איש גבעות כתב:חיסון אמור לייצר נוגדנים.
המחלה עצמה לא תמיד מייצרת נוגדנים.
לא נכון. אדם שלא מפתח נוגדנים לנגיף עצמו בודאי לא יפתח נוגדנים לנגיף המוחלש.
איש גבעות כתב:חיסון אמור לייצר נוגדנים.
המחלה עצמה לא תמיד מייצרת נוגדנים.
לבי במערב כתב:הרי 'טווח הטעות' של הבדיקות השליליות הוא כ30%; הוסף לכך את טעויות האנוש המצויות (כ-10%, לצורך הענין) - והוי כמעט מחצה על מחצה.
וכך טוענים אף גורמי הרפואה הבקיאים בזה.
סגי נהור כתב:שוב אותה טעות מתמטית! טווח הטעות של הבדיקות השליליות איננו 30%. כלל וכלל לא.
הנתון הנכון הוא ש-30% מהחיוביים אינם מתגלים בבדיקה. המשמעות היא שאם לצורך העניין 7% מהבדיקות יצאו חיוביות (נתון גבוה!), הרי מבין ה-93% הנותרים יש עוד כ-3% חיוביים. כלומר, טווח הטעות של הבדיקות השליליות הוא קצת יותר מ-3%.
אש משמים כתב:
רבותי, תבינו.
ברגע שח"ו נגיע למצב שביה"ח לא יוכלו לקלוט חולים חדשים תפרוץ קטסטרופה!
אנשים שלא יוכלו לקבל טיפול יאלצו להתמודד עם בעיותיהם בביתם לבד. אסור להגיע למצב כזה. אנא מכם שימרו על מסיכות היגיינה ומרחק.
כל המחקרים והסטסיטיקות לא יעזרו לחולים שלא יוכלו לקבל טיפול.
הבעיה כבר לא תהיה מגיפת הקורונה אלא כל המחלות והחולאים שלא יוכלו לקבל טיפול הולם!
איש גבעות כתב:חיסון אמור לייצר נוגדנים.
המחלה עצמה לא תמיד מייצרת נוגדנים.
מבולבל כתב:כדי להבין עניין זה יש לשאול רופאים. אין מה לשאול איך זה יכול להיות.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:לא רק מה ששומעים בבור החם במקוה.
אכן, לכך היתה כוונתי; חבל שלא ביארתי היטב.מקדש מלך כתב:אבל לנידון דידן אינו טעות. שכן לגבי אדם פרטי שקיבל שלילי ואח"כ חיובי הנתון הרלוונטי הוא כמה אחוזים מהחיוביים אינם מתגלים.
נוטר הכרמים כתב:שמעתי אמש הקלטה משיחה מענינת שמסר בישיבתו 'קרית מלך' ר' שלמה קניבסקי שליט"א. בתוך דברים שביכו את "נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה" הוא ציטט את זקינו הסטייפלר, וכבלא משים אפילו חיקה את נימת דיבורו, שהרויפאים אינם יודעים מה הם מדברים, היום אומרים כך ומחר אומרים כך וכו'. ואז סיפר בשם הגר"ח מבריסק שאמר פעם לרופא למה אני כששואלים אותי שאלה, פעמים הרבה איני עונה על המקום, ונזקק לעיין בספרים, ואילו אתה למרות שהנך מוקף בספרים, אתה חותך על אתר, ולעולם לא נראה מעיין באיזה ספר. כי אתהאינך יודע כלל מה כתוב בספרים... ע"כ הציטוט.
כיום, אולי ניתן לומר שהספרים לא עוזרים, כי מה שהיה נכון אתמול לא נכון היום,
ואילו 'זאת התורה לא תהא מוחלפת'.
נוטר הכרמים כתב: ואז סיפר בשם הגר"ח מבריסק שאמר פעם לרופא למה אני כששואלים אותי שאלה, פעמים הרבה איני עונה על המקום, ונזקק לעיין בספרים, ואילו אתה למרות שהנך מוקף בספרים, אתה חותך על אתר, ולעולם לא נראה מעיין באיזה ספר. כי אתהאינך יודע כלל מה כתוב בספרים... ע"כ הציטוט.
כיום, אולי ניתן לומר שהספרים לא עוזרים, כי מה שהיה נכון אתמול לא נכון היום,
ואילו 'זאת התורה לא תהא מוחלפת'.
בברכה המשולשת כתב:על חישובי הטעויות בבדיקות, מצ"ב שוב
(I am assuming a specificity that is also 70 percent. The specificity of the various tests used has not been given.)
נוטר הכרמים כתב:הרב ונתנו ידידים,
על טענה אחת לא ענית,
כעת זכינו לסיומו של זמן קיץ רגיל אצל למעלה מרבבת בחורים
מכמה וכמה חוגים, שאמנם שמרו על כל מיני כללים,
אבל ללא קפסולות וכו'.
וללא שום פגע, ב"ה.
האם אין די ב'שפני נסיון' אלו?
ונתנו ידידים כתב:הרב ליטוואק והרב זאב אתם מנהלים שיח חרשים, ואין וויכוח ביניכם, הרב ליטוואק מדבר עה"צ שמשרד הבריאות יקבל את המתווה והרב זאב מדבר על הצד שהם לא יקבלו את המתווה, והרב ליטוואק אמר להדיא שרק אם יהיה גוף סמכותי שינהל את המתווה הזה זה אפשרי, והאמת שברור שמשרד הבריאות לא יקבל את המתווה הזה מהטעמים שאמר רב זאב ונמצא שאין ויכוח כאן כלל וכלל.
