דעת נעימה כתב:ראיתי מאמר שבו קרא הרב ישראל אריאל לדון כדרכה של תורה בנושא.
https://www.inn.co.il/News/News.aspx/448230
אבני גזית כתב:דעת נעימה כתב:ראיתי מאמר שבו קרא הרב ישראל אריאל לדון כדרכה של תורה בנושא.
https://www.inn.co.il/News/News.aspx/448230
נטפרי לא משחרר את האתר הזה.
מה כתוב במאמר?
לכבוד
הרב יהושע כ"ץ שליט"א
רב העיר מעלה אדומים ת"ו
רוב שלום וברכה!
קראנו את מכתבו ובו פנייה לעולים להר בית ה' לחדול מקיום מצות התורה, האומרת "לשכנו תדרשו ובאת שמה".
כב' טוען במכתבו, שיש אלפי רבנים הסבורים כמותו, ולא פירש בשמו של אחד מהם. גם אם כב' היה מציין בשמו של רב מסוים - גדול ככל שיהא - אין בכך כדי לקבוע הלכה לדורות. בעניין זה כותב הרמב"ם: "כל מאמר שיימצא לאחד מן הגאונים ז"ל המפורסמים בהוראה, ולא נמצא עליהם ראייה ברורה... אין ראוי לנו שנסמוך על אותו מאמר! ולא נעשה בו [הלכה למעשה]! עד שתתבאר לנו סיבתו" (שו"ת הרמב"ם סימן שי).
אוזנינו כרויות לתוכן המכתב של כב', המתבסס על משל נאה מצד עצמו בעניין הרצון לחבק את המלך, אך כדי לבטל מצוות מן התורה, אין די במשל, אלא צריך להביא ראייה חותכת מן התורה, ואת זאת לא מצאנו במכתבו.
העולים להר בית ה' עולים מכוח רבבות גדולי עולם מאז משה רבינו, שציווה בסיני על בניין המקדש. בניגוד לכב' שלא ציין שמות מן האחרונים, נציין להלן כמה משמותיהם של גדולי הדורות שאנו הולכים בעקבותיהם, כגון, דוד ושלמה בוני הבית הראשון, עזרא ונחמיה בוני הבית השני, וכן רבי יוחנן בן זכאי, שאמר: "מהרה ייבנה המקדש".
כמו כן, הולכים אנו בעקבות חכמי ישראל שעלו להר הבית אחרי החורבן, והם: רבן גמליאל, רבי יהושע, רבי אלעזר בן עזריה ורבי עקיבא (ראה מכות כד, ב). כך גם בעקבות הרמב"ם ורבי יחיאל מפריז שביררו את הלכות הבניין והעבודה, ופעלו – כל אחד על פי דרכו - לחידוש העבודה במקדש. נזכיר את המשיב הגדול, הרדב"ז, שסימן באופן מדויק את התחום המותר והאסור לכניסה בהר הבית. כן הולכים אנו בעקבות מרן הרב קוק זצ"ל, שתיכנן לחדש את הסנהדרין ולהקים את "מרכז הדת" בתוככי הר הבית, כהכנה לבניין המקדש (מאמרי ראי"ה 455).
לכב' הרב כ"ץ יש קושיות על העולים להר הבית, וזכותו להקשות, ואנו כאן איננו פטורים מן החובה לתרץ את קושיותיו, ואת זאת נעשה במסגרת המוצעת להלן. אך לרבנים רבים בעם ישראל, יש גם קושיות על כב' הרב כ"ץ שליט"א, וכב' לא יוכל לצאת ידי חובה מבלי להשיב תשובה כהלכה.
כידוע לכל, כבודו זכה להיות כהן בישראל, זו זכות גדולה אך מחייבת. והכל תמהים: הכיצד זה, שביום שחרור הר הבית חל חיוב על עם ישראל להדליק נרות במנורת המקדש ולחדש את העבודה כבימי החשמונאים, ואילו כבוד הרב יחד עם שאר הכהנים והלויים נמנעים מלקיים מצוות מפורשות בתורה, ומונעים מעם ישראל מלקיים את המצוות שבמקדש? והרי מאותה שעה רובצת האחריות על כתפי הכהנים לקיום העבודה על גבי המזבח - כמובא בספר החינוך (תא).
