עזריאל ברגר כתב:אם יש בו ריח טוב - מדוע לא?
[/quote]הרא"ה כותב שעל פרחי הפירות ג"כ מברכין שנתן ריח טוב בפירות, ולכאו' לא גרע מזה פרי שיבש.
הכו"ח, בעמ"ח קונטרס בירור הלכות ברכת הריח
יוצר אור כתב:וכעת ראיתי בס' שע"ב המציין לס' שומר אמת שדיבר מזה, ואודה למי שיוכל להעלותו לכאן [נמצא כנ' בע' 304 בעמודי אוצה"ח].
נהר שלום כתב:עזריאל ברגר כתב:אם יש בו ריח טוב - מדוע לא?
אפשר לומר שאין לו שם פרי מכיון ואינו ראוי לאכילה.
אולם כעת קבלתי בפרטיהרא"ה כותב שעל פרחי הפירות ג"כ מברכין שנתן ריח טוב בפירות, ולכאו' לא גרע מזה פרי שיבש.
הכו"ח, בעמ"ח קונטרס בירור הלכות ברכת הריח
הריח פרחי פירות קודם שיגדילו כמו הזה"ר של אתרוג ונראנ"ג וזולתם נ"ל דמברך בורא עצי בשמים דעדיין לאו פירי נינהו ולריחא עבידי שאין האילן יכול לסבלם אם יגדלו כולם עליו ועיין לעיל סי' ר"ב דין ב'.
יוצר אור כתב:חפשתי ולא מצאתי דברי הרא"ה בשו"מ.
רק ראיתי לדברי הערך לחם למהריק"ש שכ [סי' רט"ז ס"ב]' וז"ל:הריח פרחי פירות קודם שיגדילו כמו הזה"ר של אתרוג ונראנ"ג וזולתם נ"ל דמברך בורא עצי בשמים דעדיין לאו פירי נינהו ולריחא עבידי שאין האילן יכול לסבלם אם יגדלו כולם עליו ועיין לעיל סי' ר"ב דין ב'.
וממ"ש שאין האילן כו' דחשיב שאין הפרח פרי כיוון שאף אם כעת יגדל הפרי אין בכח האילן להחזיקו כעת וממילא א"א להחשיבו לפרי, ולא כתב בפשוטו שאין הפרח ראוי לאכילה כעת, וקצת משמע דמצד זה אף שלא ראוי מברכים עליו, וא"כ ה"ה לאתרוג יבש, ויל"ע.
אשרי יושבי ביתך כתב: הראני מחבר הקונטרס הנ"ל בענייני ברכת הריח שדעת הרא"ה מפורשת בפירושו לברכות דף מג ע"ב, ד"ה ונרקום.
יוצר אור כתב: ראיתי לדברי הערך לחם למהריק"ש שכ' [סי' רט"ז ס"ב] וז"ל:הריח פרחי פירות קודם שיגדילו כמו הזה"ר של אתרוג ונראנ"ג וזולתם נ"ל דמברך בורא עצי בשמים דעדיין לאו פירי נינהו ולריחא עבידי שאין האילן יכול לסבלם אם יגדלו כולם עליו ועיין לעיל סי' ר"ב דין ב'.
וממ"ש שאין האילן כו' דחשיב שאין הפרח פרי כיוון שאף אם כעת יגדל הפרי אין בכח האילן להחזיקו כעת וממילא א"א להחשיבו לפרי, ולא כתב בפשוטו שאין הפרח ראוי לאכילה כעת, וקצת משמע דמצד זה אף שלא ראוי מברכים עליו, וא"כ ה"ה לאתרוג יבש, ויל"ע.
