אלטנוישול כתב:קרובים אליו מעידים שהוא פשוט לא היה בעל מחלוקת. וזו בפשטות הסברה הפשוטה ביותר. וחבל שהיא נשמעת סברה מחודשת.
להעיר שבאופן כללי מחלוקות "הציקו" לו עד שכתב קונט' לירד לשרשן של מחלוקות בחז"ל.
נחומצ'ה כתב:3. מפי השמועה: הרבנית תליט"א סיפרה, שמעולם היתה תמהה מתי הספיק הרב לדעת הכל,
בבית הוא היה כאבא רגיל עזר ושימח הילדים בכל מה שצריך......
לייטנר כתב:ואבא שלה היה אבא רגיל?!
[quote="פרנקל תאומים"]לייטנר כתב:ואבא שלה היה אבא רגיל?!
לא.
ראוי לעמוד על מאפיין חשוב של גדלותו התורנית. בדרך כלל התחושה היא שגאונות מותנית בידע עצום ונרחב. אולם במקרה של הרב גולדברג הגאונות שלו באה לידי ביטוי בידע רחב, אבל חשוב מכך בידע עמוק. הוא טען כי ניתן להסיק מסקנות הלכתיות משאלות של פרשני הגמרא לא פחות מתשובותיהם, שהרי בכל שאלה טמונות הנחות יסוד אשר רק חלקן הקטן נדחה בתשובה. לידע עמוק כזה אין תחליף במאגרי מידע ממוחשבים, שכן מחשב אינו יכול לנתח את הנחות היסוד אלא רק לחפש מילים.
משיחות עם תלמידיו המובהקים עולה שאחד המאפיינים הבולטים בדרכו הוא היותו איש הלכה טהור. רוצה לומר, הרב התווה את דרכו הציבורית וההלכתית על פי ההלכה בלבד, ללא שיקולי מגזר, השקפה או מדיניות, שהלא בהלכה אין כל התייחסות או הבחנה כאלה. הביטוי הבולט ביותר של דרך זו היה קשריו הענפים עם תלמידי חכמים מכל המגזרים. בלשונו של אחד מתלמידיו, הוא היה "עיוור צבעים". השיקול היחיד שהנחה את הרב היה להרבות תורה ולסייע לכל שומר הלכה ולומד הלכה באשר הוא.
ברוח זו, הרב היה שותף בבתי דין ממגזרים שונים ונאות לכתוב מאות מאמרים תורניים בבמות שונות, שבהם עסק בכל יישומי המשפט בימינו (רק בקבצי "תחומין" לאורך השנים הוא פרסם למעלה מחמישים מאמרים), ואף העיר על ספרי המשפט העברי של פרופ' נחום רקובר.
לגישה זו, הרואה בהלכה את העיקרון המנחה היחיד, היו שתי השלכות חשובות. השלכה אחת היא בהחלטתו למצוא מענה בהלכה הבסיסית לכל שאלה מודרנית, ללא צורך בתקנות או בהסתמכות על חוקי המדינה. למשל, כאשר עסק בסוגיית זכויות יוצרים (תחומין ו) הוא ביסס את ההגנה על זכויות אלה על דברי ה"נודע ביהודה" – אשר את כתביו ידע על פה – שקבע כי למי שטרח ביצירה יש זכות לקבל תשלום על טרחתו. בנוסף, הוא הציע (תחומין ז) להרחיב את ההגנה על זכויות היוצר על ידי כך שהוא ישייר לעצמו חלק מהזכויות ביצירה בעת המכירה, ועל בסיס שיור זה יוכל להגביל את זכות השימוש של הקונה.
אמנם, הרב לקח בחשבון גם שיקולי יושר. כך במקרה של מחלוקת בין יורשים שחלקם קיבלו מהמוריש עזרה בקניית דירה וחלקם טרם קיבלו. הרב עמד על כך שיש לתת ליורשים שטרם נישאו סכום לרכישת דירה מתוך העיזבון, ואת היתרה לחלק בשווה. זאת אף שהנפטר לא הותיר אחריו צוואה.
