חוקר כתב:לא משמע כל כך כדבריך
מרש"י אם יודה .. ואם לאו מוטב אשרף, משמע שאם היתה אומרת במפורש היו מבררים את הענין, וכעת היה תלוי ביהודה.
חוקר כתב:ואולי י"ל שלשון הכתוב: הִוא מוּצֵאת וְהִיא שָׁלְחָה אֶל חָמִיהָ לֵאמֹר לְאִישׁ אֲשֶׁר אֵלֶּה לּוֹ אָנֹכִי הָרָה וַתֹּאמֶר הַכֶּר נָא לְמִי הַחֹתֶמֶת וְהַפְּתִילִים וְהַמַּטֶּה הָאֵלֶּה.
מדוע נאמר לאמר, ואחר כך שוב ותאמר.
נראה שאת החלק הראשון: לְאִישׁ אֲשֶׁר אֵלֶּה לּוֹ אָנֹכִי הָרָה, לא אמרה אלא זה אמור כאילו מתוך מה ששלחה, ורק ליהודה לבדו היודע את המעשה.
ובמפורש אמרה רק, הכר נא וגו', שיכול להיות בזה כל מיני כונות (אולי למשל רוצה להשיב אבדה וכו'), ואיש לא היה מבין את הענין רק יהודה.
יאיר כתב:קדימה ר' קלונימוס,
"צדק ר' חיים ממני".
אליהוא כתב:עוד יש לומר דמכאן ילפינן למלבין ברבים דווקא, דבצנעה מיהא הוי.
חיים כתב:אפשר לומר שגם עבירה שרק ה'רגיל' בה אין לו חלק לעולם הבא, חומרתה גדולה מאוד, ומותר למסור את הנפש עליה.
חיים כתב:לא הבנתי את השאלה. הרי עצם הענין נלמד ממעשה תמר, ואם אנו אומרים שאין לו חלק לעוה"ב רק באופן ש'רגיל', ממילא זה גופו נלמד מתמר שמותר למסור את הנפש על עבירה כזו.
או שלא הבנתי שאלתך.
ארי שבחבורה כתב:חיים כתב:לא הבנתי את השאלה. הרי עצם הענין נלמד ממעשה תמר, ואם אנו אומרים שאין לו חלק לעוה"ב רק באופן ש'רגיל', ממילא זה גופו נלמד מתמר שמותר למסור את הנפש על עבירה כזו.
או שלא הבנתי שאלתך.
הרי זה גופא מה שקשה לי - מדוע "אנו אומרים שאין לו חלק לעוה"ב רק באופן ש'רגיל'" אם כל המקור שלנו לכך הוא ממעשה תמר?
קלונימוס הזקן כתב:ייש"כ ר' חיים על לימוד הזכות.
מענין לענין באותו ענין,
מדוע 'עז והדר' לא תקנו את הט"ס הברורה שנפלה במהר"ם שיף: 'חירם' במקום 'חירה'??
חיים כתב:ארי שבחבורה כתב:חיים כתב:לא הבנתי את השאלה. הרי עצם הענין נלמד ממעשה תמר, ואם אנו אומרים שאין לו חלק לעוה"ב רק באופן ש'רגיל', ממילא זה גופו נלמד מתמר שמותר למסור את הנפש על עבירה כזו.
או שלא הבנתי שאלתך.
הרי זה גופא מה שקשה לי - מדוע "אנו אומרים שאין לו חלק לעוה"ב רק באופן ש'רגיל'" אם כל המקור שלנו לכך הוא ממעשה תמר?
אם אנו מקבלים את ההנחה שמותר למסור את הנפש באופן שרק ה'רגיל' אין לו חלק לעוה"ב, אין לנו הוכחה ממסירות נפשה של תמר, שחומרת העבירה גדולה יותר.
