מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בבריסק מקילים בתעניות?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ספרים וועלט
הודעות: 1267
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

בבריסק מקילים בתעניות?

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ג' יולי 10, 2018 3:58 am

שמעתי שהרבה בני תורה, בריאים ובמיטב שנותיהם, בעדת בריסק מקילים ולא מתענים תע"צ חוץ מיו"כ ות"ב.
האם שמועה זו נכונה?
מה הפשט בכך?
מאיפה זה התחיל?
האם גם הגר"ח בעצמו לא התענה?
האם שום גדול לא מחה בהם על "מנהג" מקיל כזה?

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

הודעהעל ידי הגהמ » ג' יולי 10, 2018 4:50 am

לא, בבריסק מחמירים בפקו"נ...

אמריקנר
הודעות: 19
הצטרף: ד' מרץ 21, 2018 6:25 pm

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

הודעהעל ידי אמריקנר » ג' יולי 10, 2018 6:54 am

שמעתי שבליטה בחורים לא צמו כיון שתמיד היו במצב רעב

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

הודעהעל ידי קראקובער » ג' יולי 10, 2018 9:11 am

הגהמ כתב:לא, בבריסק מחמירים בפקו"נ...

האם בבריסק נהגו לעשן בצום...?

אמריקנר כתב:שמעתי שבליטה בחורים לא צמו כיון שתמיד היו במצב רעב

זו סיבה דווקא כן לצום.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

הודעהעל ידי קראקובער » ג' יולי 10, 2018 10:14 am

כתוב במגילת אסתר 'וצומו עלי ואל תאכלו ואל תשתו', ומקשין העולם, מאחר שאמרה 'וצומו עלי' למה הוסיפה 'ואל תאכלו ואל תשתו'?
העולם מתרצים שכן דרך הדיבור בדרך של כלל ופרט או פירוש הדברים. בבאר יעקב תירצו שכוונתה - לא רק שתצומו, גם אל תאכלו ואל תשתו. ובבריסק תירצו - למרות שתצומו, מ"מ אל תאכלו ואל תשתו.

[*בבאר יעקב החדר אוכל היה תמיד פתוח, רמש"ש אחז שצריך לתת את האופציה, אך לא היה קיצוני כמו בבריסק.]

(מידידי החכם פלגינן)

דן בן יעקב
הודעות: 230
הצטרף: ד' פברואר 04, 2015 8:13 pm

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

הודעהעל ידי דן בן יעקב » ג' יולי 10, 2018 6:01 pm

אאל"ט א' מגדולי בית בריסק (אולי הגרמ"ד שליט"א או להבחל"ח אחיו הגר"מ , אינני זוכר מי), העיר על הנושא הזה שאנשים למדו כל מיני דברים מהבריסקע'ר רב בלי לדעת את הסיבה לכך, וכדוגמא לכך הביא את הנושא הזה שמרן הגרי"ז לא צם את התע"צ חוץ מת"ב ויוה"כ משום חולשתו והם סתם למדו מזה וגם לא צמים, או שלא כף מעט כמנהג ב"אשמנו, בגדנו וכו'" משום כאיבי הגב שמהם סבל והם גם החלו עושים כך.

נ.ב. ידועה ההלצה על הבריסקע'ר שהגיע לביתו בא' מהתע"צ ואמר לאשתו שתכין לו ארוחת בוקר ושאלה אותו, "עכשיו צום"? וענה לה שהוא מחמיר בפיקו"נ, וכשאמרה לו שהארוחה מוכנה הגיע למטבח וראה שתי צלחות, "מה זה" שאל אותה, וענתה לו "אחת בשבילך ואחת בשבילי", ענה לה "להחמיר אני יכול רק על עצמי ולא על אחרים"...

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

הודעהעל ידי דרומי » ג' יולי 10, 2018 6:05 pm

את בריסק איני מכיר, אולם לגבי צום גדליה היתה נטיה להקל במקומות מסויימים הן כדי שיהיה כח לצום ביום הכפורים, והן מחמת שהיו תשושים ויגעים אחר ה'עבודה' של ראש השנה (בפרט מי שאינו עושה קידוש לפני תקיעת שופר וממילא מתענה זמן רב)