השלכה שנייה, מהפכנית הרבה יותר, היא בנכונותו לבחון סוגיות רגישות ושנויות במחלוקת לאור שיקולים הלכתיים בלבד, תוך התעלמות משיקולי מדיניות או השקפת עולם. בעניין זה מן הראוי להרחיב מעט בעזרת כמה דוגמאות.
דוגמה ראשונה היא החלטתו להטיל תכלת בציצית שלבש, מבלי להכריז על כך ברבים. לשאלת תלמידיו הסביר שיש לו ספק האם התכלת המופקת מארגמון קהה קוצים היא אכן התכלת ההלכתית, אולם מספק עליו להחמיר ולהטילה בציצית. זאת, בהתעלמות מהדיון המחשבתי הסוער על הטלת תכלת בימינו, טרם בוא המשיח.
דוגמה שנייה היא מאמרו הידוע והמצוטט בעולם הדיינות "שבחי הפשרה" (משפטי ארץ א), שבו הסביר את יתרון הפשרה בכך שהיא מאפשרת לבית הדין לחייב בממון גם כאשר ישנה מחלוקת הלכתית, לחייב בנזקים עקיפים ("גרמא"), לחייב חובל בחברו ולחייב ממון גם ללא ראיות כשרות. על פניו נראה שמדובר ביתרונות כמעט טכניים, אולם בדבריו מסתתרת מהפכה דרמטית.
יישום דין תורה בימינו מחייב התמודדות עם שורה של מגבלות פנים־הלכתיות, שרובן נוצרו במהלך הגלות. במסגרת זו נשללה האפשרות להכריע במחלוקות (טענת "קים לי"), ונשללה הסמכות לדון בנזקי גוף ולחייב ממון על סמך שכנוע פנימי של הדיין. בנוסף, התקבע הנוהג לפסוק בדיני נזק עקיף כדעת רבינו יצחק (ר"י), מבעלי התוספות, המצמצם מאוד את החיוב, בניגוד לשיטת הרמב"ם והשולחן ערוך.
במשך עשרות שנים התנהל דיון הלכתי כיצד ניתן להשיב לבית הדין את הסמכויות שאבדו לו. על רקע זה מאמרו של הרב גולדברג מהווה לא פחות ממהפכה, בכך שהוא פתר את כל הבעיות על סמך הסכמת הצדדים לפשרה. עד אותו מאמר, ההבנה הרווחת של מושג הפשרה הייתה חיוב חלקי במקרה של ספק או למען השלום. הרב גולדברג הפך את משמעות הפשרה על פיה, וקבע כי היא מאפשרת לבית הדין להשיב לעצמו את מלוא הסמכויות של בית הדין הקדום, כדי לחייב על פי שורת הדין. ושוב, הדרך שבה צעד הרב לא הייתה דרך ה"תקנות" – שבה הלך הרב הרצוג – או הסתמכות על דין המדינה, אלא בדרך הלכתית שמרנית ביותר, ודווקא בדרך זו הוביל למהפכה.
דוגמה שנייה היא החלטתו לחייב מזונות לאחר נישואים אזרחיים (תחומין כד), זאת על סמך התקדים התלמודי שלפיו אדם שנשא אישה שוטה חייב במזונותיה, אף שאין תוקף לנישואין אלה, כיוון שהייתה לו תועלת מעצם הקשר. גם כאן, ברור לכול שלסוגיה זו השלכות ציבוריות רחבות היקף, אולם הרב בחר להתעלם משיקולים מעין אלה ולמצוא את העיקרון המנחה בהלכה כשלעצמה.
ברוח זו יש להבין את תמיכתו המסויגת בהסכמי קדם־נישואין (צהר כא), שהרי מבחינתו כל זמן שההסכם בעל תוקף הלכתי ואינו גורם ל"גט מעושה" שלא כדין – אין בו כל פגם. בניגוד לאחרים, הרב גולדברג לא ראה מקום להסתייג מהסכם זה משיקולי מדיניות של פגיעה במעמד המשפחה, כיוון שלשיטתו את המדיניות התורנית יש לקבוע אך ורק על פי ההלכה.
