מדרש "אלה אזכרה". אמנם לא נענשו השבטים עצמם אם לא עפ"י תורת הגלגול.גאולה בקרוב כתב:
ב. היכן העונש? לא נמצא בפסוקים ובדברי חז"ל עונש ברור לרצון לרצוח אח, ולמעשה זריקתו לבור עמוק ומכירתו לעבד! [אמנם ידוע עשרת הרוגי מלכות, ועוד, אבל לא ברור כ"כ מקור הדברים]
עשוי לנחת כתב:מעניין לציין, שידוע מש"כ האור החיים הקדוש שראובן השליך אותו לבור להציל אותו מידי בעל בחירה, ובבור הנחשים אין להם בחירה ולא יזיקוהו אם לא רצון ה'. דבר כשלעצמו מחודש ואכמ"ל.
גוראריה כתב:יש את ד' חז"ל האומרים שמיד לאחר המכירה נתחרטו ואמרו [את הפסוק] למה תתענו ה' מדרכיך וגו' שמזה מוכח שהיו מוטעים משמים.
וב' הוכחות נוספות:
א. כמדומה שמופיע ברשר"ה זצ"ל: הרי חברון רחוקה משכם 80 ק"מ, ומה פתאום יעקב שלח לשם את בן הזקונים לבדו???? לראות את שלום אחיו? מה כבר יכול להיות? ואם עליהם העשרה חשש איך לא חשש על היחיד? ומה יועיל לו כשיבוא יוסף אחרי שישוב מהדרך הרחוקה ויספר מה היה שלום אחיו לפני יומיים? כללו של דבר כל עניין השילוח הזה לא היה מובן וע"ז דייקא נא' וישלחהו מעמק חברון וכדרש חז"ל לקיים עצה עמוקה וכו'.
גוראריה כתב:א. כמדומה שמופיע ברשר"ה זצ"ל: הרי חברון רחוקה משכם 80 ק"מ, ומה פתאום יעקב שלח לשם את בן הזקונים לבדו???? לראות את שלום אחיו? מה כבר יכול להיות? ואם עליהם העשרה חשש איך לא חשש על היחיד? ומה יועיל לו כשיבוא יוסף אחרי שישוב מהדרך הרחוקה ויספר מה היה שלום אחיו לפני יומיים? כללו של דבר כל עניין השילוח הזה לא היה מובן וע"ז דייקא נא' וישלחהו מעמק חברון וכדרש חז"ל לקיים עצה עמוקה וכו'.
לייטנר כתב:גוראריה כתב:יש את ד' חז"ל האומרים שמיד לאחר המכירה נתחרטו ואמרו [את הפסוק] למה תתענו ה' מדרכיך וגו' שמזה מוכח שהיו מוטעים משמים.
וב' הוכחות נוספות:
א. כמדומה שמופיע ברשר"ה זצ"ל: הרי חברון רחוקה משכם 80 ק"מ, ומה פתאום יעקב שלח לשם את בן הזקונים לבדו???? לראות את שלום אחיו? מה כבר יכול להיות? ואם עליהם העשרה חשש איך לא חשש על היחיד? ומה יועיל לו כשיבוא יוסף אחרי שישוב מהדרך הרחוקה ויספר מה היה שלום אחיו לפני יומיים? כללו של דבר כל עניין השילוח הזה לא היה מובן וע"ז דייקא נא' וישלחהו מעמק חברון וכדרש חז"ל לקיים עצה עמוקה וכו'.
מכאן אין ראיה, השווה לשילוח דוד לאחיו היושבים במחנה לפני קרב ישראל ופלשתים: "ואת אחיך תפקד לשלום" (שמואל א יז יח).
גוראריה כתב:לייטנר כתב:גוראריה כתב:יש את ד' חז"ל האומרים שמיד לאחר המכירה נתחרטו ואמרו [את הפסוק] למה תתענו ה' מדרכיך וגו' שמזה מוכח שהיו מוטעים משמים.
וב' הוכחות נוספות:
א. כמדומה שמופיע ברשר"ה זצ"ל: הרי חברון רחוקה משכם 80 ק"מ, ומה פתאום יעקב שלח לשם את בן הזקונים לבדו???? לראות את שלום אחיו? מה כבר יכול להיות? ואם עליהם העשרה חשש איך לא חשש על היחיד? ומה יועיל לו כשיבוא יוסף אחרי שישוב מהדרך הרחוקה ויספר מה היה שלום אחיו לפני יומיים? כללו של דבר כל עניין השילוח הזה לא היה מובן וע"ז דייקא נא' וישלחהו מעמק חברון וכדרש חז"ל לקיים עצה עמוקה וכו'.