הנה ממהריק''ש אין לדייק כלל, דאיהו מיירי בפרי בוסר שטרם הגיע לגידולו, ובזה י''ל דכיון דעומד לגדול לפרי הראוי, ל''ה אלא מחוסר זמן ושפיר יברך ע''ז הנותן ריח בפירות, דשפיר מיקרי 'פרי' כיון דעומד להיות פרי. ואשר לכן כ' דמ''מ לא יברך דלפני דלדול וגיזום אי אפשר לדעת מה ישאר לגדול לפרי ומה לא. ויברך בורא עצי בשמים. ודו''ק משא''כ בגוונא דאתרוג יבש הרי''ז האידנא עץ בעלמא. ולא שייך כלל להיקרא 'פרי', ול''ש ע''ז ברכה דנותן ריח טוב 'בפירות'. [וממילא ליכא ראיה נמי מהרא"ה].
ומהפמ''ג שהבאתי להלן מבואר להדיא דכל שאין מברך בפה''ע באכילתו ל''ש לברך הנותן ריח בפירות. וא''כ כאן דאין ברכה כלל דעץ בעלמא הוא לכאורא ל''ש לברך ע''ז הנותן ריח ''בפירות''. אלא דמ''מ הסתפקת משום שהיה לשעבר פרי. ונלע''ד שזה סברא קלושה דסוף סוף האיך יברך ע''ז נוסח ''פירות'' כשזה עץ בעלמא. וכל הספק אי יברך עצי פרי או מיני וכל כה''ג מברך מיני בשמים דכולל הכל כדקיי''ל רט''ז סעיף ב'.
אמנם יש לידון אם יברך בורא עצי בשמים או מיני בשמים. והנה בקליפות תפוזים ולימון העומדים לריח, נחלקו בזה הפוסקים אם לברך עצי בשמים או מיני בשמים. ומ''מ יש קצת לחלק דקליפה מעולם ל''ה עיקר הגידול של העץ אלא טפל לפרי וכל כה''ג יתכן ואין לברך עצי בשמים כי אינו העיקר [ועי' מש''כ להלן מהפמ''ג]. משא''כ אתרוג יבש כעץ דהיה עיקר הגידול של העץ. ונטעי אינשי אדעתא דאתרוגי, אולי יודו דיברך עצי בשמים. אלא דמ''מ עיקר הגידול היה לאתרוג חי ורענן ולא למצב של יבש כעץ.
ואצטט מה שנחלקו בקליפות: הנה הגרע''א בשו''ע סי' רט''ז ב' כ' וז''ל והגאון פרי מגדים בספרו אשל אברהם באגרת שבתחלת הספר אות ק' כ' וקליפת מראנצן [תפוזים] ספק ברכה לאכילה ה"ה המריח בהם מברך במ"ב עכ"ל. והמעיין בפמ''ג [אין קטע זה בשו''ע רגיל אלא מהדורת פרידמן] אגרת ב' אות ק' יראה שכ' דקליפות ספק אי יברך באכילתן בפה''ע או שהכל [כי לא נטעי אדעתא דקליפות והם רק טפל לפרי], ואם אין מברך בפה''ע באכילתן ל''ש לברך הנותן ריח טוב בפירות, ולכן הכריע מספק לברך מיני בשמים. ובערוך השלחן רט''ז י''ד כ' וז''ל ונראה דהמריח בקליפות הפירות שיש להם ריח טוב כמו אפאלצי"ן וכדומה אם כוונתו להריח צריך לברך הנותן ריח טוב בפירות עכ''ל. ומ''מ שם מיירי בקליפות טריים די''ל שכיון שהיה טפל לפרי נשאר עליו ברכת הפרי ואין מזה ראיה ליבש כעץ. ודו''ק. ובקיצשו''ע סי נ''ח ז' כ' וכן על קליפת תפוחי זהב ולימונים יש לברך בורא עצי בשמים.
ועכ''פ נראה כנ''ל דאתרוג יבש יברך מיני בשמים דא''א לומר עליו 'פרי', ולברך 'עצי', מכלל ספק ופלוגתא לא נפקי. ותן לחכם ויחכם עוד.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 201 אורחים