן תשע עשרה שנה "
כך שזה אכן דבר מקובל אע"פ שדאני יודע מה ראיותיו של תא שמע נגד זה
הוגה ומעיין כתב:קראתי בשנות בחרותי הצעירות בספר ישן, על שבעל המאור היה מוסר שיעור בפני אנשים מבוגרים ואף זקנים בהיותו ילד, ואחרי השיעור היה משתעשע בגדי. והזקנים, תלמידיו, לא היתה דעתם נוחה מכך, והסביר להם שאם אין אדם משחק בילדותו יחסר לו הדבר בזקנותו.
משום מוזרותו של הסיפור הוא נתקע בזכרוני, אפס כל מאמצי מאז לאתר את מקורו עלו בתוהו.
מישהו מכיר את הסיפור ואת מקורו?
צביב כתב:בספר אורחות רבינו הקה''י
מספר על רב גאון אחד שהתמנה לרב בגיל צעיר
והיה זורק כריות על ראשי הקהל
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 434 אורחים