כדכד כתב:היא נפטרה בלידה ולא סמוך אליה
קורה שנשים נפטרות בלידה וכנראה תוצאה מחבלי לידה.
אמירה כמו שמר רוצה לטעון מערערת את הלכה שלפיה כאשר לוחשים למעוברת והיא נלחשת היא צריכה להמשיך לצום ולא יתכן לטעון כן כלפי הוראת רבי
פנחסויפלל כתב:כדכד התבטא בעדינות.
פותח האשכול רוצה להאשים את רבינו הקדוש ברצח. עפ"ל.
כדכד כתב:בדרך כלל כאשר אדם מת לאחר שעשה או לא עשה דבר מסויים שהיה עלול לגרום לכך זו ראיה שהוא היה במצב של פקוח נפש
אם אמו של רבי יוחנן היתה מתה בגלל שלא אכלה את מה שהריחה חז"ל לא היו אומרים שברוח קדשם הם יודעים שזו לא הסיבה אלא הם היו משנים את ההלכה וקובעים שצריך לתת למעוברת לאכול בלא לחישה.
מכך שהם לא עשו כן אנו יכולים להסיק שהמאורעות לא היו סמוכים.
הריון כידוע נמשך תשעה חדשים ואין סיבה להניח שלידת רבי יוחנן ומות אמו היה בסמיכות לאותו יום הכפורים.
יאיר1 כתב:[qu
שתי הדוגמאות הללו לא טובות, מפני שכמובן לא נבטל לגמרי מצוה מהתורה מפני שיש בה סכנה.
חכמים אומרים הלכות מתי חולה אוכל ביום הכיפורים ומתי לא, מי שלא אכל ובסמיכות לכך מת, סביר להניח שזה מחמת הצום, אך בזאת לא תשתנה ההלכה.
יש אומרים שבבריסק בטלו את צום גדליה משום שזו סכנה. אבל זה לא הדבר המקובל בהלכה.
ישנם כל מיני מצוות שמכניסות אותנו לאיזו שהיא סכנה, אך אינה בגדר 'פיקוח נפש' דוחה את כל התורה.
בדומה לכך יתכן שכאשר מעוברת רוצה לאכול, ולוחשים על אזנה, לא יצאה לגמרי מכלל הסכנה שיש למעוברת שצמה, אך הדין הוא שמעוברת צמה, וגם במצב שהיה לה תאווה למאכל והתרצתה אחר הלחישה שלא לאכול.
כך שאני סבור שאף אם היו יודעים שזה כן מחמת הצום ההלכה לא בהכרח היתה משתנה, וזו בדיוק ההלכה שאני מנסה ללמוד מהמאורע הזה.
פעמים רבות חז"ל והפוסקים מנסים ללמוד הלכות ממעשים שמסופרים, מתוך הבנה שאם המעשה מסופר וניתן להסיק ממנו הלכה, כנראה הכוונה שנסיק ממנו הלכה.
א
יאיר1 כתב:בודאי!
לא כל סכנה רחוקה מתירה לעבור הלכה. ובודאי לא לחלל שבת.
כדכד כתב:גם אני חשבתי כמוך
עינתי וראיתי שזו מחלוקת ראשונים אם הסכנה לעובר לאם או לשניהם.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 252 אורחים