עשוי לנחת כתב:מדוע נקרא יום סמוך לחבירו "ערב" כגון "ערב" שבת, "ערב" יום טוב. ואף תקופה של יותר מיום כגון "ערב" פסח וכדו'?
מדוע נקרא על שם ה'ערב' וממתי זה כך?
והאם יום שני נקרא "ערב יום שלישי"?
גוראריה כתב:עשוי לנחת כתב:מדוע נקרא יום סמוך לחבירו "ערב" כגון "ערב" שבת, "ערב" יום טוב. ואף תקופה של יותר מיום כגון "ערב" פסח וכדו'?
מדוע נקרא על שם ה'ערב' וממתי זה כך?
והאם יום שני נקרא "ערב יום שלישי"?
כמדומה שהמקור הוא 'ערב שבת' ו'ערבי פסחים' הנזכרים במשנה, ושם אכן מדובר על עת מנחה. כנראה שמשם התגלגל הביטוי.
חכם באשי כתב:'ערב', בלשון חז"ל (ובעקבותם גם אצל הגאונים והראשונים) משמש הן במובן 'לילה' והן במובן זמן המנחה שביום הקודם. ולא תמיד ניתן להכריע מהו מובנו.
חכם באשי כתב:ולא תמיד ניתן להכריע מהו מובנו.
גוראריה כתב:עשוי לנחת כתב:מדוע נקרא יום סמוך לחבירו "ערב" כגון "ערב" שבת, "ערב" יום טוב. ואף תקופה של יותר מיום כגון "ערב" פסח וכדו'?
מדוע נקרא על שם ה'ערב' וממתי זה כך?
והאם יום שני נקרא "ערב יום שלישי"?
כמדומה שהמקור הוא 'ערב שבת' ו'ערבי פסחים' הנזכרים במשנה, ושם אכן מדובר על עת מנחה. כנראה שמשם התגלגל הביטוי.
חוקר כתב:גוראריה כתב:עשוי לנחת כתב:מדוע נקרא יום סמוך לחבירו "ערב" כגון "ערב" שבת, "ערב" יום טוב. ואף תקופה של יותר מיום כגון "ערב" פסח וכדו'?
מדוע נקרא על שם ה'ערב' וממתי זה כך?
והאם יום שני נקרא "ערב יום שלישי"?
כמדומה שהמקור הוא 'ערב שבת' ו'ערבי פסחים' הנזכרים במשנה, ושם אכן מדובר על עת מנחה. כנראה שמשם התגלגל הביטוי.
קשה להסכים איתך כי במשנה איתא 6 פעמים "ערבי פסחים" (כך דעת הגאון מבר אילן), בשלשה מתוכם (עשיית מלאכה) מדובר עד חצות. ברביעי (גר שנתגייר) כל היום, רק שני המקומות הנוספים באחד אכן מדובר על תמיד של בע"ה ובשני על סמוך למנחה, אבל אם היתה הכונה בערב לא היה צריך לפרש סמוך למנחה.
שאלתי את הגאון הנ"ל גם על 'ערב פסח' ויצאו 4 מתוכם לאו דוקא בערב רק 1 מדבר על תמיד של בע"ה.
חיפשתי במשנה גם 'ערב שבת' וישנם רבים שאין לפרשם דוקא בערב, כגון ט' באב שחל להיות בע"ש, ויו"ט שחל להיות בע"ש.
ארי במסתרים כתב:כל זה אי"ז דחיה מוחלטת לדברי גוראריה כי יתכן שכבר קודם כתיבת המשנה השתבש דבר זה והתחילו לקרוא "ערב" כבר משעה מוקדמת.
גוראריה כתב:אחרי הנ"ל אכן עלה בדעתי כמ"ש ארי במסתרים
ארי במסתרים כתב:כל זה אי"ז דחיה מוחלטת לדברי גוראריה כי יתכן שכבר קודם כתיבת המשנה השתבש דבר זה והתחילו לקרוא "ערב" כבר משעה מוקדמת.
עשוי לנחת כתב:קלונימוס, בזכותך יוכל גור אריה להמשיך לכתוב הודעות, בלי לפחד להרוס את המספר 1000...
אגב, אולי נפתח לגור אשכול ברכות נפרד, בלי לערבב באשכול הנוכחי.
ערב טוב
קלונימוס הזקן כתב:האם אתה רומז משהו ב'ערב טוב'? במונחי האשכול משמע: לא כ"כ טוב / או בלשון התעודות בבתי הספר: כמעט טוב...
עשוי לנחת כתב:קלונימוס הזקן כתב:האם אתה רומז משהו ב'ערב טוב'? במונחי האשכול משמע: לא כ"כ טוב / או בלשון התעודות בבתי הספר: כמעט טוב...
חלילה, ההודעה היתה בשעות הערב, זה הכל. והרמז הוא על נושא אשכול.
צהריים מצויינים
יאיר כתב:עשוי לנחת כתב:קלונימוס הזקן כתב:האם אתה רומז משהו ב'ערב טוב'? במונחי האשכול משמע: לא כ"כ טוב / או בלשון התעודות בבתי הספר: כמעט טוב...
חלילה, ההודעה היתה בשעות הערב, זה הכל. והרמז הוא על נושא אשכול.
צהריים מצויינים
האם אתה רומז משהו?...
עשוי לנחת כתב:מדוע נקרא יום סמוך לחבירו "ערב" כגון "ערב" שבת, "ערב" יום טוב. ואף תקופה של יותר מיום כגון "ערב" פסח וכדו'?
מדוע נקרא על שם ה'ערב' וממתי זה כך?
והאם יום שני נקרא "ערב יום שלישי"?
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 525 אורחים