מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

משנה ממטבע שטבעו חכמים בברכות - ברכותיו לבטלה?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2597
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

משנה ממטבע שטבעו חכמים בברכות - ברכותיו לבטלה?

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ד' אוגוסט 12, 2020 2:17 pm

כתב החסד לאלפים (סי' ריט אות ז) וז"ל,
ורבים מעמי הארץ אומרים הגומל לחיים "טובים" [במקום "טובות"], והוה ליה משנה ממטבע שטבעו חכמים, והוא ברכה לבטלה.


ולכאורה צ"ב, שהרי אינו שינוי אלא בנוסח הברכה ולא בפתיחתה או בחתימתה, ובכה"ג אין איסור, כמבואר ברמב"ם פ"א מהק"ש ה"ז, וראה כסף משנה ברכות פ"א ה"ו, ומג"א סי' סד סק"ג, משנ"ב סי' סח סק"א וסי' קפז. וראה שו"ת רדב"ז ח"ה סי' קכג.
וז"ל הלכות ברכות לריטב"א פרק ו אות יד
יד. נוסח שום ברכה מדבריהם הוא, וכל שלא אמרו אין קפידא בשינוי תיבה, אם שינה בתיבות או הוסיף אין להקפיד ובלבד שלא יעשה כן לכתחילה דרך קבע, שאם לא היה יוצא היה להם לחכמים לכתוב נוסח הברכות ולתת חשבון לתיבות, ומה שאמרו (ברכות י"א א') מקום שאמרו להאריך אינו רשאי לקצר לקצר אינו רשאי להאריך באו לומר שאין לו רשות לעשות כן לכתחילה דרך קבע אבל אם עשה כן יצא, ומפני זה נהגו לומר פיוטים באמצע ברכות של קריאת שמע ותפילה ולא מיחו חכמים בדבר, ולפיכך אם קיצר דרך עראי בשלש ברכות של ברכת המזון מכיון שחתם כראוי בכל אחת מהן והזכיר מה שחייב להזכיר מן התורה יצא, וזהו מעשה של מנימין רעיא (ברכות מ' ב').


ושוב מצאתי בס' דמשק אליעזר מע' א, אמן, אות ל, וז"ל,
תדע לך קורא נעים, שאע"פ שכבר כתבנו כמה גדול שכרו של העונה אמן, אבל יש פעמים שאסור לענות אמן, כמו שכתב מרן בשולחן ערוך (סי' רטו ס"ב), אם היה המברך אפיקורוס או כותי או תינוק או היה גדול ושינה ממטבע הברכות, אין עונין אחריו אמן. וזה מצוי שיש איזה בני אדם שאומרים בברכת הגומל לחייבים "טובים", והוי משנה ממטבע הברכה, ולא דיי שהוי ברכה לבטלה,כמ"ש בריש דיני הגומל, אלא דאסור לענות אחריו אמן.

ובודאי דבריו עפ"ד החס"ל הנ"ל.

והדברים צ"ע וכנ"ל.
וכל זה לבד שבעצם הנוסח "טובים" או "טובות" יש מח', ואכ"מ.

עזריאל ברגר
הודעות: 14083
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: משנה ממטבע שטבעו חכמים בברכות - ברכותיו לבטלה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוגוסט 12, 2020 2:22 pm

הוא משנה את תוכן הברכה, שחכמים תיקנו להודות על מה שהקב"ה גומל טובות, ובמקום זאת הוא מודה על מה שהקב"ה גומל - בלי לומר מה הוא גומל - לחייבים שהם "רשע וטוב לו" וכיו"ב.
ועצ"ע במה הוא יותר גרוע ממי שהודעה באופן כללי "בריך דיהבך לן ולא יהבך לעפרא" וכוי"ב.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 197 אורחים