עושה חדשות כתב:מלש' הראש' בביאור סברת מאי חזית לכאו' יש להביא מקור.
ר"י מלוניל בפסחים
מאי חזית דדמא דידך סומק טפי, כלומר מפני מה אתה רוצה לרצחו משום דכתיב וחי בהם ולא שימות בהם, כלומר חלל עליו מצוה זו כדי שתשמור מצות רבות, לפיכך אתה רוצה להרגו, וזה אינו כלום, דמי יודע שהדם שלך צלול וזך יותר מדם של חבירך, כלומר שתחיה שנים רבות ממנו, שמא הוא יחיה יותר ממך ויעשה לשם מצוות רבות ממך.
ר"י מלוניל בסנהדרין
אבל הכא גבי רוצח כיון דאיכא איבוד נשמה להאי ושוב לא יעשה מצות שהיה עתיד לעשותם למה יהא מותר לעבור דמי יודע שנפשו חביבה ליוצרו ויחיה שנים רבות יותר מנפש חברו דילמא נפש חברו יקרה לפני השם ויחיה יותר ממנו ויוכל לעשות מצות רבות ממנו הילכך לא ניתן לידחות נפש מפני נפש.
ר"י מלוניל בע"ז
מאי חזית דדמא דידך סומק טפי, כלו' שאם לא תיהרג עתה תחיה שנים רבות יותר מזה האיש שנצטוית עליו להורגו ואתה רוצה לדרוש וחי בהם ולא שימות בהם ותעשה עבירה זו כדי שתזכה למצוות רבות, דילמא דמא דההוא גברא סומק טפי, ויחיה יותר ממך ויעשה מצוות רבות גדולות ממך.
יד רמה בסנהדרין
שלא ניתנו מצות לידחות אצל פיקוח נפש אלא כדי שיחיה ויקיים מצות הרבה כדאמרינן התם (יומא פ"ה ב) חלל עליו שבת אחת כדי שישמור שבתות הרבה אבל הכא גבי רציחה מאי חזית דדמא דידך סומק טפי וראוי להאריך ימים יתר מחבירך כדי שתאמר ידחו חייו שהן מעוטין ואינן (מספיקינן) [מספיקין] לקיים בהם מצות הרבה מפני חיי שהן מרובין וראויים לקיים בהם מצות הרבה דילמא דמא דחברך סומק טפי.
אפשר להוסיף לרשימה גם את תלמידי רבינו יונה בע"ז, כמובא כאן.
ובתוס' חכמי אנגליה בפסחים -
דלמא דמא דההוא גברא סומק טפי, כלומר חשוב לפני המקום ויחיה על ימיך ואז אתה מאבד נפש.
דא"ג, ז"ל תוספות חכמי אנגליה בסנהדרין -
וקשיא למה לי לאקשוי נערה המאורסה לרוצח שיהרג ואל יעבו' הא חזינן מנערה המאורסה עצמה דנית' להצילה בנפשו דכת' אין מושיע לה יהרג ואל יעבור, לא דמי כשאדם רשע אינו חשוב לפני המקום ואין רוצה בקיומו אבל באדם צדיק ואומרים לו גויים לבעול איכא למימר יעבור משום דכתיב וחי בהם.