ונתנו ידידים כתב:בברכה המשולשת כתב:על חישובי הטעויות בבדיקות, מצ"ב שוב
כל שיטתו היא בנויה על שורה זו(I am assuming a specificity that is also 70 percent. The specificity of the various tests used has not been given.)
הנחה זו הוא במפורש השערה, ולדידי על אף שאיני רופא ולא מומחה בתחומים אלו מאד קשה לי להאמין להנחה זו.
לומר שרוב מהבדיקות החיוביות הם טעויות הוא אוילי.
אם נגיד שהאחוז מאלו שיצאו שלילי שהם באמת חיובי הוא 0.001, או לחלופין שנאמר שיש אחוז גדול מהאוכלוסיה שיש להם את הוירוס, כל החשבון ישתנה כי הכל בנוי על Bayes’s theorem. הוא עשה הנחה שה specificity והsensitivity הם שוים, ועוד הנחה שאחוזי הנדבקים באוכלוסיה הם קטנים מאד (דרך אגב למה שלא נמדוד לפי אחוזי הנדבקים מאלו שנמדדו ולא מכל האוכלוסיה?) ומזה בנה כל השיטה שלו.
והרי הוא אמר מפורש The specificity of the various tests used has not been given
וא"כ מסקנתי שאין כאן מחקר ולא כלום.
ונתנו ידידים כתב: להרב בברכה והרב נוטר אין לדמות מצב זה לשום מצב אחר, וגם זה כבר הוסבר באשכולות אחרים. כל סיכון אחר הוא דבר שהאדם עפ"ר יכול ליזהר ממנו ואיש בחטאו יומת, וגם במצב זה התמכרות וכל הדומה לו הוא דבר שעל האדם לקחת אחריות על עצמו ולעשות כל מה שביכלתו להיות לחיות ולהחיות, אבל כשהמדובר הוא סיכון ציבורי וא' מדבק את השני בלי שההוא יכול להישמר אז האחריות הוא אחריות ציבורי. ולכן אין הו"א שנוכל לעשות את המתווה של הר"י ווייס גם בסיכון של 0.015.
פעם הועלה כאן העמק דבר בענין מלחמה, איני יודע איך אפשר לפסוק הלכה כה חמורה מאיזה סברא שאמר הנצי"ב להסביר הדין הקיים, אבל גם אם נקבל סברא זו כהלכתא, אינו דומה לנידון דידן מכמה טעמים וא' מהם הוא אותו טעם שהזכרתי כי אין היתר שאיש יהרג בחרב רעהו..
בברכה המשולשת כתב:ונתנו ידידים כתב:בברכה המשולשת כתב:על חישובי הטעויות בבדיקות, מצ"ב שוב
כל שיטתו היא בנויה על שורה זו(I am assuming a specificity that is also 70 percent. The specificity of the various tests used has not been given.)
הנחה זו הוא במפורש השערה, ולדידי על אף שאיני רופא ולא מומחה בתחומים אלו מאד קשה לי להאמין להנחה זו.
לומר שרוב מהבדיקות החיוביות הם טעויות הוא אוילי.
אם נגיד שהאחוז מאלו שיצאו שלילי שהם באמת חיובי הוא 0.001, או לחלופין שנאמר שיש אחוז גדול מהאוכלוסיה שיש להם את הוירוס, כל החשבון ישתנה כי הכל בנוי על Bayes’s theorem. הוא עשה הנחה שה specificity והsensitivity הם שוים, ועוד הנחה שאחוזי הנדבקים באוכלוסיה הם קטנים מאד (דרך אגב למה שלא נמדוד לפי אחוזי הנדבקים מאלו שנמדדו ולא מכל האוכלוסיה?) ומזה בנה כל השיטה שלו.
והרי הוא אמר מפורש The specificity of the various tests used has not been given
וא"כ מסקנתי שאין כאן מחקר ולא כלום.
לא הבנתי.
לא כתבתי שזה מחקר, זה פשוט ניתוח של הנתונים הקיימים.
הוא מסביר היטב את דבריו, והמשפט הנ"ל הוא חלק ממהלך ההסבר.
(ואגב, אם נניח אחוזי הידבקות גבוהים מאוד, אז אחוזי הסיכון יורדים בהתאמה, כמובן)
ונתנו ידידים כתב: בסדר תיקנתי ממחקר לניתוח. אני לא יודע אם הבנת את המאמר שהעלית אז אסביר שוב
יש sensitivity שהוא אחוז הנשאים שבדיקתם יצא חיובי, ויש specificity שהוא אחוז אלו שאינם נשאים שבדיקתם יוצא שלילי, ואח"כ יש אחוזי האוכלוסיה שיש להם המחלה, ולפי Bayes’s theorem יש דרך להגיע למהו האחוז שמי שיבדק יקבל תשובה חיובית אמיתי. ויסודו הוא דכיון דרוב האוכלוסיה הם שליליים א"כ כמות התוצאות החיוביות שיש בהאוכלוסיה שאינם נשאים הוא הרבה יותר גדול מכמות התוצאות החיוביות שבאוכלוסיה הנשאים.
