בתבונה כתב:בנוסף האם מתפללים במניינים שתחת חסותו נוסח אשכנז?
במנין שלו, לא. בכל שאר המניינים אין קפידא כלל.
בתבונה כתב:בנוסף האם מתפללים במניינים שתחת חסותו נוסח אשכנז?
טברייני כתב:בתבונה כתב:דרומי כתב:יש גם את מנהג הגליל שנושאים כפים רק במוסף של שבת ויו"ט.
2. אלו מהגליל שנושאים כפיים רק במוסף זה לא רק שבת ויו"ט אלא כולל גם את מוסף ראש חודש
טעות. אמנם יש הנוהגים כן. אך דעת הגרא"ד אויערבאך ראב"ד טבריא שהמנהג היה אך ורק בשבת ויו"ט, וכן נוהגים במניינים שתחת חסותו, אך בשאר המניינים ב'שטיבלאך אור תורה' הוא מתיר לישא כפיים במוסף דר"ח.
הריני לתקן ולהוסיף, במנין שלו בעצמו החלו בשנים האחרונות לישא כפיים גם במוסף דר"ח.
ועוד, בבית המדרש דחסידי קרלין מיסודו של ר' מנחם מנדל מויטעבסק אין נושאים כפיים כי אם במוסף דשבת ויו"ט.
תרגימא כתב:דבר ידוע הוא שבארצות אשכנז התנהגו על פי דברי הרמ"א: שנושאים כפיים רק בזמן שמחה. (וכמו שמובא לגבי אבילות ומי שאינו נשוי).
אך בארץ ישראל, רוב האשכנזים (שגרים באיזור ירושלים) נושאים בכל יום חול, ושאר הארץ בשבתות;
וזאת לא כבחו"ל שאז נשאו רק בימים טובים.
מהי הסיבה לכך?
הפשוט בפשטותו כתב:להוסיף שהתפילה שאנו אומרים במוסף יו"ט "ותערב לפניך" וכו' הוא בעצם תפילה הנאמרת לפני ברכת כהנים, ואלא שבחו"ל נשאו כפיים רק במוסף של יו"ט ולכן התפילה קיימת רק במוסף יו"ט. אשמח אם יעירו המעירים אם אמת נכון הדבר.
הפשוט בפשטותו כתב:להוסיף שהתפילה שאנו אומרים במוסף יו"ט "ותערב לפניך" וכו' הוא בעצם תפילה הנאמרת לפני ברכת כהנים, ואלא שבחו"ל נשאו כפיים רק במוסף של יו"ט ולכן התפילה קיימת רק במוסף יו"ט. אשמח אם יעירו המעירים אם אמת נכון הדבר.
הפשוט בפשטותו כתב:להוסיף שהתפילה שאנו אומרים במוסף יו"ט "ותערב לפניך" וכו' הוא בעצם תפילה הנאמרת לפני ברכת כהנים, ואלא שבחו"ל נשאו כפיים רק במוסף של יו"ט ולכן התפילה קיימת רק במוסף יו"ט. אשמח אם יעירו המעירים אם אמת נכון הדבר.
שבענו מטובך כתב:הפשוט בפשטותו כתב:להוסיף שהתפילה שאנו אומרים במוסף יו"ט "ותערב לפניך" וכו' הוא בעצם תפילה הנאמרת לפני ברכת כהנים, ואלא שבחו"ל נשאו כפיים רק במוסף של יו"ט ולכן התפילה קיימת רק במוסף יו"ט. אשמח אם יעירו המעירים אם אמת נכון הדבר.
כבר נגעו בזה באשכול זה
משולש כתב:אתה לא מדבר על ספרדים.
חיימשה כתב:בנעורי לפני כשלושים שנה הייתי שנה אחת בצפת, ולא היה כמעט בכל העיר מנין אחד שנשאו שם כפיים בחול. בישיבה של הרב פייבלזון נשאו כפים [והיא נסגרה עד מהרה, יהיה מי שידמה זאת לביהכנ''ס בוילנא וכו' ובאנו למחלוקת חסו''מ] בחיפה כבר אזהיו הקהילות מחולקות. בשיכון ויזניץ נמנעו עפ''י תשובות המנחת יצחק הנ''ל שנכתבו אליהם, והקהילה הליטאית נהגו נשיא''כ בחול.
גביר כתב:עכשיו שמתי לב לדבריו של הרב טברייני, ובמחילת כבודו, פה עיר האבות באר שבע ת"ו הכהנים נושאים כפיהם כל יום.
