שמואל דוד כתב:ברש"י מזומנת לפורענות שתמר נתחייבה שריפה ומתו שני בניו.
ויש להעיר, חדא, דהיה לו לרש"י להקדים מיתת בניו לחיוב שריפה.
ועוד קשה שהרי תמר לא נשרפה וא"כ מדוע הוי עת מזומנת לפורענות.
שמואל דוד כתב:סנהדרין קט.
יתמא בר ארמלתא
לכאורה כפל לשון הוא וצע"ק
שמואל דוד כתב:הערות ברש"י קט:
ב) בד"ה זייפא - ומצלי דין
צ"ע מה הוסיף בזה על דברי הגמרא.
אשמח בתגובות.
ויש להבין, משכחהּ מחמת מאי?רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן קָרְחָה אוֹמֵר: כָּל הַלּוֹמֵד תּוֹרָה וְאֵינוֹ חוֹזֵר עָלֶיהָ, דּוֹמֶה לְאָדָם שֶׁזּוֹרֵעַ וְאֵינוֹ קוֹצֵר.
רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ אוֹמֵר, כָּל הַלּוֹמֵד תּוֹרָה וּמְשַׁכְּחָהּ, דּוֹמֶה לְאִשָּׁה שֶׁיּוֹלֶדֶת וְקוֹבֶרֶת.
מפרש הרמ"ה: מפני מה נענש גיחזי לטרדו מן העוה"ב (ודלא כיש מפרשים שהכוונה על עונש הצרעת).אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן: מִפְּנֵי מָה נֶעֱנַשׁ גֵּיחֲזִי? מִפְּנֵי שֶׁקָּרָא לְרַבּוֹ בִּשְׁמוֹ.
וכיוצא בזה הכי: מפני מה נענשו גיחזי וירבעם לבוא לידי דבר שעליו נטרדו מן העולם הבא?נֶעֱנַשׁ שָׁאוּל. לָבוֹא לִידֵי דָבָר שֶׁעָלָיו נִטַּל מִמֶּנּוּ מַלְכוּת:
'ניבט' – משמעו שׂם מבט, הסתכל; בשונה מ'הביט', שמשמעו התבונן.'נְבָט' - שֶׁנִּבַּט וְלֹא רָאָה.
השנים חזו את האות המבשר מלכות, אך לא שמו אל לב את הסמל שמסמל מקום הופעת האות. והיינו 'ניבטו ולא ראו'.נְבָט רָאָה אֵשׁ שֶׁיּוֹצֵאת מֵאַמָּתוֹ. הוּא סְבַר אִיהוּ מָלֵךְ, וְלָא הִיא, יָרָבְעָם הוּא דִּנְפַק מִנֵּהּ.
אֲחִיתֹפֶל רָאָה צָרַעַת שֶׁזָּרְחָה לוֹ עַל אַמָּתוֹ. הוּא סְבַר אִיהוּ מָלֵךְ, וְלָא הִיא, בַּת שֶׁבַע בִּתּוֹ הוּא דִּנְפַק מִנָּהּ שְׁלֹמֹה.
רש"י מפרש, שמטרת כינוס האספה היתה: אישור העמדת העגלים.מַאי 'וַיִּוָּעַץ'? אָמַר רַב יְהוּדָה: שֶׁהוֹשִׁיב רָשָׁע אֵצֶל צַדִּיק, אָמַר לְהוּ: חָתְמִיתוּ עַל כֹּל דְּעָבֵדְנָא? אָמְרוּ לֵהּ: הִין!
ביקורת תהיה כתב:קא, ב'ניבט' – משמעו שׂם מבט, הסתכל; בשונה מ'הביט', שמשמעו התבונן.'נְבָט' - שֶׁנִּבַּט וְלֹא רָאָה.
כלומר, הסתכל אך לא התבונן. כדלהלן.השנים חזו את האות המבשר מלכות, אך לא שמו אל לב את הסמל שמסמל מקום הופעת האות. והיינו 'ניבטו ולא ראו'.נְבָט רָאָה אֵשׁ שֶׁיּוֹצֵאת מֵאַמָּתוֹ. הוּא סְבַר אִיהוּ מָלֵךְ, וְלָא הִיא, יָרָבְעָם הוּא דִּנְפַק מִנֵּהּ.
אֲחִיתֹפֶל רָאָה צָרַעַת שֶׁזָּרְחָה לוֹ עַל אַמָּתוֹ. הוּא סְבַר אִיהוּ מָלֵךְ, וְלָא הִיא, בַּת שֶׁבַע בִּתּוֹ הוּא דִּנְפַק מִנָּהּ שְׁלֹמֹה.
ביקורת תהיה כתב:קא, ברש"י מפרש, שמטרת כינוס האספה היתה: אישור העמדת העגלים.מַאי 'וַיִּוָּעַץ'? אָמַר רַב יְהוּדָה: שֶׁהוֹשִׁיב רָשָׁע אֵצֶל צַדִּיק, אָמַר לְהוּ: חָתְמִיתוּ עַל כֹּל דְּעָבֵדְנָא? אָמְרוּ לֵהּ: הִין!