למעשה, שאלות רבות אחרות באמתחתנו להפנות לכב' הרב, ואנו מבקשים עליהן תשובה, אך סבורים אנו, כי אין זה יאה לקיים משא ומתן בנושא כה יקר וקדוש, במסגרת העיתונות או ברשתות החברתיות. לא זה המקום לבירור הלכתי, בוודאי כשמדובר בשאלות העומדות ברומו של עולם, וכן שאלות שיש בהן חיוב כרת, כגון החיוב על כלל ישראל להקריב קרבן פסח.
נציין עם זאת, כי בין הרבנים המורים לתלמידיהם לעלות להר, יש ידענים מופלגים בתורה וביראת שמים, ואינם בגדר "קטלי קני באגמא". השיטה שהלך בה כבוד הרב לקרוא לעולים להר "חצופים" לא תצלח. אם באמת ובתמים רוצה כבוד הרב לשכנע את העולים לחדול מלעלות, אין לו אלא ללכת בדרך הכבושה בהלכה. לקיים דיון הלכתי משותף לרבנים משני הצדדים לדון בנושא השנוי במחלוקת - כמקובל בכל הדורות. כך עשו בית הלל ובית שמאי כמתואר בגמרא (עירובין יג, ב): "שתי שנים ומחצה נחלקו בית שמאי ובית הלל, הללו אומרים... והללו אומרים... עד שנמנו וגמרו". הוויכוח בנושא העלייה להר הבית, וכמו כן החובה לחדש את העבודה במקדש נמשך למעלה מיובל שנים, והוא לא ייפסק בגלל מכתב כב', שכן מדובר בקיום מצוות התורה הזועקות לקיומן.
בעניין זה כותב הרמב"ם בהלכות ממרים א, ה: "שני חכמים או שני בתי דינין שנחלקו שלא בזמן הסנהדרין, או עד שלא היה הדבר ברור להן... אחד מטהר ואחד מטמא, אחד אוסר ואחד מתיר, אם אינך יודע להיכן הדין נוטה, בשל תורה הלך אחר המחמיר בשל סופרים הלך אחר המיקל".
מעתה שמדובר בחיוב מצוות מן התורה ש"אחד אוסר ואחד מתיר, ואינך יודע להיכן הדין נוטה", שהרי הרבנים חלוקים בדבר, הדרך הכבושה בהלכה היא להקים בית דין שידון בנושא ויכריע בשאלות האמורות לכאן או לכאן, וכדברי חז"ל (ראש השנה כה, ב): "אין לך לילך אלא אצל שופט שבימיך". לפיכך הצעתנו היא כדלקמן:
א: "אל נא תהי מריבה בינינו כי אנשים אחים אנחנו".
ב: נקבע תאריך לדיון משותף בין תלמידי חכמים משני הצדדים, בתקווה להכרעה בנושא.
ג: אנא, בחרו לכם עשרה רבנים מתוך האלפים הסבורים שיש איסור עלייה להר הבית, ויכינו את עצמם לדיון מסודר.
ד: אף אנו נבחר עשרה רבנים מתוך הרבנים התומכים בעלייה להר הבית ובקיום המצוות שבמקדש, ויכינו הם את ראיותיהם.
ה: לקיום מצות "אחרי רבים להטות", ייבחר גם רב יושב ראש המקובל ומוסכם על שני הצדדים, כגון הרב הראשי לישראל לשעבר הרב י. מ. לאו שליט"א.
ו: זכותכם לבחור את מקום ההתכנסות, כגון בית הרבנות הראשית לישראל.
ז: המועד המוצע לדיון, כ"ד אלול תש"פ, יום התחלת המלאכה במקדש בימי בית שני כמובא בנבואת חגי הנביא.
ח: תוכן הדיונים, וכן הראיות לכאן ולכאן, וכמובן המסקנה להלכה, יועלו על הכתב ויופיעו בספר. כך יסיר הספר את הערפל המכסה את הבעיה, ויוציא את הציבור מן המבוכה השוררת בתוכו כיום.
ט: אם נגיע לסיכום ויזכה עם ישראל, נשמח אם כבודו יתכבד לשרת ככהן ראשון בקודש.