ארי שבחבורה כתב:אבל את זה גופא אני לא מבין - מנין לנו הנחה שכזו? ומדוע להמציא הנחה שכזו? ובפרט שהסברא נותנת שלא כדבריך - שכן לא מיירי כאן במסירות נפש רגילה אלא באיבוד עצמו לדעת אשר בדרך כלל 'אין לו חלק לעוה"ב', וכל ההיתר לעשות זאת הוא אך ורק מכיון שגם אם הוא כן ילבין את פני חבירו לא יהיה לו חלק לעוה"ב וכנ"ל בדברי הפנ"י, וא"כ עד כמה שרק מי שרגיל בכך אין לו חלק לעוה"ב איזה היתר יש למי שאינו רגיל בכך לאבד עצמו לדעת בשביל זה?
אליהוא כתב:על חירם וחירה עי' במדרש דהוא הוא או שהיה מבני בניו.
גוראריה כתב:קלונימוס הזקן כתב:מענין לענין באותו ענין,
מדוע 'עז והדר' לא תקנו את הט"ס הברורה שנפלה במהר"ם שיף: 'חירם' במקום 'חירה'??
אין כזו שיטה בחז"ל דהוא הוא?
ועל אף שבפשוטו הוא ט"ס אבל אינו מוכרח.
קלונימוס הזקן כתב:מענין לענין באותו ענין,
מדוע 'עז והדר' לא תקנו את הט"ס הברורה שנפלה במהר"ם שיף: 'חירם' במקום 'חירה'??
חיים כתב:ארי שבחבורה כתב:אבל את זה גופא אני לא מבין - מנין לנו הנחה שכזו? ומדוע להמציא הנחה שכזו? ובפרט שהסברא נותנת שלא כדבריך - שכן לא מיירי כאן במסירות נפש רגילה אלא באיבוד עצמו לדעת אשר בדרך כלל 'אין לו חלק לעוה"ב', וכל ההיתר לעשות זאת הוא אך ורק מכיון שגם אם הוא כן ילבין את פני חבירו לא יהיה לו חלק לעוה"ב וכנ"ל בדברי הפנ"י, וא"כ עד כמה שרק מי שרגיל בכך אין לו חלק לעוה"ב איזה היתר יש למי שאינו רגיל בכך לאבד עצמו לדעת בשביל זה?
אני לא מבין. הרי שאלתך הראשונה היתה מבוססת על ההנחה שהפנ"י מפרש את המשנה באבות כדעת הרמב"ם שרק ה'רגיל' אין לו חלק לעוה"ב. אם כן המשנה גופא שלמדה דין זה ממעשה תמר כדברי הפנ"י - היא גופא המקור לסברא זו.
חיים כתב:ארי שבחבורה כתב:אבל את זה גופא אני לא מבין - מנין לנו הנחה שכזו? ומדוע להמציא הנחה שכזו? ובפרט שהסברא נותנת שלא כדבריך - שכן לא מיירי כאן במסירות נפש רגילה אלא באיבוד עצמו לדעת אשר בדרך כלל 'אין לו חלק לעוה"ב', וכל ההיתר לעשות זאת הוא אך ורק מכיון שגם אם הוא כן ילבין את פני חבירו לא יהיה לו חלק לעוה"ב וכנ"ל בדברי הפנ"י, וא"כ עד כמה שרק מי שרגיל בכך אין לו חלק לעוה"ב איזה היתר יש למי שאינו רגיל בכך לאבד עצמו לדעת בשביל זה?
אם אנו באים לדון מצד הסברא, מאוד לא מסתבר שיהיה חילוק בין ה'רגיל' למי שאינו 'רגיל' לענין מסירות נפש. גם לא מסתבר שההיתר למסור את הנפש נובע מכך שממ"נ אין לו חלק לעולם הבא, הרי מדובר בשעת אונס, ומה ממ"נ יש כאן?
אם אני מבין נכון, אתה מפרש את דברי הפנ"י בנוגע לטעם ההיתר למסור את הנפש, שהוא מפני המילכוד של דרך ללא מוצא של "אין לו חלק לעוה"ב". אם יעבור על העבירה לא יהיה לו חלק לעוה"ב, ואם יאבד עצמו לדעת, ג"כ לא יהיה לו חלק לעוה"ב. לכן עדיף שיאבד את עצמו לדעת.ארי שבחבורה כתב:לא הבנתי מה קשה לך, ומכל מקום - כך מבואר להדיא בפנ"י, ואני לא מבין איך אפשר להתווכח על כך.
