מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מסכת סנהדרין - הערות בגמרא ורש"י

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
שמואל דוד
הודעות: 6697
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

הגהות הגר"א סנהדרין ק.

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' נובמבר 23, 2017 6:16 am

תניא ר' מאיר אומר במדה שאדם מודד מודדין לו דכתיב בסאסאה בשלחה תריבנה אמר ר' יהושע וכי אפשר לומר כן אדם נותן מלא עומסו לעני בעולם הזה הקב"ה נותן לו מלא עומסו לעולם הבא והכתיב שמים בזרת תכן "ואתה" אי אומר כן איזו היא מדה מרובה מדת טובה מרובה או מדת פורענות

עיין הגהות הגר"א וז"ל "א"ל ר"י ואתה" ולא הבנתי כוונתו, ואם כוונתו שאין זה מדברי ר"י אלא רבי מאיר השיב כן (וכן מבואר במהרש"א) א"כ הול"ל א"ל ר"מ ואתה, וצ"ע בזה

שמואל דוד
הודעות: 6697
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

סנהדרין ק: רש"י ד"ה דלא

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' נובמבר 28, 2017 7:36 pm

סנהדרין ק: רש"י ד"ה דלא לבעול שלא כדרכה - דאין הגון לאדם לשנות את דרכו "והיינו דקאמר מאודניה"

לא הבנתי כוונת רש"י בזה.
שו"ר בספר בארות המים מש"כ בזה ואשמח בביאור דבריו.
Screenshot_20171130-093852.png
בארות המים (שטגר)
Screenshot_20171130-093852.png (78.65 KiB) נצפה 12059 פעמים

שמואל דוד
הודעות: 6697
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

סנהדרין קב. עת מזומנת לפורענות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' דצמבר 07, 2017 5:37 am

ברש"י מזומנת לפורענות שתמר נתחייבה שריפה ומתו שני בניו.
ויש להעיר, חדא, דהיה לו לרש"י להקדים מיתת בניו לחיוב שריפה.
ועוד קשה שהרי תמר לא נשרפה וא"כ מדוע הוי עת מזומנת לפורענות.

אותה אבקש
הודעות: 496
הצטרף: ג' אוקטובר 17, 2017 10:15 pm

Re: סנהדרין קב. עת מזומנת לפורענות

הודעהעל ידי אותה אבקש » ה' דצמבר 07, 2017 3:27 pm

שמואל דוד כתב:ברש"י מזומנת לפורענות שתמר נתחייבה שריפה ומתו שני בניו.
ויש להעיר, חדא, דהיה לו לרש"י להקדים מיתת בניו לחיוב שריפה.
ועוד קשה שהרי תמר לא נשרפה וא"כ מדוע הוי עת מזומנת לפורענות.

לכאורה עצם חיובה בשריפה.

שמואל דוד
הודעות: 6697
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערות בגמרא ורש"י מסכת סנהדרין

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' דצמבר 07, 2017 7:53 pm

באמת כן מדויק ברש"י כמו שכתבת ועיין יד רמה

אותה אבקש
הודעות: 496
הצטרף: ג' אוקטובר 17, 2017 10:15 pm

Re: הערות בגמרא ורש"י מסכת סנהדרין

הודעהעל ידי אותה אבקש » ה' דצמבר 07, 2017 11:42 pm

ויתכן לומר שכיון ופורענות דתמר היתה רק לזמן קצר ע"כ כתב רש"י מן הקל אל החמור,
דהא דמתו שני בניו הוי פורענות עולם ודו"ק.

שמואל דוד
הודעות: 6697
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערות בגמרא ורש"י מסכת סנהדרין

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' דצמבר 07, 2017 11:53 pm

אפשר,
ועיין ישבב סופר שהעיר בהנ"ל וע"ע בעבודת דוד

שמואל דוד
הודעות: 6697
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערות בגמרא ורש"י מסכת סנהדרין

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' פברואר 12, 2018 8:44 pm

סנהדרין קט.