וכדי לעשות החשבון צריך לדעת את ה specificity וגם את אחוזי הנשאים שבאוכלוסיה. בעל המאמר הזה אמר מפורש שהבוא לא יודע את הסכום הזה אלא עשה היקש שכמו ש30 אחוז מהנשאים יוצא בדיקתם שלילי ה"ה להיפך 30 אחוז מאלו שאינם נשאים יוצא בדיקתם חיובי, ועוד הנחה שהכמות שאינם נשאים גדלה ב99 אחוז להנשאים ולפי זה יוצא דרוב רובם של התוצאות החיוביות הם באמת בריאים, ונמצא שהבדיקות שוות גרוש.
וע"ז אמרתי שהנחה זו הוא אוילי , בפשטות כמעט כל התוצאות החיוביות הם אמיתים ורק הפוך יש שיעור של 30 אחוז מהנשאים שבדיקתם שלילי (וגם בזה רוב רובו של התוצאות השליליות הם אמיתים), וחוץ מזה ככל שנגדיל את כמות הנשאים נפחית בטענתו. נמצא שהניתוח שלו שוה אפס, סתם להכפיש את משרד הבריאות כאן וברחבי העולם.
[עוד טענתי שגם לדבריו היו צריכים למדוד את אחוזי הנדבקים מאלו שנמדדו ולא אחוזי הנדבקים מכלל האוכלוסיה, והוא אחוז הרבה יותר גדול כי רק אנשים עם סיבות לחשוש נבדקים.]
אני לא דיברתי על אחוזי הסיכון רק על ניתוח תועלת הבדיקות.
לגבי הודעתך השני אני לא הולך להתוכח עם כל הטענות, ואני לא הבקי הגדול בסוגיא הזה, אני רק אומר דברים שהם ברורים, ושלפי מה שאני רואה אף אחד לא נגע בהם. אני טענתי שהדמיון בין שני סוגי הסיכונים אינו דמיון יש דברים שהם אחריות פרטי ויש דברים שהם אחריות ציבורי, וע"ז איני רואה (כמעט) ויכוח בדבריך. בניתוח החשבונות והסיכונים אני מניח לגדולים ממני לדון אתך בזה, וכמדומני שהם לא בדיוק מתחשבים בדעת כבוד תורתו הרמה, לא משרד הבריאות ולא גדולי ישראל ומנהיגי העדה.
דברים אלו שייכים גם לדברי הרב הנוטר.
בברכה המשולשת כתב:א. אינני מעלה מאמרים שאינני מבין. אני לפעמים מעלה מאמרים שאינני מסכים איתם. במקרה הזה אני דווקא כן מסכים לעיקרי דבריו.
ב. הפשטות של כת"ר איננה נכונה, במחילת כתר"ה. על כך שיש תוצאות חיוביות מוטעות יש בהחלט הרבה נתונים, והוא פשוט העדיף לכמת את זה ל30%, אבל בהחלט ייתכן שזה יותר.
ג. וככל שנגדיל את שיעור הנשאים, נקטין את אחוזי הסיכון (כפי שכר כתבתי כו"כ פעמים).
ד. בהודעתי השניה, הסברתי דבר פשוט, והוא שגם באחריות ציבורית יש אחוזי סיכון שהם כבר לא רלוונטיים במזערותם.
ואגב, שוחחתי על זה לפני כמה דקות עם ת"ח יקר שליט"א שהוא גם רופא ותיק ומנוסה בכו"כ תחומי רפואה, והוא הרבה יותר מאמין ברפואה קונבנציונלית ממני, והוא אמר שהצדק עמי בכל הניתוח שכתבתי.
חבר הכנסת יצחק פינדרוס: "היום זה ברור לכולם – שר התורה צדק"
חבר הכנסת יצחק פינדרוס באולפן 'קול חי' עם הרב שלמה רוזנשטיין: "ישב יהודי בבני ברק לא הוציא את העיניים מהגמרא וששואלים אותו יש בחוץ מגיפה הוא אומר כן אבל יש סכנה יותר גדולה ואנחנו ששה חודשים אחר כך ואני חושב שכל מי ששכל לו בקודקודו מכה על חטא איך היינו טיפשים"
בתחילת הגל הראשון כזכור היו שערערו על הוראת מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי שהורה להמשיך את לימוד התורה בישיבות ובתלמודי התורה למרות נגיף הקורונה, בימים אלו בעיצומו של הגל השני כשמבחינת מספר החולים המצב יותר חמור ממה שהיה בתחילת הגל הראשון, ולמרות זאת משרד החינוך מאפשר את הלימוד בבתי הספר, משמע הדבר אינו מופרך ואפשרי
אמש התארח יו"ר סיעת 'יהדות התורה' בכנסת ח"כ יצחק פינדרוס בתכניתו של הרב שלמה רוזנשטיין ברדיו 'קול חי' ואמר "אני זוכר את כל הטלפונים הלא נעימים, ואת הציוצים האלה, אתה בטוח שהסבירו למרן שר התורה בדיוק את המסר מה קורה מבחינה רפואית?