י: זו הצעתנו, והיה, אם מסיבה כל שהיא לא ניענה בחיוב, ולא יתקיים הדיון בתאריך המוצע, אזי נמשיך אנו בדרכנו בקיום המצוות האמורות במקדש, שהרי מושבעים ועומדים אנו מהר סיני לקיימן בכל דור ודור.
עם זאת, דלתנו פתוחה תמיד לקביעת מועד חדש לקיום דיון מסודר, ולהכרעה בשאלה כמוצע לעיל, ויתקיים בנו הפסוק: "והאמת והשלום אהבו".
נודה על הודעת כב' בדבר קיום המפגש בתאריך המוצע לעיל
בברכה ותפילה
יהי רצון שנבנה את בית המקדש במהרה בימינו
ישראל אריאל
מכון המקדש
קו ירוק כתב:דרכה של תורה היא מרב לתלמיד.
ובכן הבה ונשמע מה דעת הרב. אח"כ נדון ב(כ)דרכה של תורה..
קו ירוק כתב:והיות ויש מי שחושב שבזה יוכל הוא להתקרב לרעיון הסנהדרין, הרי שמלכתחילה ברור למה עלה פה הנושא ומה פשרה על כותרת האשכול.
קו ירוק כתב:אגב, דרכה של תורה היא שיש נושאים שהם טאבו ואקסיומה.
מי שרוצה לפתוח אותם צריך בדיקה!
יוצא פוניבז' כתב:בכל אופן נושא חידוש העבודה לא קשור לנושא העלייה להר הבית. אם אכן יתאפשר מבחינה הלכתית חידוש העבודה (ללא שום עיגולי פינות), אזי פשוט שאף יהיה מותר לצורך כך לעלות להר הבית.
יוֹסֵפֶר כתב:יוצא פוניבז' כתב:בכל אופן נושא חידוש העבודה לא קשור לנושא העלייה להר הבית. אם אכן יתאפשר מבחינה הלכתית חידוש העבודה (ללא שום עיגולי פינות), אזי פשוט שאף יהיה מותר לצורך כך לעלות להר הבית.
ומבחינה בטחונית.
וכבר נשאל הגרי"ח זוננפלד מדוע לא לפעול לעלות להר הבית ולהקריב קרבנות, והשיב: מה שייך בכלל הרי הווקאף לא יסכים
לבי במערב כתב:היאך, למעה"ש, בעלי' להר הבית גרידא (כשאנשי החוק שומרים ומשגיחים לבל יוציאו, 'חלילה', הגה של תפילה מפיהם)[size=85] - מזורז בנין ביהמ"ק השלישי (מהרה יבנה אכי"ר)?!
כל רבותינו הנזכרים עלו להר הקודש על־מנת להתפלל בעדם ובעד עמו ישראל, למען יחוס וישיב שכינתו לתוכנו.
כמו כן, הולכים אנו בעקבות חכמי ישראל שעלו להר הבית אחרי החורבן, והם: רבן גמליאל, רבי יהושע, רבי אלעזר בן עזריה ורבי עקיבא (ראה מכות כד, ב).
ועדיין אין בזה חידוש העבודה יותר מבתפלה 'רגילה', בה מבקשים ומתחננים על ביאת משיחנו ובנין בית מקדשנו, מלבד (כמובן) מעלת התפלה במקום קדוש, "וזה שער השמים".בתבונה כתב:כבר זמן רב שמתפללים בהר הבית ואפילו שחרית ומנחה במניין כולל חזרת הש"ץ קדיש קדושה וברכת כהנים וכו'
אבני גזית כתב:קטע מדברי הרב אריאלכמו כן, הולכים אנו בעקבות חכמי ישראל שעלו להר הבית אחרי החורבן, והם: רבן גמליאל, רבי יהושע, רבי אלעזר בן עזריה ורבי עקיבא (ראה מכות כד, ב).
נראה לי ששם הם רק הגיעו להר הבית וראו שועל. לא נכנסו בפועל.
קו ירוק כתב:יתכן שחכמי ישראל אלו נכנסו לעזרה עצמה, שהרי שורת הדין אפשר להיכנס אליה בטהרה, ובזמנם עדיין נהגה טהרת אפר פרה. ואיך אפשר להביא ממעשם ראיה.
