עושה חדשות כתב:על אחד מראה"י שליט"א סיפרו שעמד על שפת הים בלבוש חלקי ונו"נ בריתחא דאורייתא.
עבר שם אחד ושאל "ככה לומדים אצלכם?", "לא" השיב הר"י, "ככה מתרחצים בים".
דרש-משה כתב:יש דין ללמוד תורה באימה וביראה ברתת ובזיע, והסתפקתי מה הדין במי שנופש בשפת הים בבגד ים, או כל הדומה לזה במי שמרגיש צורך למנוחה, אך בכל זאת רוצה ללמוד ולא לבטל זמנו, האם מותר לו ללמוד כך.
אשרי יושבי ביתך כתב:יעוייו בשו"ת תורה לשמה (סי' שסז) שנשאל בזה"ל: "שאלה. אחד שהוא יושב ולומד גמרא או בספר אחד מספרי הקודש וטרח בישיבתו ורוצה לשכב על צידו או על גבו או על בטנו וללמוד אי שרי או"ד אין דרך ארץ ללמוד כך. יורנו המורה לצדקה ושכמ"ה.
תשובה איתא בגמרא דזבחים דף ה' ע"א רמי ריש לקיש על מעוהי בי מדרשא ומקשה אם כשרים הם וכו' ע"ש, ופי' רש"י ז"ל שוכב על בטנו פניו כלפי קרקע ע"ש, ולכן גם זה שטרח בישיבה ועושה כן לנוח אה"נ דשרי, אך לא יתמיד הרבה בזה אלא מעט עד שינוח. והיה זה שלום ואל שדי ה' צבאות יעזור לי. כ"ד הקטן יחזקאל כחלי נר"ו".
וע"ע בדברי מרן הגר"מ שטרנבוך שליט"א ....
יש תקוה כתב:אשרי יושבי ביתך כתב:יעוייו בשו"ת תורה לשמה (סי' שסז) שנשאל בזה"ל: "שאלה. אחד שהוא יושב ולומד גמרא או בספר אחד מספרי הקודש וטרח בישיבתו ורוצה לשכב על צידו או על גבו או על בטנו וללמוד אי שרי או"ד אין דרך ארץ ללמוד כך. יורנו המורה לצדקה ושכמ"ה.
תשובה איתא בגמרא דזבחים דף ה' ע"א רמי ריש לקיש על מעוהי בי מדרשא ומקשה אם כשרים הם וכו' ע"ש, ופי' רש"י ז"ל שוכב על בטנו פניו כלפי קרקע ע"ש, ולכן גם זה שטרח בישיבה ועושה כן לנוח אה"נ דשרי, אך לא יתמיד הרבה בזה אלא מעט עד שינוח. והיה זה שלום ואל שדי ה' צבאות יעזור לי. כ"ד הקטן יחזקאל כחלי נר"ו".
וע"ע בדברי מרן הגר"מ שטרנבוך שליט"א ....
רבותינו הספרדים ובני עדות המזרח בדור הקודם, רבים היו (כפי שניתן לראות בתמונות) לומדים כשהם במיטה מטים על צידם וכד' או בישיבה מזרחית וכו'
יבנה כתב:וכן נהג החזו"א כשתש כוחו, ונמשכו אחריו חסידיו.
יעוין כאן.דרומי כתב:הרבה כובעים (ולפעמים גם חליפות) מקומטים ומטונפים, באופן שהאדם המכבד עצמו לא יצא עם כובע כזה מהבית. אעפ"כ, הוא משאיר אותו בבית כדי להשתמש בו לברכת המזון וכיוצא בזה.
דרש-משה כתב:מישהו העיר לי על התנהגותי (והוא לחילופין יושב בטל כל הזמן הזה..
דרומי כתב:לגבי הסיפור עם הכובע והחליפה עם הפיג'מה, כמדומה שהיה פעם אשכול על כל הגדר של כובע וחליפה, ואיני זוכר אם הוזכר פרט זה שם או לא:
הרבה כובעים (ולפעמים גם חליפות) מקומטים ומטונפים, באופן שהאדם המכבד עצמו לא יצא עם כובע כזה מהבית. אעפ"כ, הוא משאיר אותו בבית כדי להשתמש בו לברכת המזון וכיוצא בזה.