שיש מגיפה שהוא אומר שעולם הישיבות יותר בסכנה הוא מבין מה קורה מישהו עדכן אותו אולי לא עדכנו אותו בדיוק? אני נזכר ואוחז אותי צמרמורת כבר אז אמרתי לאנשים אתם לא מבינים מה זה דעת תורה והיה לנו שיחות בעיריית ירושלים איך דעת תורה רואה דברים מעבר לקופסה מעבר להסתכלות הרגעית שלנו"
ח"כ פינדרוס המשיך ואמר "אני מצטמרר לחשוב על זה ששה חודשים אחר כך שאנחנו נמצאים היום ואנחנו רואים את ההצלה של אלה שעשו את הקפסולות ואת החורבן של אלה שלא זכו להיכנס לתוך הקפסולות שאני מקווה שכבר באלול הם יזכו להיכנס כמה סכנה מעבר לכל מה שמסתובב בחוץ היה סכנה לעולם הישיבות אני חושב שזה מצמרר ומלמד אותנו מה זה דעת תורה
אנחנו נקרא בפרשת שופטים על הנביא "ולא יהיה הדבר הזה הוא הדבר אשר כן" שאיך יודעים אם הנביא הוא נביא אמת או נביא שקר אם קורה בדיוק מה שהוא אמר"
"מעין הדבר הזה פשוט מפחיד לחשוב על זה ישב יהודי בבני ברק לא הוציא את העיניים מהגמרא וששואלים אותו יש בחוץ מגיפה הוא אומר כן אבל יש סכנה יותר גדולה ואנחנו ששה חודשים אחר כך ואני חושב שכל מי ששכל לו בקודקודו מכה על חטא איך היינו טיפשים לנסות אולי לחשוב אולי הוא לא הבין כמה אנחנו לא הבנו כלום"
"לא הבנו אפס לעומתו היינו עסוקים אם יש סגר או אין סגר ולא הבנו שהאתגר הכי גדול זה עולם התורה" אמר ח"כ פינדרוס בהתרגשות
רבינא ב׳כיכר׳: נתונים מחרידים לקראת ׳זמן אלול׳: מתוך כ-90 אלף תלמידי ישיבות, כ-20% לא שהו כלל בישיבה מחודש ניסן האחרון.
עוד מרבינא ב׳כיכר׳: לפחות שבע ישיבות, הנחשבות לישיבות בינוניות - סגרו את שעריהן, חלקן נחשבות ישיבות לבחורים נורמטיביים לחלוטין ואחרות מיועדות עבור בחורים מתמודדים.
'קינת עולם הישיבות' של הגרב"צ קוק: "המצב נורא ואיום"
ב'עצרת הקינה' בליל תשעה באב, בקהילת 'אבי עזרי' בפתח תקווה, נשא הגאון רבי בן ציון קוק בקול בוכים את 'קינת עולם הישיבות', בשל המצב הנורא בו בחורים משוטטים בלי ישיבה • כיכר השבת
"המצב ברוחניות נורא - וזה העיקר", כך זעק בקול שבור הפוסק הגאון רבי בן ציון הכהן קוק, רב קהילת 'אבי עזרי' - מרכז פתח תקווה וראש בית ההוראה, בעצרת הקינה שנשא בליל תשעה באב במניין של הקהילה שנערך בקפסולות מיוחדות בחיידר 'דרך ישרים'.
בדבריו, שנאמרו בקול בוכים ונמשכו שעה ארוכה, התייחס הגרב"צ קוק למצב הנורא בעולם הישיבות, באובדן הרוחניות אצל בחורים רבים אשר משוטטים בחוסר מעש וללא מסגרת.
"המצב איום ונורא הן מבחינת הבריאות והן מבחינת הביטחון", פח הגרב"צ והוסיף, "אבל העיקר העיקר, המצב הוא נורא מבחינת הרוחניות שזה העיקר, כולנו יודעים שזה העיקר, שהכל תלוי בו, 'אם בחוקותיי תלכו', שתהיו עמלים בתורה, אז יש לנו את כל ההבטחות".
"הרי זה נורא ואיום", הוסיף הגרב"צ וביכה את המצב, "בחורים יקרים, הבחורים של כלל ישראל, מסתובבים בלי ישיבה, משוטטים...".
הגרב"צ המשיך ואמר: "'תשתפכנה אבני קודש בראש כל חוצות', אומר רש"י, מי זה אבני קודש - בנים המאירים כאבנים טובות, הבנים, הבחורים של כלל ישראל הם בנים מאירים כאבנים טובות, אבל המצב הוא 'תשתפכנה אבני קודש בראש שכל חוצות'...
"בני ציון היקרים המסולאים בפז ... קומי רוני בלילה ... צריכים לשאת את הכפיים בתפילה, על כל בני ציון היקרים, על אותם יקרים, אבני קודש המאירים כאבנים טובות, לבקש 'השיבנו אבינו לתורתך', כמו שכותב הספר חרדים, צריך לכון בברכה זו יותר מכל הברכות האמצעיות, לפי שהיא תועלת על הנפש".