מכאן אין ראיה, השווה לשילוח דוד לאחיו היושבים במחנה לפני קרב ישראל ופלשתים: "ואת אחיך תפקד לשלום" (שמואל א יז יח).
מבלי להכנס לחילוקים בין שני המקרים, אבל דומה שנשתכח ממך סיפיה דקרא: "ואת אחיך תפקד לשלום, ואת ערובתם תקח", כך שהיתה מטרה בשילוחו שמה.
גאולה בקרוב כתב:כתב בנתיבות שלום לאדמו"ר מסלונים זצ"ל באריכות (בראשית, עמ' רמז-רנ) שהאחים לא היו בעלי בחירה חופשית במכירה, והכל היה משמיא לקיים "מעמק חברון", עצה עמוקה של הגלות למצרים.
ויסוד הדברים כבר נמצא באברבנאל בפרשתנו בשם "אנשים חכמים".
[יש לעיין האם לגמרי לא היו בחיירים, או שכמעט בלי בחירה?]
וכעין שמצאנו בב"ר אצל יהודה, "ויט אליה אל הדרך", בא מלאך הממונה על התאוה ודחפו בעל כרחו לזה.
סיכום ההוכחות לומר כך, חלק מהנתיבות שלום וחלק נוספות:
א. דברי יוסף, לא אתם מכרתם אותי הנה כי האלוקים, ואתם חשבתם לרעה אלוקים חשבה לטובה
ב. היכן העונש? לא נמצא בפסוקים ובדברי חז"ל עונש ברור לרצון לרצוח אח, ולמעשה זריקתו לבור עמוק ומכירתו לעבד! [אמנם ידוע עשרת הרוגי מלכות, ועוד, אבל לא ברור כ"כ מקור הדברים]
ג. קשה מאד להבין איך אנשים ענקים כבני יעקב יפלו בכזה חטא נורא [ומהלך "רודף" הידוע בזה, אינו מיושב ומוגדר כל צרכו]
ד. ב"ר פד, יח, על "ויעברו אנשים מדינים", עיי"ש היטב, ומפורש.
גוראריה כתב:יש את ד' חז"ל האומרים שמיד לאחר המכירה נתחרטו ואמרו [את הפסוק] למה תתענו ה' מדרכיך וגו' שמזה מוכח שהיו מוטעים משמים.
וב' הוכחות נוספות:
א. כמדומה שמופיע ברשר"ה זצ"ל: הרי חברון רחוקה משכם 80 ק"מ, ומה פתאום יעקב שלח לשם את בן הזקונים לבדו???? לראות את שלום אחיו? מה כבר יכול להיות? ואם עליהם העשרה חשש איך לא חשש על היחיד? ומה יועיל לו כשיבוא יוסף אחרי שישוב מהדרך הרחוקה ויספר מה היה שלום אחיו לפני יומיים? כללו של דבר כל עניין השילוח הזה לא היה מובן וע"ז דייקא נא' וישלחהו מעמק חברון וכדרש חז"ל לקיים עצה עמוקה וכו'.
ב. ועוד, כמדומני מהשם משמואל זצ"ל: הרי כשהתחרטו אמרו אבל אשמים אנחנו אשר ראינו וגו', מוכח שלא נתחרטו על עצם הדבר אלא על שלא הקשיבו לבכיו.
גאולה בקרוב כתב:גם בשיחות הרב נבנצל (בראשית עמ' רעט-רפ) הולך בכיוון הנתיבות שלום.
לא ראיתי שאברבנאל דוחה "בחריפות" את דברי האנשים החכמים. [וקושיתו שם לענ"ד אינה קשה כ"כ, שמצאנו נטילת הבחירה בענינים כלליים, כמו במלך, "פלגי מים לב מלך ביד ה' אל כל אשר יחפוץ יטנו"]
והעיקר: נראה לי שבנקודה ג' שכתבתי לא כתבתי כ"כ ברור: אם לא נאמר כמהלך זה, אז מה כן האחים חשבו? לא מובא בתורה שום נימוק שהגיוני בגללו לקחת אח צעיר ולהורגו! חלומות, כותנת, דיבה רעה לאבא- לרצוח?!
והגדרת דין "רודף" שיש כאלו שהלכו בכיוון זה, לא מובן בסברא לענ"ד.
ולסיום, איני מתעקש שזאת האפשרות היחידה להסביר, אלא שזו דרך הגיונית, ולענ"ד הכי מובנת.
גאולה בקרוב כתב:הרב ארי שבחבורה שליט"א,
יש הרבה מה להשיב ולדון,
אבל אולי הפעם נלך כדרכו הידועה של החזון איש זצ"ל במכתביו שאין תועלת כמעט בויכוחים, ובד"כ כל אחד נשאר בדעתו...
והבוחר ילמד ויראה מה שכתבו וכתבנו, ויבחר.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 84 אורחים