יתמא בר ארמלתא
לכאורה כפל לשון הוא וצע"ק

שמואל דוד
הודעות: 6697
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערות בגמרא ורש"י מסכת סנהדרין

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' פברואר 12, 2018 8:48 pm

הערות ברש"י קט:

א) בד"ה דעבר במברא- שהמעברות שלהם מימיו עזין כו'
אשמח בביאור כוונת דברי קדשו.

ב) בד"ה זייפא - ומצלי דין
צ"ע מה הוסיף בזה על דברי הגמרא.

ג) בד"ה ואתא אליעזר - עבד אברהם.
הנה הגמרא בדף קט כתב כמה פעמים אליעזר עבד אברהם וכאן כתב הגמרא אליעזר סתם וא"כ מובן מדוע פירש רש"י כן. (שו"ר שכ"כ משמר הלוי)
אולם יש לעיין מדוע הגמרא לא כתב עבד אברהם כאן וצע"ק.

ד) בד"ה כי רבה-על עסקי ריבה.
צ"ע מה הוסיף בזה על דברי הגמרא.

אשמח בתגובות.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הערות בגמרא ורש"י מסכת סנהדרין

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' פברואר 14, 2018 1:59 pm

שמואל דוד כתב:סנהדרין קט.

יתמא בר ארמלתא
לכאורה כפל לשון הוא וצע"ק


לחזק עניין העוולה

שמואל דוד
הודעות: 6697
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערות בגמרא ורש"י - במסכת סנהדרין

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' פברואר 14, 2018 4:46 pm

ייש'כ גדול

חכ"א שליט"א כתב לי ששייך יתמא בר אלמן ודו"ק

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: הערות בגמרא ורש"י מסכת סנהדרין

הודעהעל ידי בקרו טלה » ד' פברואר 14, 2018 7:40 pm

שמואל דוד כתב:הערות ברש"י קט:
ב) בד"ה זייפא - ומצלי דין
צ"ע מה הוסיף בזה על דברי הגמרא.
אשמח בתגובות.

הרבה פעמים רש"י מתכוין לומר איך הגירסא [גם ללא ה"ג]
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ד' פברואר 14, 2018 11:58 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שמואל דוד
הודעות: 6697
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת סנהדרין - הערות בגמרא ורש"י

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' פברואר 14, 2018 9:18 pm

ייש'כ גדול

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: הערות והארות במסכת סנהדרין

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' יולי 29, 2020 12:46 pm

צט, א
רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן קָרְחָה אוֹמֵר: כָּל הַלּוֹמֵד תּוֹרָה וְאֵינוֹ חוֹזֵר עָלֶיהָ, דּוֹמֶה לְאָדָם שֶׁזּוֹרֵעַ וְאֵינוֹ קוֹצֵר.
רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ אוֹמֵר, כָּל הַלּוֹמֵד תּוֹרָה וּמְשַׁכְּחָהּ, דּוֹמֶה לְאִשָּׁה שֶׁיּוֹלֶדֶת וְקוֹבֶרֶת.
ויש להבין, משכחהּ מחמת מאי?
ודוחק לומר שמשכחהּ מחמת שאינו חוזר עליה, דאם כן, היינו דרבי יהושע בן קרחה.
אלא נראה, שהכוונה שלומד תורה בחוסר־ענין, ומתוך שאינו מוצא ענין בתלמודו, עד מהרה הוא משכחו.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: הערות והארות במסכת סנהדרין

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' אוגוסט 02, 2020 12:33 pm

ק, א
אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן: מִפְּנֵי מָה נֶעֱנַשׁ גֵּיחֲזִי? מִפְּנֵי שֶׁקָּרָא לְרַבּוֹ בִּשְׁמוֹ.
מפרש הרמ"ה: מפני מה נענש גיחזי לטרדו מן העוה"ב (ודלא כיש מפרשים שהכוונה על עונש הצרעת).
וראיה לפירושו, דלהלן אומר רבי יוחנן גופו לשון זה עצמו על אודות ירבעם: מפני מה נענש? מפני שהוכיח את שלמה ברבים.
ופירושא דמילתא הוא כמו שפירש רש"י בפרק שני דיומא על דברי רב 'מפני מה נענש שאול, מפני שמחל על כבודו', וזה לשונו:
נֶעֱנַשׁ שָׁאוּל. לָבוֹא לִידֵי דָבָר שֶׁעָלָיו נִטַּל מִמֶּנּוּ מַלְכוּת:
וכיוצא בזה הכי: מפני מה נענשו גיחזי וירבעם לבוא לידי דבר שעליו נטרדו מן העולם הבא?