טברייני
הודעות: 845
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

הודעהעל ידי טברייני » ש' ספטמבר 15, 2018 10:37 pm

דרומי כתב:את בריסק איני מכיר, אולם לגבי צום גדליה היתה נטיה להקל במקומות מסויימים הן כדי שיהיה כח לצום ביום הכפורים, והן מחמת שהיו תשושים ויגעים אחר ה'עבודה' של ראש השנה (בפרט מי שאינו עושה קידוש לפני תקיעת שופר וממילא מתענה זמן רב)


שמעתי שבמודז'יץ מקילים בכך.
והטעם העיקרי הוא משום הדעה שהביא הב"י בשם רי"ו (וכן הוא ברד"ק ואב"ע) שגדליה נפטר בר"ה.
ואם כן הוי ליה צום דחוי.
וכן סובר הראש יוסף בתשובה להקל בצום גדליה משום שהוא דחוי.
אמנם הט"ז דחה סברא זו משום שאין זה ככל דחוי, שהרי מחמת שא"א לקבעו בר"ה קבעוהו בג' תשרי, וממילא לא נחשב דחוי.
וכן כתב בכף החיים שמפשטות לשון הגמרא והרמב"ם וכן כתוב בשער הכוונות נפטר גדליה בג', ולכן אין להקל ואף אי נימא שנפטר בר"ה, הט"ז דחה סברת דחוי.
ובבה"ל דייק מהריטב"א כדעת הט"ז.

סליחה על האריכות, וחוסר העריכה.

לענין
הודעות: 3518
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

הודעהעל ידי לענין » ש' ספטמבר 15, 2018 11:28 pm

קראקובער כתב:כתוב במגילת אסתר 'וצומו עלי ואל תאכלו ואל תשתו', ומקשין העולם, מאחר שאמרה 'וצומו עלי' למה הוסיפה 'ואל תאכלו ואל תשתו'?
העולם מתרצים שכן דרך הדיבור בדרך של כלל ופרט או פירוש הדברים. בבאר יעקב תירצו שכוונתה - לא רק שתצומו, גם אל תאכלו ואל תשתו. ובבריסק תירצו - למרות שתצומו, מ"מ אל תאכלו ואל תשתו.

[*בבאר יעקב החדר אוכל היה תמיד פתוח, רמש"ש אחז שצריך לתת את האופציה, אך לא היה קיצוני כמו בבריסק.]

(מידידי החכם פלגינן)


מהגרח''י שרייבר שליט''א שמעתי שהכוונה לא לבטל את הצום עם סיומים...

בר ישראל
הודעות: 199
הצטרף: א' ספטמבר 18, 2016 8:37 pm

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

הודעהעל ידי בר ישראל » א' ספטמבר 16, 2018 4:23 am

כשהורי רבנו התחתנו, שלח הגר"ח להודיע להכלה מרת פעשא שא"צ להתענות ביום חתונתה, כי כך היה דן כל אדם בזה"ז החולה שאב"ס, שא"צ להתענות בשאר תעניות [ואפי' בט' באב, כדעת המחבר (תקנ"ד ס"ו) והאבני נזר (חאו"ח סי' תכ"ט), ודלא כדאת הט"ז (שמה סק"ד), כך שמעתי] חוץ מביוה"כ וענתה הכלה (שהיתה מאוד כפופה למסורות בית אביה שהיה גאון מפורסם) להשליח שכאן בפרוז'ין, ב"ה שיש לנו מורה הוראה, וא"צ להוראות מרבנים שמחוץ לעיר, ודעת אביה היתה שתתענה. וכן נהג רבנו להתענות בכל התעניות, ואפילו היאה"צ

ספר נפש הרב (של מו"ר הגר"ץ שכטר) עמ' רסא-רסב (והסיפור גם מופיע בספר שולמית מייזלמן ע"ה, בתו של הגר"מ)
נערך לאחרונה על ידי בר ישראל ב א' ספטמבר 16, 2018 6:59 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

פרי יהושע
הודעות: 3165
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' ספטמבר 16, 2018 5:48 am

דרומי כתב:את בריסק איני מכיר, אולם לגבי צום גדליה היתה נטיה להקל במקומות מסויימים הן כדי שיהיה כח לצום ביום הכפורים, והן מחמת שהיו תשושים ויגעים אחר ה'עבודה' של ראש השנה (בפרט מי שאינו עושה קידוש לפני תקיעת שופר וממילא מתענה זמן רב)

דווקא זה אומרים בשם הבריסקר (שמעתי מהגרש"ד בשמו) להפך, שיצום בצום גדליה, ואם לא יוכל לא יתענה ביוה"כ, כי החובה המוטלת לפניו קודמת אפי' אם היא רק מד"ק לעומת חיוב תורה.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' ספטמבר 16, 2018 12:15 pm

אבל להרבה פוסקים אינו חובה בזמן הזה, אלא שקבלום עלייהו לחובה. ומי אמר שקיבלום גם לעניין זה שיצטרכו לצום אפילו אם יהיה קשה לצום ביו"כ?