אך מהמשך דברי רב יהודה (אָמַר לְהוּ: מַלְכָּא בָּעֵינָא לְמִהְוֵי) משמע לכאורה, שהיה זה בעת התכנסות העדה להמליכו על ישראל, והחתימה היתה על כתב הכנעה בלתי מסויגת, עד כדי ציות לעבוד ע"ז.
והיינו 'וַיִּוָּעַץ הַמֶּלֶךְ, וַיַּעַשׂ שְׁנֵי עֶגְלֵי זָהָב', כלומר, בהסתמך על התמיכה המלאה של המועצה עשה עתה את עגלי הזהב.
הס כי לא להזכיר!אהרן תאומים כתב:חשוב לזכור, שהפירוש בפרק חלק יש אומרים שאינו מרש"י.
אדרבה! זהות זועקת. לדוגמה, סימני בגרות, שלרש"י שיטה יחידתא בכך, והיא מופיעה הן בפרק ארבע מיתות והן בפרק חלק.אהרן תאומים כתב:יש גם סתירות בתוך מסכת סנהדרין.
מבואר כאן דלא כדברי רש"י בכמה מקומות, כי מזמור זה משה רבינו אמרו. וצ"ע.עַד כָּאן בֵּרְכוֹ אָבִיו, מִכָּאן וְאֵילָךְ בֵּרְכַתּוּ אִמּוֹ.
עַד כָּאן בֵּרְכַתּוּ אִמּוֹ, מִכָּאן וְאֵילָךְ בֵּרְכַתּוּ שְׁכִינָה.
פירוש, 'לוֹא אֲלֵיכֶם' כמו 'הֲלוֹא אֲלֵיכֶם'. כלומר, הן נדמיתי אליכם, אנשי סדום.'כָּל עֹבְרֵי דֶרֶךְ'. אָמַר רַב עַמְרָם אָמַר רַב: עֲשָׂאוּנִי כְּעוֹבְרֵי עַל דָּת (שֶׁדָּנַנִּי בְּאֵשׁ כִּסְדֹם); דְּאִלּוּ בִּסְדֹם כְּתִיב 'וַייָ הִמְטִיר עַל סְדֹם', וְאִלּוּ בִּירוּשָׁלַיִם כְּתִיב 'מִמָּרוֹם שָׁלַח אֵשׁ בְּעַצְמֹתַי וַיִּרְדֶּנָּה' וְגוֹמֵר.
ופירוש המאמר לגירסא זו: לא נדמיתי אליכם, אנשי סדום, אלא גדל ענשי מענשכם; דאילו בסדום הומטרה אש על העיר, ואילו בירושלים שולחה אש בעצמות.יתר10 כתב:גירסת כת"י מינכן ועוד, וכ"ה ביד רמ"ה: שלא עשאוני כעוברי על דת.
מהלך הדברים, כפי הנשמע לערלות אזני:מִי מְנָאָן? אָמַר רַב אָשֵׁי: אַנְשֵׁי כְנֶסֶת הַגְּדוֹלָה מְנָאוּם.
אָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר רַב: בִּקְשׁוּ לִמְנוֹת עוֹד אֶחָד.
בָּאָה דְּמוּת דְּיוֹקְנוֹ שֶׁל אָבִיו וְנִשְׁתַּטְּחָה לִפְנֵיהֶם, וְלֹא הִשְׁגִּיחוּ עָלֶיהָ.
בָּאָה אֵשׁ מִן הַשָּׁמַיִם וְלִחֲכָה בְּסַפְסְלֵיהֶם, וְלֹא הִשְׁגִּיחוּ עָלֶיהָ.
יָצְאָה בַּת קוֹל וְאָמְרָה: 'חָזִיתָ אִישׁ מָהִיר בִּמְלַאכְתּוֹ, לִפְנֵי מְלָכִים יִתְיַצָּב, בַּל יִתְיַצֵּב לִפְנֵי חֲשֻׁכִּים', וְלֹא הִשְׁגִּיחוּ עָלֶיהָ.
חָזְרָה וְאָמְרָה לָהֶם: 'הֲמֵעִמְּךָ יְשַׁלְּמֶנָּה'.
דּוֹרְשֵׁי רְשׁוּמוֹת הָיוּ אוֹמְרִים: כֻּלָּן בָּאִין לָעוֹלָם הַבָּא.