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: הערות והארות במסכת סנהדרין

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' אוגוסט 05, 2020 1:21 pm

קא, ב
'נְבָט' - שֶׁנִּבַּט וְלֹא רָאָה.
'ניבט' – משמעו שׂם מבט, הסתכל; בשונה מ'הביט', שמשמעו התבונן.
כלומר, הסתכל אך לא התבונן. כדלהלן.
נְבָט רָאָה אֵשׁ שֶׁיּוֹצֵאת מֵאַמָּתוֹ. הוּא סְבַר אִיהוּ מָלֵךְ, וְלָא הִיא, יָרָבְעָם הוּא דִּנְפַק מִנֵּהּ.
אֲחִיתֹפֶל רָאָה צָרַעַת שֶׁזָּרְחָה לוֹ עַל אַמָּתוֹ. הוּא סְבַר אִיהוּ מָלֵךְ, וְלָא הִיא, בַּת שֶׁבַע בִּתּוֹ הוּא דִּנְפַק מִנָּהּ שְׁלֹמֹה.
השנים חזו את האות המבשר מלכות, אך לא שמו אל לב את הסמל שמסמל מקום הופעת האות. והיינו 'ניבטו ולא ראו'.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: הערות והארות במסכת סנהדרין

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' אוגוסט 05, 2020 1:55 pm

קא, ב
מַאי 'וַיִּוָּעַץ'? אָמַר רַב יְהוּדָה: שֶׁהוֹשִׁיב רָשָׁע אֵצֶל צַדִּיק, אָמַר לְהוּ: חָתְמִיתוּ עַל כֹּל דְּעָבֵדְנָא? אָמְרוּ לֵהּ: הִין!
רש"י מפרש, שמטרת כינוס האספה היתה: אישור העמדת העגלים.
אך מהמשך דברי רב יהודה (אָמַר לְהוּ: מַלְכָּא בָּעֵינָא לְמִהְוֵי) משמע לכאורה, שהיה זה בעת התכנסות העדה להמליכו על ישראל, והחתימה היתה על כתב הכנעה בלתי מסויגת, עד כדי ציות לעבוד ע"ז.
והיינו 'וַיִּוָּעַץ הַמֶּלֶךְ, וַיַּעַשׂ שְׁנֵי עֶגְלֵי זָהָב', כלומר, בהסתמך על התמיכה המלאה של המועצה עשה עתה את עגלי הזהב.

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: הערות והארות במסכת סנהדרין

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ה' אוגוסט 06, 2020 7:36 pm

ביקורת תהיה כתב:קא, ב
'נְבָט' - שֶׁנִּבַּט וְלֹא רָאָה.
'ניבט' – משמעו שׂם מבט, הסתכל; בשונה מ'הביט', שמשמעו התבונן.
כלומר, הסתכל אך לא התבונן. כדלהלן.
נְבָט רָאָה אֵשׁ שֶׁיּוֹצֵאת מֵאַמָּתוֹ. הוּא סְבַר אִיהוּ מָלֵךְ, וְלָא הִיא, יָרָבְעָם הוּא דִּנְפַק מִנֵּהּ.
אֲחִיתֹפֶל רָאָה צָרַעַת שֶׁזָּרְחָה לוֹ עַל אַמָּתוֹ. הוּא סְבַר אִיהוּ מָלֵךְ, וְלָא הִיא, בַּת שֶׁבַע בִּתּוֹ הוּא דִּנְפַק מִנָּהּ שְׁלֹמֹה.
השנים חזו את האות המבשר מלכות, אך לא שמו אל לב את הסמל שמסמל מקום הופעת האות. והיינו 'ניבטו ולא ראו'.