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

הודעהעל ידי שייף נפיק » ב' ספטמבר 17, 2018 9:29 am

קצת קשה לומר שחלקו בדברים שלא שמענו חילוק בהם.
ומו"ר שליט"א סיפר לי מה השסיפר לו הגרמש"ש שהיה פעם אחת בתשעה באב בירושלים, ולא חש בטוב, והלך להגרי"ז לשאול מה לעשות, תיכף שפתח לו הגרי"ס הדלת אמר לבתו רבקה שתכין אוכל לר' משה שמואל, ואחר כך שאל אותו הגרמש"ש מאיפה ידע, ואמר לו, הרי לדבר בלימוד אי אפשר, אם כן למה באת, ע"כ באת לשאול שאתה לא מרגיש טוב, אז ודאי שמותר לך...
וממשפחת חמותי שהיו מישיבות ליטא סיפר אחד שזוכר שלא צמו בישיבה (זה מובן על רקע העוני והמחסור שהיו אז, ומסתבר שמי שלא אכל תיכף היה חש מאוד שלא בטוב)

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' ספטמבר 17, 2018 9:58 am

לא התכוונתי לומר שחילקו בהדיא בעת קבלתם, אלא שדבר שנוהגים אותו מצד 'קבלום עלייהו לחובה' בכלל לא בטוח שנוהגים בו גדרי החיוב עד כדי כך שיש לבטל חיוב דאורייתא שלאחר זמן מחמתו.

מצליח
הודעות: 541
הצטרף: א' יולי 12, 2015 6:46 am

הגרי"ז לא התענה בת"ב?

הודעהעל ידי מצליח » ב' אוגוסט 10, 2020 11:51 pm

בספר מקדש ישראל (הרפנס) על ימי המצרים סי' רי"ד מהדורא קמא איתא בזה הלשון:
"והנה ידוע שהרב מבריסק (הגרי"ז) ז"ל לא התענה אף לא בת"ב באמרו שבזמנינו הכול חולים ופטורים מתענית (ואף בלילה תיכף אחרי הקינות הלך לאכול) וכן נהגו אחריו זקני תלמידיו, אבל הוא לגרמיה הוא דעבד מחמת תוקף זהירותו במצות ושמרתם מאוד לנפשותיכם אבל אין לנהוג כמותו מבלי שאלת חכם".
במהדורה הנמצא באוצר חסר אותו קטע
האומנם???

שמואל כהנא
הודעות: 34
הצטרף: ג' מאי 26, 2020 4:13 pm

Re: הגרי"ז לא התענה בת"ב?

הודעהעל ידי שמואל כהנא » ד' אוגוסט 12, 2020 1:32 pm

אשכול בענין תעניות בבריסק

http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=17&t=40968

עזריאל ברגר
הודעות: 13938
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הגרי"ז לא התענה בת"ב?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוגוסט 12, 2020 2:18 pm

שמואל כהנא כתב:אשכול בענין תעניות בבריסק

viewtopic.php?f=17&t=40968

אוחדו

איש בער
הודעות: 573
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 11:42 pm

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

הודעהעל ידי איש בער » ד' אוגוסט 12, 2020 5:22 pm

מצליח כתב:בספר מקדש ישראל (הרפנס) על ימי המצרים סי' רי"ד מהדורא קמא איתא בזה הלשון:
"והנה ידוע שהרב מבריסק (הגרי"ז) ז"ל לא התענה אף לא בת"ב באמרו שבזמנינו הכול חולים ופטורים מתענית (ואף בלילה תיכף אחרי הקינות הלך לאכול) וכן נהגו אחריו זקני תלמידיו, אבל הוא לגרמיה הוא דעבד מחמת תוקף זהירותו במצות ושמרתם מאוד לנפשותיכם אבל אין לנהוג כמותו מבלי שאלת חכם".
במהדורה הנמצא באוצר חסר אותו קטע
האומנם???

