דוק וחלד כתב:הנה ידועים דברי הרמח"ל דרך ה' חלק רבעי פרק שבעי אות ו בעניין אור הימים החוזר בכל שנה בכל אחד מן המועדים.
אוצר החכמה_12817 (4).jpg
אוצר החכמה_12817.jpg
ודבריו בעניין חג הסוכות אנים נהירים לי. דאם בהיות יציאת מצרים הושפע שפע גדול ונשאר הרושם והוא חוזר בכל שנה א"כ בחג הסוכות לא זה היה הזמן.
והנה הרמח"ל עצמו שואל הדבר ואומר שקבעה התורה זה לזיכרון. וכבר ביארו שאילו היו יוצאים באביב לא בזה שום רבותא, אך כל זה לא יועיל לדברי הרמח"ל,
דאם עוסקים אנו בגדר המצווה שייך תירוץ זה, אך המדובר הוא שאותה ההארה שהושפעה אז חוזרת ומאירה ואין זה שייך כלל.
באמת הדברים לא ברורים.
לא ברור ממנו האם סוכות זה לזכרון ואין את ההארה או שיש את ההארה ואע"פ שזה לא באותו זמן נעשה הדבר לזכרון כדי שיהיא היכר כמו שכתבת.
הסתכלתי בביאור דרך לחיים לרב פרידלנדר זצ"ל והוא ציין לגר"א שביאר שלאחר יוכ"פ אמר להם משה רבינו לבנות את המשכן ובי"ב-י"ג תשרי הביאו את תרומת המשכן, ובי"ד חילקו לאומנים העושים המשכן את החומרים לעבודה, ובט"ו התחילו לעבוד, ואז חזרה הארת השכינה שנסתלקה מהם ע"י חטא העגל, וזו סגולת הזמן של סוכות עכה"ל בפירוש דרך לחיים.
ונראה שהוא הבין שבאמת סוכות יוצא מן הכלל בדברי הרמח"ל ואנחנו חוגגים לזכרון אך הארת הזמן היא בזמן אחר בזמן שדיבר עליו הגר"א. אך לענ"ד דברי הרמח"ל יותר נוטים שגם ההארה חוזרת בסוכות שלנו ואע"פ שזה לא אותו זמן עשה כן הקב"ה לזכרון שזה יהיה בזמן שונה וגם ההארה תהיה אז, כנ"ל עכ"פ וצ"ע.