או גם אפשר שעל מקום זה לא מסתכלים ובודאי לא מתבוננים

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: הערות והארות במסכת סנהדרין

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ה' אוגוסט 06, 2020 7:43 pm

ביקורת תהיה כתב:קא, ב
מַאי 'וַיִּוָּעַץ'? אָמַר רַב יְהוּדָה: שֶׁהוֹשִׁיב רָשָׁע אֵצֶל צַדִּיק, אָמַר לְהוּ: חָתְמִיתוּ עַל כֹּל דְּעָבֵדְנָא? אָמְרוּ לֵהּ: הִין!
רש"י מפרש, שמטרת כינוס האספה היתה: אישור העמדת העגלים.
אך מהמשך דברי רב יהודה (אָמַר לְהוּ: מַלְכָּא בָּעֵינָא לְמִהְוֵי) משמע לכאורה, שהיה זה בעת התכנסות העדה להמליכו על ישראל, והחתימה היתה על כתב הכנעה בלתי מסויגת, עד כדי ציות לעבוד ע"ז.
והיינו 'וַיִּוָּעַץ הַמֶּלֶךְ, וַיַּעַשׂ שְׁנֵי עֶגְלֵי זָהָב', כלומר, בהסתמך על התמיכה המלאה של המועצה עשה עתה את עגלי הזהב.

הדיוק בדברי רש"י שממנו עולה תמיהתך, יתכן אבל חשוב לזכור שרש"י בפרק חלק יש אומרים שאינו מרש"י ויש אומרים וכך זה נראה גם בעיני המתבוננים לעומק שלרש"י בפרק חלק התווספו חלקים מהריב"ן הוא ממישהוא אחר מנכנדיו/מהראשונים

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: הערות והארות במסכת סנהדרין

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' אוגוסט 06, 2020 9:42 pm

אהרן תאומים כתב:חשוב לזכור, שהפירוש בפרק חלק יש אומרים שאינו מרש"י.
הס כי לא להזכיר!
אמנם יש בו תוספות מאוחרות, ואף גוף הפירוש נכתב על ידי תלמיד; אך הכל מאמינים, כי תורתו של רש"י הוא, החל ברבינו מאיר הלוי (שמעתיק רבות ב'יד רמה' מתוך פירוש זה בנוסח 'פירש רבנו שלמה'), דרך מרן ומורם (שמביאים מפירוש זה דברים להלכה בשם רש"י), עד רבינו משה פיינשטיין (שטוען ב'אגרות משה' שיש להחמיר בשירת פסוקים מן המקרא, משום שיש לחשוש לשיטת רש"י).

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: מסכת סנהדרין - הערות בגמרא ורש"י

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ו' אוגוסט 07, 2020 9:50 am

יי"כ לא ידעתי , מה שידעתי כתבתי אף שאני בעצמי הרגשתי שיש מקומות בתוך הפירוש שהם יותר לשון רש"י ויש פחות ויש גם סתירות בתוך מסכת סנהדרין שיכולים להיות מוסברות שהם תוספת מאוחרת על גוף פירושו של רש"י בכל אופן החכמת אותי, והמעניין הוא (אמנם לא במדור זה מקום הפולמוס לכך) מה סוברים הנ"ל לגבי רש"י בתענית ובעוד

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מסכת סנהדרין - הערות בגמרא ורש"י

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ו' אוגוסט 07, 2020 10:34 am

אהרן תאומים כתב:יש גם סתירות בתוך מסכת סנהדרין.
אדרבה! זהות זועקת. לדוגמה, סימני בגרות, שלרש"י שיטה יחידתא בכך, והיא מופיעה הן בפרק ארבע מיתות והן בפרק חלק.
בפרק ארבע מיתות: 'נַעֲרָה' - מִשֶּׁתָּבִיא שְׁתֵּי שְׂעָרוֹת עַד שֶׁיִּרְבֶּה שָׁחֹר עַל הַלָּבָן.
בפרק חלק: 'נַעֲרָה' - מִשֶּׁהֵבִיאָה שְׁתֵּי שְׂעָרוֹת עַד שֶׁיִּרְבֶּה שָׁחֹר עַל הַלָּבָן, הֲרֵי הִיא בּוֹגֶרֶת.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מסכת סנהדרין - הערות בגמרא ורש"י