טור נוקב על חורבן עולם הישיבות // ישראל אייכלר
ח"כ ישראל אייכלר מקונן על חורבן עולם הישיבות בצל הקורונה: "בהפגנות השמאל הפרועות לשמצה, נראו חולצות לבנות, שבאו מסקרנות של שעמום, למקומות שמעולם לא נראו שם" קובע: "אנו מצויים במשבר חינוכי חמור שלא ידענו כמותו מזה שנים". נוקב: "אם לא נחזיר את חיי התורה והיהדות על מקומם, עלול להיות מאוחר מדי". מקווה: "לטווח הארוך התורה תנצח ועולם התורה יתאושש"
בימים אלו שעם ישראל מתאבל על חורבן בית המקדש ומתנחם בתקוה "נחמו בכפליים", חובה להתאבל גם על חורבן עולם התורה והישיבות והחינוך, בעקבות הקורונה. אמנם רוב רובם של לומדי התורה, מחוברים אליה וישתקמו במהרה מתעוקת רפיון הקורונה. רוב האנשים נשארו בריאים בגופם ואף נפשם תירפא, ביום בו נצא מגזירת הקורונה. אבל כמו שרבים מאד נפגעו בגופם וחלקם אף נפטרו מן העולם רח"ל, כך גם החורבן החינוכי של גזירת הקורונה, שונה מאדם לאדם, מבחור לילד, מזקן לצעיר וכולם יתחזקו בעזרת השם, בימי אלול הקרבים ובאים. אבל אלה שנפלו, יהיה קשה מאד לשקם אותם. גדולי תורה ורבנים ומחנכים שנמצאים ממש קרוב אל החלל שנוצר, בחצי שנה בלי תורה, בלי תפילה, בלי משמעת, אומרים שאם לא נתעשת מידית, ונחזיר את חיי התורה והיהדות על מקומם, עלול להיות חלילה מאוחר מדי, עבור תלמידים רבים מדי.
אין לנו ספק שלטווח הארוך התורה תנצח ועולם התורה יתאושש. מובא בדברי הרמח"ל אומר שעיקר תכלית הגלות, הוא לגלות את המעלות של ישראל מתוך הצער והמצוקה וכו' "מרוטת לחי, נתונה למכים, סובלת סבלך". ורבי יעקב מעמדין כתב שעצם קיומן של ישראל בתוך הגלות הארוכה, הוא הנס הגדול ביותר מכל הניסים שהיו בעולם. וכן ידוע שדווקא בגלות בבל, נתגדלה התורה וזכינו לתלמוד בבלי". אבל בטווח המידי אנו מצויים במשבר חינוכי חמור שלא ידענו כמותו מזה שנים רבות.
כבר לפני פסח, גדולי ישראל חרדו מפני ביטול תורה. היו שחשבו שהקורונה תחלוף עד לפתיחת זמן הקיץ וכולנו קיווינו שכך יהיה. אבל לא כך גזרה ההשגחה העליונה. הקורונה נמשכת רח"ל ואין איש יודע מתי תיעלם. עכשיו כבר מזהירים כל המחנכים כי אלפי בני תורה נראים משוטטים בחוצות ואין להם רועה. בהפגנות השמאל הפרועות לשמצה, נראו חולצות לבנות, שבאו מסקרנות של שעמום, למקומות שמעולם לא נראו שם. אמנם מדובר בקומץ קטן, שבלט בצבע הלבן, אבל זה קו אדום שזוהר ומזהיר אותנו על מה שקורה לנפשם של צעירים, שאבדו את "בית היוצר לנשמת האומה" כפי שהיו מי שכינו את הישיבות.
אשרי מי שיש לו מסגרת חינוכית ולא יודע כלל שישנם בחורים שעד היום לא חזרו ללימוד בישיבה מאורגנת. מדובר בילדים ובחורים טובים, ששילמו מחיר כבד על היעדר התלמוד תורה והישיבה והכולל. מחנכים המכירים את עולמם של הנערים מדגישים שלא מדובר בנערים נושרים. אלו בחורים, שהמגפה שבלבלה את כל העולם, בלבלה גם אותם ולא השאירה להם תשובה.
*****
אי אפשר להאשים אף אחד במצב הזה. זוהי תקופת ניסיון משמים, שכולנו מתמודדים עמה. בתחילת הקורונה הייתה בהלה מפני הלא נודע. כולם עסקו בשמירה שלא להידבק חלילה. "ונשמרתם מאד לנפשותיכם". היום, אחרי שחלפו כמה חודשים, כולם כבר מבינים עד כמה החורבן גדול. הקורונה פגעה עמוק עמוק בעולם החינוך ובישיבות. הגל הראשון והשני הם ניסיון גדול וזעזוע עמוק לעולם התורה המשגשג. לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה מוצא עצמו עולם הישיבות בפני צומת דרכים: כיצד ממשיכים הלאה? איך דואגים שלפיד האש חלילה לא יכבה חלילה? מה עושים על מנת שהנגיף לא יפגע ברוח, מלבד מה שהוא תוקף את הגוף?
זו שאלתם המהדהדת של מחנכים ור"מים בכל עולם התורה. מה עושים? הישיבות מבוססות על אוירה של תורה, יראת שמים, סדר יום ברור, היררכיה וסמכות, שיעורים ודברי מוסר וחסידות, חברותות ואנשי צוות, התכנסות והתחברות לצדיקים ולתלמידי חכמים. כל אלו, מתקשים לתפקד כבימי שגרה. לא מדובר על יום יומיים, שבוע שבועיים. זה קורה כבר כמה חודשים, ותאריך הסיום מעורפל ורק בעל הרחמים יודע עד מתי. בקצב הזה עוד ועוד בחורים עלולים ליפול למלכודת הבטלה והשעמום רח"ל. הם עלולים לספוג נזק רוחני עצום שאת פצעיו יתקשו לחבוש בעוד שנים רבות.
