אשי ישראל כתב: אבל כתבתי כי בער לי. .
מכיון שהתחיל כעת דיון לגופו של ענין, אז עדיף שתתעלמו מדברי ותמשיכו בדיון החשוב יותר על הצדדים להתיר או לאסור את המטריה המדוברת
אשי ישראל כתב: אבל כתבתי כי בער לי. .
מגן השבת כתב:דינא דגמרא שאין גזרה לגזרה, בפרט כאן שיש גדולי עולם שהתירו מיטריה פתוחה מערב שבת ויש שהתירו אפילו מיטריה רגילה, בפרט שהמיטריה שלנו היא איננה המיטריה שגם אלו שאסרו אסרו. אז דיינו להעמיד מצב קיים, להמשיך לאסור מיטריה רגילה ולהתיר מגן שבת. כמו שעושים גם בקיטניות של פסח לנוהגים, את הקטניות החדשות יש הרבה שהתירו ולא חששו להרס דין קיטניות.
מגן השבת כתב:דרך אגב, למה אוהל אמיתי עם יריעות מלאות עד הרצפה אם פתוח טפח - מותר להוסיף עליו מימות הגמרא, ראשונים, אחרונים עד ימינו. גם כסא טרסקל של הגמרא - אין בו עובדין דחול, ומיטריה פתאום זה עובדין דחול?
בנוסף, המיטריה של החזון איש היתה עם קשירות (ראה באחרונים איך היו בנויות הישנות וכמה מאמץ יש בהעמדתם), במיטריות הרגילות שלנו, המתיחה אוטומית ופשוטה ושונה לגמרי.
אשי ישראל כתב:שים-שלום כתב:אשי ישראל, לשווא "משהו בער בך", לא ראיתי כאן מי שהתנגד.
מזל שלהסכמת הרבנים החשובים צרפו את הסכמתה של הרבנית...
אבל למה רק רבנית בודדת? חוסר שוויון...
ג. קראתי את החוברת לפני יומיים. ואם אני זוכר טוב, אז דברי הרבנית שם לא הובאו בגלל היותה רבנית אלא בגלל שהיא בדקה ומצאה שיש נשים שדוחות טבילה בגלל הגשם. וזו סיבה לחפש מטריה שמותרת בשבת.
מ אלישע כתב:מגן השבת כתב:דרך אגב, למה אוהל אמיתי עם יריעות מלאות עד הרצפה אם פתוח טפח - מותר להוסיף עליו מימות הגמרא, ראשונים, אחרונים עד ימינו. גם כסא טרסקל של הגמרא - אין בו עובדין דחול, ומיטריה פתאום זה עובדין דחול?
בנוסף, המיטריה של החזון איש היתה עם קשירות (ראה באחרונים איך היו בנויות הישנות וכמה מאמץ יש בהעמדתם), במיטריות הרגילות שלנו, המתיחה אוטומית ופשוטה ושונה לגמרי.
למה בהוכחה מאוהל שאפשא להוסיף עליו, כתב כאן הרב ''יריעות מלאות עד הרצפה''
עיקר המלאכה באהל הוא הגג, ולמה יש להדגיש את המחיצות,
אסביר מה שמפריע לי בזה
צורת המטריה כחצי עיגול,
לענין הלכה ההגדרה שיש כאן אהל ומחיצות,
(אגב, אולי מש''כ הרב אהל אמיתי - שמחיצותיו עשויות להשתמש באויר שלהן, משא''כ מטריה, וצ''ע)
במטריות החדשות,
האם בודאי ש''מחיצות המטריה'' הם המשך הגג, וכך מועיל הטפח שבגג, וההמשך זה המשך,
אבל אם יש כאן גג ומחיצות, אין כאן המשך כלל,
אומנם
לעשות רק מחיצות ללא גג, מנלן שאסור ( כשלא באו מחיצות להתיר)
(( וממה שהדגיש מחיצות היה נראה שמחיצות גורמות לדיון אם כאן אהל))
או שמכיוון שלפעמים מטין את המטריה , הדפנות נהפכות לגג, ואז יש לחשב אם הן המשך הטפח.
