ארזי הלבנון כתב:בריושמא כתב:ארזי הלבנון כתב:בריושמא כתב:
תודה!
עדכנתי זה עתה ותיקנתי את אשר כתבתי בתחילה.
יישר כח
אכן לקוח משם
מעניין מה פשר "פיום"
יתר10 כתב:כמה השלמות.הוד_והדר כתב:מיללער כתב:אשמח לקבל פענוח (לכה"פ תוכן) מהמכתב המצורף וזיהוי שמות החותמים
בחפזון יצא ההעתק הזה, לא הוגה שנית, והרוצה להוסיף ולהגיה יבורך
ב"ה
1. אנחנו העומדים על הפקידה, עַר לבנו, להסיר מכשול מלב העקוב, ולהתם הפושעים בלי התרשלות, נרשם פה
2. [...] מעשה מכוער ונבזה, שאירע פה קהילתינו יצ"ו, עם איש זדון לץ ובליעל, ה"ה כ' מרדכי אובן, אשר זה כמה
3. שנים יצא עליו קלא בישא קלא דלא פסיק, אך שמעו הולך תמיד בכל הקהלה, כי האיש מרדכי הולך וכרך בכל עת
4. ובכל שעה, אחר האשה החצופה והפרוצה מ' אידל גאלד..., מצא מין את מינו כעורב וזרזיר, והיא גם
5. היא נפקת ברא בין העמים ומפקרת א"ע, וכבר הי' מן הראוי, לענשם בעונש חמור, אמנם לפעמים היתה
6. [...] מכח התרשלות, ולפעמי' על ידי שלא הי' ברור גמור ע"י עדים, ותמיד הי' האיש הנ"ל כופר בעיקר
7. [...] אמנם לעת עתה עמדו איזה אנשים מביני מדע על הדבר בהשכל, ומצאו אותם שניהם יחד כדרך
8. [...] בחבוק ונשוק, ומעתה הוחזק בתלתא אנשים כשרים כי כל הדברים ביזוים שנפלו עליהם כל השנים
9. [...]כל אמת, ומי יודע כמה נפשות מישראל שלקחו ערובתם ע"י השפלים הללו, ובכן יצא הפס"ד מהרב
10. [...] אלופי קרו"ט דקהילתינו, לבער האשה החצופה הנ"ל מקהילתינו לגמרי, ע"י תוקף השררה יר"ה במוקדם האפשרי
11. לקיים ובערת הרע מקרבך, והי' מחניך קדוש. ואף להאיש נבזה ושפל מרדכי הרע הזה, הי' מן הראוי להעשות לו כן, אמנם
12. [...] צער אשתו הצנועה תי', לזאת נשתנה דינו על ככה, את אשר הי' מקדמת דנא חד מן המנוים מב"ב
13. דקהילתנו יצ"ו, ועתה ימח שמו מלהזכירו בזכרון קדוש ולא יהי' נמנה כלל בין אנשים, אך יחשב בין החוצים*, ואף
14.מה שהורשה להחוצים אשר המה הולכים בדרך הישר לקנות להם עלי' לס"ת בימי החול, גם בזאת לא יהי' לו חלק ונחלה בבית
15. ה[...], ולא יקרא עוד לס"ת בבהכנ"ס הקדושה, ולא לכל דבר שבקדושה, וגם מה שהי' לע"ע מקומו בבהכנ"ס למעלה
16. בין אנשים חשובים, מעתה ומעכשיו לא יקרא עוד שמו מרדכי אובין, אך יעמוד בדיוטא תחתונה על פתח
17. בהכנ"ס בין שאר ארחי ופרחי. וגם זאת לדעת, כי אחר שיצא פסק דינם לא היה כמודה ושב, אך הוא
18. ככלב שָב על קיאו, וקבל על נפשו בפני קהל ועדה שלא ישוב ממעשיו הרעים כל ימי חייו, ובכן הותר
19. הרצועה לכל מאן דהוא לביישו ברבים ולקרותו חצוף זנאי, ואף על לא דבר מותר לקרותו בשם הזה, וכל יושב
20. על מדין הדן ד"ת והן פסקי הקהל לא יזדקקו לענוש את המבייש אותו, כי לא נאה לו לקרותו בשם הקדוש
21. אשר ניתן לו בעת תולדתו, אך חצוף הוא וחצוף יקראו לו. כתבנו וחתמנו היום יום עש"ק פר' כי תשא תקס"ה
הק' יוסף? .... והגליל ...
הק' ... ... רה"ק
הק' משה בהמ"ו ... ...
הק' מרדכי במו"ה שמואל זצ"ל מ....
הק' יהונתן פרידלענדער
הק' ... .... .. צבי ז"ל
הק' מרדכי ב"ר ....
*פתחי תשובהויש שם עוד כמה וכמה דרים שאינם בכלל הקהלה ונקראים חוצים אע"פ שנושאים בעול ופורעים מסים אבל אין להם חזקת עירונית בהקהלה
בריושמא כתב:א.
אכן, פיום היא במצרים. רב סעדיה גאון הוא בנו של יוסף אלפיומי = מהעיר פיום.
לכן בתחילה כשראיתי את המקום פיום חיפשתי אצל ר' יוסף סמברי, ספרו דברי יוסף על חכמי מצרים לדורותיהם.
אבל יעקב זמאט לא נזכר בו.
יש עוד גאונים וחכמים שנקראו פיומי, כי באו מפיום.
ב.