פלוריש כתב:יישום דין תורה בימינו מחייב התמודדות עם שורה של מגבלות פנים־הלכתיות, שרובן נוצרו במהלך הגלות. במסגרת זו נשללה האפשרות להכריע במחלוקות (טענת "קים לי"), ונשללה הסמכות לדון בנזקי גוף ולחייב ממון על סמך שכנוע פנימי של הדיין. בנוסף, התקבע הנוהג לפסוק בדיני נזק עקיף כדעת רבינו יצחק (ר"י), מבעלי התוספות, המצמצם מאוד את החיוב, בניגוד לשיטת הרמב"ם והשולחן ערוך.
פלוריש בשם הר' עדו רכניץ כתב:אמנם, הרב לקח בחשבון גם שיקולי יושר. כך במקרה של מחלוקת בין יורשים שחלקם קיבלו מהמוריש עזרה בקניית דירה וחלקם טרם קיבלו. הרב עמד על כך שיש לתת ליורשים שטרם נישאו סכום לרכישת דירה מתוך העיזבון, ואת היתרה לחלק בשווה. זאת אף שהנפטר לא הותיר אחריו צוואה.
שש ושמח כתב:פלוריש בשם הר' עדו רכניץ כתב:אמנם, הרב לקח בחשבון גם שיקולי יושר. כך במקרה של מחלוקת בין יורשים שחלקם קיבלו מהמוריש עזרה בקניית דירה וחלקם טרם קיבלו. הרב עמד על כך שיש לתת ליורשים שטרם נישאו סכום לרכישת דירה מתוך העיזבון, ואת היתרה לחלק בשווה. זאת אף שהנפטר לא הותיר אחריו צוואה.
מה זאת אומרת? הוא הוציא מהיורשים ממון שלא לפי ההלכה בגלל "שיקולי יושר"?
סגי נהור כתב:פלוריש כתב:יישום דין תורה בימינו מחייב התמודדות עם שורה של מגבלות פנים־הלכתיות, שרובן נוצרו במהלך הגלות. במסגרת זו נשללה האפשרות להכריע במחלוקות (טענת "קים לי"), ונשללה הסמכות לדון בנזקי גוף ולחייב ממון על סמך שכנוע פנימי של הדיין. בנוסף, התקבע הנוהג לפסוק בדיני נזק עקיף כדעת רבינו יצחק (ר"י), מבעלי התוספות, המצמצם מאוד את החיוב, בניגוד לשיטת הרמב"ם והשולחן ערוך.
המילים המודגשות מקפלות בתוכן השקפת עולם, שאינני סבור שרבי זלמן נחמיה, עם כל "עוורון הצבעים" שלו, היה שותף לה.
פלוריש כתב:דברי הגרז"ן בשיעור שו"ת לנערים מישיבות תיכוניות, במסגרת 'המחנה התורני' של ישיבת כרם ביבנה, תשע"ו-תשע"ז.
רשמתי את הדברים בשעתו, תוך כדי השיעור. לא תיעדתי מילה במילה אבל השתדלתי לדייק בתוכן הדברים.
פסיקת הלכה
• "עשה לך רב", האם דווקא רב אחד? כשיש שני חכמים שחולקים ביניהם ואינו יודע כמי האמת, בדאורייתא יילך לחומרא ובדרבנן לקולא. למשל, מי שאין לו רב מסויים אסור לו לפתוח בקבוקים בשבת, כי יש מי שסובר שזה איסור תורה. ואם הוא או הקהילה קיבלו עליהם רב, הם צריכים ללכת אחריו. וכשאדם עושה לעצמו רב, יכול לומר שלוקח רב פלוני לתחום מסויים ורב אלמוני לתחום אחר.
