הודעהעל ידי מן המרחב » ג' אוגוסט 25, 2020 9:57 pm
מדין ירושה כתבו הפוסקים שאין דין ירושה באדמורות (דברי חיים) אולם כאן יש לדון בכמה פנים.
[נידון א'. -מצווה לקיים דברי המת]
בתלמוד נפסק כי "מצווה לקיים דברי המת" אולם כתב השולחן ערוך חושן משפט הלכות מתנת שכיב מרע סימן רנב סעיף ב
*מצוה לקיים דברי המת,* אפילו בריא שצוה ומת, *והוא שנתנו עכשיו לשליש* (לאדם שלישי) לשם כך.
כלומר לפי פסק השולחן ערוך, כל עוד שהאב לא נתן את האחריות לטיפול על ידי שליח *בעודו בחיים*, וכאמור לעיל אי אפשר להשליש את החסידות, ולכן אין כאן בכלל מצווה לקיים דברי המת.
[נידון ב' -כבוד אב ואם]
אולם נשאר לנו לדון מדין *כבוד אב*. והלכה אומרת שיש לכבד את האב אף לאחר מותו. ולכן הילדים צריכים לקיים את דברי אביהם
אלא, שכאשר יש כאן התנגשות בין כבוד אביו לבין כבוד אימו, כל עוד האב חי יש לכבד את האב, אולם לאחר מות האב, כתב הנודע ביהודה, *שכבוד החיים עדיפים על המתים* ולכן יש לכבד את רצונה של האם.
סופו של דבר, על פי ההלכה, יכולים הבנים לשמוע לדברי האם ולא לדברי האב.