המעתיק הוא אברהם קלעי. לא הלוי.
תחילה קראתי הלוי, אבל אחר שמצאתי את פרטי כתב היד בספריה הלאומית ראיתי שהם כותבים: קלעי.
הם מציינים מקומות נוספים בכתב היד שבהם כתב שמו: קלעי.
הרב ארזי הלבנון הביא כאן רק מקום אחד בכתב היד. אני מניח שבמקומות נוספים הקריאה ברורה יותר, ועל כן כתבו הספרנים ששם המעתיק הוא:
אברהם קלעי.
"ומכאן כתבו בירושלמי שאסור לאדם שיישן בר"ה ?.?.? מורה עצלה דכתי' מה לך נרדם"
לבי במערב כתב:לכאו': 'כי הוא' (האל"ף מוטית קמעא, מפני סיום השורה).
י. אברהם כתב:כבר נדפס במוריה גליון ת-תב
תודה עד למאוד! ועוד מילה אחד, בבקשה,שבע כתב:כי הוא
איש בן פרצי כתב:תודה עד למאוד! ועוד מילה אחד, בבקשה,שבע כתב:כי הוא
והספר כל כך נחוץ שאינו בנמצא כלל, ודברי רבינו המאירי המאירים כספירים בכל המקצועות [??? ???] נחוצים בדרכי המוסר ודעת ד', שדבריו הקדושים יורדים חדרי בטן ומעשירים את ההוגה בהם ברוח יראת ד' האמיתית.
חד ברנש כתב:בקשה דחופה לעזרה
ולנעמי מודע לאישה וכו' ותאמ' רות המואביה אל נעמי וכו'. יורה על טוב
שכלה ורוב זריזותה, כי ראתה בעוני חמותה ולא רצתה להיות
עליה למשא בפרנסתה, אבל הטילה משאה על עצמה. ומה שראתה לעשותו
אחרי כן, הסכימה לעשותו בבוקר מחורת בואה, אכן בשיריון חמותה ''
ייש"כ על הידיעה החשובה.ארזי הלבנון כתב:אעיר שאכן בכתבי היד האחרים מופיע 'רשיון'.
מה שנכון נכון כתב:הסופר כתב 'הסכימה' ותיקן ל'השכימה' (או הפוך).
[ב' הנוס' ישנן בכתה"י].
משה חיים לויא
אב"ד ור"מ דק"ק
פרעשוב (עפעריעס) והגליל
ב"ה
הנני להגיד לאדם ישרו, הלא הוא ידידי תלמידי יקירי המופלג חכם וסופר מהיר, חושב בהיר. מר אברהם יודא ליכט נ"י בן ידידי הרה"ח יר"א מו"ה רפאל הי"ו מפה קהילת קודש. מזה כשמונה שנה שהנני מכיר אותך לאיש כשר הולך והקשיב גם לקח בדיון בבית מדרשינו. מצטיין בדייקנותו שקידתו וסבלנותו לגמור מה שמתחיל, מחונן בלב נכון להסדירה בהרגשות עדינותו, בעל מדות תרומיות ונעלות.
בזמן האחרון העסיק את עצמו בחינוך נערי בר מצוה תחת דגל פרחי אגודת ישראל, ושם ליבו ונפשו עליהם, לגדלם ולחנכם ברוח ישראל סבא, והוא אמן פדגוג. מאושר יהיה המוסד שיתן עימו בו למסור ע"י התפקיד החשוב לחנך תלמידים "כי שם ביתו [???].
[????? {אולי} וחפץ ה' בידו יצליח] בהגשימו שאיפותיו הנעלות
פרעשוב
[החתימה, לא פיענוח מלא אבל נראה שהמילים הבאות מופיעות בחתימה:]
משה חיים לויא, אב"ד ור"מ בפערשוב
[רב???] קהילת קודש פיעטרקוב והגליל[חותמת]
פרעשוב, סיון "באהבה ובנחת רוח" לפ"ק [תרצ"ה]
לכאו' צ"ל:עזריאל ברגר כתב:המלצה מאת הרב משה חיים לאו הי"ד, לאבי-אמי הרב אברהם יהודה ליכט:
הנני להגיד לאדם ישרו, הלא הוא ידידי תלמידי יקירי המופלג חכם וסופר מהיר, חושב בהיר. מר אברהם יודא [נראה שיש כאן אות נוספת, שאינה ברורה דַיָּ'] ליכט נ"י בן ידידי הרה"ח יר"א מו"ה רפאל הי"ו מפה קהילת קודש. מזה כשמֹנה שנה שהנני מכיר אותו לאיש ישר הולך והקשיב גם לקח בדיון בבית מדרשנו. מצטיין בדייקנותו שקידתו וסבלנותו לגמור מה שמתחיל, מחונן בלב נכון (להסדירה) [יתכן שצ"ל 'להסבירה'] בהרגשות עדינות, בעל מדות תרומיות ונעלות.
בזמן האחרון העסיק את עצמו בחינוך נערי בר מצוה תחת דגל פרחי אגודת ישראל, ושם לבו ונפשו עליהם, לגדלם ולחנכם ברוח ישראל סבא. והוא אומן פדגוג, ומאושר יהי' המוסד שיתן עינו בו למסור ע"י [= על־ידו] התפקיד החשוב לחנך תלמידים כי שם ביתו [???].
וחפץ [????? {אולי} ה' בידו יצליח] בהגשמת שאיפותיו הנעלות
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 48 אורחים