וכאן הבן שואל, האמנם מתאים הדבר. הקריבהו נא לפחתך... וכו' וכו'.
ראה 'אום אני חומה' (גרוס) ח"א, 'עדות משמיעות' סי' לו.דרש-משה כתב: . . אם מישהו יודע אם נמצא תשובה לספק זה בדברי הפוסקים אשמח מאד.
מצו"ב:יוצר אור כתב:אפשר להורידו לכאן?
איש גבעות כתב:מה גם שרק ירא שמים מחויב בזה, ולצערי עדיין אינני מגדיר עצמי ככזה.
היכן? כמדומני שלא נזכר עיטוף לברהמ"ז בשו"ע (משא"כ בטור).אבני גזית כתב:בשו"ע מצריך עיטוף לברהמ"ז
עזריאל ברגר כתב:לגבי כובע בלא חליפה - יש מקומות שנהגו להתהלך כך ברחובות-קריה.
ובמקומות כאלו - אכן אפשר לנהוג כך גם בתפילה ובברהמ"ז, עכ"פ בשעת הדחק.
איש גבעות כתב:עזריאל ברגר כתב:לגבי כובע בלא חליפה - יש מקומות שנהגו להתהלך כך ברחובות-קריה.
ובמקומות כאלו - אכן אפשר לנהוג כך גם בתפילה ובברהמ"ז, עכ"פ בשעת הדחק.
אכן.
אצל חסידי חב"ד נהוג לילך במגבעת ללא חליפה ושם ראוי הדבר להתעטף כך בברהמ"ז, לענ"ד, אף לכתחילה.
הדיון הוא היכן שאין נוהגים כך והיוצא כך לחוצות קריה, מוזר ייאמר לו.
ברוך00 כתב:מה הדין ללמוד תורה בים ללא כיפה?
יוצר אור כתב:וכל מה שדנו בפוסקים - הגריש"א [שלהי דקייטא סי' ק'] והגרח"ק [דעת נוטה ח"א תשו' קפ"ו] (ועיין יבי"א ח"ו או"ח סי' ט"ו אות ז') - הוא ללמוד בגילוי הראש בים. ומוכחא דלימוד בבגדי ים שרי וכנ"ל.
לבי במערב כתב:היכן? כמדומני שלא נזכר עיטוף לברהמ"ז בשו"ע (משא"כ בטור).אבני גזית כתב:בשו"ע מצריך עיטוף לברהמ"ז
הב"ח כתב (סי' קפג ד"ה רב אשי), ד"כל ירא שמים יהא נזהר בשעת ברכה להתעטף במלבוש העליון וגם להשים הכובע על ראשו ולא יברך במצנפת קטנה ואע"פ שהוא מברך ביחיד יהא נוהג כך". והוב"ד במג"א (שם סק"ה), שו"ע אדה"ז (ס"ו), משנ"ב (ס"ק יא), ערוה"ש (ה"ד) וכה"ח (סק"ב).
[ולהעיר מ'התוועדויות' תשמ"ז ח"א ס"ע 66 ואילך].
אהרן תאומים כתב:מסתפינא מציטוט של אחד מגדולי ישראל זצ"ל שהיה אהוד על כלל הציבור ולכן לא אכתוב שמו, וכך אמר בעת דרשה לחנוכת הבית של ישיבה חסידית "ולא מעבר לים היא" אונזערע בוחרים גיין נישט אין ים און מלערענט דארט איין בלאט גמרא און איין בלאט מעריב" וכן המשיך ותקף מכתב מסויים.
כך שהעולה מכל זה שהוא מאוד מאוד זילזל בלימוד הזה ולדבריו אין ראוי ללמוד כך בכלל
לענין כתב:אהרן תאומים כתב: וכן המשיך ותקף מכתב מסויים.
כל זה כמובן במחילת אותו וגאון וצדיק, שאם היית מזכיר את שמו - לא הייתי מגיב מאומה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 159 אורחים