*****
ברוך ה' אשר לא השבית לנו גואל. לצד החרדה והכאב, על הנושרים והמתרחקים, חלילה לומר שבטלה ישיבה מישראל חס ושלום. רוב הבחורים שלומדים בישיבות. יש כאלו שנכנסו לקפסולה או מתווה אחר. הם לומדים שם יומם ולילה. יש כאלו שגם עושים את זה בבית בשיעורים מרחוק או בבית מדרש סמוך. אבל צריך לומר את האמת: יש לא מעט בחורים שלא מוצאים את עצמם בתקופה הזו.
האסון הגדול ביותר טמון בכלי הטכנולוגיה. הקורונה סגרה את מעגל החיים, הבטוח והמבוצר במבצרי התורה. ברור שבחור חזק, עם אופי רוחני יציב, לא נפל לרשתות הטכנולוגיה, גם לא בקורונה. אבל מי שקצת חלש יותר, עלול להישאב לחדשות, עדכוני הקורונה, ומדובר במים שאין להם סוף והטביעה קשה ואכזרית.
בעיה נוספת שהתעוררה היא בעיית המשקל והיחס הראוי לסמכות המשטר החילוני בחיינו. עד הקורונה היה ברור לכל בחור ישיבה מי מחליט עבורו, וזה לא המשטר החילוני. מה הם הערכים האמיתיים והם ערכי התורה והחסידות. היה ברור איך צריך להתרחק מן הכיעור של הרחוב וכיצד יש להתייחס לעולם שבחוץ. פתאום הגיעה המגפה וחשפה מקבלי החלטות שונים מאלה שהוא הכיר בסמכותם הבלעדית עד כה. לפתע מי שמחליט עבורו מאין לבא ולאן ללכת, היא המדינה, לה יש את הסמכות החוקית, לסגור אותו בסגרים, לסגור את בתי הכנסת והישיבות ולקבל החלטות ולאוכפן בקנסות ובמכות ממש. לראשונה הוא רואה את הוריו מצפים מדי ערב לשמוע את הודעתו של מנכ"ל משרד הבריאות, משל היה מדובר בשיעור של אחד מגדולי ראשי הישיבות, להבדיל. כל זה מערער את עולמו הפנימי ומציג אותו כעבריין על שלא שמע להוראת המשטרה.
דברים אלה עלולים להשפיע על התודעה שלו, על תת ההכרה. וזה מה שקרה לרבים מדי לתקופה ארוכה מדי. הרבה עמל ויגיעה, יהיה על המחנכים כשהעולם היהודי יחזור אל עצמו, והחינוך החרדי היהודי ישתחרר ממגפת הקורונה לא רק בגשמיות אלא גם ובעיקר ברוחניות.
ואחרון הכביד, החלטת הממשלה לסגור את ארץ ישראל מפני יהודים שרוצים לבא אליה וללמוד תורה וחסידות. המדינה החילונית, שמתיימרת להיות "מקלט בטוח" לכל יהודי במצוקה בעולם, חסמה את גבולותיה ברשעות בפני לומדי תורה. הכול בחסות סכנת הקורונה. גם כשגובשה תכנית "בידוד" וקפסולות וכל הדרכים להגן על בריאות הציבור ועל בריאותם, והרישיונות כבר ניתנו, החליטה הממשלה לחסום את דרכם, מפחד אויבי היהדות. אלה שלא רוצים חרדים בארץ הזאת הטילו אימה מלהביא תלמידי ישיבות מחוץ לארץ. על הראשונים הם מצטערים, ואתה בא להוסיף עליהם?! כך נשארו בחו"ל וזמן הקיץ אבדו את תורת ארץ ישראל. הם נשארו ללמוד שם ועכשיו נקוה שיוכלו לחזור ללמוד בחודש אלול, בעזרת ה'. גם על כך היינו מתאבלים וגם על כך אנו בטוחים בנבואה: דברו על לב ירושלים כי מלאה צבאה כי נרצה עוונה וכו' קול קורא במדבר פנו דרך ה' ישרו בערבה מסילה לאלוקנו וכו' ונגלה כבוד ה' וראו כל בשר יחדיו כי פי ה' דבר".
דאם ח"ו לא ייפתחו מוסדות התורה אין לשער ולתאר הסכנה והנזקים בזה מנער ועד זקן ברוח וגשם וסופו מי ישורנה רח"ל
אש משמים כתב:יש לי הרגשה שצדדי הויכוח לא הובנו היטב.
אין ויכוח האם ע"י הקורונה נעשה נזק אדיר לכל מוסדות לימוד התורה על כל אלפי לומדיה. ברור שנעשה נזק בל יתואר.
נקודת הויכוח היא האם להישמר ולהיזהר מאוד שלא יוזק וכ"ש שלא יזיק אחרים (כפי שמופיע במכתב מרן הגרח"ק שליט"א) או להיתפס לאיזה קונספירציה שאין קורונה ולא יהיה כלום כי אין כלום או ללכת אחר מחקרים שונים שהמסיכות לא עוזרות וכו' וכו'.
השאלה היא צורת ההתמודדות במציאות המכה בנו.
דרופתקי דאורייתא כתב:
השאלה היא איזה נזק עדיף.
המציאות היא שא"א לפתוח ישיבות ב'קורונה' שיהיו מוגנות. אין כזה דבר. מתווה הקפסולות הוכיח את הברור מאליו, לבד מ80 בחורים מישיבת אור ישראל ששרדו. וזהו.
הבחורים אינם קבוצה בסיכון, הם בקבוצת סיכון רוחני.
ישיבות רבות פתחו מתחילת זמן קיץ, וסיימו, וב"ה לא שמענו על סכנה נוראית שבאה על ידם.