דעת נעימה כתב:אבני גזית כתב:דעת נעימה כתב:ראיתי מאמר שבו קרא הרב ישראל אריאל לדון כדרכה של תורה בנושא.
https://www.inn.co.il/News/News.aspx/448230
נטפרי לא משחרר את האתר הזה.
מה כתוב במאמר?לכבוד
הרב יהושע כ"ץ שליט"א
רב העיר מעלה אדומים ת"ו
רוב שלום וברכה!
קראנו את מכתבו ובו פנייה לעולים להר בית ה' לחדול מקיום מצות התורה, האומרת "לשכנו תדרשו ובאת שמה".
כב' טוען במכתבו, שיש אלפי רבנים הסבורים כמותו, ולא פירש בשמו של אחד מהם. גם אם כב' היה מציין בשמו של רב מסוים - גדול ככל שיהא - אין בכך כדי לקבוע הלכה לדורות. בעניין זה כותב הרמב"ם: "כל מאמר שיימצא לאחד מן הגאונים ז"ל המפורסמים בהוראה, ולא נמצא עליהם ראייה ברורה... אין ראוי לנו שנסמוך על אותו מאמר! ולא נעשה בו [הלכה למעשה]! עד שתתבאר לנו סיבתו" (שו"ת הרמב"ם סימן שי).
אוזנינו כרויות לתוכן המכתב של כב', המתבסס על משל נאה מצד עצמו בעניין הרצון לחבק את המלך, אך כדי לבטל מצוות מן התורה, אין די במשל, אלא צריך להביא ראייה חותכת מן התורה, ואת זאת לא מצאנו במכתבו.
העולים להר בית ה' עולים מכוח רבבות גדולי עולם מאז משה רבינו, שציווה בסיני על בניין המקדש. בניגוד לכב' שלא ציין שמות מן האחרונים, נציין להלן כמה משמותיהם של גדולי הדורות שאנו הולכים בעקבותיהם, כגון, דוד ושלמה בוני הבית הראשון, עזרא ונחמיה בוני הבית השני, וכן רבי יוחנן בן זכאי, שאמר: "מהרה ייבנה המקדש".
כמו כן, הולכים אנו בעקבות חכמי ישראל שעלו להר הבית אחרי החורבן, והם: רבן גמליאל, רבי יהושע, רבי אלעזר בן עזריה ורבי עקיבא (ראה מכות כד, ב). כך גם בעקבות הרמב"ם ורבי יחיאל מפריז שביררו את הלכות הבניין והעבודה, ופעלו – כל אחד על פי דרכו - לחידוש העבודה במקדש. נזכיר את המשיב הגדול, הרדב"ז, שסימן באופן מדויק את התחום המותר והאסור לכניסה בהר הבית. כן הולכים אנו בעקבות מרן הרב קוק זצ"ל, שתיכנן לחדש את הסנהדרין ולהקים את "מרכז הדת" בתוככי הר הבית, כהכנה לבניין המקדש (מאמרי ראי"ה 455).
לכב' הרב כ"ץ יש קושיות על העולים להר הבית, וזכותו להקשות, ואנו כאן איננו פטורים מן החובה לתרץ את קושיותיו, ואת זאת נעשה במסגרת המוצעת להלן. אך לרבנים רבים בעם ישראל, יש גם קושיות על כב' הרב כ"ץ שליט"א, וכב' לא יוכל לצאת ידי חובה מבלי להשיב תשובה כהלכה.
כידוע לכל, כבודו זכה להיות כהן בישראל, זו זכות גדולה אך מחייבת. והכל תמהים: הכיצד זה, שביום שחרור הר הבית חל חיוב על עם ישראל להדליק נרות במנורת המקדש ולחדש את העבודה כבימי החשמונאים, ואילו כבוד הרב יחד עם שאר הכהנים והלויים נמנעים מלקיים מצוות מפורשות בתורה, ומונעים מעם ישראל מלקיים את המצוות שבמקדש? והרי מאותה שעה רובצת האחריות על כתפי הכהנים לקיום העבודה על גבי המזבח - כמובא בספר החינוך (תא).