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' אוגוסט 10, 2020 2:45 am

קג, א
עַד כָּאן בֵּרְכוֹ אָבִיו, מִכָּאן וְאֵילָךְ בֵּרְכַתּוּ אִמּוֹ.
עַד כָּאן בֵּרְכַתּוּ אִמּוֹ, מִכָּאן וְאֵילָךְ בֵּרְכַתּוּ שְׁכִינָה.
מבואר כאן דלא כדברי רש"י בכמה מקומות, כי מזמור זה משה רבינו אמרו. וצ"ע.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מסכת סנהדרין - הערות בגמרא ורש"י

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' אוגוסט 11, 2020 10:52 am

קד, ב
'כָּל עֹבְרֵי דֶרֶךְ'. אָמַר רַב עַמְרָם אָמַר רַב: עֲשָׂאוּנִי כְּעוֹבְרֵי עַל דָּת (שֶׁדָּנַנִּי בְּאֵשׁ כִּסְדֹם); דְּאִלּוּ בִּסְדֹם כְּתִיב 'וַייָ הִמְטִיר עַל סְדֹם', וְאִלּוּ בִּירוּשָׁלַיִם כְּתִיב 'מִמָּרוֹם שָׁלַח אֵשׁ בְּעַצְמֹתַי וַיִּרְדֶּנָּה' וְגוֹמֵר.
פירוש, 'לוֹא אֲלֵיכֶם' כמו 'הֲלוֹא אֲלֵיכֶם'. כלומר, הן נדמיתי אליכם, אנשי סדום.

יתר10
הודעות: 945
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: מסכת סנהדרין - הערות בגמרא ורש"י

הודעהעל ידי יתר10 » ג' אוגוסט 11, 2020 11:19 am

יצויין לגירסת כת"י מינכן ועוד, וכ"ה ביד רמ"ה. שלא עשאוני כעוברי על דת.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מסכת סנהדרין - הערות בגמרא ורש"י

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' אוגוסט 11, 2020 1:44 pm

יתר10 כתב:גירסת כת"י מינכן ועוד, וכ"ה ביד רמ"ה: שלא עשאוני כעוברי על דת.
ופירוש המאמר לגירסא זו: לא נדמיתי אליכם, אנשי סדום, אלא גדל ענשי מענשכם; דאילו בסדום הומטרה אש על העיר, ואילו בירושלים שולחה אש בעצמות.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: הערות והארות במסכת סנהדרין