מגן השבת כתב:מ אלישע כתב:מגן השבת כתב:דרך אגב, למה אוהל אמיתי עם יריעות מלאות עד הרצפה אם פתוח טפח - מותר להוסיף עליו מימות הגמרא, ראשונים, אחרונים עד ימינו. גם כסא טרסקל של הגמרא - אין בו עובדין דחול, ומיטריה פתאום זה עובדין דחול?
בנוסף, המיטריה של החזון איש היתה עם קשירות (ראה באחרונים איך היו בנויות הישנות וכמה מאמץ יש בהעמדתם), במיטריות הרגילות שלנו, המתיחה אוטומית ופשוטה ושונה לגמרי.
למה בהוכחה מאוהל שאפשא להוסיף עליו, כתב כאן הרב ''יריעות מלאות עד הרצפה''
עיקר המלאכה באהל הוא הגג, ולמה יש להדגיש את המחיצות,
אסביר מה שמפריע לי בזה
צורת המטריה כחצי עיגול,
לענין הלכה ההגדרה שיש כאן אהל ומחיצות,
(אגב, אולי מש''כ הרב אהל אמיתי - שמחיצותיו עשויות להשתמש באויר שלהן, משא''כ מטריה, וצ''ע)
במטריות החדשות,
האם בודאי ש''מחיצות המטריה'' הם המשך הגג, וכך מועיל הטפח שבגג, וההמשך זה המשך,
אבל אם יש כאן גג ומחיצות, אין כאן המשך כלל,
אומנם
לעשות רק מחיצות ללא גג, מנלן שאסור ( כשלא באו מחיצות להתיר)
(( וממה שהדגיש מחיצות היה נראה שמחיצות גורמות לדיון אם כאן אהל))
או שמכיוון שלפעמים מטין את המטריה , הדפנות נהפכות לגג, ואז יש לחשב אם הן המשך הטפח.
תודה על ההארה.
אכן צריך הבנה, אם אכן גם במיטריות של היום יש גג ומחיצות. מה במטריה נחשב לגג ומה למחיצות.
בפשטות תפקיד "גג" זה להיות מוגן תחתיו מהגשם. אדם שלוקח מיטריה ועומד תחתיה מפני הגשם "גגו" הוא לדעתי לפחות רוחבו של האדם שהוא כמה וכמה טפחים, בודאי לא רק טפח אחד. ולכן החופה העליונה (שהיא טפח אחד) עם עוד כמה טפחים סביבה מהווים את הגג, ושאר הטפחים בקצוות של המיטרייה (אם בכלל) יהיו את המחיצות.
זו לכאורה ההגדרה הפשוטה של "גג". ולכן לדעתי ברור שיש פה תוספת "גג" אוהל על "הגג" הקיים
מגן השבת כתב:לגבי השאלה: יש בה חור עגול של טפח על טפח, אבל מניין שבזה נקרא חיבור ביניהם?
תשובה:יש דיני לבוד. עיין שמירת שבת כהלכתה (פרק כד סעיף י). ועיי"ש בהערה לג ,ועיין משנה ברורה סימן תרמ ס"ק כה.
מגן השבת כתב:תוספת לאוהל עראי לא חייבת ליהיות צמודה ו\או באותו מישור (מפנה שוב לארונים שציינתי לעייל).אלא יכולה להיות בפחות מ3 טפחים ותחשב עדיין כתוספת לאותו אוהל עראי. וכן גם בעין רואים שהתוספת ממשיכה את הקיים.
מקדש מלך כתב:מנהלינו היקרים. הגיע הזמן (מכבר) לפצל את האשכול.
יואל שילה כתב:מאחר ובפשטות על פי רוב העירוב אינו כשר, הרי שנפל כל היתר המטריה לבירא
מגן השבת כתב:וגם ללא המ"ב מפורש, אין סברה לומר בלבוד רק מצד ימין ולא מצד שמאל, רק מלמעלה ולא למטה. הלבוד הוא חיבור של כל פחות מ3 טפחים כרצף.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 75 אורחים