אף אחד מחו"ר דלעיל לא דיבר על ת"ב, כולם הסתייגו שאכל בתע"צ מלבד יוהכ"פ ות"ב,
לפיכך נתפלא הפלא ופלא על הגרי"ד הארפענעס דבר זה מנין לו, ועוד שכותב שהוא ידוע
היש מי שידוע לו משהו בנידון?

גל של אגוזים
הודעות: 1285
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ד' אוגוסט 12, 2020 7:15 pm

אחה"מ מרי"ד הרפנס יש לו סמכות בנוגע מנהגי תעניות בבריסק כמו שיש סמכות בבריסק על אכילת ארבעס בפאפא

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' אוגוסט 12, 2020 7:56 pm

לעיל צוטט מס' 'נפש הרב', שהגרח"ס הקל גם בת"ב, אך לא ביוהכ"פ.

יש תקוה
הודעות: 137
הצטרף: א' אפריל 26, 2020 6:02 pm

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

הודעהעל ידי יש תקוה » ה' אוגוסט 13, 2020 1:49 pm

משום מה על אף כל הפירכות (והתירוצים "לגרמיה" לדידיה" וכד'...)
שמועה זו נפוצה מאוד - כיום.
(כל מיני אברכים ליטאים שאומרים זאת).

יש תקוה
הודעות: 137
הצטרף: א' אפריל 26, 2020 6:02 pm

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

הודעהעל ידי יש תקוה » ה' אוגוסט 13, 2020 1:51 pm

אולי חד מן חו"ר אתרא הדין יברר באמת מה המציאות היום בישיבת בריסק?
ובמשפחת הגאון ר' משולם דוד ושאר הבריסקערים האמיתיים?
בתודה מראש!

עמקן
הודעות: 1714
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

הודעהעל ידי עמקן » ש' אוגוסט 15, 2020 10:10 pm

אין מה לברר. כולם מתענים שם בת"ב, ואין בזה שום ספק.
מסתמא נכון שבמקום חולה ומי שלא מרגיש טוב באופן צפיציפי הם ממהרים להקל שיאכל יותר מאצל אחרים, אבל אינם מקילים באופן גורף.

עמקן
הודעות: 1714
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

הודעהעל ידי עמקן » ש' אוגוסט 15, 2020 10:16 pm

פרי יהושע כתב:דווקא זה אומרים בשם הבריסקר (שמעתי מהגרש"ד בשמו) להפך, שיצום בצום גדליה, ואם לא יוכל לא יתענה ביוה"כ, כי החובה המוטלת לפניו קודמת אפי' אם היא רק מד"ק לעומת חיוב תורה.

לא בדיוק. זה נכון שהוא אמר שלא מבטלים חובת תענית צום גדליה, בחשבון מה יהיה אח"כ. אבל הוא סיים, שמי שאם יתענה בצום גדליה לא יהיה ביכולתו להתענות בעוד שבועה בודאי הוי חולה ופטור מלהתענות בצום גדליה, בלי חשבון יו"כ.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

הודעהעל ידי נהר שלום » א' אוגוסט 16, 2020 8:14 am

עמקן כתב:לא בדיוק. זה נכון שהוא אמר שלא מבטלים חובת תענית צום גדליה, בחשבון מה יהיה אח"כ. אבל הוא סיים, שמי שאם יתענה בצום גדליה לא יהיה ביכולתו להתענות בעוד שבועה בודאי הוי חולה ופטור מלהתענות בצום גדליה, בלי חשבון יו"כ.

שמעתי באומרים שבד"כ יותר קשה להתענות ביו"כ למי שלא התענה כבר בצום גדליה

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

הודעהעל ידי לבי במערב » א' אוגוסט 16, 2020 4:24 pm

מאיזו סיבה?

[ומאי שנא ת"ב?]

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

הודעהעל ידי ביליצר » א' אוגוסט 16, 2020 8:36 pm

שאלת צום גדליה או יום הכיפורים כבר מובא בשדי חמד כעתיקת יומין ,וכבר נתלו במחל' החכ"צ והרדב"ז בחבוש בבית האסורים שיש לו אפשרות לקיים היום מצוה קלה או למחר מצוה חשובה יותר ,

יש תקוה
הודעות: 137
הצטרף: א' אפריל 26, 2020 6:02 pm

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

הודעהעל ידי יש תקוה » א' אוגוסט 16, 2020 8:53 pm

עמקן כתב:אין מה לברר. כולם מתענים שם בת"ב, ואין בזה שום ספק.
מסתמא נכון שבמקום חולה ומי שלא מרגיש טוב באופן צפיציפי הם ממהרים להקל שיאכל יותר מאצל אחרים, אבל אינם מקילים באופן גורף.

