וחידוש עצום חידש לנו הריטב"א, שכל שמברך ברכת הריח כדי להוציא חבירו, אף שחוזר ומריח נראה כמברך ברכה לבטלה, שהרי הוא אינו צריך להנאה זו, וכל מה שמריח הוא כדי שיוכל לברך, ואין זו הנאה חשובה לברך עליה.
ונמצא לפי"ז שהעצה המצויה במי שמסופק בברכת הנהנין מסויימת, שיטול דבר שבודאי חייב לברך עליו ויאכל ממנו מעט ויפטור בו הספק, שלדברי הריטב"א לא אריך למיעבד הכי, דנראית כברכה לבטלה. ואולי דברי הריטב"א אמורים רק לגבי ברכת הריח, שריח אינה הנאה ממשית, ואין זו אלא הנאת נשמה, ולכן כל שאין צריך כעת לריח, וכופה עצמו להריח כדי שיוכל לברך, אין זו הנאה חשובה לברך עליה, משא"כ באכילה שהיא הנאה ממשית, אין הבדל במטרתו באכילה זו, שבכל אופן נהנה גופו ושפיר חייב לברך. אך יש להעיר מלשונו 'כאוכל לבטלה'. וצ"ע.
וביותר מחודש תירוצו של הריטב"א, שגרם המצוה שזוכה לה במה שמוציא אחרים מחשיב הברכה שלא תהא נראית כלבטלה [ולכאו' סברא זו אינה קיימת בעצה הנ"ל, שמברך כדי להוציא עצמו מהספק]. וצ"ב שהרי הברכה היא על הנאה גשמית ולא על הנאה רוחנית. ואולי יש לדחוק בכוונתו, שכיון שרוצה לקיים המצוה להוציא חבירו בברכה, וכדי שיוכל לקיים זאת חייב להריח בעצמו, ממילא נעשה לו צורך אמיתי בריח זה, ושפיר מברך עליו.
נוטר הכרמים כתב:לכאורה היה נראה שמה שהוקשה לריטב"א לא היה שהרי אין לו הנאה גשמית מן הריח אלא מריח כדי לברך, וא"כ נראה כברכה לבטלה,
דא"כ מה תירץ, אטו הנאה רוחנית 'להוציא' היא הנאה של ברכת הריח, זו הנאה של ברכת המצוות...
אלא הוקשה לו שעד כמה שבאמת הוא עסוק בהרחה, מצד המצוה, מיחסרא בפעולת ההרחה, כי זו הרחה לצורך קיום מצוה ולא בשביל ליהנות.
וע"ז ייסד שהכוונה העמוקה בהרחה על מנת להוציא בברכה אינה גורעת מאומה מפעולת הרחה רגילה עם הנאה, שעד כמה שהפעולה החוזרת הזאת אינה כפייתית,
זה רק מוסיף בהנאה
אשרי יושבי ביתך כתב:הגאון הגדול רבי אביגדר הלוי נבנצל שליט"א כתב לי כתשובה על שאלתי ע"ד הריטב"א (נוסח השאלה כנוסח הודעתי הראשונה כאן באשכול): "הוא כאוכל בלי רצון לאכול".
אכן גם זה צ"ב דנהי דאין לו רצון לאכול, מ"מ למה לא יוכל להוציא אחרים, וצ"ע.
אבל לקדש [בה] על היין יש אומרים שאינו חובה... אבל בסעודה שלישית למה לן קידושא אחרינא, ומיהו כיון דליכא אלא בורא פרי הגפן טוב הוא שיברך על היין קודם סעודה לצאת ידי ספק, ואין בזה חשש ברכה לבטלה, דהא סתמא לא סגיא דלא שתי חמרא בתוך הסעודה והוה בעי לברוכי עלה, והוא נפטר עתה במה שבירך קודם סעודה, דיין דלפני המזון פוטר הוא יין שבתוך המזון כדכתיבנא בדוכתה בס"ד.
ולענין קידוש כיון דקדוש חובת היום ולא חובת סעודה ומפני קדושת היום תקנוהו חכמים במקום סעודה ואין קדוש מן התורה אלא בלילה, וקדוש היום דרבנן וברכת הנהנין בלחוד, משמע דלא מחייב ביה בסעודה שלישית שלא חייבוהו אלא בתחלת קדושת היום דהיינו בסעודת שחרית, וכן דעת ה"ר יונה ז"ל, ויש מחייבין לקדש בו, וכיון דליתיה אלא בורא פרי הגפן וליכא ברכה לבטלה אם רצה לקדש על היין וחביבא ליה חמרא הרשות בידו.
סעדיה כתב:https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=52641
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 214 אורחים