[/quote]מן הדרום כתב:דוגמה שנייה היא החלטתו לחייב מזונות לאחר נישואים אזרחיים (תחומין כד), זאת על סמך התקדים התלמודי שלפיו אדם שנשא אישה שוטה חייב במזונותיה, אף שאין תוקף לנישואין אלה, כיוון שהייתה לו תועלת מעצם הקשר. גם כאן, ברור לכול שלסוגיה זו השלכות ציבוריות רחבות היקף, אולם הרב בחר להתעלם משיקולים מעין אלה ולמצוא את העיקרון המנחה בהלכה כשלעצמה.
ברוח זו יש להבין את תמיכתו המסויגת בהסכמי קדם־נישואין (צהר כא), שהרי מבחינתו כל זמן שההסכם בעל תוקף הלכתי ואינו גורם ל"גט מעושה" שלא כדין – אין בו כל פגם. בניגוד לאחרים, הרב גולדברג לא ראה מקום להסתייג מהסכם זה משיקולי מדיניות של פגיעה במעמד המשפחה, כיוון שלשיטתו את המדיניות התורנית יש לקבוע אך ורק על פי ההלכה.
פלוריש כתב:דברי הגרז"ן בשיעור שו"ת לנערים מישיבות תיכוניות, במסגרת 'המחנה התורני' של ישיבת כרם ביבנה, תשע"ו-תשע"ז.
בן ירושלים כתב:כיון שעלתה הנהגתו של הגרש"ז כדאי להדגיש.
באופן כללי מרן הגרש"ז זצ"ל מצטייר בפי כל כ'סבא טוב'. מעין מהדורה משוכפלת של רבי אריה לוין זצ"ל.
כבר עמד על כך בנו מרן הגר"ש זצ"ל (בהקדמה לדרכי שמואל אהלות )שבתחום נועם המידות כבר נספד כהלכה אבל על גאונותו בתורה נספד שלא כהלכה. עיי"ש בתיאור מפעים על גדלותו בתורה.
כך הם גם פני הדברים על היותו אבי המשפחה. שמעתי מבנו הגר"מ וכן מעוד בני משפחה שהאבא הגרש"ז היה ממעט לשבח את ילדיו ובכלל תבע מהם הרבה מאד. לדוגמה כשאחד מבניו הגיע הביתה מהישיבה לסעודת פורים הוא נזף בו על ביטול הזמן.
גם ביחס לאחרים - כשהיה צורך הוא עמד בתקיפות על דעתו. זכורני מקרה שהיה צורך לקבל הכרעה רפואית קשה והיתה סחבת מצד אחד הנוגעים בדבר עם תירוצים שונים וכך נסחב הענין הרבה זמן. כשהגיעו הנוגעים בדבר לגרש"ז והוא תפס הענין, הוא 'חתך' את הדובר : "באת להשמיע או לשמוע מה אומרים לך? אם באת לשמוע אז תעשה כך וכך ואל תתחכם". ובזה נסגר הדיון.
נ.ב גם אצל רבי אריה לוין התיאור הסבאי הטוב שרק מלטף את הידיים, וכל כולו מלא חיוכים, רחוק מהדיוק, אבל זה כבר נושא אחר.
דרומי כתב:אלו טוענים בלהט שהוא מעולם לא עבד באנציקלופדיה התלמודית ולא כתב שם מאומה, ואלו טוענים שבוודאי הוא הכין ערכים רבים...
כדכד כתב:בן ירושלים כתב:כיון שעלתה הנהגתו של הגרש"ז כדאי להדגיש.
באופן כללי מרן הגרש"ז זצ"ל מצטייר בפי כל כ'סבא טוב'. מעין מהדורה משוכפלת של רבי אריה לוין זצ"ל.
כבר עמד על כך בנו מרן הגר"ש זצ"ל (בהקדמה לדרכי שמואל אהלות )שבתחום נועם המידות כבר נספד כהלכה אבל על גאונותו בתורה נספד שלא כהלכה. עיי"ש בתיאור מפעים על גדלותו בתורה.
כך הם גם פני הדברים על היותו אבי המשפחה. שמעתי מבנו הגר"מ וכן מעוד בני משפחה שהאבא הגרש"ז היה ממעט לשבח את ילדיו ובכלל תבע מהם הרבה מאד. לדוגמה כשאחד מבניו הגיע הביתה מהישיבה לסעודת פורים הוא נזף בו על ביטול הזמן.