אין מה לברר
מידיעה או אולי מסברא?
מציאות בקשתי.

עמקן
הודעות: 1714
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

הודעהעל ידי עמקן » א' אוגוסט 16, 2020 9:39 pm

יש תקוה כתב:
עמקן כתב:אין מה לברר. כולם מתענים שם בת"ב, ואין בזה שום ספק.
מסתמא נכון שבמקום חולה ומי שלא מרגיש טוב באופן צפיציפי הם ממהרים להקל שיאכל יותר מאצל אחרים, אבל אינם מקילים באופן גורף.

אין מה לברר
מידיעה או אולי מסברא?
מציאות בקשתי.

כמובן כתבתי מידיעה.

יש תקוה
הודעות: 137
הצטרף: א' אפריל 26, 2020 6:02 pm

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

הודעהעל ידי יש תקוה » א' אוגוסט 16, 2020 11:03 pm

תודה רבה לך.
ואם כך -שאר חו"ר אתרא הדין-
מה מקום יש להתפלמסות, ופלפולי (אם אפשר לקרוא לזה כך) סרק,
מה ההוא חשב ומ ההוא חשב.
תתמקדו בתכל'ס היום מתענים- זהו. הגרי"ז לדידה.

עושה חדשות
הודעות: 12960
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' ספטמבר 30, 2020 11:01 am

האם מי ש"מחמיר בפיקוח נפש" עדיין יש בזה חילוק בינו לבין הוראה לאחרים?


במחיצתם מארק על הגר''ח.jpg
במחיצתם מארק על הגר''ח.jpg (111.15 KiB) נצפה 8188 פעמים

אוהב עמו
הודעות: 860
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

הודעהעל ידי אוהב עמו » ד' ספטמבר 30, 2020 3:28 pm

יש שמועה שהגרי"ז תלה את פטירתו של התורת זרעים מכך שהתענה בצום גדליה.
האם יש לזה מקור נאמן|?

פולסברג
הודעות: 1787
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

הודעהעל ידי פולסברג » ש' יוני 26, 2021 10:25 pm

אוהב עמו כתב:יש שמועה שהגרי"ז תלה את פטירתו של התורת זרעים מכך שהתענה בצום גדליה.
האם יש לזה מקור נאמן|?


ומענין לענין - יש שמועה על הגרי''ז [מחתנו הגרימ''פ] שבחר להסתלק לפני יוהכ''פ שלא היה יכול להתענות.

מי היודע?

תא חזי
הודעות: 932
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

הודעהעל ידי תא חזי » א' יוני 27, 2021 7:38 am

שתהיו בריאים, כל האשכול הזה, העוסק בגדולי וענקי ליטא, יותר "חסידישע" מסתם "חסידישע מעשיות".
קשה לי להלמו. עד כדי כך?

עושה חיל
הודעות: 569
הצטרף: ב' יוני 18, 2018 5:54 pm

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

הודעהעל ידי עושה חיל » א' יוני 27, 2021 9:53 am

אמו"ר מספר, שכשלמד בפונוביז (לפני למעלה מיובל):
באחד הצומות (כמדומה עשרה בטבת. אשאל אותו), כאשר ישב ולמד בבית מדרש, ניגש אליו הרב שך ואמר לו 'מוטל' לך לאכול משהו, אתה נראה חיוור'.
אבא הרגיש מצויין ולא חשב ע"ע שום חולי.
עכ"פ, הרב שך הורה לו שגם בחולשה קלה יש לאכול בצום הרביעי, השביעי והעשירי, ולא לחוש.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2777
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' יוני 27, 2021 4:05 pm

היסוד הוא שנקטו בבריסק שחולה שאין בו סכנה שהותר לו לאכול בשאר תעניות, אין זה משום שהחולי דוחה התענית, אלא שמעיקרא לא גזרו על חולים כאלה. וכן משמע מדברי המשנה ברורה, שכתב בשם הפוסקים שהטעם שעוברות ומניקות פטורות משאר צומות הוא משום 'דבשעה שרצו וקבלו עליהן להתענות הקילו לכתחלה עליהן'. והיינו רק באלו תעניות שהם משום ש'רצו'. משא"כ תשעה באב אינו כן, ולכן לא הקילו.
לכן ברגע שראו איזה חולי, לא היתה להם שום סבה להחמיר.