חיים כתב:להלן שני קטעים ממהר"ם שי"ף המשלימים זה את זה. הראשון מב"מ נט, א והשני מכתובות סז, ב:
חיים כתב:אם אני מבין נכון, אתה מפרש את דברי הפנ"י בנוגע לטעם ההיתר למסור את הנפש, שהוא מפני המילכוד של דרך ללא מוצא של "אין לו חלק לעוה"ב". אם יעבור על העבירה לא יהיה לו חלק לעוה"ב, ואם יאבד עצמו לדעת, ג"כ לא יהיה לו חלק לעוה"ב. לכן עדיף שיאבד את עצמו לדעת.ארי שבחבורה כתב:לא הבנתי מה קשה לך, ומכל מקום - כך מבואר להדיא בפנ"י, ואני לא מבין איך אפשר להתווכח על כך.
ומכאן הגעת לחידוש מענין ונפלא. ישנה היכי תמצי של עבירה מסויימת הבאה לפני שני אנשים, אחד צדיק ואחד רשע. לצדיק אומרים "עבור על העבירה ואל תמסור את הנפש", לרשע אומרים "אתה בבעיה, יש אפקט מצטבר, אתה 'רגיל' באותה עבירה? בבקשה עליך למסור את הנפש". זה מתקבל על דעתך?
חיים כתב:ובגוף הסברא לעניות דעתי איני מבין כלל. הרי אם נניח שהלבנת פנים מצד עצמה אינה בכלל "יהרג ואל יעבור", ברור שבמקרה של אונס, לא אומרים שאין לו חלק לעוה"ב. אם כן, אין כאן מילכוד, ואין כאן היתר לאבד עצמו לדעת?
לכן מתקבל על הדעת שכוונת הפנ"י שיש היתר כללי למסור את הנפש על עבירה בדרגת חומרה של "אין לו חלק לעוה"ב".
חיים כתב:מעתה, באותה מידה לא רחוק לומר שה"ה שמותר למסור את הנפש על עבירה חמורה שהרגיל בה אין לו חלק לעולם הבא. וכיון שכן, אין לנו הוכחה ממסירות נפשה של תמר שדרגת חומרת העונש של "אין לו חלק לעוה"ב" נאמר אפילו במקרה שאינו רגיל בכך.
ארי שבחבורה כתב:אני 'הגעתי לחידוש מענין ונפלא'? מנין לך זאת? איך אמר פעם ה'בית הלוי' - "אין לי כל בעיה עם זה שתגיד דברים שלי בשם עצמך אך לעולם אל תאמר דברים שלך בשמי..."
ארי שבחבורה כתב:והרי הכא ודאי לא היתה תמר רגילה בכך ובכל זאת השליכה עצמה לכבשן האש, וא"כ קשה מדוע נקטה המשנה שרק מי שרגיל בכך אין לו חלק לעוה"ב?
ארי שבחבורה כתב: וא"כ עד כמה שרק מי שרגיל בכך אין לו חלק לעוה"ב איזה היתר יש למי שאינו רגיל בכך לאבד עצמו לדעת בשביל זה?
חיים כתב:להלן שני קטעים ממהר"ם שי"ף המשלימים זה את זה. הראשון מב"מ נט, א והשני מכתובות סז, ב:
קלונימוס הזקן כתב:אליהוא כתב:על חירם וחירה עי' במדרש דהוא הוא או שהיה מבני בניו.גוראריה כתב:קלונימוס הזקן כתב:מענין לענין באותו ענין,
מדוע 'עז והדר' לא תקנו את הט"ס הברורה שנפלה במהר"ם שיף: 'חירם' במקום 'חירה'??
אין כזו שיטה בחז"ל דהוא הוא?
ועל אף שבפשוטו הוא ט"ס אבל אינו מוכרח.
ברור שהוא ט"ס בצורה זו, ואמנם ד' רז"ל הם לימוד זכות שאין כאן טעות דפוס אלא אולי שיגרת הלשון של המהרמ"ש ז"ל גופי' שמפני המדרש נכנס כן ללשונו
אליהוא כתב:על חירם וחירה עי' במדרש דהוא הוא או שהיה מבני בניו???.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 133 אורחים