החובה מוטלת להישמר מחוץ לישיבה. בתוך הישיבה כרגיל.
החובה מוטלת על קבוצות בסיכון להישמר ולהיזהר. א"א להשבית את כל עולם הישיבות בגלל חשש סכנה למבוגרים.
כל זה לבד שידוע שהבחורים שאינם בישיבה זה יותר מסוכן! הם מסתובבים מהכא להתם, ומסכנים את הוריהם.
אם היו בישיבה, אפשר לקבוע מתווה שבחור לא חוזר לביתו ללא שעושה בדיקה. וכדומה. זה בהרבה פחות סיכון.
אלא מה? חוששים מ'מה יאמרו' אחינו הטועים.
יש כאלה שלא חוששים.
דרומי כתב:מתווה הקפסולות הצליח מאוד בהרבה מקומות. ב"ה.
זנב לאריות כתב:דרופתקי דאורייתא כתב:
השאלה היא איזה נזק עדיף.
המציאות היא שא"א לפתוח ישיבות ב'קורונה' שיהיו מוגנות. אין כזה דבר. מתווה הקפסולות הוכיח את הברור מאליו, לבד מ80 בחורים מישיבת אור ישראל ששרדו. וזהו.
הבחורים אינם קבוצה בסיכון, הם בקבוצת סיכון רוחני.
ישיבות רבות פתחו מתחילת זמן קיץ, וסיימו, וב"ה לא שמענו על סכנה נוראית שבאה על ידם.
החובה מוטלת להישמר מחוץ לישיבה. בתוך הישיבה כרגיל.
החובה מוטלת על קבוצות בסיכון להישמר ולהיזהר. א"א להשבית את כל עולם הישיבות בגלל חשש סכנה למבוגרים.
כל זה לבד שידוע שהבחורים שאינם בישיבה זה יותר מסוכן! הם מסתובבים מהכא להתם, ומסכנים את הוריהם.
אם היו בישיבה, אפשר לקבוע מתווה שבחור לא חוזר לביתו ללא שעושה בדיקה. וכדומה. זה בהרבה פחות סיכון.
אלא מה? חוששים מ'מה יאמרו' אחינו הטועים.
יש כאלה שלא חוששים.
בחלק המודגש כתבת פשוט שטויות, המוני בחורים למדו בקפסולות ולמדו מצוין ואולי יותר טוב מזמנים אחרים, אני יודע מידיעה אישית על חברון, ועל "עטרת שלמה", ועל וולפסון, ועל "תורה בתפארתה", ועוד הרבה העידו פה בפורום על ישיבות אחרות, וגם ב"אור ישראל" עד שבוע לפני ר"ח אב למדו כמעט כל הישיבה.
נכון שיש אחוזים שלא נכנסו לקפסולות, וזה בוודאי היזק גדול, וסו"ס זה מצב חדש שלקח זמן רב להתארגן אליו מבחינה לוגיסטית, אך לאור ההתעוררות בנושא, כמדומה שהמצב באלול יהיה טוב שבעתיים.
לסיכום, אפשר ורצוי לעורר כל הזמן על אלה שאין להם פתרון, וע"י ההד הציבורי ייעשו יותר פעולות שיגרמו לכל הבחורים למצוא את מקומם, אבל אין לזה שום שייכות לפתיחה ללא אחריות וללא ההקפדה על ההוראות, אין לאף שום כלי לדעת מה היה קורה אם רוב הציבור היה מתנהג כמו המיעוט שמתעלם כמעט לחלוטין מהקורונה, סביר מאוד שאם כך היה, רבים מאלו שמזלזלים בקורונה בכל דרך אפשרית, לא היו עושים את זה מסיבה פשוטה, הם היו פשוט עסוקים בדברים אחרים,או שהם היו סובלים מהמחלה בעצמם, או שהם היו סביב בני משפחתם וזקיניהם וסועדים אותם, או לחילופין שהם היו באמצע לשבת שבעה....
נתונים מחרידים לקראת 'זמן אלול': מעל 20% ללא מסגרת
מתוך כ-90 אלף תלמידי ישיבות, כ-20% לא שהו כלל בישיבה - מאז חודש ניסן • לפחות שבע ישיבות נסגרו • הביקוש לישיבות לבחורים מתמודדים עלה בכ-200% • קו השבר לקראת 'זמן אלול' (חדשות)
כיכר השבת
דאגה גדולה ניכרת בימים אלו על פניהם של גדולי ראשי הישיבות וגדולי התורה, זאת בשל תלמידים רבים אשר נפלטו מהמסגרת הישיבתית, ורבים נוספים אשר עלולים להיפלט, בחסות משבר הקורונה אשר סגר את שערי הישיבות.
מבדיקת 'כיכר השבת' בתוככי עולם הישיבות, עולה תמונה מדאיגה עוד יותר לפיה ישנה מגמה של נשירה בקצב מוגבר, זאת לצד ישיבות בינוניות וקטנות, שלא צלחו את המשבר ונסגרו או שטרם נפתחו.
'כיכר השבת' שוחח עם רבנים ותלמידים וגילה נתון מדהים לפיו מתוך כ-90 אלף תלמידי ישיבות, כ-20% לא שהו כלל בישיבה מחודש ניסן האחרון – קרוב לחמישה חודשים. חלקם, לא מצאו את מקומם בקפסולות המהודקות והשמורות, אחרים סורבו להתקבל חזרה לישיבה בשל מצבם הרוחני ולשאר לא היה לאן לחזור, לאחר שישיבתם טרם פתחה את שעריה, מחוסר תקציב.