גם ביחס לאחרים - כשהיה צורך הוא עמד בתקיפות על דעתו. זכורני מקרה שהיה צורך לקבל הכרעה רפואית קשה והיתה סחבת מצד אחד הנוגעים בדבר עם תירוצים שונים וכך נסחב הענין הרבה זמן. כשהגיעו הנוגעים בדבר לגרש"ז והוא תפס הענין, הוא 'חתך' את הדובר : "באת להשמיע או לשמוע מה אומרים לך? אם באת לשמוע אז תעשה כך וכך ואל תתחכם". ובזה נסגר הדיון.
נ.ב גם אצל רבי אריה לוין התיאור הסבאי הטוב שרק מלטף את הידיים, וכל כולו מלא חיוכים, רחוק מהדיוק, אבל זה כבר נושא אחר.
את רבי אריה לוין זצ"ל לא זכיתי להכיר
אבל ממה שהכרתי את בניו זצ"ל התיאור הסבאי הטוב בהחלט הולם אותם, כמובן שלא בסתירה, ואף להיפך, לגדולתם והתמדתם בתורה.
כך גם ממה שהכרתי את הרב זלמן נחמיה זצ"ל - התיאור הסבאי הטוב בלט בנוסף, ולא בסתירה, לגדלותו בתורה ובמידות.
אני חושב שעצםפרסום הגדולים במידות יותר ממה שפורסמו בגדולתם בתורה הוא משום שגדולה במידות נתפסת לפחות כסיפור גם אצל אנשים רגילים אולם דולה בתורה היאמשהו שלא כל אחד מסוגל להבין ולעכל
בן ירושלים כתב:אכן כן. אבל כיום רבים מתרשמים מרבנים עם כל מיני "מילים מכובסות" של אהבת הבריות, אחדות, הכלת הזולת, אהבת כלל ישראל ללא תנאי שבעצם משדרים רפיסות ורדידות.
נזכרתי ששמעתי שפעם ר' אריה לוין צעד עם מישהו בשבת ונקלעו להפגנות של קנאים שצעקו "שאבעס". ר' אריה הצטרף וצעק עמם. מלווהו התפלא : "אתה ר' אריה צועק שאבעס?!" רבי אריה השיב : זה אולי לא דרכי אבל הרי זה כואב לי כמו להם ואם יהודים צועקים מכאב על חילול שאבעס אני אעמוד בצד ולא אצטרף?"!
גם ביחס לגרש"ז ראה ב'שמואל בדורו' עמוד עדר-ערה עדות נאמנה על יחסו האידיאולוגי לישיבות תיכוניות והתעקשותו שאסור לתת להם שם ישיבה אלא "מוסד חינוכי". וזאת למרות המאור פנים שקיבל כל אחד מבלי לבדוק בציציותיו ובחוג שעליו הוא נמנה.
דומני שהגדרות מעין אלו תואמות גם את חתנו הגרז"נ זצ"ל.
כדכד כתב:בן ירושלים כתב:אכן כן. אבל כיום רבים מתרשמים מרבנים עם כל מיני "מילים מכובסות" של אהבת הבריות, אחדות, הכלת הזולת, אהבת כלל ישראל ללא תנאי שבעצם משדרים רפיסות ורדידות.
נזכרתי ששמעתי שפעם ר' אריה לוין צעד עם מישהו בשבת ונקלעו להפגנות של קנאים שצעקו "שאבעס". ר' אריה הצטרף וצעק עמם. מלווהו התפלא : "אתה ר' אריה צועק שאבעס?!" רבי אריה השיב : זה אולי לא דרכי אבל הרי זה כואב לי כמו להם ואם יהודים צועקים מכאב על חילול שאבעס אני אעמוד בצד ולא אצטרף?"!
