קו ירוק כתב:מדרש הגדול - זה לא בדיוק חז"ל. אבל חז"ל אומרים שהראהו כל העתיד להתרחש וזה כולל כל ארץ עבר הירדן.
ומלבד זאת הקו' מיושבת, שהרי משה עומד בהר שמעל ערבות מואב, וסמוך לירדן, והראהו הקב"ה גם כל ארץ עבר הירדן שלמזרח מקום עמידתו, עד נהר פרת (שכבשוה ב"ג וב"ר).
רב אמר לחייא בריה בנה לי בית בא"י, א"ל להיכן א"ל אעברת נהרא בנה. שמואל אמר עד מקום שהנהר מהלך, שם היא א"י, ואי זו זו תרבקנה. רבי יהודה ורבי הונא, רבי יודן אמר הוא פרת והוא נהר כבר וכו'.
קו ירוק כתב:בראשית רבה, טז גרב אמר לחייא בריה בנה לי בית בא"י, א"ל להיכן א"ל אעברת נהרא בנה. שמואל אמר עד מקום שהנהר מהלך, שם היא א"י, ואי זו זו תרבקנה. רבי יהודה ורבי הונא, רבי יודן אמר הוא פרת והוא נהר כבר וכו'.
קו ירוק כתב:הגלעד עדיין לא מיישב כי אינו 'מזרחה', אלא צפונה מהקו שעומד עליו בהר נבו, אבל הראהו ג"כ למזרח אל כל ארץ עבר הירדן.
טברייני כתב:קו ירוק כתב:הגלעד עדיין לא מיישב כי אינו 'מזרחה', אלא צפונה מהקו שעומד עליו בהר נבו, אבל הראהו ג"כ למזרח אל כל ארץ עבר הירדן.
הגרח"ק כתב בפירוש כדבריכם שהראהו עבר הירדן, ושהגלעד הוא למערבו. כמובא בקובץ המצורף לדברי הרב טור תלגא הנ"ל. (ובמחילה לא כ"כ הבנתי את הדיון שלכם עם הרב ונתנו ידידים.)
טברייני כתב:חשבתי לפרש דכונת הפסוק לומר שישא עיניו לימה של א"י ולצפונה של א"י ולתימנה של א"י ולמזרחה של א"י.
אך לכאורה א"כ היה צריך להיות מפיק ה"א.
האם אני צודק בהו"א או במסקנא?
קו ירוק כתב:טברייני כתב:חשבתי לפרש דכונת הפסוק לומר שישא עיניו לימה של א"י ולצפונה של א"י ולתימנה של א"י ולמזרחה של א"י.
אך לכאורה א"כ היה צריך להיות מפיק ה"א.
האם אני צודק בהו"א או במסקנא?
הערת יפה שהיה צריך להיות מפיק ה"א (חוץ ממזרח שהוא עומד בו) כלומר למערבה של א"י,
אבל ככלות הכל פירוש התיבה הוא כפשוטו הוא לצפון מערב ודרום בלא לציין שזו א"י שזו מובן מאליו, ולכן ללא מפיק ה"א.
קו ירוק כתב:מה זה עבר הירדן, ועד היכן הוא מגיע במזרח?
ובכן הוא מסתיים בנהר פרת. ובבל מנהר פרת ולמזרח עד נהר חידקל (יושבת בין שני נהרות).
ולכן בדבה"י (א ה ט) כתי' 'ולמזרח ישב עד לבוא מדברה למן הנהר פרת כי מקניהם רבו בארץ גלעד'.
ולכן אמר ליה רב (שגר בבבל) לחייא בריה בניה לי בית בא"י, ההיכי, אעיברא דנהרא שזו גם א"י.
קו ירוק כתב:מה זה עבר הירדן, ועד היכן הוא מגיע במזרח?
ובכן הוא מסתיים בנהר פרת. ובבל מנהר פרת ולמזרח עד נהר חידקל (יושבת בין שני נהרות).
ולכן בדבה"י (א ה ט) כתי' 'ולמזרח ישב עד לבוא מדברה למן הנהר פרת כי מקניהם רבו בארץ גלעד'.
ולכן אמר ליה רב (שגר בבבל) לחייא בריה בניה לי בית בא"י, ההיכי, אעיברא דנהרא שזו גם א"י.
[/size].
ולא התברר באיזה אופן נחלו את המדבר למזרח, האם רק רצועה צרה מאוד שכנגד עמון ומואב שטהרו בסיחון, או שהתפשטו במרחבי המדבר גם באלכסון. והנה מצאנו שר"ת פי' (ר"ה כג: תוד"ה זו) שבירם השוכנת על מזרח הפרת נחשבת א"י, וכ"כ בספר הישר (לר"ת. חלק החידושים סי' קנח). ובירם הינה ממזרח לדמשק כנגד צפון נחלת מנשה. ומכאן שאף שמנשה לא יכלו לכבוש למזרח כמ"ש הגר"א, בני גד התרחבו למזרח באלכסון עד בירם.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 45 אורחים