אני לא בא להכריע רק 'זורק' רעיונות.
במכלול מובא בשם
המאירי(אין לי בבית) ש"דווקא על חיות אלו(קופים ופילים) נתקנה הברכה ולא על חיות מוזרות אחרות הסיבה לכך, משום ששני יצורים אלו דומים לאדם בכמה דברים".
ונראה לי לשיטתו שצריך לברך לכאורה על כל הקופים.עוד כתוב "אולם הרב שלמה עדני כתב בשם מקובל אחד שמברכים על חיות אלו על סמך מדרש שאת דור הפלגה הפך ה' לקופים ולפילים ולכן מברכים דווקא על בריות אלו"
א"כ אפשר שכל הקופים הם בעצם אותם ששונו אז ורק השתנו מהם".
ולשיטה זו יש לשאול כן.אפשר להציע ע"פ מ"ש הרד"ל לספר "פרקי דרבי אליעזר" (פרק כג, דף נה): "הרבה מינים שאנו רואים לפנינו נפרדים ומשונים למיניהם, מעיקרן נבראו ונכנסו במין אחד... ואחר כך לפי משכנם בארצותם ומאכלם ומקריהן נפרדו ונשתנו לעוד מינים רבים, וכמו אווז ואווז הבר שמובא בבא קמא (דף נה, עמוד א), ושור ושור הבר, ואל תתמה, שהרי אדם יחידי נברא בעולם, ואנו מוצאים כעת על פני תבל ארצה משונים במיניהם, לבנים, שחורים ואדומים... אשר כל זה אינו אלא סיבת שינוי משכן מקומם ומאכלם, וכעין מה שכתב הילל במסכת שבת - רגליהם של אפריקאים רחבות, וכו'... מכל מקום שליט בעולמו יודע בברואיו ציווה לנח לקחת אותם המינים הראשיים, שגלוי וידוע לפניו יתברך שמנצר שורשיהם שיפוצו על פני תבל, יחזרו ויפרדו לכל המינים הרבים שאנו רואים לפנינו".(דברי הרד"ל ראיתי כאן:
https://www.hidabroot.org/article/68426 עוד מובא שם מהגמרא במסכת חולין (דף סג, עמוד ב) אמרו חז"ל: "מאה ועשרים מיני עופות טמאים יש במזרח, וכולן מין איה הן" - "איה" היא סוג של ציפור. חז"ל מלמדים אותנו מפורשות שיותר מ-120 מינים של עופות יצאו ממין בודד של ציפור ה"איה".)
לפי זה אפשר שכל הקופים התחילו מזן אחד. וא"כ יש לברך על כל הסוגים.רק שיש לשאול האם היו כבר קופים והקב"ה יצר זן של קופים מדור הפלגה(
ולפי זה השאלה בעינה עומדת שאיננו יודעים איזה קופים לפנינו) או שלא היו קופים כלל בעולם והקב"ה שינה צורתם ואלו הקופים.(
ולפי זה מברכים).
אולי יש לומר שהרי גם בתקופת חז"ל לכאורה היו סוגים שונים של קופים ולא חילקו בדבר שיש לברך.
עוד יש לציין שהמדובר הוא בברכת השבח. שהרי אנחנו נוהגים לברך למשל בבוקר הנותן לשכוי בינה וכו' אע"פ שלא ראינו שכוי כלל כי זו ברכת השבח(למרות שיש חולקים) וא"כ אפשר שכשרואים קוף אע"פ שאולי אינו מהזן של קופי דור הפלגה כיוון שמזכיר העניין ההוא ומפליא האדם אעפ"כ יש עניין לשבח את הקב"ה.(כ"ש מתרנגול שלא ראינו כלל).