למעשה, שאלות רבות אחרות באמתחתנו להפנות לכב' הרב, ואנו מבקשים עליהן תשובה, אך סבורים אנו, כי אין זה יאה לקיים משא ומתן בנושא כה יקר וקדוש, במסגרת העיתונות או ברשתות החברתיות. לא זה המקום לבירור הלכתי, בוודאי כשמדובר בשאלות העומדות ברומו של עולם, וכן שאלות שיש בהן חיוב כרת, כגון החיוב על כלל ישראל להקריב קרבן פסח.
נציין עם זאת, כי בין הרבנים המורים לתלמידיהם לעלות להר, יש ידענים מופלגים בתורה וביראת שמים, ואינם בגדר "קטלי קני באגמא". השיטה שהלך בה כבוד הרב לקרוא לעולים להר "חצופים" לא תצלח. אם באמת ובתמים רוצה כבוד הרב לשכנע את העולים לחדול מלעלות, אין לו אלא ללכת בדרך הכבושה בהלכה. לקיים דיון הלכתי משותף לרבנים משני הצדדים לדון בנושא השנוי במחלוקת - כמקובל בכל הדורות. כך עשו בית הלל ובית שמאי כמתואר בגמרא (עירובין יג, ב): "שתי שנים ומחצה נחלקו בית שמאי ובית הלל, הללו אומרים... והללו אומרים... עד שנמנו וגמרו". הוויכוח בנושא העלייה להר הבית, וכמו כן החובה לחדש את העבודה במקדש נמשך למעלה מיובל שנים, והוא לא ייפסק בגלל מכתב כב', שכן מדובר בקיום מצוות התורה הזועקות לקיומן.
בעניין זה כותב הרמב"ם בהלכות ממרים א, ה: "שני חכמים או שני בתי דינין שנחלקו שלא בזמן הסנהדרין, או עד שלא היה הדבר ברור להן... אחד מטהר ואחד מטמא, אחד אוסר ואחד מתיר, אם אינך יודע להיכן הדין נוטה, בשל תורה הלך אחר המחמיר בשל סופרים הלך אחר המיקל".
מעתה שמדובר בחיוב מצוות מן התורה ש"אחד אוסר ואחד מתיר, ואינך יודע להיכן הדין נוטה", שהרי הרבנים חלוקים בדבר, הדרך הכבושה בהלכה היא להקים בית דין שידון בנושא ויכריע בשאלות האמורות לכאן או לכאן, וכדברי חז"ל (ראש השנה כה, ב): "אין לך לילך אלא אצל שופט שבימיך". לפיכך הצעתנו היא כדלקמן:
א: "אל נא תהי מריבה בינינו כי אנשים אחים אנחנו".
ב: נקבע תאריך לדיון משותף בין תלמידי חכמים משני הצדדים, בתקווה להכרעה בנושא.
ג: אנא, בחרו לכם עשרה רבנים מתוך האלפים הסבורים שיש איסור עלייה להר הבית, ויכינו את עצמם לדיון מסודר.
ד: אף אנו נבחר עשרה רבנים מתוך הרבנים התומכים בעלייה להר הבית ובקיום המצוות שבמקדש, ויכינו הם את ראיותיהם.
ה: לקיום מצות "אחרי רבים להטות", ייבחר גם רב יושב ראש המקובל ומוסכם על שני הצדדים, כגון הרב הראשי לישראל לשעבר הרב י. מ. לאו שליט"א.
ו: זכותכם לבחור את מקום ההתכנסות, כגון בית הרבנות הראשית לישראל.
ז: המועד המוצע לדיון, כ"ד אלול תש"פ, יום התחלת המלאכה במקדש בימי בית שני כמובא בנבואת חגי הנביא.
ח: תוכן הדיונים, וכן הראיות לכאן ולכאן, וכמובן המסקנה להלכה, יועלו על הכתב ויופיעו בספר. כך יסיר הספר את הערפל המכסה את הבעיה, ויוציא את הציבור מן המבוכה השוררת בתוכו כיום.
ט: אם נגיע לסיכום ויזכה עם ישראל, נשמח אם כבודו יתכבד לשרת ככהן ראשון בקודש.
י: זו הצעתנו, והיה, אם מסיבה כל שהיא לא ניענה בחיוב, ולא יתקיים הדיון בתאריך המוצע, אזי נמשיך אנו בדרכנו בקיום המצוות האמורות במקדש, שהרי מושבעים ועומדים אנו מהר סיני לקיימן בכל דור ודור.
