הודעהעל ידי תורה מפוארת » א' ספטמבר 06, 2020 4:48 pm
טעמים בדרך רמז על שאין תוקעים בשבת: בספרי חסידות טרחו לבאר מדוע ביטלו חכמים מצוה מן התורה של תקיעת שופר בחששם בסברא רחוקה שמא ישכח ויטלטל ד' אמות ברשות הרבים, גזירה אותה לא מצינו שגזרו ברוב מצות התורה. ומכך שגזרו כן הסיק באגרא דכלה , שבראות החכמים שכח השבת תעמוד במקום המצוה ואפשר לעשות התיקון שניתקן במצוה על ידי שמירת שבת, לפיכך ביטלוה.
באמרי שפר כתב שמה שאין תוקעים בשבת יש בכך לימוד זכות עלינו, דהנה אם השטן מקטרג ביום הדין שישראל חטאו, אז בא המליץ ומליץ עליהם ששכחו לעשות רצון קונם, והראיה שאין תוקעין שופר בראש השנה שחל להיות בשבת משום שכחה, דגזרינן שישכח ויוציא את השופר לרשות הרבים. אם כן גזרה דשמא יעבירנו, היא המלצה טובה על ישראל, כמו השופר גופא.
הרבי ר' בונם מפרשיסחא זצ"ל הגדיל לומר על פי דברי הגמרא אונס רחמנא פטריה, שאין פירוש הגמרא שהוא פטור ואינו בר חיובא לגבי המצוה, אלא שיש לו דבר הגורם לכך שאינו חייב לעשותו. ומי שנמצא במצב שכזה, אזי הקב"ה עושה המצוה במקומו בבחינת חישב אדם לעשות מצוה ולא עשאה מעלה עליו הכתוב כאילו עשאה . נמצא שכיון ואנו אנוסים מתקיעת שופר בשבת שמא נעביר ד' אמות, אז הקב"ה עצמו הוא התוקע, וזה פירוש דברי המשנה 'יום-טוב של ראש השנה שחל להיות בשבת', ששמחה יתירה יש לנו כשחל החג בשבת ואיננו תוקעים שאז הקב"ה תוקע ונעשה המעשה בשלימות.
השפת אמת מפרש, שכל עניין השופר הוא לפתוח הפתח העליון ולעורר רחמים, וזה מתקיים ממילא בכל שבת, ולכך אין צריכים לתקוע בשופר.
בעניין זה נפלאים דברי המשך חכמה , ותורף דבריו, שתקיעת סופר איננה כשאר מצות עשה שאם לא עשאה נענש על ביטולה, אלא שמצוה זו היא סגולית, משל לחולה שנמנע מלקחת תרופה למכאובו, שאין מענישים אותו על מעשיו, כי מעשיו עצמם גורמים לעונשו. כך גם השופר גדול כוחה שהיא מכנסת זכרונם של ישראל לאביהם שבשמים והקב"ה עומד מכסא דין ויושב על כסא רחמים על ידה, ולכן אם לא תקעו בשופר אין כאן אלא ביטול בידיים של סגולה להציל ממות לחיים. וכיון שכך יש לשאול, מדוע אנו נמנעים מלתקוע בשבת להציל נפשנו. אלא שעניין תקיעת שופר היא להזכיר את מעשה העקידה שמסר יצחק אבינו נפשו לה' אחד, ואנו מבקשים ללכת בדרכיו, ומוסרים נפשנו בכך שאנו מבטלים התקיעת שופר כשחל בשבת, כי בני ישראל והשי"ת המה כשני אוהבים נאמנים, אשר כל אחד חושש על כבוד רעהו, לכן אחרי שידוע לנו גודל התועליות ממצות שופר, אשר אם יבוטל אף באונס הסכנה גדולה, ובכל זאת אמרו ישראל פן יבולע חלילה למצות שבת אשר מעיד על קדושת שמו יתברך, כי חידש עולמו מן האין הגמור, יהיה מה יעבור עלינו מה, ויתקדש שמו יתברך, יקטרג השטן ולא יכנס זכרוננו לאבינו שבשמים לטובה, אך לא יבולע לשבת המעיד על קדושת שמו יתברך, פן יעבירנו ד' אמות ברשות הרבים ויתחלל שמו חלילה. ויתגדל ויתקדש שמיה רבא, ועוקדים כולם עבור קידוש שמו יתברך. וכיון שכן, הרי זה גופיה מה שאין אנו תוקעים בראש השנה שחל בשבת, זה גופא עקידה רוחנית מופלגת ומועיל לרצות אותנו, כמו שמרצה זכרון שופר.