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' אוגוסט 12, 2020 12:18 am

קד, ב
מִי מְנָאָן? אָמַר רַב אָשֵׁי: אַנְשֵׁי כְנֶסֶת הַגְּדוֹלָה מְנָאוּם.
אָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר רַב: בִּקְשׁוּ לִמְנוֹת עוֹד אֶחָד.
בָּאָה דְּמוּת דְּיוֹקְנוֹ שֶׁל אָבִיו וְנִשְׁתַּטְּחָה לִפְנֵיהֶם, וְלֹא הִשְׁגִּיחוּ עָלֶיהָ.
בָּאָה אֵשׁ מִן הַשָּׁמַיִם וְלִחֲכָה בְּסַפְסְלֵיהֶם, וְלֹא הִשְׁגִּיחוּ עָלֶיהָ.
יָצְאָה בַּת קוֹל וְאָמְרָה: 'חָזִיתָ אִישׁ מָהִיר בִּמְלַאכְתּוֹ, לִפְנֵי מְלָכִים יִתְיַצָּב, בַּל יִתְיַצֵּב לִפְנֵי חֲשֻׁכִּים', וְלֹא הִשְׁגִּיחוּ עָלֶיהָ.
חָזְרָה וְאָמְרָה לָהֶם: 'הֲמֵעִמְּךָ יְשַׁלְּמֶנָּה'.
דּוֹרְשֵׁי רְשׁוּמוֹת הָיוּ אוֹמְרִים: כֻּלָּן בָּאִין לָעוֹלָם הַבָּא.
מהלך הדברים, כפי הנשמע לערלות אזני:
א. אנשי כנסת הגדולה – הם שחרצו את דינם של האישים המנויים במשנתנו לאבדון.
ב. בדעתם היה לשרש גם את שלמה מחיי העוה"ב, אך כוונתם זו לא באה לכלל מעשה, כדלהלן:
ג. תחלה נראתה להם דמות דיוקן אביו, המתחננת בפניהם על נפש בנו, אך לא שתו לבם למראה.
ד. שוב נשלח להם אות משמים, כי דעת בי"ד של־מעלה אין נוחה מכך, ולא שתו לבם גם לזאת.
ה. הוסיפו ושלחו להם בבת־קול דברי סנגוריא על שלמה, אך ללא הועיל.
ו. חזרו והביעו בבת־קול התנגדות נחרצה לרעיון, או־אז נסוגו בהם מכוונתם.
ז. בסופו של דבר, ניתנה לכולם חנינה מאת מלך המשפט; הוא נשא את עוונם, וחלק להם איש איש חלקו בעולם הבא. כך דרשו דורשי הרשומות ממקרא בספר תהלות.
כעין מאמר רשב"י כלפי מנשה: 'עָשָׂה לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא כְּמִין מַחְתֶּרֶת בָּרָקִיעַ כְּדֵי לְקַבְּלוֹ בִּתְשׁוּבָה, מִפְּנֵי מִדַּת הַדִּין' (מִדַּת הַדִּין הָיְתָה מְעַכֶּבֶת שֶׁלֹּא לְהַקְבִּיל פְּנֵי מְנַשֶּׁה בִּתְשׁוּבָה, וְעָשָׂה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַחְתֶּרֶת בָּרָקִיעַ וּפָשַׁט יָדוֹ וְקִבְּלוֹ בְּלֹא יְדִיעַת מִדַּת הַדִּין).

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: הערות והארות במסכת סנהדרין

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ש' אוגוסט 15, 2020 10:58 pm

קז, ב
רש"י: 'וַיִּפְצַר בּוֹ' - גֵּחֲזִי:

viewtopic.php?f=46&t=47738&p=652132#p652132

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: הערות והארות במסכת סנהדרין

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ש' אוגוסט 15, 2020 11:44 pm

קז, ב
אָמַר רַבִּי יִצְחָק: בְּאוֹתָהּ שָׁעָה הָיָה אֱלִישָׁע יוֹשֵׁב וְדוֹרֵשׁ בִּשְׁמוֹנָה שְׁרָצִים, נַעֲמָן שַׂר צְבָא מֶלֶךְ אֲרָם הָיָה מְצֹרָע, אֲמַרָה לֵהּ הַהִיא רָבִיתָא דְּאִשְׁתְּבַאי מֵאַרְעָא יִשְׂרָאֵל: אִי אָזְלַת לְגַבֵּי אֱלִישָׁע, מַסֵּי לָךְ. כִּי אֲתָא, אֲמַר לֵהּ: זִיל טְבֹל בְּיַרְדֵּן. אֲמַר לֵהּ: אַחוּכֵי קָא מְחַיְּכַת בִּי?! אָמְרִי לֵהּ הַנְהוּ דַּהֲווּ בַּהֲדֵהּ: מַאי נָפְקָא לָךְ מִנָּהּ? זִיל נַסִּי! אֲזַל וּטְבַל בְּיַרְדְּנָא, וְאִתַּסִּי. אֲתָא, אַיְתִי לֵהּ כָּל הָנֵי דִנְקִיט, לָא צְבָא לְקַבּוּלֵי מִנֵּהּ. גֵּחֲזִי אִפְּטַר מִקַּמֵּהּ אֱלִישָׁע, אֲזַל, שְׁקַל מַאי דִּשְׁקַל וְאַפְקֵד. כִּי אֲתָא, חַזְיָהּ אֱלִישָׁע לְצָרַעַת דַּהֲוָה פָּרְחָא עִלָּוֵה רֵישֵׁהּ, אָמַר לוֹ: רָשָׁע, הִגִּיעַ עֵת לִטֹּל שְׂכַר שְׁמֹנָה שְׁרָצִים?!

