דודי צח כתב:חוץ ממה שהיה בעל ידע מקיף ובעל גאונות נדירה, שידע לצטט לשונות שלמים במקומות מרוחקים בעל פה. היה גם בעל סברא חדשנית בכל סוגיא ובכל מערכה, בניחוח למדני עמוק. למרות שבעולם הישיבות לא היו סברותיו מתקבלות. תעזרו לי להבין למה.
בן אליהו כתב:דודי צח כתב:חוץ ממה שהיה בעל ידע מקיף ובעל גאונות נדירה, שידע לצטט לשונות שלמים במקומות מרוחקים בעל פה. היה גם בעל סברא חדשנית בכל סוגיא ובכל מערכה, בניחוח למדני עמוק. למרות שבעולם הישיבות לא היו סברותיו מתקבלות. תעזרו לי להבין למה.
אתה יכול לתת דוגמה?
לכשיבקע כתב:אגב מה המקור לזה שכאשר רק שרק אחד השמות הוא כשם החותן (שלמה זלמן - זלמן נחמיה) אין קפידא מצד תקנת רבי יהודה החסיד?
דודי צח כתב:אחרי שהוא מבסס ומייסד כי "גרמא" שהוא 'חייב בדיני שמים', אין פירושו רק מדת חסידות (כמו 'לצאת ידי שמים' הנזכר בש"ס בפרק המפקיד ועוד), אלא שמדיני שמים ישנו 'חיוב' ממש, ורק יש הגבלה שבדיני אדם, אין בית דין יכולים לחייבו על כך.
לכשיבקע כתב:אגב מה המקור לזה שכאשר רק שרק אחד השמות הוא כשם החותן (שלמה זלמן - זלמן נחמיה) אין קפידא מצד תקנת רבי יהודה החסיד?
דודי צח כתב:שמעתי בזמנו שיעור
אחרי שהוא מבסס ומייסד כי "גרמא" שהוא 'חייב בדיני שמים', אין פירושו רק מדת חסידות (כמו 'לצאת ידי שמים' הנזכר בש"ס בפרק המפקיד ועוד), אלא שמדיני שמים ישנו 'חיוב' ממש, ורק יש הגבלה שבדיני אדם, אין בית דין יכולים לחייבו על כך.
על פי זה הסיק לדינא, כי כאשר בית דין מכריע בדרכי 'פשרה' הם רשאים לעשות כן רק בחלק שחייבים עליו 'מדיני אדם', היינו כשאין זה גרמא, אבל ככל שהם נזקקים לדון בדבר החיוב בדיני שמים שיש במעשי גרמא, אזי אין להם לעשות 'פשרה', אלא להכריע כמה הוא חייב 'על פי דין שמים' במלוא החומרא.
הווי אומר: מזיק בידיים - אפשר לפשר ולעגל פינות, מזיק בגרמא - יקוב הדין את ההר, ללא אפשרות של פשרה.
דודי צח כתב:שמעתי בזמנו שיעור
אחרי שהוא מבסס ומייסד כי "גרמא" שהוא 'חייב בדיני שמים', אין פירושו רק מדת חסידות (כמו 'לצאת ידי שמים' הנזכר בש"ס בפרק המפקיד ועוד), אלא שמדיני שמים ישנו 'חיוב' ממש, ורק יש הגבלה שבדיני אדם, אין בית דין יכולים לחייבו על כך.
על פי זה הסיק לדינא, כי כאשר בית דין מכריע בדרכי 'פשרה' הם רשאים לעשות כן רק בחלק שחייבים עליו 'מדיני אדם', היינו כשאין זה גרמא, אבל ככל שהם נזקקים לדון בדבר החיוב בדיני שמים שיש במעשי גרמא, אזי אין להם לעשות 'פשרה', אלא להכריע כמה הוא חייב 'על פי דין שמים' במלוא החומרא.
הווי אומר: מזיק בידיים - אפשר לפשר ולעגל פינות, מזיק בגרמא - יקוב הדין את ההר, ללא אפשרות של פשרה.
גלרשטיין כתב:
דעת_האברך כתב:שמעתי מחתנו שליט"א (שהינו שא"ב) שכל פעם שחמיו היה לומד דבר שהיה חדש לו היה משננו על המקום כמאה פעמים, וכך זכר בסופו של דבר את כל התורה כולה [כמדומני שבהקדמת ספרו דברי משפט הוא כותב עצה זו לזכירת הלימוד].
שייף נפיק כתב:לעילוי נשמת הגרז"נ גולדברג זצ"ל
הבאתי כאן את הנ''ל כי כולם מציינים את ענין החזרה במשנתו. לפני שנים ראיתי מאמר שלו בקובץ מסוים איני זוכר כעת, ושם האריך לבאר מה המושג של חזרה ומה זה שמצינו שגדול מסוים סיים אלפי פעמים ש''ס או הספיק מסכת ביום אחד.
מי יעלנה לנו?
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 550 אורחים