אָמַר רַבִּי יִצְחָק: בְּאוֹתָהּ שָׁעָה הָיָה אֱלִישָׁע יוֹשֵׁב וְדוֹרֵשׁ בִּשְׁמוֹנָה שְׁרָצִים, נַעֲמָן שַׂר צְבָא מֶלֶךְ אֲרָם הָיָה מְצֹרָע, אֲמַרָה לֵהּ הַהִיא רָבִיתָא דְּאִשְׁתְּבַאי מֵאַרְעָא יִשְׂרָאֵל: אִי אָזְלַת לְגַבֵּי אֱלִישָׁע, מַסֵּי לָךְ. כִּי אֲתָא, אֲמַר לֵהּ: זִיל טְבֹל בְּיַרְדֵּן. אֲמַר לֵהּ: אַחוּכֵי קָא מְחַיְּכַת בִּי?! אָמְרִי לֵהּ הַנְהוּ דַּהֲווּ בַּהֲדֵהּ: מַאי נָפְקָא לָךְ מִנָּהּ? זִיל נַסִּי! אֲזַל וּטְבַל בְּיַרְדְּנָא, וְאִתַּסִּי. אֲתָא, אַיְתִי לֵהּ כָּל הָנֵי דִנְקִיט, לָא צְבָא לְקַבּוּלֵי מִנֵּהּ. גֵּחֲזִי אִפְּטַר מִקַּמֵּהּ אֱלִישָׁע, אֲזַל, שְׁקַל מַאי דִּשְׁקַל וְאַפְקֵד. כִּי אֲתָא, חַזְיָהּ אֱלִישָׁע לְצָרַעַת דַּהֲוָה פָּרְחָא עִלָּוֵה רֵישֵׁהּ, אָמַר לוֹ: רָשָׁע, הִגִּיעַ עֵת לִטֹּל שְׂכַר שְׁמֹנָה שְׁרָצִים?!
אָמַר רַבִּי יִצְחָק: בְּאוֹתָהּ שָׁעָה הָיָה אֱלִישָׁע עוֹסֵק בִּשְׁמֹנָה שְׁרָצִים, אָמַר לוֹ: רָשָׁע, הִגִּיעַ עֵת לִטֹּל שְׂכַר שְׁמֹנָה שְׁרָצִים?!
מאן דמתרגם לי ברייתא דא, מובילנא מאניה אבתריה לבי מסותא.תַּנְיָא. מֵימֵי הַמַּבּוּל קָשִׁים כְּשִׁכְבַת זֶרַע, שֶׁנֶּאֱמַר: 'נָכוֹן לְמוֹעֲדֵי רָגֶל'.
עיקר הקושי, כמובן, הוא סיפא דברייתא: שנאמר 'נכון למועדי רגל'; כיצד מתפרש המקרא?לבי במערב כתב:ומי סני פירש"י שעל־אתר?
ותימה לפירושו: מאי 'עקבי' דקאמר?אָמַר לָהֶם (נח לאנשי דור המבול): הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מֵבִיא עֲלֵיכֶם אֶת הַמַּבּוּל. אָמְרוּ: מַבּוּל שֶׁל מָה? אָמַר לָהֶם: הוּא מֵבִיא מִבֵּין עִקְּבֵי רַגְלֵיכֶם! שֶׁנֶּאֱמַר 'נָכוֹן לְמוֹעֲדֵי רָגֶל'.
פירוש רש"י בלשון ראשון: 'מִבֵּין עִקְּבֵי רַגְלֵיכֶם' - בְּשִׁכְבַת זֶרַע שֶׁלָּכֶם יָכוֹל לִמְחוֹת אֶתְכֶם.
נראה, כי לדעת תנא דמתניתא, אנשי סדום - צרי עין ומואסי הצדקה היו, אבל לא אנשי חמס; והואיל וכן, הרעה שעשו בגופם עלתה בחומרתה על הרעה שעשו בממונם.אָמַר רַב יְהוּדָה: 'רָעִים' בְּגוּפָן, 'וְחַטָּאִים' בְּמָמוֹנָם.
בְּמַתְנִיתָא תָּנָא: 'רָעִים' בְּמָמוֹנָם, 'וְחַטָּאִים' בְּגוּפָן.
וצ"ת, הרי באמת הטיחו דברים גם כלפי שכינה, ואמרו: 'לָמָה הֶעֱלִיתֻנוּ מִמִּצְרַיִם לָמוּת בַּמִּדְבָּר'.אָמַר רַבִּי אַבָּהוּ: כָּל הַמְהַרְהֵר אַחַר רַבּוֹ - כְּאִלּוּ מְהַרְהֵר אַחַר שְׁכִינָה, שֶׁנֶּאֱמַר 'וַיְדַבֵּר הָעָם בֵּאלֹהִים וּבְמשֶׁה'.
ביקורת תהיה כתב:קי, אוצ"ת, הרי באמת הטיחו דברים גם כלפי שכינה, ואמרו: 'לָמָה הֶעֱלִיתֻנוּ מִמִּצְרַיִם לָמוּת בַּמִּדְבָּר'.אָמַר רַבִּי אַבָּהוּ: כָּל הַמְהַרְהֵר אַחַר רַבּוֹ - כְּאִלּוּ מְהַרְהֵר אַחַר שְׁכִינָה, שֶׁנֶּאֱמַר 'וַיְדַבֵּר הָעָם בֵּאלֹהִים וּבְמשֶׁה'.
ואפשר שרבי אבהו מסורת דורש, וכתיב 'לָמָה הֶעֱלִיתָנוּ'.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 180 אורחים