הדעת נותנת, כי החלק המוקטן – קטע חיצון הוא שנשתרבב לפנים, לתוך דברי רבי יצחק. הרי המקבילה בפרק בתרא דסוטה:
אָמַר רַבִּי יִצְחָק: בְּאוֹתָהּ שָׁעָה הָיָה אֱלִישָׁע עוֹסֵק בִּשְׁמֹנָה שְׁרָצִים, אָמַר לוֹ: רָשָׁע, הִגִּיעַ עֵת לִטֹּל שְׂכַר שְׁמֹנָה שְׁרָצִים?!

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מסכת סנהדרין - הערות בגמרא ורש"י

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' אוגוסט 18, 2020 11:16 pm

קח, ב
תַּנְיָא. מֵימֵי הַמַּבּוּל קָשִׁים כְּשִׁכְבַת זֶרַע, שֶׁנֶּאֱמַר: 'נָכוֹן לְמוֹעֲדֵי רָגֶל'.
מאן דמתרגם לי ברייתא דא, מובילנא מאניה אבתריה לבי מסותא.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מסכת סנהדרין - הערות בגמרא ורש"י

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' אוגוסט 18, 2020 11:24 pm

ומי סני פירש"י שעל־אתר?

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מסכת סנהדרין - הערות בגמרא ורש"י

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' אוגוסט 19, 2020 12:56 am

לבי במערב כתב:ומי סני פירש"י שעל־אתר?
עיקר הקושי, כמובן, הוא סיפא דברייתא: שנאמר 'נכון למועדי רגל'; כיצד מתפרש המקרא?

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: מסכת סנהדרין - הערות בגמרא ורש"י

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ד' אוגוסט 19, 2020 8:45 am

העונשים מוכנים למועדי רגל שזה לשון מעודנת למנאפים ברגל

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: הערות והארות במסכת סנהדרין

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' אוגוסט 19, 2020 10:50 am

יישר! אלא שיש לומר: 'העונש מכוּון', כלומר: ש"ז כנגד ש"ז.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: הערות והארות במסכת סנהדרין

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' אוגוסט 19, 2020 1:26 pm

קח, ב
אָמַר לָהֶם (נח לאנשי דור המבול): הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מֵבִיא עֲלֵיכֶם אֶת הַמַּבּוּל. אָמְרוּ: מַבּוּל שֶׁל מָה? אָמַר לָהֶם: הוּא מֵבִיא מִבֵּין עִקְּבֵי רַגְלֵיכֶם! שֶׁנֶּאֱמַר 'נָכוֹן לְמוֹעֲדֵי רָגֶל'.
פירוש רש"י בלשון ראשון: 'מִבֵּין עִקְּבֵי רַגְלֵיכֶם' - בְּשִׁכְבַת זֶרַע שֶׁלָּכֶם יָכוֹל לִמְחוֹת אֶתְכֶם.
ותימה לפירושו: מאי 'עקבי' דקאמר?
ברם, לבתר דחברין אנהרינהו לעיינין, ד'מועדי רגל' אלו המנאפים ברגליהם, אתנהיר נמי פירושא דרש"י. חן חן לו!

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: הערות והארות במסכת סנהדרין

