עושה חדשות כתב:עשיתי פעם לעצמי רשימה קטנה על הנושא, ונעלמה ממני. אולי בעזרתכם אצליח לשחזר.
ידוע יסוד הגרשש"ק על המקדש אחת מב' נשים, (וכל כה"ג), דאין הכוונה שאשה אחת מקודשת אליבא דאמת וחבירתה איננה מקודשת, אלא שכל אשה מקודשת בקידושין של "אחת משתיים".
וכבר ידוע להביא מהרשב"א יבמות מא: דנקט דשייך בזה בירור ע"י אליהו, ומשמע [לכאו'] דלא כהגרשש"ק.
שאלותי:
1. האם מצינו דין של ספק דרבנן לקולא בכה"ג, ואם אכן מצינו - האם זה מובן להגרשש"ק.
2. האם מצינו בזה הכרעה של חזקה דמעיקרא על כל אחת בפנ"ע, ואם אכן וכו' כנ"ל.
3. האם מצינו בכה"ג ביטול ברוב, ואם אכן וכו' כנ"ל.
והשאלה הרביעית. האם אפשר לעשות כך גם על אשה בודדת - הרי את מקודשת לי בתורת "אחת משתיים"?
עזרתכם חשובה.
עוד ספק של 'חלות מסופקת' מצינו במקדש שתי אחיות, דלדעת כמה ראשונים לולא דינא דרבה דכל שאינו בזה אחר זה אפי' בב"א אינו, היה הדין שאחת מקודשת, ואותה אחת הרי אין בה כלפי שמיא גליא, שהרי קידש את שתיהן אלא שאין שתיהן יכולות לחול [ובזה גם לא יועילו דברי ר' גדליה, שבל"ה אין שום פשר בדבריו, שהרי אפי' אם בלב ירצה אחת יותר הוי דברים שבלב, ואין לנו אלא מה שעשה ולא מה שמועיל יותר לפי הנתונים שלו].
וכה"ג מצינו גם בגיטין ע"ח. מחצה על מחצה מגורשת ואינה מגורשת ומוקי לה בגמ' כגון שבאו שניהם בב"א לד"א, והיינו לס"ד דאפשר לצמצם כה"ג, ובאו שניהם בב"א והוי ספק, ובוודאי אין הספק מבורר כלפי שמיא, אלא מה ששניהם צד בספק משווי ליה ספק, ושם מבואר דלא אזלי' בתר חזקה כה"ג, דהוי ספק מגורשת וליכא חזקה, [ולמסקנא מוקי לה בתו"ת דספיקא דרבנן/דאו' ולא אזלי' בתר חזקה, אבל לס"ד לכאו' לא אזלי' בתר חזקה משום דספק כי האי ל"א ביה חזקה וצריך לבדוק בראשונים שם].
עוד מצינו כן ב"מ ע"ט: בספינה זו ויין זה דהוי ספק והמע"ה, ומהני תפיסה כמבואר בראשונים ב"מ ז., והתם הספק הוא מזלו של מי גרם, ובפשטות אין הכוונה ספק כלפי שמיא ממזלו של מי בא הדבר, אלא שאין להפיל העניין בהחלט על מי מהם, שהרי כל אחד יכול להפיל ההפסד על השני, שיכול לומר דל מהכא הפסד דידי לא היית יכול לעשות המלאכה וכאילו אתה ביטלת את השכירות בידיים. ומבואר דהמע"ה שפיר אמרי' בספק כזה. ומאידך בספינה סתם ויין סתם יחלוקו.
עוד מצינו כן בשני שטרות היוצאים ביום אחד, דלרב יחלוקו, וברשב"ם ב"ב ל"ד: וברש"י כתובות צ"ד. מבואר שחל בסוף היום ויחלוקו מ
ספק, וגם שם אין הספק מבורר כלפי שמיא שהרי חל ביחד בסוף היום, ועכ"ז הוי ספק ואמרי' יחלוקו.
והגרחי"ש הביא מתוספתא [הובא בר"ש] בנגעים, דבגד מחציתו צמר גמלים ומחציתו צמר רחלים ספק נגעים להקל.
אגב דברי הרשב"א ביבמות מ"א: מיירי גם על הוכרו ולבסוף נתערבו, ומש"כ יבוא אליהו נראה שכוונתו רק על הוכרו ולבסוף נתערבו ולא על מקדש אחת מב'.