גם ביחס לגרש"ז ראה ב'שמואל בדורו' עמוד עדר-ערה עדות נאמנה על יחסו האידיאולוגי לישיבות תיכוניות והתעקשותו שאסור לתת להם שם ישיבה אלא "מוסד חינוכי". וזאת למרות המאור פנים שקיבל כל אחד מבלי לבדוק בציציותיו ובחוג שעליו הוא נמנה.
דומני שהגדרות מעין אלו תואמות גם את חתנו הגרז"נ זצ"ל.
התרשמותי מהיכרותי עם הגרז"נ שהוא לא היה קיצוני כמו שכת"ר מתאר בהגדרה ש"אין לתת להם שם ישיבה" (נדמה לי שבמקור זו הגדרה של החזו"א שאמר לרב יגל לא לקרוא למדרשיה ישיבה)
יעו"ע כאן, ותרו"ץ.כדכד כתב:הוסף נא ביאור בדבריך, החבר!
שומע ומשמיע כתב:אני מכיר את כל הטיעונים ולא רמזתי שום דבר. ציטטתי.
בן ירושלים כתב:זו בדיוק הנקודה: מי שטוען שאין להגדיר שם ישיבה לכל מוסד שאינו עוסק בתורה מלא מלא הוא "קיצוני". אז לפי זה הגרש"ז היה קיצוני.
אבל לא היא. היו מקרים פרטיים שהגרש"ז יעץ לשלוח ל"ישיבה תיכונית" בגלל סיבה פרטית כלשהיא אבל זה לא סתר את התייחסותו העקרונית השלילית למוסד. היו אף מקרים שפנה בעצמו לבקש להכניס תלמיד כשהיה צורך. באחד המקרים המוסד המדובר בקש מכתב מהגרש"ז (מטעמים מובנים) אבל הגרש"ז בחכמתו לא נפל לבור הזה והסתפק בשיחה טלפונית (שאותה לא ניתן להציג כמובן כתמיכה במוסד).
ואם הוא מתייחס במאור פנים ורוח חפצה לכל אחד אז בכלל כבר הבלבול גובר.
נוטר הכרמים כתב:שומע ומשמיע כתב:אני מכיר את כל הטיעונים ולא רמזתי שום דבר. ציטטתי.
ציטוט של צד אחד הוא בעייתי בעצם, כי לא כל קורא מפנים שיש פה בעצם רק גירסא אחת.
חוינו את זה באשכולות על ר' נתן קמינצקי, על הרב שטינזלץ ועוד.
משום מה יש גם נטיה להאמין לנרדפים הללו גם מול האמון בגדולי ישראל.
הרי כל מחוללי השינויים מאז ומעולם - ועד עולם - גם לא חפים מנגיעות ואינטרסים שונים,
ומשום מה רק מאלו שמתנגדים להם דורשים נקיות אבסולוטית מוכחת.
בן אליהו כתב:פלוריש כתב:אכתוב כאן כמה דברים שנזכרתי:
פעם, לאחר שהאריך הגר"א שפירא בסיפורים על גדולי ירושלים, סיים: "כל אלו כבר בעולם האמת, אולם אם ברצונכם לראות מעין דיוקנם בעולם הזה, לכו אל ר' זלמן נחמיה".
מה המקור של כת"ר לסיפור הזה?
אם יש מקור מוסמך אכוף את ראשי כאגמון ואקבל. אך על פניו נשמע כמו מעשייה ולא מעשה שהיה. רחוק מאוד מהלך רוחו של הגר"א שפירא זצ"ל, על אף הערכתו הגדולה לגרז"ן.
תלמיד שמסר למרן זצ"ל דרישת שלום מהגאון רבי זלמן נחמיה גולדברג שליט"א, נשאל מרבינו: יש לך קרבה אצלו? ומשנענה רבינו בחיוב, אמר: דע לך, תלמידי חכמים יש הרבה, אבל תלמידי חכמים ירושלמיים הם מיוחדים במינם. הרב זלמן נחמיה הוא תלמיד חכם ירושלמי, התורה שלו מיוחדת, האישיות שלו מיוחדת, ואפילו החיוך שלו מיוחד...
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 444 אורחים