עם זאת, דלתנו פתוחה תמיד לקביעת מועד חדש לקיום דיון מסודר, ולהכרעה בשאלה כמוצע לעיל, ויתקיים בנו הפסוק: "והאמת והשלום אהבו".
נודה על הודעת כב' בדבר קיום המפגש בתאריך המוצע לעיל
בברכה ותפילה
יהי רצון שנבנה את בית המקדש במהרה בימינו
ישראל אריאל
מכון המקדש
חיים שאול כתב:דבריו בקונטרסו מגוחכים עוד יותר, ׳מפשט הדברים נראה שהם נכנסו׳ מי אמר? כי הם ראו! ואם ראו? - מסתמא עמדו קרוב! נפלא!
מה הקשר?
איפה רואים פה שהם נכנסו?
שייף נפיק כתב:וואוו!
איזה פתרון מדהים!
בוא נעשה מושב כזה על הגיור, על היתר מכירה, התכלת, על התרת איסור קטניות בפסח, ובקיצור, על כל ''בעיה תורנית'' וגמרנו! ברו לכם איש מחמיר וילחם עם אישנו המתיר ושלום על ישראל!
וכי כך דרכה של תורה? קבצו את גדולי הדור ואז תהיה משמעות לדברים!
וכי כל ויכוח בין שני ת''ח או יותר יכול להכריע איסור שדשו בו רבים? שכבר יצאו עליו כרוזים מכל העדות והחוגים שאין עבי עביינו מגיע לאצבע קטנה שלהם?
גדול הדורות כבר דנו בזה מספיק כדרכה של תורה - כדרכם בקודש ואסרו.
דעת נעימה כתב:חיים שאול כתב:דבריו בקונטרסו מגוחכים עוד יותר, ׳מפשט הדברים נראה שהם נכנסו׳ מי אמר? כי הם ראו! ואם ראו? - מסתמא עמדו קרוב! נפלא!
מה הקשר?
איפה רואים פה שהם נכנסו?
אם תחשוב על ירושלים מבחינה טופוגרפית, התנאים הקדושים הגיעו מהצופים שממה ששמעתי מזוהה כארמון הנצי"ב ולאחר מכן המשיכו וראו אחר כך את השועל.
אם תגיע מארמון הנצי"ב ותמשיך לכיוון ירושלים לא תוכל לראות למקום קודש הקודשים בשטח בין ארמון הנצי"ב להר ה' ולכן כדי שהתנאים הקדושים יוכלו לראות פנימה למקום קודש הקודשים היו צריכים להיות על הר ה'.
וכמובן כפי שכתבו תלמידי החכמים בכאן, לא מחייב שלנו מותר כי הם עלו, אלא ניתן ללמוד שהיה לתנאים הקדושים עניין לעלות גם בזמן החורבן.
לבי במערב כתב:אפי' תימא הכי,קו ירוק כתב:יתכן שחכמי ישראל אלו נכנסו לעזרה עצמה, שהרי שורת הדין אפשר להיכנס אליה בטהרה, ובזמנם עדיין נהגה טהרת אפר פרה. ואיך אפשר להביא ממעשם ראיה.
מאי מצוה קא איכא?! אין חיוב עלי' אלא בזמן שביהמ"ק קיים.בתבונה כתב:כשמדובר בביטול מצווה
לבי במערב כתב:מאי מצוה קא איכא?! אין חיוב עלי' אלא בזמן שביהמ"ק קיים.בתבונה כתב:כשמדובר בביטול מצווה
אם משום המנהג הטוב לעלות לירות"ו ולחגוג אלי' בג' הרגלים - הרי מטעם זה עצמו יש להמנע מעלי' להר בית ה', כמנהג זקני ירושלם (והמנהג מבטל הלכה).
הכוונה לשאוף להתפלל בו ונכחו
לבי במערב כתב:הכוונה לשאוף להתפלל בו ונכחו
[ואף אם המצא תמצא דעת יחיד מרבותינו הראשונים - המנהג מכריע דלא כוותה].
תרגום ר"י קאפח למצוה זו...יוֹסֵפֶר כתב:בשם מי הציטוט?
חזור אל “וַיַּעְפִּלוּ לַעֲלוֹת אֶל רֹאשׁ הָהָר”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 16 אורחים