עוד עולה מהבדיקה כי לפחות שבע ישיבות, הנחשבות לישיבות בינוניות - סגרו את שעריהן, חלקן נחשבות ישיבות לבחורים נורמטיביים לחלוטין ואחרות מיועדות עבור בחורים מתמודדים.
ל'כיכר השבת' נודע כי לקראת זמן אלול הביקוש להתקבל לישיבות לבחורים מתמודדים עלה בכ-200%. מדובר בישיבות פופולאריות מצליחות, שגם בשנה רגילה הביקוש להיכנס לשעריהן הוא גדול, והן סובלות מחוסר מקום. בשנה זו, כאמור, הביקוש הוכפל פי כמה, אך ישנו חוסר מקום מוחלט.
לפי הנתונים, עיקר הקושי בולט אצל בחורים שבאו מבתים עם בעיות בתפקוד המשפחתי, ברמות שונות, הבא לידי ביטוי בעיקר במצב של תפקוד כלכלי נמוך והעדר מיומנויות הוריות.
כאן המקום לציין, כי הישיבות שהשקיעו בחודשים האחרונים והקפידו להחזיר מוקדם את הישיבה לפעילות, יצאו מורווחות - יחסית למקבילותיהן שעדיין מתמודדות עם בחורים רבים מתוך הישיבה השוהים בבית, עם לימוד מרחוק שהפך עם הזמן למינורי ולא משמעותי מול השעות הרבות בהן הבחור נמצא בבית.
עוד נודע ל'כיכר השבת' כי ועד הישיבות נכנס לעובי הקורה בימים אלו. יו"ר ועד הישיבות, הגאון רבי חיים אהרון קאופמן, ביקר השבוע אצל גדולי ישראל בבני ברק בניסיון להביא לפיתרון מיידי להצלתם של אותם בחורי ישיבות.
על שולחנם של ראשי הישיבות, רבני הקהילות ואנשי חינוך הגיעו בתקופה האחרונה פניות דחופות ורבות, כשהמטרה היא שלא להותיר, אף לא תלמיד אחד, ללא מסגרת ישיבתית בראש חודש אלול - תחילת זמן הלימודים בישיבות החרדיות.
בוועד הישיבות החליטו להקים מרכז ייעודי - מרכז 'לנחותם', שם ייתמכו ויסייעו לצד ראשי הישיבות וצוותות רוחניים, רבני הקהילות ומסגרות האיגודים השונים לפי העניין והצורך.
בוועד הישיבות סירבו להגיב לפניית 'כיכר השבת'.
מספר הורים מודאגים מסכמים בשיחה עם 'כיכר השבת': "אנחנו זועקים ובוכים, ומנסים לשים את הנקודה על 'ההתפרצות' הבעייתית ביותר: ישיבות המיועדות לנושרים ולבחורים ייחודיים, שמסרבות לקחת אחריות ולהחזיר אליהן את התלמידים".
------------
כמדומני: מהומות, רעש ובלגן.ליטוואק פון בודאפעסט כתב: . . וליארמען (אני לא מכיר מילה בעברית עבור האידיש) . .
טענה שאין בה ממש היא. וכי מצופה מכל ר"י ומק"ק שיכהן כנביא לעת־מצוא?! לא היתה שום אפשרות לדעת בשעתו כמה זמן יימשך המצב, ואת הנתונים הרפואיים האמיתיים (גם אלו הידועים כבר כעת).צולניק כתב: . . עולה הטענה אם פתחתם ללא אישור של הגורמים הרשמיים מדוע לא הזדרזתם לפתוח בתחילת הזמן.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:החובה להזכיר את הציבור שלא להתפעל כ"כ מכתבות בעיתונים או באינטרנט, שנועדו להלהיב ולא ללמד דעת. אני לא יודע אם המספרים הם אמת, מוגזמים, שקריים, מגמתיים, או יותר ממה שנכתב. אני אומר שמעולם לא היה סיפור באינטרנט שהכרתי אישי שהפרטים היו מדויקים או אמיתיים. הטעיות והבלבול יצרו סיפור חדש לגמרי. אז לא להתבלבל ולהתפעל מבכיינות, הרצאות, וליארמען (אני לא מכיר מילה בעברית עבור האידיש).
דרופתקי דאורייתא כתב:ליטוואק פון בודאפעסט כתב:החובה להזכיר את הציבור שלא להתפעל כ"כ מכתבות בעיתונים או באינטרנט, שנועדו להלהיב ולא ללמד דעת. אני לא יודע אם המספרים הם אמת, מוגזמים, שקריים, מגמתיים, או יותר ממה שנכתב. אני אומר שמעולם לא היה סיפור באינטרנט שהכרתי אישי שהפרטים היו מדויקים או אמיתיים. הטעיות והבלבול יצרו סיפור חדש לגמרי. אז לא להתבלבל ולהתפעל מבכיינות, הרצאות, וליארמען (אני לא מכיר מילה בעברית עבור האידיש).
זה מגמתי בכיוון ההפוך (האינטרס הוא הפוך בדיוק וד"ל), שלא לגלות באמת מה המצב.
חזור אל “מנע מגיפה מנחלתך - הקורונה והשלכותיה”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 56 אורחים