כשאני למדתי בבריסק, היו בחורים כאלה שהיו נתפסים ל'תסמונת ירושלים' נוסח בריסק, והתחילו קצת להתחרד כמותם, זה שנא ציונים מחמת בריסק, זה דיבר על גדולי ישראל מחמת בריסק, זה חשש מאד מכפירה, כל אחד לפי טעמו וממשו. כאשר חזרו לארה"ב לאט פגה התלהבות זו, והתאזנו לבני אדם רגילים, עפ"י רוב (אברך אחד אימץ לו נוהל אחד מבריסק - שבעת שמחת הברמצוה של בנו, ישב בפנים זועפות כל הזמן. הוא לא התבגר אחרי כ"כ שנים). עכ"פ אז חשבתי לעצמי, האם יש אחד מהם שמסכים לאכול בצום מחמת התסמונת הזאת? האם הדברים הגיעו עד כדי כך? לעצמי חשבתי שזה שייך רק אצל בחור אחד, והסתכלתי עליו ביום צום והיה נראה שלמעשה פחד מלעשות מעשה נועז כזה. נראה שזה שמור למשפוחע בלבד

עושה חדשות
הודעות: 12960
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' יוני 27, 2021 5:01 pm

מעל"ע, האם יש ביסוס הלכתי לאלו שנוהגים שהנשים אינן צמות, גם אם אינן מעוברות או מניקות, ואפילו אינן נשואות.

על קצה הקולמוס
הודעות: 339
הצטרף: ד' אוקטובר 30, 2019 12:00 am

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

הודעהעל ידי על קצה הקולמוס » א' יוני 27, 2021 5:26 pm

פולסברג כתב:ומענין לענין - יש שמועה על הגרי''ז [מחתנו הגרימ''פ] שבחר להסתלק לפני יוהכ''פ שלא היה יכול להתענות.
מי היודע?


בספר באר מרים (עמ' רנא) מביא שהגרי"ז מבריסק זצ"ל היה בן ע"ב שנה פטירתו, ונולד בחוה"מ סוכות. ואמר חתנו הגאון רבי יחיאל מיכל פיינשטיין, דהנה כמה ימים קודם יוהכ"פ האחרון לחייו אמרו לו הרופאים שיצטרך לאכול ביוהכ"פ ואמר: אני ביוהכ"פ לא אוכל ע"כ. ובאמת היה צריך להיפטר בסוכות ויהיו ע"ב שנים כמנין אמל"א, מיום ליום, אך הסכים לקבל על עצמו להיפטר כמה ימים קודם כדי שלא לאכול ביוהכ"פ, ונפטר בליל יוהכ"פ זי"ע.

פולסברג
הודעות: 1787
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

הודעהעל ידי פולסברג » א' יוני 27, 2021 9:38 pm

על קצה הקולמוס כתב:בספר באר מרים (עמ' רנא) מביא שהגרי"ז מבריסק זצ"ל היה בן ע"ב שנה פטירתו, ונולד בחוה"מ סוכות. ואמר חתנו הגאון רבי יחיאל מיכל פיינשטיין, דהנה כמה ימים קודם יוהכ"פ האחרון לחייו אמרו לו הרופאים שיצטרך לאכול ביוהכ"פ ואמר: אני ביוהכ"פ לא אוכל ע"כ. ובאמת היה צריך להיפטר בסוכות ויהיו ע"ב שנים כמנין אמל"א, מיום ליום, אך הסכים לקבל על עצמו להיפטר כמה ימים קודם כדי שלא לאכול ביוהכ"פ, ונפטר בליל יוהכ"פ זי"ע.


אכן לזו התכוונתי. ברוך שהחזרת לי אבידתי!

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2777
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: בבריסק מקילים בתעניות?

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' יוני 27, 2021 11:12 pm

עושה חדשות כתב:מעל"ע, האם יש ביסוס הלכתי לאלו שנוהגים שהנשים אינן צמות, גם אם אינן מעוברות או מניקות, ואפילו אינן נשואות.

לא מצאתי ממש, אבל המהרש"ם כותב ששנתיים אחרי לידה שלא יצומו.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 24 אורחים