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' אוגוסט 20, 2020 2:53 pm

קט, א
אָמַר רַב יְהוּדָה: 'רָעִים' בְּגוּפָן, 'וְחַטָּאִים' בְּמָמוֹנָם.
בְּמַתְנִיתָא תָּנָא: 'רָעִים' בְּמָמוֹנָם, 'וְחַטָּאִים' בְּגוּפָן.
נראה, כי לדעת תנא דמתניתא, אנשי סדום - צרי עין ומואסי הצדקה היו, אבל לא אנשי חמס; והואיל וכן, הרעה שעשו בגופם עלתה בחומרתה על הרעה שעשו בממונם.
וכן יחזקאל הוא אומר: 'הִנֵּה זֶה הָיָה עֲוֹן סְדֹם אֲחוֹתֵךְ, גָּאוֹן שִׂבְעַת לֶחֶם, וְיַד עָנִי וְאֶבְיוֹן לֹא הֶחֱזִיקָה; וַתַּעֲשֶׂינָה תוֹעֵבָה לְפָנָי, וָאָסִיר אֶתְהֶן כַּאֲשֶׁר רָאִיתִי'. לא זו שלא החזיקה יד עני ואביון, אף זו שעשתה תועבה לפני.
אמנם לדעת רב יהודה, אף אנשי חמס היו, וכדדרשינן עלייהו לקמן קראי דאיוב: 'גְּבֻלוֹת יַשִּׂיגוּ, עֵדֶר גָּזְלוּ וַיִּרְעוּ'. 'חֲמוֹר יְתוֹמִים יִנְהָגוּ, יַחְבְּלוּ שׁוֹר אַלְמָנָה'. 'חָתַר בַּחשֶׁךְ בָּתִּים, יוֹמָם חִתְּמוּ לָמוֹ, לֹא יָדְעוּ אוֹר'. והואיל וכן, חומר ברעה שעשו בממונם מברעה שעשו בגופם, כדרבי יוחנן. דאמר רבי יוחנן: דּוֹר הַמַּבּוּל עָבְרוּ עַל הַכֹּל, וְלֹא נֶחְתַּם עֲלֵיהֶם גְּזַר דִּינָם עַד שֶׁפָּשְׁטוּ יְדֵיהֶם בְּגָזֵל.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מסכת סנהדרין - הערות בגמרא ורש"י

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' אוגוסט 21, 2020 3:34 am

וי"ל דלדעת ר"י - זו ואצ"ל זו קאמר יחזקאל נביאה.

[אגב, לענין ההערה הקודמת: שמא אפ"ל בדא"פ, שמשום הך קושיא (דמאי שיאטי' ד'רגל' הכא) נקט רש"י פירושו הב', אלא שהראשון מעלתו - דעל־פיו מבוארת שייכות המימרות (שעל אותו הפסוק) זל"ז].

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: הערות והארות במסכת סנהדרין

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' אוגוסט 25, 2020 12:08 am

קי, א
אָמַר רַבִּי אַבָּהוּ: כָּל הַמְהַרְהֵר אַחַר רַבּוֹ - כְּאִלּוּ מְהַרְהֵר אַחַר שְׁכִינָה, שֶׁנֶּאֱמַר 'וַיְדַבֵּר הָעָם בֵּאלֹהִים וּבְמשֶׁה'.
וצ"ת, הרי באמת הטיחו דברים גם כלפי שכינה, ואמרו: 'לָמָה הֶעֱלִיתֻנוּ מִמִּצְרַיִם לָמוּת בַּמִּדְבָּר'.
ואפשר שרבי אבהו מסורת דורש, וכתיב 'לָמָה הֶעֱלִיתָנוּ'.

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הערות והארות במסכת סנהדרין

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוגוסט 25, 2020 12:19 am

ביקורת תהיה כתב:קי, א
אָמַר רַבִּי אַבָּהוּ: כָּל הַמְהַרְהֵר אַחַר רַבּוֹ - כְּאִלּוּ מְהַרְהֵר אַחַר שְׁכִינָה, שֶׁנֶּאֱמַר 'וַיְדַבֵּר הָעָם בֵּאלֹהִים וּבְמשֶׁה'.
וצ"ת, הרי באמת הטיחו דברים גם כלפי שכינה, ואמרו: 'לָמָה הֶעֱלִיתֻנוּ מִמִּצְרַיִם לָמוּת בַּמִּדְבָּר'.
ואפשר שרבי אבהו מסורת דורש, וכתיב 'לָמָה הֶעֱלִיתָנוּ'.

ושמא למד מההיקש.

יתר10
הודעות: 945
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: מסכת סנהדרין - הערות בגמרא ורש"י

הודעהעל ידי יתר10 » ג' אוגוסט 25, 2020 12:22 am

ורבינו מאיר הלוי פירש "וכי תעלה על דעתך שישראל מהרהרין אחר שכינה אלא מתוך שהרהרו אחר משה מעלה עליהם הכתוב כאלו דברו בשכינה ובמשה. ד"א אי ס"ד דאחר שכינה הרהרו למה להן להרהר אחר משה כלום מתרעמין על העבד שעשה מצות רבו" ע"כ.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 27 אורחים