טברייני כתב:והנה תלמידי הגר"א (בראשותו של הגה"ק מוהר"י משקלוב) שעלו לארץ ישראל בשנות התק"ע (כמ' שנה אחר עליית החסידים) והתיישבו בתחילה בצפת ואח"כ עברו חלקם (בראשות הגר"י משקלוב הנ"ל) לירושלים, שינו את מנהגם מחוץ לארץ ונהגו כבני א"י הספרדים לישא כפיים בכל יום, וכלשונו של הגר"י משקלוב בספרו פאת השלחן (הל' ארץ ישראל סי' ב' סעי' ט"ז ובבית ישראל שם סקכ"ג) "מנהג יפה בכל א"י שהכהנים נושאים כפיהם בכל ימות החול וכו' והוא מנהג טוב ומקובל מקדמונים ועפ"י סוד, ובכוללנו מיום שזכינו לקבוע ישיבתינו בארץ ישראל ובירושלים עיה"ק מנהגנו שהכהנים נושאים כפיהם בכל יום ובשבת ויו"ט כדת, וכן הוא דעת רה"ג" (כנראה 'רבינו הגדול', וכמ"ש לעיל באות פ"ח שמאד השתוקק לכך).
ויש שכתבו שגם תלמידי הגר"א והגר"י משקלוב לא נהגו כן אלא בירושלים עיה"ק, ועל ידם נמשך הדבר גם לכל מקהלות האשכנזים שעלו אח"כ לירושלים עד ימינו, אבל כשהיו עדיין בצפת גם הם לא שינו ממנהג האשכנזים דשם (מעליית החסידים הקודמת להם) ולא נשאו כפיהם בכל יום, אך יש שכתבו שגם בצפת נהגו ליש"כ בכל יום.
גביר כתב:גביר כתב:עכשיו שמתי לב לדבריו של הרב טברייני, ובמחילת כבודו, פה עיר האבות באר שבע ת"ו הכהנים נושאים כפיהם כל יום.
השבת התפרסם בעלון 'בית נאמן' שמנהג ג'רבה [כמדומה חוץ מיישוב אחד שם] שהכהנים אינם נושאים כפיהם בכל יום ואכן יש כאן וביישובים הסמוכים קהילות גדולות של יוצאי ג'רבה המשמרות מנהג זה, אפשר שעובדה זו היא שגרמה לרב טברייני לחשוב שזה המנהג של באר שבע והאזור בכלל.
הרואה כתב:אולי זו הסיבה שהגר"ד קוק שליט"א מתפלל בנוסח עדות המזרח? כדי שיוכל לישא כפיים בטבריה בלי לריב עם אף אחד.
עובדיה חן כתב:ג"א הייתי בטבריה והשתוממתי למנהג המקום שלא מברכים ברכת כהנים ביום חול [בשטיבלך] מה מקור העניין?
בקרו טלה כתב:עובדיה חן כתב:ג"א הייתי בטבריה והשתוממתי למנהג המקום שלא מברכים ברכת כהנים ביום חול [בשטיבלך] מה מקור העניין?
viewtopic.php?f=17&t=39614&p=650429#p450422
נשיאת כפים בכל יום בא"י והמנהג בערי הגליל
עזריאל ברגר כתב:כהן שרגיל לעלות לדוכן רק במוסף, ובשחרית (קצת לפני תחילת ברכת "רצה") ראה א' מהקהל שיש כהנים שעולים לדוכן ופנה אל הכהן הנ"ל ואמר לו (ספק ברצינות ספק בצחוק) "תעלה איתם" - האם עכשיו זה מחייב אותו לרוץ ליטול ידיים ולעלות?
ווידער כתב:בקובץ שמחת תורה מתייחסים רבות לפסיקתו של הרב חיים מאיר גרינבוים, לישא כפיים בכל יום. היש לאי מי את מאמרו/בירורו?
אותה אבקש כתב:ווידער כתב:בקובץ שמחת תורה מתייחסים רבות לפסיקתו של הרב חיים מאיר גרינבוים, לישא כפיים בכל יום. היש לאי מי את מאמרו/בירורו?
מאמרו של הג"ר חיים מאיר שליט"א עדיין לא פורסם ברבים (עכ"פ, כפי מה שביררתי).
הוא רק נשלח ע"י רבני העיר להגאון רבי מנחם מנדל שפרן שליט"א ולהגאון רבי בצלאל וקסלשטיין שליט"א לצורך לימוד ופסק
ומכתביהם מופיעים בקובץ שהביא הרה"ג על קצה הקולמוס שליט"א לעיל.
טברייני כתב:בתבונה כתב:דרומי כתב:יש גם את מנהג הגליל שנושאים כפים רק במוסף של שבת ויו"ט.
2. אלו מהגליל שנושאים כפיים רק במוסף זה לא רק שבת ויו"ט אלא כולל גם את מוסף ראש חודש
טעות. אמנם יש הנוהגים כן. אך דעת הגרא"ד אויערבאך ראב"ד טבריא שהמנהג היה אך ורק בשבת ויו"ט, וכן נוהגים במניינים שתחת חסותו, אך בשאר המניינים ב'שטיבלאך אור תורה' הוא מתיר לישא כפיים במוסף דר"ח.
הריני לתקן ולהוסיף, במנין שלו בעצמו החלו בשנים האחרונות לישא כפיים גם במוסף דר"ח.
ועוד, בבית המדרש דחסידי קרלין מיסודו של ר' מנחם מנדל מויטעבסק אין נושאים כפיים כי אם במוסף דשבת ויו"ט.
בברכה המשולשת כתב:כמדומני ש-ותערב היא מנוסח א"י הקבוע לברכת העבודה
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 105 אורחים